Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی، سعید فائض پور که به مناسبت چهاردهم تیرماه (روز دهیار) در نشست خبری با اصحاب رسانه سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: جشنواره ملی اقتصاد و فرهنگ از 9 تا 13 مردادماه امسال با حضور شش استان دیگر کشور در استان مرکزی برگزار خواهد شد که هدف مهم برگزاری آن ، معرفی آیین ها و فرهنگ محلی و همچنین تولیدات روستاها در سطحی بسیار گسترده تر می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به ثیت ملی جشن بیل گردانی نیم ور محلات به عنوان آیینی کهن در استان مرکزی گفت: متاسفانه در استان مرکزی فرهنگ‌ گذشته به خصوص در روستاها به فراموشی سپرده شده است. در روستاهای دیگر مناطق ایران شاهد استفاده از لباس محلی هستیم، اما در روستاهای استان مرکزی استفاده از این نوع لباس، دیگر جایگاهی ندارد. که تلاش می کنیم در این جشنواره علاوه بر نمایش توانمندی اقتصادی روستاها به موضوعات مغفول مانده فرهنگی هم ‌بپردازیم.

*ایجاد 3035 شغل در سطح روستاهای استان مرکزی در سال 95
فائض پور در خصوص اشتغال و توسعه در سطح روستاها با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری تصریح کرد: با توجه به اینکه معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری،هشت دستگاه اجرایی را موظف به ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی کرده است، در سال 95 موظف به ایجاد 2720 شغل در سطح روستاها بودیم که با همکاری دستگاه‌ها توانستیم تعداد 3035 شغل ایجاد کنیم و از میزان پیش‌بینی شده هم فراتر رفت.

فائض‌پور با اشاره به اینکه در سال 96 موظف به ایجاد 2993 شغل با اعتبار 46 میلیارد تومان هستیم که نظارت از طریق دفتر امور روستایی انجام می شود .

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با اشاره به اینکه در سال 96 موظف به ایجاد 2993 شغل با اعتبار 46 میلیارد تومان هستیم که نظارت لازم به صورت هماهنگ از طریق دفتر امور روستایی انجام می شود ادامه داد: در صورتی که وضعیت کار و اشتغال در سطح روستاها بهبود پیدا نکند، به هر میزان خدمات و امکانات در روستاها فراهم شود، باز هم شاهد مهاجرت روستائیان به شهر هستیم و بالعکس در روستاهایی که وضعیت اشتغال مناسب بوده ، مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق افتاده است.

فائض پور با بیان اینکه در گذشته طرح های اشتغالزایی در روستاها به صورت جزیره‌ای انجام می شد گفت: تشکیل تعدادی از نشست های اقتصاد مقاومتی استان در روستاها که از سال گذشته آغاز شد و برگزاری منظم نشست های کارگروه توسعه اشتغال روستایی ، خروجی مطلوبی داشته که باعث ساماندهی وضعیت اشتغال در سطح روستاهای استان شده است.

*شناسایی ظرفیت های متنوع گردشگری و قابلیت های دیگر 60 روستای استان مرکزی
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به شناسایی ظرفیت‌های متنوع 60 روستا در سال جاری توسط دفتر امور روستایی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر روستاهای آهو و هزاوه از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان روستاهای نمونه و هدف گردشگری معرفی شده‌اند که در روستای هزاوه خانه امیرکبیر در حال بازسازی است و به زودی به بهره برداری می رسد.

فائض پور ادامه داد: مسیر گردشگری خمین، محلات و دلیجان و شازند ، مسیر مناسبی برای گردشگری است. روستاهای جاسک، غار نخجیر، شهر نراق، آب گرم و سرچشمه محلات، بیت امام در خمین، سنگ نوشته های تیمره و طبیعت شازند از جمله فضاهای مناسب و مستعد گردشگری است که نیاز است در این زمینه با اطلاع‌رسانی مناسب ،ظرفیت های گردشگری و دیگر قابلیت های روستاهای استان معرفی شوند.

*اختصاص 372 میلیارد تومان اعتبار به دهیاری های استان در سال گذشته
وی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از سال 92 کل اعتباراتی که سازمان دهیاری‌های کشور برای روستاهای استان در نظر گرفته است، در حدود 372 میلیارد تومان است که تا سال 95 در سطح روستاها هزینه شده است، افزود: در همین خصوص 20 درصد از سرفصل‌ها که برای روستاها در نظر گرفته شده سرفصل اشتغال است. در حال حاضر نزدیک به 70 میلیارد تومان منابع از سرفصل‌های اشتغال داریم که باید آنها را مدیریت کنیم تا به درستی و جهت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها هزینه شود.

فائض پور با اشاره به حضور 752 نفر دهیار در استان مرکزی که 172 نفر از آنان دهیار زن هستند افزود: از این تعداد حدود431 نفر دارای تحصیلات دیپلم، 76 نفر دارای تحصیلات فوق دیپلم ، 200 نفر دارای تحصیلات کارشناسی و 21 نفر کارشناسی ارشد می باشند که بیشترین تعداد دهیاران استان به دلیل بالا بودن جمعیت روستایی در شهرستان شازند و کمترین آن هم در شهرستان محلات حضور دارند.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در اولویت دولت بوده و در این راستا در این استان می‌توان از ظرفیت بنیاد مسکن نهایت بهره‌برداری را کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، رسول عطایی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی با جدیت دنبال می‌شود و روستاها نیز ظرفیت بزرگی هستند که می‌توان از این بخش نیز استفاده لازم را کرد.

وی افزود: اجرای طرح‌های مسکن در روستا به‌صورت ویلایی ساخت بوده و این امر اشتیاق متقاضیان ساکن روستا را نیز بیش از پیش افزایش می‌دهد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: این اداره کل آمادگی لازم را دارد تا در اجرای هر چه بهتر طرح نهضت ملی مسکن روستایی شرایط لازم را فراهم کند.

عطایی تاکید کرد: اجرای این طرح نیازمند همکاری بیش از پیش بنیاد مسکن بوده تا شاهد اجرای متناسب طرح نهضت ملی مسکن روستایی در آذربایجان غربی باشیم.

کد خبر 748891

دیگر خبرها

  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد