Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد گفت: بیش از 18 درصد از مردم یزد به صورت هفتگی مصرف فست فود دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از یزدرسا؛ اضافه وزن، چاقی، دیابت، افزایش چربی خون، بیماریهای قلبی عروقی و سرطانهای دستگاه گوارش از عواقب مصرف بیش از اندازه فست فود است، با این حال مشاهده می کنیم که افراط در مصرف آن به قدری بوده که یزد رتبه ششم استفاده از غذاهای فست فودی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه پزشک مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد به خبرنگار یزدرسا گفت: طبق مطالعات معتبری که در خرداد سال 95 در سراسر کشور انجام شد، یزد بعد از استان های هرمزگان، خوزستان، قزوین، اردبیل و فارس رتبه ششم مصرف غذاهای فست فودی را به خود اختصاص داده است.

بیش از 18 درصد از یزدی‎ها به صورت هفتگی فست فود مصرف می‌کنند

دکتر محمد رضا صادقیان با اعلام اینکه میزان مصرف فست فود در بین بانوان و آقایان یزدی تقریباً یکسان است، افزود: بیش از 18 درصد از مردم یزد به صورت هفتگی مصرف فست فود دارند. مصرف فست فود یک معضل فرهنگی اجتماعی اقتصادی است و باید از طریق اقدامات فرهنگی تمایل مردم به استفاده از چنین غذاهایی که نمک و چربی بالایی دارند کنترل شود. دانشگاه علوم پزشکی یزد علاوه بر اجرای برنامه هایی در طول سال جهت افزایش آگاهی مردم در زمینه تغذیه سالم ، به کارگیری مشاور تغذیه در کلیه مراکز جامع خدمات سلامت و ارزیابی وضعیت تغذیه ای مراجعان و ثبت و پیگیری آن از طریق سامانه سیب(سامانه یکپارچه بهداشت) نسبت به اجرایی نمودن مفاد ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه اقدام کرده است.

وی افزود: براساس قانون مذکور تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت ممنوع است. در این زمینه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تبلیغات محیطی سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا، فلافل و... بر اساس لیست مورد تایید وزارت بهداشت در کل استان یزد ممنوع است. یعنی هر گونه تبلیغ پیتزا، فست فود و ساندویچ روی بیلبوردها، اتوبوس ها، پل های عابر پیاده، بیلبورد جاده های بین شهری ممنوع بوده و با متخلفان برابر قوانین موجود برخورد می شود.

دکتر صادقیان تاکید کرد: طبق ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه تبلیغ کالا ها و خدمات آسیب رسان به سلامت ممنوع است.(این قانون در برنامه ششم به احکام دائمی تبدبل شده است) اما تقریباً تنها استانی که در کشور این قانون را با حمایت بسیار خوب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و صدا و سیمای مرکز یزد اجرا کرده، دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده است.در زمینه صدور پروانه فست فودها اداره صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند و دانشگاه علوم پزشکی با رصد بیماری های مرتبط مخاطرات مصرف اینگونه غذاها را در شورای سلامت و امنیت غذایی مطرح می نماید اما شاید در اعطای مجوز به این صنوف بحث اشتغال و تمایل مردم نیز مطرح باشد که راهکارهای خاص خود را خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به نظارت مستمر معاونت غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی بر تولیدات کارخانجات سوسیس و کالباس بیان داشت: نکته اینجاست که کالایی که پروانه تولید دارد، به معنای بی خطر بودن برای مردم نیست و مردم باید برای خود محدودیت مصرف معین کنند. مانند سیگار که پروانه تولید دارد و بهداشتی تولید می شود اما مصرف آن اصلی ترین عامل ابتلا به سرطان ریه و بسیاری از سرطانهای دیگر است. شاید روند تولید سوسیس و کالباس بهداشتی باشد اما استفاده از آن توصیه نمی شود.

دکتر صادقیان با اشاره به مضرات استفاده از غذاهای فست فودی گفت: موسسه «یارک» که یک موسسه بین المللی است و سرطان زاها را طبقه بندی و معرفی می کندحدود دو سال قبل گوشتهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و ژامبون و شبیه آن را به عنوان سرطان زای قطعی معرفی کرده و از مردم خواسته به شدت محدودیت مصرف را رعایت کنند. اینها محدودیت هایی است که امروزه در دنیا اعمال می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در تولید سوسیس و کالباس از مواد نگه دارنده استفاده می شود. ترکیباتی مثل نیتریت که بو و طعم خوبی به آن می دهد و ماده ای نگه دارنده و البته سرطان زا است. ضمنا سوسیس و کالباس هم کالری بالا و هم روغن بالایی دارند. شرکت هایی تقاضای تبلیغات سوسیس و کالباس گیاهی را داشته اند اما ما مانع از تبلیغات شدیم زیرا شاید همانطور که ادعا می شود این محصولات گیاهی باشد اما هم در تولید و هم درفرآیند تهیه فست فود از آنها کالری و روغن بسیاری به کار می رود و این موضوع خود باعث آسیب رسان بودن این محصولات است. اضافه وزن و چاقی، دیابت، افزایش چربی خون، مرگ زودرس در اثر بیماریهای قلبی عروقی و سرطانهای دستگاه گوارش از عواقب مصرف بیش از اندازه فست فود است. در این میان تمایل کودکان و نوجوانان به مصرف فست فود زنگ خطری برای ابتلا به اضافه وزن و چاقی و نیز سرطانهای دستگاه گوارش در سنین بالاتر است.


لزوم فرهنگسازی برای کاهش استفاده از فست فودها

معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد با تاکید بر لزوم کار فرهنگی و اطلاع رسانی در زمینه استفاده از فست فودها گفت: تا کنون خطرات استفاده از فست فودها خیلی اطلاع رسانی و اعلام شده ولی خب باز هم جای کار دارد چرا که مردم هنوز به استفاده از این محصولات گرایش دارند. باید روی گرایش مردم کار شود، چون طبیعتاً مردم اگر تقاضا نکنند عرضه هم کمتر می شود، منتها الان چون تقاضا بالا است، فعالیت فست فودها هم بیشتر است.

دکتر محمد حسن لطفی اعلام کرد: سازمان غذا و دارو برای تولید سالم برنامه ریزی کرده و تلاش دارد تا محصولی تولید شود که در نهایت چربی های مضر و نمک آنها کمتر شود. اما خب باید دانست بعضی از محصولاتی که در فست فودی ها ارائه می شود تولیدات کارگاه های بدون مجوز بهداشتی و بعضاً هم قاچاق است.برای نظارت دقیق تر بر چنین واحدهایی، برنامه ای در آینده نزدیک برای خودکنترلی و خوداظهاری هر واحد صنفی اجرا می شود که در آن هر واحد مکلف به مشورت و همکاری با یک کارشناس بهداشت محیط می شود. به این ترتیب اگر در گذشته بازدیدها در فواصل طولانی انجام می شد با اجرای این طرح بازدیدها روزانه و کنترل ها دقیق تر می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۱۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آسپرین چگونه در برابر سرطان روده بزرگ عمل می‌کند.

طبق یافته‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد آسپرین جنبه‌های پاسخ ایمنی بدن را در برابر سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.

دکتر «مارکو اسکارپا»، محقق ارشد و جراح عمومی دانشگاه پادووا در ایتالیا، گفت: «مطالعه ما مکانیسم مکمل پیشگیری یا درمان سرطان با آسپرین را در کنار مکانیسم دارویی کلاسیک آن که شامل مهار التهاب است، نشان می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های بافتی را از ۲۳۸ بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی سرطان روده بزرگ قرار گرفته بودند، به‌دست آوردند. از این تعداد، حدود ۱۲ درصد مصرف‌کننده آسپرین بودند.

به گفته محققان، نمونه‌های بافتی از مصرف‌کنندگان آسپرین، گسترش کمتر سرطان به غدد لنفاوی و فعالیت تهاجمی‌تر سلول‌های ایمنی در برابر تومورها را نشان داد.

در آزمایشگاه، آنها کشف کردند که قرار دادن سلول‌های سرطانی روده بزرگ در معرض آسپرین، توانایی سلول‌های ایمنی را برای هشدار به یکدیگر در مورد وجود تومورها افزایش می‌دهد.

به طور خاص، سلول‌های ایمنی شروع به بیان بیشتر پروتئینی به نام CD۸۰ کردند. به گفته محققان، در بیماران مبتلا به سرطان رکتوم، مصرف‌کنندگان آسپرین بیان CD۸۰ بالاتری در بافت‌های سالم داشتند که نشان می‌دهد آسپرین توانایی سیستم ایمنی را برای جستجو و از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

اسکارپا گفت: «گام بعدی یافتن راهی برای ورود آسپرین به عمق روده و تقویت اثرات ضد سرطانی آن خواهد بود.»

کد خبر 6090456

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید