Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بولتن نیوز، «حسن اکبری» با بیان این که در حوزه ایران مرکزی طی دهه اخیر، جمعیت طعمه‌های یوز در مناطق چهارگانه روند مثبتی داشته و با شکل گیری قرق‌های اختصاصی و نیز انجام فعالیت‌های همیاری در آن قرق‌ها جمعیت حیات وحش برجسته به ویژه کل و بز، قوچ و میش و جبیر در زیستگاه‌های آزاد افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: متاسفانه روند مشاهدات یوزپلنگ آسیایی در این عرصه مثبت نبوده و در همین راستا بررسی‌های کارشناسی، ضرورت پرداختن به روش‌های متمرکز برای احیاء یوزآسیایی را پیش از پیش مشهود ساخته است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگرچه علت کاهش مشاهدات یوز علی‌رغم افزایش جمعیت طعمه‌ها به درستی مشخص نیست اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند توسعه فعالیت‌های معدنی در زیستگاه‌های بکر و ایجاد جاده‌های دسترسی متعدد در مناطق آزاد موجب ایجاد ناامنی برای یوزپلنگ شده و بقاء آن در خارج از مناطق حفاظت شده را کاهش داده است.

معاون فنی محیط زیست یزد در ادامه با اشاره به این که افزایش کیفی جاده‌ها به ویژه یک‌طرفه شدن آن‌ها، تصادفات جاده‌ای حیات وحش را به شدت افزایش داده و مشکلات عدیده‌ای را برای بقای یوزپلنگ فراهم آورده است،‌ گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای وظایف ذاتی خود علاوه بر برنامه ریزی برای تشدید حفاظت در زیستگاه‌های مستعد و پویا از نظر حضور یوزپلنگ آسیایی، در تدارک به کارگیری روشهای مدیریت متمرکز از جمله تکثیر در شرایط نیمه طبیعی می‌باشد .

این مقام مسئول منظور از تکثیر در شرایط نیمه طبیعی را صرفا فراهم آوردن امنیت بیشتر برای زادآوری یوزپلنگ در یک عرصه وسیع با لحاظ شرایط طبیعی دانست و بیان کرد: بنابراین به هیچ وجه تکثیر در عرصه‌های کوچک و یا با دخالت‌های موثر انسانی نظیر تغذیه مصنوعی و مانند آن ها مورد توجه نبوده و عمده تلاش مدیریتی برای پیشگیری از خروج یوز از منطقه و نیز عبور آن از محدوده های پرخطر نظیرجاده ‎ ها و زیستگاه‌های تخریب شده از فعالیت‌های معدنی است.

اکبری افزود: بدیهی است در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست در بررسی‌های کارشناسان داخلی و نیز اخذ مشاوره کارشناسان بین المللی به نتیجه قطعی در این زمینه برسد بلافاصله بهترین گزینه‌های ممکن در حوزه استان یزد که احتمالا در شهرستان بافق یا اردکان خواهند بود مد نظر قرار گرفته و همزمان با تهیه طرح رایزنی‌ها برای تامین اعتبار مورد نیاز شروع خواهد شد .

وی خاطرنشان کرد: مهمترین تنگنا در اجرای این پروژه محدودیت اعتبارات بوده و انتظار می رود با همکاری دستگاههای مرتبط و نیز با همیاری دوستداران طبیعت و محیط زیست ایران امکان اجرای این پروژه و نجات یوزپلنگ آسیایی فراهم شود .

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۷۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل محیط زیست استان گفت: معلمان حامی محیط زیست در آگاهی بخشی به دانش‌آموزان و فرهنگ سازی مدیریت پسماند خانگی و نحوه بازیافت زباله‌ها نقش به سزایی دارند.
در این مراسم راهکار‌هایی برای پاک نگه داشتن زمین، تفکیک، بازیافت، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • یک آسیایی گزینه لیورپول برای جایگزینی صلاح
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان