Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@04:55:11 GMT

سراب کاهش يا افزايش وزن با پروتئين

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۶۴۸۲۶

خبرگزاري آريا-خيلي‌ از مردم در هر کاري مي‌خواهند يکشبه ره صد ساله را طي کنند. کم و زياد کردن وزن هم امروز دغدغه خيلي‌ها شده، آن هم در زمان کم و با آسان‌ترين شيوه‌ها.
به گزارش خبرگزاري آريا ،يکي از روش‌هاي غلطي هم که اين روزها باب شده، مصرف مکمل‌هاي پروتئيني براي کاهش يا افزايش وزن است، اما دکتر سهراب‌ انتظاري، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان به جام‌جم مي‌گويد: پروتئين هيچ‌گاه به تنهايي باعث افزايش وزن نمي‌شود و مکمل‌هاي پروتئيني هم چنين تاثيري ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت‌هاي دارويي‌اي هم که ادعا مي‌کنند مکمل‌هاي پروتئيني‌شان باعث افزايش‌ وزن مي‌شود، مخفيانه و غيرقانوني به آنها هورمون‌هاي استروئيدي و هورمون‌هاي مردانه اضافه مي‌کنند. او تاکيد مي‌کند: اگر کسي روزي يک کيلوگرم هم پروتئين بخورد، هرگز در وزنش تاثير چنداني نخواهد داشت.
دکتر انتظاري مي‌گويد: پروتئين موردنياز بدن بين 60 تا 100 گرم در روز است و اگر کسي حتي ده برابر آن پروتئين مصرف کند، نه در بدنش ذخيره‌ مي‌شود و نه پروتئين به تنهايي باعث عضله‌سازي خواهد شد، مگر اين‌که با ورزش و حداکثر دو گرم به ازاي هر کيلوگرم وزن باشد.
او ادامه مي‌دهد: يعني بدن يک فرد 70 کيلوگرمي در بهترين شرايط، حداکثر مي‌تواند با ورزش دو گرم به ازاي هر کيلوگرم وزن خود (يعني 140 گرم پروتئين) را صرف بافت‌سازي و نگهداري بدن کند و مصرف بيش از آن هيچ‌ فايده‌اي ندارد. پس اين تصور که مصرف پروتئين و مکمل‌ها باعث عضله‌سازي و افزايش وزن مي‌شود، مخصوصا بدون ورزش، اصلا درست نيست. به گفته اين استاد دانشگاه، اين دو گرم پروتئين مي‌تواند از طريق مصرف تخم‌مرغ، گوشت‌قرمز، شير و... به بدن برسد و مصرف بيش از حد پروتئين به هيچ‌وجه درست نيست.
مکمل‌هاي پروتئين با چاشني استروئيد
اين متخصص تغذيه با اشاره به اين‌که بعضي از کارخانه‌هاي توليد مکمل پروتئين که صاحب‌نام نيستند و غيرمجازند، ممکن است به آن هورمون استروئيدي هم اضافه کنند، مي‌افزايد: آنچه در واقع باعث مي‌شود مردها عضلاني‌تر از خانم‌ها باشند، اين هورمون‌هاست و تنها چيزي که بدون ورزش عضله مي‌آورد هم هورمون‌هاي استروئيدي هستند، پس اگر بدن کسي بدون ورزش عضلاني شد، بايد به مکمل پروتئين‌ يا کربوهيدراتي که مصرف مي‌کند، شک کند که داراي هورمون‌هاي استروئيدي است. کاربرد اين هورمون‌ها در اين مکمل‌ها و مصرف خودسرانه آنها و بدون تجويز پزشک بسيار خطرناک است و عوارض شديدي دارد.
مصرف مکمل استاندارد هم اندازه دارد
دکتر انتظاري مي‌گويد: مکمل پروتئين حتي اگر بدون هورمون‌ها و استاندارد هم باشد، نبايد بيش از دو گرم به ازاي هر کيلوگرم وزن بدن مصرف شود و مصرف آن در حد مجاز درست است که عارضه‌اي ندارد، ولي پول دورريختن محسوب مي‌شود، چون بدن مازاد پروتئين را دفع مي‌کند.
او در اين باره توضيح مي‌دهد: يادمان باشد بدن ما هيچ جايي براي ذخيره پروتئين‌ها ندارد. در اين مورد مي‌توان آب را مثال زد؛اگر کسي مثلا صبح 20 ليتر آب بخورد که در تمام روز به آب نياز پيدا نکند، حداکثر تا ظهر دوام مي‌آورد چون آب اضافي دفع مي‌شود. مصرف بيش از نياز بدن به پروتئين هم همين‌گونه است. پس پروتئين کمتر از دو گرم و حتي زير چهار گرم ضرر چنداني ندارد، ولي هيچ سودي هم ندارد و بيش از چهار گرم باعث مسموميت با پروتئين مي‌شود.
پروتئين باعث افزايش وزن مي‌شود؟
دکتر انتظاري در پاسخ به اين پرسش مي‌گويد: مصرف پروتئين اگر توام با ورزش باشد و باعث عضله‌سازي شود تا حدي مي‌تواند باعث افزايش وزن شود.
بدن همه ما معمولا دو قسمت دارد؛ يک قسمت چربي و يک قسمت عضله. 20 درصد وزن عضلات ما پروتئين است پس اگر کسي بخواهد دو کيلوگرم به وزن عضلاتش اضافه شود، حتما بايد 40 گرم پروتئين وارد بدنش کند، ولي عضله هرگز فقط با مصرف پروتئين اضافه نمي‌شود و با مصرف دو کيلوگرم پروتئين هم حتي يک گرم به وزن عضلات و در نهايت بدن اضافه نخواهد شد.
کاهش وزن با پروتئين ممکن است اما...
دکتر انتظاري معتقد است: اگر کسي بخواهد براي کاهش وزنش پروتئين را جايگزين کالري کند، يعني مصرف 50 تا 60 گرم از قندها را کم و به جايش پروتئين اضافه کند، تا حدي باعث کاهش وزن مي‌شود و چندان تاثير سويي هم ندارد چون پروتئين‌ها اگر بخواهند در بدن به چربي تبديل شوند، خيلي کند و کم اين اتفاق مي‌افتد. او تاکيد مي‌کند: باوجود آنچه گفتم، باز هم نبايد به هيچ‌وجه در مصرف پروتئين زياده‌روي کرد چون اين کار باعث دفع آب بدن مي‌شود پس در واقع کاهش وزن ناشي از مصرف بيشتر پروتئين‌ها به جاي کربوهيدرات‌ها، تا حد زيادي ناشي از دست دادن آب بدن هم هست، کما اين‌که در ماه رمضان هم مدام تاکيد مي‌شود مواد پروتئيني زياد نخوريد که آب بدنتان خيلي از دست نرود. او ادامه مي‌دهد: کسي که مي‌خواهد با افزايش مصرف پروتئين‌ وزن کم کند، مثلا اگر قبلا 70 گرم پروتئين مصرف مي‌کرده حالا مي‌تواند حداکثر مقدار آن را به 140 گرم برساند، ولي هرگز نبايد مقدار مصرف را 300 تا 400 گرم افزايش دهد.
اين متخصص تغذيه درباره عوارض چنين رويه‌اي مي‌گويد: اگر به ازاي هر کيلوگرم وزن بدن بيش از چهار گرم پروتئين مصرف کنيم؛ چه به قصد کاهش و چه افزايش وزن و عضله‌سازي، عملا وارد مرز مسموميت مي‌شويم چون حداکثر مقدار پروتئيني که بدن مي‌تواند استفاده کند همان‌طور که گفتيم، دو گرم به ازاي هر کيلوگرم از وزن بدن است. توجه داشته باشيد چهار گرم پروتئين حداکثر مقدار پروتئيني است که بدن، نه استفاده، بلکه مي‌تواند تحمل کند.

رژيم تک‌بعدي عاقلانه نيست
دکتر انتظاري از يک بعد ديگر هم به اين قضيه نگاه مي‌کند؛ رژيم تک‌بعدي به هيچ‌وجه عاقلانه نيست يعني اين‌که بخواهيم فقط با مصرف مواد پروتئيني بيشتر و مکمل‌هاي پروتئيني وزن اضافه يا کم کنيم. بدن انسان مثل ساختماني است که با آهن، سيمان، آجر و... ساخته مي‌شود و نمي‌توان فقط آن را با يکي از اين مصالح ساخت. بدن ما هم روزانه بايد موادمغذي مختلفي را از گروه‌هاي مختلف موادغذايي مانند لبنيات، گوشت، غلات، سبزي‌ها دريافت کند و حتي هرگز توصيه نمي‌شود مصرف چربي‌ها به صفر برسد. او ادامه مي‌دهد: بدن به همه ريز مغذي‌ها و ويتامين‌ها و املاح نياز دارد آن هم در حد متناسب، به برخي ريزمغذي‌ها و املاح و ويتامين‌ها در حد ميکروگرم نياز داريم مثل ويتامين B12 و يد، به برخي در حد ميلي‌گرم مثل آهن، روي، برخي در حد چند گرم مثل پروتئين و برخي در حد چند ده گرم مثل قندها.
ممکن است بدن اگر دو هفته پروتئين دريافت نکند با شکستن ماهيچه‌ها وضع را کمي تحمل کند؛ ولي شرايطش طبيعي نيست و ممکن است حتي تا يک ماه هم عکس‌العمل‌ شديدي نشان ندهد، اما بالاخره عوارض خود را نشان خواهد داد. اگر پروتئين به اندازه و روزانه به مقدار کافي مصرف شود، نه بدن دچار کمبود خواهد شد نه مازاد بارمتابوليک به دوش بافت‌ها مي‌افتد و بافت‌ها به جاي اين‌که در هفتاد سالگي فرسوده شوند در سن پايين‌تري اين اتفاق برايشان خواهد افتاد.
منبع:جام جم سرا

سلامت نيوز: سراب کاهش يا افزايش وزن با پروتئين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۴۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ حدود ۱۲۰ هزار تومان است. این یعنی قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف کننده ۴۰۰۰ تومان تمام می شود. قیمت ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

بیشتر بخوانید: چه چیزهایی را می‌توان جایگزین تخم‌مرغ در غذاها کرد؟

در میادین میوه و تره بار نیز براساس نرخنامه سازمان میادین میوه و تره بار، قیمت یک شانه ۳۰ عددی این کالای پروتئینی پرمصرف، بسته به نوع بسته بندی آن بین ۸۹ تا ۹۳ هزار تومان است.

همچنین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز تخم مرغ در بازه قیمتی ۹۵ تا ۱۱۸ هزار تومان بسته به برند و بسته بندی آن عرضه می‌شود.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که تخم مرغ این روزها بازار آرامی را سپری می‌کند و بنا بر گفته کارشناسان این حوزه در نیمه اول سال با گرم‌تر شدن هوا مصرف تخم مرغ کم می‌شود که طبیعتا قیمت‌ها با کاهش تقاضا قدری کاهشی می‌شود.

البته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران نیز چندی پیش به ایسنا اعلام کرد که از دولت درخواست کردیم با توجه به کاهش مصرف تخم‌مرغ در نیمه اول سال با خرید تضمینی تخم‌مرغ مازاد، از تولیدکنندگان حمایت کند؛ اما هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

به گفته این فعال بخش خصوصی قیمت تخم مرغ در مرغداری در حال حاضر به کیلویی ۳۲ هزار تومان رسیده و این در حالیست که قیمت تمام شده تخم مرغ برای مرغداران حدودا کیلویی ۶۰ هزار تومان است. این یعنی تخم مرغ ۵۰ درصد قیمت واقعی فروخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229130 برچسب‌ها تخم مرغ

دیگر خبرها

  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • قابل توجه کسانی که هر روز پنیر می خورند
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند
  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • و دموکراسی آنها که سراب است فقط...
  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند