Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@15:58:23 GMT

غذاهاي ضد سرماخوردگي را بشناسيد

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۶۸۳۲۸

خبرگزاري آريا -


همان طور که مي‌دانيد رژيم غذايي و سبک زندگي در ابتلا و درمان خيلي از بيماري‌ها و شرايط باليني نقش تعيين‌کننده‌اي دارند؛ اما يکي از بيماري‌هايي که در فصل پاييز شيوع بالايي مي‌گيرد سرماخوردگي و آنفلوانزا است. وقتي خودمان يا يکي از نزديکانمان به سرماخوردگي و آنفلوانزا مبتلا مي‌شويم، همين طور توصيه‌هاي تغذيه‌اي است که از اين طرف و آن طرف به گوش مي‌رسد؛ اما ديگر وقت آن رسيده که به اين موضوع نگاه کاملا علمي داشته باشيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چيزي که در پيشگيري و درمان سرماخوردگي مهم است تقويت سيستم ايمني بدن است؛ اما چگونه؟ چطور سيستم ايمني بدنمان را تقويت کنيم؟

1. به مواد غذايي طبيعي تکيه کنيد نه مکمل‌ها!
مواد غذايي که ما مي‌خوريم فقط ويتامين و املاح نيستند. چيزي که ما مي‌خوريم يک بسته تغذيه‌اي با تمام خواص خالص تغذيه‌اي است. براي مثال، خوردن يک پرتقال از مصرف مکمل ويتامين C براي بدن بسيار بسيار مفيدتر است. پرتقال فقط ويتامين C نيست. ترکيبي است از ويتامين‌ها و املاحي مانند منيزيم، پتاسيم، فولات، ويتامين B6 و مقادير بالايي از آنتي‌اکسيدان‌ها و فلاوونوئيدها.



و اما درباره ويتامين C
درحالي‌که همه ما باور داريم که ويتامين C براي تقويت سيستم ايمني حائز اهميت است، مطالعه‌ها نشان داده‌اند که مکمل‌ياري حتي در مقادير بسيار بالاي ويتامين C نيز در پيشگيري از سرماخوردگي و آنفلوانزا تأثير قابل‌توجهي نخواهد داشت. درحالي‌که همچنان اين اعتقاد وجود دارد که مصرف ميوه و سبزي غني از ويتامين C در تقويت سيستم ايمني بسيار مهم و تأثيرگذار است. پس فراموش نکنيد علت قدرت ميوه و سبزي در پيشگيري از سرماخوردگي و تقويت ايمني محتواي بالاي ويتامين A، ويتامين E، فلاوونوئيدها، آنتي‌اکسيدان‌ها و البته ويتامين C طبيعي آن‌هاست. براي اين منظور بهتر است از ميوه‌ها و سبزي‌هايي مانند پرتقال، گريپ‌فروت و ساير مرکبات استفاده کنيد.

2. پروتئين‌هاي سالم و غلات کامل را به رژيم غذايي خود وارد کنيد
بهتر است براي تامين پروتئين مورد نياز بدن از منابع خالص آن مانند ماهي، لبنيات کم چرب، حبوبات، ماکيان، غلات کامل، مغزها و دانه‌هاي روغني استفاده کنيد. فراموش نکنيد از آنجايي که پروتئين‌هاي گياهي از لحاظ محتواي اسيدهاي آمينه کامل نيستند، در صورت علاقه به مصرف پروتئين‌هاي گياهي لازم است از چند منبع استفاده کنيد و حتماً حداقل يک نوع پروتئين حيواني را در رژيم غذايي خود داشته باشيد.

اما انگار خيلي دير شده! شما سرماخورده‌ايد؟!
از استراحت و مراقبت‌هاي لازم جهت درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا که بگذريم، رعايت برخي نکات و توصيه‌هاي تغذيه‌اي روند بهبودي بيماري را سريع‌تر و البته خوش‌مزه‌تر خواهد کرد.



1. سير خام
وقت آن رسيده که با اين ماده غذايي کمي مهربان‌تر باشيم. سير يکي از قوي‌ترين مهاجمين عليه سرماخوردگي است. سير حاوي ترکيباتي به نام آليون و آليسين است که داراي خواص ضد ويروسي فوق‌العاده‌اند؛ بنابراين سير قادر خواهد بود تا با ويروس‌هاي سرماخوردگي و آنفلوانزا بجنگد و آن‌ها را از پا در آورد. فراموش نکنيد که براي رسيدن به خواص واقعي سير لازم است آن را به صورت خام استفاده کنيد و البته بجويد؛ اما از آنجايي که جويدن سير مي‌تواند براي برخي افراد از سخت‌ترين کارهاي دنيا باشد، بهتر است آن را خردکرده و هر 3 يا 4 ساعت يک‌بار مقداري از آن را بدون جويدن ببلعيد و يا از قرص‌هايي که در حال حاضر در تمام داروخانه‌ها وجود دارند استفاده کنيد.



2. پياز
درست مانند سير، پياز هم حاوي ترکيبات ضد ميکروبي به نام آليون و اليسين است. براي رسيدن به خواص درماني آن در درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا، لازم است هر چند ساعت يک‌بار يک ورق نازک از آن را به صورت خام مصرف کنيد.


3. ماهي
ماهي‌هاي روغني، مخصوصاً ماهي سالمون و ماهي تن سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند. ترکيبي که در کاهش التهاب ناشي از بيماري در بدن بسيار موثر است. التهاب مزمن از عملکرد صحيح سيستم ايمني جلوگيري مي‌کند و مي‌تواند به بيماري‌هايي مانند سرماخوردگي و آنفلوانزا و خيلي بيماري‌هاي ديگر منجر شود.



4. روي را دريابيد
طي مطالعه‌هاي انجام‌شده مکمل‌ياري با روي در کاهش دوره ابتلا به سرماخوردگي و نيز در تخفيف علائم آن نقش قابل‌توجهي داشته است؛ اما مسئله آنجاست که بسيار ديده شده مکمل‌ياري با روي عوارضي مانند تهوع و سردرد را به دنبال دارد. در صورتي که اگر اين روي از طريق رژيم غذايي تامين شود علاوه بر اينکه جذب و کارايي بالاتري خواهد داشت، عوارضي هم به دنبال ندارد.



5. ادويه‌ها
ادويه‌هايي مانند زردچوبه، زعفران و دارچين منابع غني از آنتي‌اکسيدان‌ها هستند که سيستم ايمني را تقويت مي‌کنند. براي رسيدن به خواص درماني اين ادويه‌ها لازم است روزانه يک قاشق چاي‌خوري از آن‌ها را مصرف کنيد. بد نيست آن‌ها را به وعده‌هاي غذايي وارد کنيم؛ مثلاً چاي دارچين مي‌تواند يکي از بهترين انتخاب‌ها براي صبحانه باشد.



6. سوپ مرغ واقعاً کارساز است
مادربزرگ‌ها هميشه اين اعتقاد را دارند که سوپ خانگي پايان سرماخوردگي و آنفلوانزاست. امروزه محققان ضمن تشکر از اين مادربزرگ‌ها دريافته‌اند که سوپ مي‌تواند يک ضد ويروس واقعي باشد؛ اما چگونه؟
يکي از نظريه‌ها از اين قرار است که سوپ با افزايش دماي بيني و گلو محيط را براي رشد و فعاليت ويروس‌ها نامناسب مي‌کند. متخصصين تغذيه همچنين معتقدند که خود سوپ هم به ذات خود حاوي خواص ضدويروس است. از مرغ و سبزي‌هاي آن گرفته تا ادويه‌هاي به‌کاررفته در آن، همگي ترکيباتي داراي خواص ضدويروس و ضدسرماخوردگي هستند.
منبع:seemorgh.com



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۸۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید

سال ۱۴۰۲ یکی از سال‌های پرتلاش ایران در تحقق مبحث چهارم سند تحول در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار می‌آید و دانشمندان فضایی ما چندین ماهواره را با اهداف مختلف در این سال با موفقیت به فضا پرتاب کردند.

به گزارش ایسنا، این پیشرفت‌ها تا جایی بوده که حالا ایران جزو ۶ کشور دارای این فناوری قرار گرفته است. در ادامه ویدیویی از دستاوردهای هوافضای کشورمان در ۱۴۰۲ را مشاهده کنید:

منبع: کانال لشکر قدس

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • پرسپولیسی‌ها سکو را با اراکی‌ها شریک شدند
  • دلیل غیبت سعید صادقی برابر آلومینیوم
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی