Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيا موفق به توسعه يک سنسور حرارتي شده اند که انرژي مصرفي آن نزديک به صفر است. با مقايسه اي ميان سنسورهاي حرارتي کنوني و نسخه جديدي که توسعه يافته، مي توان ديد که نمونه جديد تا 628 برابر به انرژي کمتري نياز دارد.
اما سنسورهاي حرارتي اصلاً به چه کاري مي آيند؟ شايد هنوز چندان با اينگونه سنسورها در منازل خود آشنا نباشيم ولي در برخي نقاط جهان، ترموستات هاي هوشمندي به فروش مي رسند که کار تعديل هواي منزل يا محيط هاي داخلي را بر عهده مي گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعه کليدي در اين ترموستات ها، همان سنسور حرارت سنجي است که در موردش صحبت مي کنيم. حال آنکه جالب است بدانيد حتي در گذشته هم گفته مي شد که سنسورهاي مورد بحث، براي انجام وظيفه خود، انرژي بسيار ناچيزي مصرف مي کنند.

در کنار مصرف انرژي در حد صفر، سنسور مي تواند در چيپي با ابعاد 0.15 در 0.15 ميليمتر مربع جاي گيرد که همين موضوع، باعث مي شود تا پتانسيل بهره گيري از آن در تکنولوژي هاي پوشيدني هم امکان پذير باشد؛ ابزارهايي که مي توانند آنقدر سبک باشند که کاربر آنها را بپوشد، ولي اصلاً وزن شان را احساس نکند.
اما اگر اين سنسور در تکنولوژي هاي پوشيدني به کار رود و قرار باشد وزن آن هم احساس نشود،‌ تکليف باتري چه مي شود؟ بر اساس گفته پژوهشگران، مصرف اين سنسور به حدي اندک است که «مي توان آن را از طريق خود بدن، يا محيط اطراف تامين کرد».
به اين شکل شايد در آينده اي نزديک ابزارهاي پوشيدني معرفي شوند (محصولاتي که فاقد نمايشگر هستند) که هيچ وقت نيازي به شارژ شدن نداشته باشند. يا دست کم و به شکلي خوشبينانه تر، سال ها صرفاً با يک باتري کوچک کار کنند.

البته اين سنسور مشکلاتي هم دارد. تيم توسعه دهنده در دانشگاه کاليفرنيا مي گويد که هنوز سنسور فوق کوچک و بسيار کم مصرف، نتوانسته همچون سنسورهاي حرارتي فعلي، پاسخگويي سريعي داشته باشد ولي در هر صورت، تيم مشغول کار کردن براي حل اين مشکل و بالاتر بردن روند پاسخگويي سنسور است.
اينطور که پيداست، تيم توسعه دهنده با بالاتر بردن سرعت پاسخگويي و دقت سنسور، مي خواهد هرچه زودتر آن را تجاري سازي کرده و در گجت هاي مختلف به دست کاربران نهايي برساند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) ۱۱ اردیبهشت ماه از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در ا‌وایل هفته آینده خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده