Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@06:26:13 GMT

غذاهايي که با خوردن آنها چـاق نمي‌شويد

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۶۴۸۵۴

خبرگزاري آريا-يکسري مواد غذايي که به نام غذاهايي با کالري منفي شناخته مي‌شوند، نسبت به ساير مواد غذايي انرژي بيشتري براي هضم خود نياز دارند.
به گزارش خبرگزاري آريا ،يعني بدن انرژي بيشتري براي هضم آنها مي‌سوزاند و در عين حال بدن نمي‌‌تواند کالري زيادي از آنها براي خود ذخيره کند .پس علاوه بر اينکه باعث سوخت چربي‌‌ها مي‌شوند کمتر به چربي تبديل شده و ذخيره مي‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدي وجدي سيس دانشجوي تغذيه در ماهنامه دنياي تغذيه نوشت: متابوليسم به فرايند‌‌هاي بيشماري که به طور مداوم در بدن انجام شده و موجب ادامه حيات و عملکرد طبيعي بدن ميشوند اطلاق مي‌شود. اين فرايند‌‌ها نياز به انرژي گرفته شده از غذاها دارد. ميزان کيلوکالري انرژي که بدن شما درهر زمان مي‌سوزاند توسط متابوليسم شما تعيين مي‌‌شود.
راه‌هايي وجود دارد که مي‌توان انرژي پايه را افزايش داد تا وزن بدن بهتر کنترل شود يا وزن اضافه در طول رژيم راحت‌تر کاسته شود. متابوليسم بدن در بعضي افراد به‌طور ژنتيکي بالاو در بعضي پايين و در بعضي افراد معمولي است.بسياري از مردم از اضافه وزن و چاقي مفرط رنج مي‌برند و چون يکي از عوامل به وجود آورنده‌ي بيماري‌‌هاي قلبي - عروقي، چاقي و ازدياد وزن مي‌باشد. سعي در کم کردن وزن خود به بهترين روش را دارند. يک سري مواد غذايي که به نام غذاهايي با کالري منفي (NEGATIVE CALORIE FOODS) شناخته مي‌شوند، نسبت به ساير مواد غذايي انرژي بيشتري براي هضم خود نياز دارند.يعني بدن انرژي بيشتري براي هضم آنها مي‌سوزاند و در عين حال بدن نمي‌‌تواند کالري زيادي از آنها براي خود ذخيره کند .پس علاوه بر اينکه باعث سوخت چربي‌‌ها
مي‌شوند کمتر به چربي تبديل شده و ذخيره مي‌شوند. مواد غذايي با کالري منفي
NEGATIVE CALORIE FOODS شامل انواع مختلفي از سبزي‌‌ها و ميوه‌‌ها مي‌باشند
يکي از راه‌‌هاي افزايش متابوليسم بدن استفاده از مواد غذايي چربي سوز مانند ادويه‌جات و ميوه‌جات است.واقعيت ان است که براي لاغر شدن لازم نيست که کلا و به طور جدي دست از غذا خوردن کشيد.
در واقع بايد فقط از پر خوري دوري کرد و از خواص خوراکي‌‌ها در بالا بردن سوخت و ساز بدن سود جست.کليد لذت بردن از خوراکي‌‌ها در شناختن نياز بدن ونيزمتابوليسم بدن خويش است.شما مي‌توانيد با مصرف متعادل خوراکي‌‌هاي مناسب، متابوليسم بدن خود را بالا برده و منجر به سوزاندن کالري شويد. آنچه در مصرف خوراکي‌‌ها بسيار مهم است اينست که تعادل ميان مصرف و سوزاندن کالري بدن حفظ شود. در کنار توجه متعادل به مصرف کالري و سوزاندن آن، استفاده از مواد غذايي چربي سوز مفيد و اثر بخش است.مواد غذايي چربي سوز خوراکي‌‌هايي هستند که موجب کارکرد بهتر متابوليسم بدن مي‌‌گردند. مصرف مداوم آنها موجب سوخت‌وساز بالاتر و بهتر بدن مي‌‌شود.به اين نکته دقت کنيد که در واقع هيچ ماده غذايي وجود ندارد که خوردن آن موجب کاهش وزن شود. اما جايگزين کردن غذاهاي کم کالري و حاوي فيبر فراوان در رژيم غذايي به جاي غذا‌‌هاي پر چرب و پركالري موجب کاهش کل ميزان کالري دريافتي روزانه مي‌گردد.
چاي سبز :
در واقع چاي سياه و سبز يکي است ولي روند توليد آنها تفاوت زيادي دارد. چاي سياه از پلاسيده و تخمير کردن برگ چاي تهيه مي‌‌شود ولي چاي سبز از خشک کردن سريع برگ‌‌هاي چاي به دست مي‌آيد و در اين شرايط اجازه تخمير به آنها داده نمي‌‌شود. به همين دليل چاي سبز از نظر آنتي اکسيدان‌‌‌ها و مواد ضد سرطان غني‌تر شمرده مي‌‌شود. چاي سبز به دليل داشتن ماده‌اي به نام EGCG که نوعي پلي فنول است باعث تحريک متابوليسم بدن مي‌‌شود. با اين حال بايد به ياد داشت که يک کاهش وزن اصولي و ماندگار نيازمند رژيم غذايي صحيح و ورزش است. چاي سبز يکي از مکمل‌‌هاي غذايي مصرفي براي کاهش وزن است که مي‌‌تواند به شما در کم کردن وزن اضافي‌تان کمک کند.زيرا با بالا بردن حرارت بدن و صرف انرژي باعث سوختن چربي‌‌ها مي‌‌شود. و از طرفي جذب روده‌اي گلوکز و چربي را کاهش داده و به اين وسيله باعث کاهش وزن در افرادي مي‌‌شود که اين نوع چاي را مصرف مي‌‌كنند. کافيين مي‌‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزايش دهد اما زياده روي در نوشيدني‌‌هاي کافيين دار براي سلامتي مناسب نيست.
سالاد به عنوان پيش غذا:
خوردن سالاد به عنوان پيش غذا موجب کنترل اشتها مي‌‌شود. عادت به خوردن سالاد قبل از شروع غذاي اصلي موجب پر شدن شکم مي‌‌شود و نياز به خوردن غذاي اصلي را کاهش مي‌دهد. همچنين مصرف سالاد ميزان فيبر دريافتي روزانه را بالا مي‌برد و موجب سوخت و ساز بهتر بدن مي‌‌شود.اين روز‌‌ها در اکثر سالاد‌‌ها ردپايي از کلم برو کلي به چشم مي‌‌خورد که نکته مثبتي در سفره‌‌اي ما ايراني‌ها محسوب مي‌‌شود . کلم بروکلي منبع خوبي از فيبر است. اين سبزي حاوي 91در صد آب مي‌‌باشد که به عملکرد دستگاه گوارش کمک مي‌‌کند و به دليل آب و فيبر بالا يک سبزي کم کالري محسوب مي‌‌شود و موجب سوخت و ساز بهتر بدن مي‌گردد و متابوليسم را در بدن افزايش مي‌‌دهد و به علت اينکه داراي کلسيم مي‌‌باشد، در رژيم‌‌هاي کاهش وزن بسيار مناسب است.کلم بروکلي بهتر است به شکل خام يا بخارپز مصرف شود. اين ماده غذايي علاوه بر اينکه يک فيبر مناسب و حجيم به شمار مي‌رود به عنوان يک سرکوب‌گر قدرتمند اشتها هم محسوب مي‌‌شود که بهتر است قبل از وعده غذايي ناهار و شام ميل شود.سالاد زماني شما را لاغر مي‌‌کند که جايگزين بخشي از وعده اصلي غذا شود.موضوع ديگر انکه هر سالادي رژيمي نيست. سالادي که در آن، علاوه بر صيفي و سبزي از سس، تخم‌مرغ، حبوبات، سيب‌زميني، نودل، مرغ، ماهي تن و ديگر ترکيبات کالري‌زا استفاده شده باشد، مانند يک پرس غذاي اصلي تا هزار کالري ممكن است انرژي داشته باشد.

فيبرها چگونه جلوي انباشته شدن چربي ها را مي گيرند؟

زماني که فيبر بيشتري مصرف مي‌کنيم کالري‌‌ها کمتر مجال انباشته شدن را دارند. چون:
1-فيبر‌‌ها ترشح هورمون انسولين راکه باعث انباشتگي کالري‌‌ها مي‌‌شود کاهش مي‌دهند. 2-فيبر‌‌ها از طريق مدفوع بخشي از چربي‌‌هاي موجود در غذا را دفع مي‌‌كنند. فيبر‌‌ها در جلوگيري از بي‌نظمي روده بزرگ نقش مهمي را ايفا مي‌‌کنند بنابراين براي سلامتي بدن لازم هستند. فيبر‌‌هاي نا‌محلول، احساس سيري و سنگيني به انسان مي‌‌دهند و در نتيجه شخص را از چاق شدن دور كنند.نکته مهم که بايد بدانيد اين است که بايد به آهستگي رژيم خود را پر فيبر کنيد، ابتدا مقدار کمي فيبر را مصرف نمود و اجازه دهيد تا مقدار کم وارد روده شما شود در غير اين صورت مشکلاتي براي شما پديد مي‌‌آيد، از جمله نفخ، اسهال، و...فيبر ابزار بسيار مهمي براي کنترل وزن است. مواد غذايي که داراي مقدار زيادي فيبر هستند، بسيار سير کننده هستند و حجم بيشتري از معده را به خود اختصاص مي‌‌دهند، زيرا مقدار زيادي آب جذب مي‌‌کنند. بنابراين به طور طبيعي غذاي کمتري خورده مي‌‌شود و اين خود بهترين راه براي کاهش وزن است.
براي لاغري در هر وعده غذايي بايد از فيبرها استفاده شود؟
براي اينکه تاثير لاغري فيبر‌‌ها بيشتر شود بهتر است که در هر وعده غذايي فيبرلازم را مصرف کنيد. زماني که شما تغذيه متنوعي داشته باشيد مطمئن مي‌شويد که فيبر‌‌هاي مختلفي را نيز مصرف كرده ايد که خواص تکميلي دارند.مکانيسم‌‌هاي مختلف نشان مي‌دهد که داشتن تغذيه‌اي سرشار از فيبر‌‌ها دريافت کالري‌‌ها را محدود مي‌کند. توجه داشته باشيد که سبزي جات و ميوه‌‌ها که از منابع مهم فيبر محسوب مي‌شوند جزو کم کالري‌ترين مواد غذايي موجود هستند. فيبر‌‌ها به جويدن بيشتري نياز دارند و براي همين باعث مي‌شوند که ما آرام تر غذا بخوريم و بنابراين کمتر نيز مي‌خوريم.
سبزيجات تازه :
داراي کالري پايين بوده و ضمن تقويت سيستم ايمني، حجيم و سير کننده نيز مي‌‌باشند ومصرف زياد آن در مقايسه با ساير مواد غذايي بسيار کمتر موجب افزايش وزن مي‌شود. سبزيجات حاوي فيبر فراوان هستند و کارايي دستگاه گوارش را بهتر مي‌‌كنند و سوخت‌وساز بدن را افزايش مي‌‌دهند. نعناع يکي از سبزي‌‌هايي است که مصرف آن در ميان وعده‌‌هاي غذايي و پيش غذاها مي‌‌تواند به کاهش اشتها و پيشگيري از تجمع چربي‌‌ها کمک کند،چه بهتر که از اين سبزي به صورت تازه استفاده کنيد.
کاهو و کرفس:
سبزيجات خوشمزه و بسيار مفيدي هستند که در هر فصلي مي‌توانيد آنها را تهيه کنيد. اين سبزيجات حاوي مقادير بالاي فيبر هستند و سبب افزايش متابوليسم در بدن مي‌‌شوند.اين مواد غذايي به علت دارا بودن آب و فيبر بالا کم کالري مي‌‌باشند و دررژيم کاهش وزن بسيار مفيدند. به طوريکه کاهو حاوي 96 درصد و کرفس حاوي 95 درصد آب مي‌باشد. کاهو و کرفس به علت داشتن فيبر فراوان اثر مطلوبي روي سلامت دستگاه گوارش دارند و از بروز يبوست نيز جلوگيري مي‌‌كنند. شما مي‌توانيد از اين سبزيجات در انواع سالاد‌‌ها استفاده نموده و آنها را قبل از وعده‌‌هاي غذايي‌تان مصرف کنيد و از طعم خوب آنها لذت ببريد. اين مواد سبب بالا رفتن قدرت هضم و جذب غذا و افزايش متابوليسم بدنتان خواهند شد.
ادويه جات:
ادويه‌‌ها به دليل داشتن قدرت چربي سوزي به لاغري کمک مي‌‌كنند و همچنين به دليل ايجاد سيري باعث مي‌‌شوند که افراد کمتر غذا بخورند.ادويه‌‌ها باعث هضم بهتر غذا شده و طعم آن را نيز دلچسب‌تر مي‌‌کنند.دارچين ضد اشتهاست و مي‌‌تواند ميل شديد به مواد قندي و شيرين را کنترل کند، همچنين به تنظيم قندخون نيز کمک مي‌‌کند. حتما مي‌‌دانيد که بالا بودن قندخون باعث انباشتگي قند به صورت چربي مي‌‌شود.
سيب :
پکتين ترکيبي است که در گياهان مختلف وجود دارد و يک ماده لزج و ژلاتيني است که در مجاورت آب حجم آن افزايش مي‌‌يابد. در واقع اين ماده نوعي قند(گلوسيد) است که به ميزان قايل توجهي در ميوه‌‌هاي مختلف مانند سيب، انگور، کشمش و ليموترش وجود دارد.پکتين موجود در سيب از جذب چربي توسط سلول‌‌ها جلوگيري مي‌کند و همچنين جذب آب از مواد غذايي را افزايش داده و موجب دفع رسوبات چربي از بدن مي‌‌شود.بايد بدانيد که ميزان فيبر در سيب‌‌هاي تازه يا نارس بيشتر است. بهتر است قبل از صرف غذا يک عدد سيب ميل کنيد و سپس يک ليوان آب بنوشيد. اين فيبر حجم بيشتري از معده را اشغال کرده و سيري طولاني مدتي را ايجاد مي‌کند، در واقع اين فيبر جلوي اشتها را مي‌گيرد.پکتين در تماس با آب به صورت يک ماده لزج و ژل مانند در مي‌‌آيد که بخشي از چربي‌‌ها و قند‌‌هاي مصرف شده را به خود جذب کرده و سپس دفع مي‌کند.
فلفل ها :
مواد غذايي حاوي فلفل جزو مواد غذايي چربي سوز به حساب مي‌‌آيند و سبب 33 درصد افزايش معني دار در ميزان متابوليسم در مقايسه با غذا‌‌هاي بدون ادويه مي‌‌گردند.فلفل حاوي کپسايسين است که به بالا بردن متابوليسم کمک مي‌‌کند. کپسايسين يک ماده غذايي ترموژنيک است که علاوه بر خاصيت آنتي‌اکسيداني‌اش باعث مي‌‌شود بدن براي 20 دقيقه پس از خوردن آن، کالري بيشتري بسوزاند.فلفل باعث افزايش سوخت‌وساز در بدن مي‌‌شود و در حقيقت احساس داغي در فرد ايجاد مي‌‌کند، اما نبايد اميد داشت که بلافاصله يک روز بعد از مصرف آن چربي‌‌هايتان آب شود.
