Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مصوبات سي‌ و يکمين جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار با محوريت ارائه گزارش وضعيت محدوده‌ها و محلات بازآفريني شهري و عملکرد ستادهاي استاني و شهرستاني استان گلستان، ارائه گزارش شبکه ملي سمن‌ها و مؤسسات خيريه و طرح و بررسي و تصويب آئين‌نامه سمن‌هاي ستاد ملي بازآفريني شهري طرح و بررسي و همچنين تصويب لوگوستاد ملي بازآفريني شهري طي 11 بند اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازي سي و يکمين جلسه ستاد ملي بازآفريني به رياست مقام عالي وزارت دکتر عباس آخوندي و اعضاي محترم ستاد در تاريخ 96.03.23 برگزار شد. در ابتداي جلسه محمدسعيد ايزدي معاون وزير و مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران ضمن آرزوي قبولي طاعات وعبادات و لزوم ارتقاي کيفيت زندگي، تلاش ستاد ملي بازافريني شهري را بر همراستاسازي و ايجاد هماهنگي بين بخشي براي کنترل، پيشگيري وکاهش آسيب‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي با همکاري دستگاه‌هاي عضو ستاد از اولويت‌هاي ستاد مطرح کردند.
در ادامه گزارش وضعيت محدوده‌ها و محلات بازآفريني شهري و عملکرد ستادهاي استاني و شهرستاني استان گلستان توسط مسئولين استاني (استاندار، مديرکل راه و شهرسازي، شهرداري‌هاي گرگان وگنبدکاووس) ونيز گزارش فعاليت‌هاي مردم نهاد دراستان گلستان ارائه شد.
پس ازآن آئين‌نامه کارگروه تشکل‌هاي مردم نهاد به منظور تصويب به بحث و بررسي گذاشته شد. درادامه وزير راه و شهرسازي ضمن تشکر از سازمان‌هاي مردم نهاد و تاکيد بر لزوم همراهي ستاد با تشکيل کارگروه تشکل‌هاي مردم نهاد بر ضرورت تهيه منشور اخلاقي براي فعاليت کارگروه مربوطه به منظور جلوگيري از تداخل بين اخلاق عمومي و اخلاق خصوصي و توجه به حقوق شهروندي وانساني اجتماعات محلي اشاره و تاکيد کردند توانمندسازي وارتقاي مهارت‌ها ونهادسازي بايد دراولويت اين تشکل‌ها قرار گيرد.
وي با اشاره بر مشارکت اجتماع محور در محدوده‌هاي هدف بازآفريني وپرهيز از جابجايي مشارکت ساکنين وسمن‌ها و عدم جايگزيني سمن‌هاي ملي بر سمن‌هاي محلي را مورد تاکيد قرار دادند.
در پايان پس از اظهارنظر اعضاي ستاد، موارد مطرح شده در قالب مصوبات ذيل جمع‌بندي شده است:
مصوبات جلسه:
1)اجراي پايلوت طرح مناريد در حوزه آبخيز چهل چاي، قره‌چاي و تعميم طرح ترسيب کربن در حوزه تيل‌آباد آزادشهر در حوزه‌هاي شمال شرقي استان به منظور تقويت و انسجام سازماني و مديريت يکپارچه منابع طبيعي و توسعه روستايي از سوي سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري کشور با حمايت و همياري سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداري و معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري و ساير دستگاه‌هاي مرتبط به تصويب ستاد ملي بازآفريني شهري رسيد.
2)مصوب شد طرح توانمندسازي و ساماندهي روستاهاي محروم مرزي بويژه در شهرستان‌هاي مراوه‌تپه، گنبد و گميشان از سوي بنياد مستضعتان انقلاب اسلامي با هدف ايجاد اشتغال پايدار، ارتقاي بهداشت و سلامت و فعاليت‌هاي عمراني لازم با همکاري استانداري، اداره کل بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، جهاد کشاورزي و منابع طبيعي، بنياد مسکن انقلاب اسلامي و شرکت آب و فاضلاب روستايي تهيه و اجراي شد.
3) تهيه واجراي طرح‌هاي ويژه براي روستاهاي آسيب پذير واقع در حريم شهرها با اولويت شهرهاي گرگان و گنبد به منظور پيشگيري از گسترش سکونتگاه‌هاي غيررسمي از سوي بنياد مسکن انقلاب اسلامي، سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور و معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري با همکاري استانداري و دستگاه‌هاي عضو ستاد به تصويب اعضاي ستاد ملي بازآفريني شهري رسيد .
4) مقرر شد نسبت به بازنگري محدوده بافت‌هاي ناکارآمد مياني و سکونتگاه هاي غير رسمي 14 مرکز شهرستان استان و تکميل با انجام مطالعات اين محدوده‌ها در راستاي بازآفريني پايدار شهري و همچنين تهيه طرح جامع باز آفريني شهر گرگان با رويکرد انديشه ايران‌شهري اقدام شود.
5) تأمين اراضي لازم براي ساخت مراکز درماني – بهداشتي و خانه محله و حرفه آموزي با محوريت دستگاه‌هاي مسئول و همکاري سازمان ملي زمين و مسکن، شرکت عمران و بهسازي شهري ايران و شهرداري‌ها در محلات هدف و همچنين اجراي پروژه‌هاي مذکور توسط وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکي سازمان فني و حرفه‌اي وشهرداري‌ها و ساير دستگاه‌هاي عضو ستاد به تاييد وتصويب اعضاي ستاد رسيد.
6) تهيه و اجراي طرح بازآفريني بافت تاريخي شهر گرگان با اولويت ساماندهي مراکز محلات، احياي تکايا و گذرهاي تاريخي و فرهنگي (موضوع تفاهم‌نامه مشترك مورخ21/1/1395 ) و همچنين تهيه واجرايي طرح مديريت برج جهاني قابو، تملك و مرمت خانه‌هاي با ارزش معماري در بافت تاريخي شهرهاي گرگان و گميشان با مديريت متمرکز شهرداري‌ها با همکاري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سازمان ملي زمين و مسکن، اداره کل راه و شهرسازي (به نمايندگي از شرکت عمران و بهسازي شهري ايران)، استانداري و اوقاف و با حمايت سازمان برنامه و بودجه و صندوق احيا وبهره‌برداري از اماکن تاريخي و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي وهمچنين لحاظ معافيت‌هاي لارم براي واحدها و بناهاي تاريخي قابل تبديل به مراکز فرهنگي و اقامتي از سوي سرمايه‌گذاران مورد تصويب وتاييد اعضاي ستاد ملي رسيد .
7) مصوب شد ساماندهي گرگان رود با هدف اصلاح و بهبود وضعيت حاشيه سکونتگاه‌هاي غيررسمي بدلجه و افغان آباد شهر گنبد از سوي شهرداري و با همکاري شرکت عمران و بهسازي شهري ايران وشرکت آب منطقه‌اي اجرايي شود.
8) ضمن تأکيد بر تشکيل مستمر و منظم جلسات ستاد بازآفريني شهري استان گلستان و ستادهاي شهرستاني، تهيه نقشه راه بازآفريني و توانمندسازي محلات ناکارآمد شهرهاي استان (سکونتگاه‌هاي غيررسمي، بافت‌هاي نابسامان مياني، بافت‌هاي تاريخي، بافت‌هايي با پيشينه روستايي) با تعيين نقش و سهم حضور دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي غيردولتي و همچنين پيش‌بيني‌هاي منابع لازم توسط شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و کميته برنامه‌ريزي و توسعه شهرستان‌ها در بودجه سنواتي دستگاه‌هاي مرتبط و شهرداري‌ها براي اجراي برنامه‌ها و پروژه‌هاي مصوب بازآفريني شهري (ساماندهي و توانمندسازي سکونتگاه‌هاي غيررسمي، طرح‌هاي بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده و تاريخي و... ) در دستور کار استانداري و دبيرخانه‌هاي ستادهاي استاني و شهرستاني( اداره کل راه و شهرسازي استان و شهرداري‌ها ) قرار و گزارش عملکرد دوره‌اي به شرکت عمران و بهسازي شهري ايران ( دبيرخانه ستاد ملي بازآفريني شهري ) ارسال شود.
9) ضمن تائيد گزارش اقدامات موسسه کنشگران توسعه پار (PDA ) در خصوص طرح راه‌اندازي مدرسه مهرباني پارس براي کودکان بازمانده از تحصيل در محلات حاشيه نشين شهرهاي گرگان (قزاق محله ) و گنبدکاووس (بدلجه و افغان آباد) استان گلستان (109 کودك از مجموع 329 کودك بازمانده از تحصيل مددجوي تحت پوشش آموزشي و حمايت اجتماعي ) در محلات هدف بازآفريني شهري ، تعميم و اجراي طرح مذکور به کليه محلات هدف سکونتگاه‌هاي غيررسمي (حاشيه نشيني) شهرهاي کشور با اولويت استان‌هاي 12 گانه طبق تبصره ماده 10 مصوبه شماره 67701/ت 53117 ه 6/6/1395 از قبيل سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، کردستان کرمان، لرستان و...( توسط کليه دستگاه‌هاي عضو ستاد ملي علي الخصوص معاونت امورزنان و خانواده رياست جمهوري، وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعي) سازمان بهزيستي، سازمان فني و حرفه‌اي و...(سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان وآموزش پژشکي، معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري شرکت عمران وبهسازي شهري ايران، استانداري‌ها، شهرداري‌ها و... با حمايت موسسه کنشگران توسعه پارس مصوب شد.
10) کليات پيش‌نويس آئين نامه نحوه فعاليت کارگروه تشکل‌هاي مردم نهاد با قيد تدوين منشور اخلاقي به تصويب رسيد و مقرر شد ظرف مدت 2 هفته کاري اعضا نظرات وپيشنهادات تکميلي خود را به جهت اعمال و تدوين ويرايش نهايي آئين نامه کارگروه مذکور ارسال نمايند.
11) بنا بر پيشنهاد معاونت امور بانکي، بيمه شرکت‌هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي تخصيص وام‌هاي خود اشتغالي به منظور راه‌اندازي کسب وکار خرد در محلات هدف، مصوب و مقرر شد کميته کاري مشترکي با همراهي و همکاري دستگاه‌هاي زيرمجموعه ستاد ملي از قبيل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي(معاونت کارآفريني واشتغال، سازمان فني وحرفه‌اي کشور)، بانك مرکزي، سازمان برنامه وبودجه و ساير دستگاه‌هاي مربوطه، تشکيل و برنامه عملياتي آن تهيه و اجرايي و گزارش دوره‌اي آن به ستاد ملي ارائه شود.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۱۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید مسلم سیدالحسینی ظهر پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر افزود: سند توانمندسازی برنامه ملی بازآفرینی در صورت تصویب در هیأت وزیران بزودی در کشور اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:: مبنا و محور این برنامه بر پایه مشارکت مردمی است، و بر مبنای این برنامه یک مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد می‌شود که کار در رأس آن در کشور رئیس جمهور، در استان‌ها استانداران و در شهرستان‌ها فرمانداران با دبیری شهرداران انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با اجرای این برنامه با مشارکت مردم و افزایش روحیه شورایی، شهرهای ایران در همه زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی بافت‌های تاریخی توسط خود مردم و با مشارکت واقعی مردمی رشد پیدا می‌کنند.

مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری ایران با بیان اینکه در این برنامه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر، دولت و مردم سه رکن اصلی اجرایی هستند، افزود: توسعه شهری به جای کارشناسی و تخصصی بر مبنای توافقی است که میان مردم و موردقبول و توافق نهایی مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی بوشهر به‌عنوان نماد معماری کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: این نماد معماری نشان می‌دهد که آنچه موجب توفیق شهر بوده همان مشارکت مردم بوده است و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که هیچگاه طرح‌های توسعه شهری از بالا به پایین موفقیتی نداشته است.

کد خبر 6088642

دیگر خبرها

  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • زمان بیستمین و یکمین جلسه حراج شمش طلا
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • بازدید وزیر کشور از پروژه‌های سازمان نوسازی شهر تهران
  • استمرار عملیات‌های عمرانی و اجرایی شهرداری سمنان
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • کارگروه اقتصاد دریامحور هنوز خروجی عملیاتی نداشته است