نوشيدني ها:
خيلي‌‌ها فکر مي‌‌كنند نوشيدني‌‌هاي اسيدي و ترش مثل آبغوره، آب کرفس و آب ليموو مرکبات، نوشيدني‌‌هايي هستند که باعث لاغري و کاهش وزن مي‌‌شوند ولي اين باور يک باور غلط است. اين مواد ترش و اسيدي وقتي جذب بدن مي‌‌شوند، مقدار يون هيدروژن در خون را افزايش مي‌‌دهند.افزايش يون هيدروژن در خون باعث کاهش PH خون مي‌‌شود و بدن تلاش مي‌‌کند دوباره حالت اسيدي خون را به حالت تعادل بازگرداند، پس شروع مي‌کند مقدار زيادي يون هيدروژن را همراه مقدار زيادي آب از بدن دفع کردن و به اين ترتيب با دفع مقدار زيادي آب از کليه‌‌ها، وزن بدن به صورت موقت کاهش اندکي مي‌‌يابد. جالب است بدانيد اين کاهش دايمي نيست، چون آب بدن خيلي زود با مصرف نوشيدني‌‌ها جايگزين مي‌‌شود، پس اين نوشيدني‌‌ها باعث لاغري نمي‌شوند.تمايل و قصد کاهش وزن به معني گرسنگي و عذاب نيست.اگر شما درست غذا بخوريد نه تنها وزن کم مي‌‌کنيد بلکه سالم نيز خواهيد بود.
سلامت نيوز: غذاهايي که با خوردن آنها چـاق نمي‌شويد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۴۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب

بیماری کبد چرب غیرالکلی به یک نگرانی رو به رشد سلامت در سراسر جهان تبدیل شده است و سبک زندگی بی‌تحرک باعث افزایش چنین وضعیت خطرناکی در سلامتی می‌شود.   به گزارش ایسنا، کبد یکی از مهمترین اندام‌های بدن است که سبب دفع سموم  ناشی از بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت و فشار خون بالا می‌شود و کبد چرب به بیماری گفته می‌شود که در آن  چربی در کبد تجمع کرده باشد و وقتی درمان نشود ممکن است منجر به سایر عوارض کبدی شود.   علائم کبد چرب شامل خستگی، حالت تهوع، درد شکم، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم‌ها و ادرار تیره و مدفوع خاکستری است.   پیشگیری از کبد چرب   برای اینکه کبد سالمی داشته باشید باید غذای سالم بخورید و از مصرف الکل خودداری کنید، همچنین باید ورزش کنید و وزن خود را پایین بیاورید، خوب بخوابید، بیماری‌های زمینه‌ای خود را کنترل کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید.   ورزش‌های قلبی عروقی   دویدن، شنا کردن، حرکات موزون و ایروبیک، می‌توانند سبب سوزاندن چربی و بهبود عملکرد قلب شوند.   تمرینات مقاومتی   ایجاد توده عضلانی بدون چربی از طریق تمرینات قدرتی می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و یکی از بهترین راه‌ها برای پایین آوردن سریع چربی خون، تمرینات مقاومتی است۰   یوگا و پیلاتس    این ورزش روی کشش، قدرت مرکزی و تعادل کار می‌کند و به صورت غیر مستقیم می‌تواند استرس را کاهش داده و از سلامت کبد و مدیریت وزن حمایت کند.   تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه   تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه می‌توانند عملکرد کبد را بهبود بخشند و چرخش نیم‌تنه بالایی که باعث اکسیژن‌رسانی هر چه بهتر به کبد می‌شود و در عین حال شنا کردن، اسکات زدن، تمرینات شکم، وزنه‌ زدن و دوچرخه‌سواری از جمله این ورزش‌ها به شمار می‌روند.   پیاده‌روی بر اساس این مطلب که از سوی زهرا داوودی، فیزیولوژیست ورزشی تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، ‌آمده است: پیاده‌روی سریع و منظم فوائد بسیار زیادی برای سلامتی دارد و در مطالعه‌ای معتبر ثابت شده که افراد اگر در پنج روز هفته به مدت یک ساعت پیاده‌روی کنند، می‌تواند به میزان قابل توجهی کلسترول LDL خون را کاهش دهند.   شاید جالب باشد بدانید حتی ورزشکاران حرفه‌ای هم ممکن است با مشکلات چربی و کلسترول بالا دست و پنجه نرم کنند؛ به عبارت دیگر ورزش در کنار سایر بخش‌های دیگر مثل تغذیه خوب، حذف چربی‌های ترانس، مصرف غذاهای غنی از امگا ۳، افزایش مصرف فیبر محلول و مصرف پروتئین وی، خواب صحیح، سبک زندگی متعادل و آرامش روحی، می‌تواند تاثیر دو چندانی داشته باشد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • ببینید | تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند