Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس اداره مشاوره آموزش وپرورش شهر تهران با اشاره به صدور برگه‌هاي هدايت تحصيلي دانش‌‌آموزان گفت: مشاوران مدارس براساس دو فُرم که شامل امتيازات کسب شده توسط دانش‌آموزان است آنها را به انتخاب رشته مورد نظر توصيه مي‌کنند. ابوالفضل رحماني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم در رابطه با هدايت تحصيلي و انتخاب رشته دانش‌آموزان پايه نهم اظهار کرد:‌تا 15 تير ماه سوابق تحصيلي يعني نتايج امتحانات دانش‌آموزان به سامانه همگام که قرار است فرم‌هاي هدايت تحصيلي را صادر کند، منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: تمام مدارس سوابق تحصيلي دانش آموزان پايه نهم را به سامانه همگام وارد مي‌کنند و پس از آن فرم‌هاي انتخاب رشته دانش‌آموزان به صورت منطقه‌اي و هماهنگ از طريق سامانه همگام صادر مي‌شود، هر منطقه‌اي که اعلام کند سوابق تحصيلي دانش‌آموزان را به سامانه منتقل و ثبت کرده است مي‌تواند سوابق تحصيلي و بررسي‌هاي مشاوره‌اي را با يکديگر تلفيق کند و پس از تجزيه و تحليل که عمدتاً سه روز زمان نياز دارد فرم‌هاي هدايت تحصيلي دانش‌آموزان را صادر کند.
* سهم نمرات پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم در انتخاب رشته تحصيلي
رئيس اداره مشاوره آموزش‌وپرورش شهر تهران گفت: در بحث انتخاب رشته دانش‌آموزان دو فرم تحت عنوان «فرم شماره 6 و فرم شماره 7 » را داريم، در فرم شماره 6 که مسئوليت آن با مشاور و مدير مدرسه است، امتيازات بررسي‌هاي مشاوره‌اي دانش‌آموز براي هر رشته و سهم سوابق تحصيلي که شامل نمرات پاياني پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه است با ضرايب خاص خود تعيين شده و تمام اين موارد در فرم شماره 6 داراي امتياز است که مشخص مي‌کند در 12 اولويت تعيين شده دانش‌آموز چه امتيازي دارد. مشاور براساس اين فرم دانش‌آموز و خانواده را راهنمايي مي‌کند که بهتر است کدام رشته را انتخاب کنند.
رحماني ادامه داد:‌ نتايج آزمون‌هاي توانايي و رغبت، نظرات دانش‌آموز، خانواده، دبيران، مشاور و سوابق تحصيلي در فرم شماره 6 لحاظ شده که آن را به يک فرم جامع تبديل کرده است و مشاور براساس آن‌ها به دانش‌آموز توصيه مي‌کند، کدام رشته را انتخاب کند.
* رغبت دانش‌آموزان به رشته‌‌هاي خاص و استفاده از حداکثر ظرفيت
وي با اشاره به اينکه با توجه به جو حاکم در جامعه و موجي که ايجاد شده، رغبت دانش آموزان به سمت رشته‌هاي خاص است، عنوان کرد: ظرفيت‌ رشته‌ها نيز محدود است و مناطق بايد در ارتباط با ثبت‌نام رشته‌ها و زمينه‌هاي تحصيلي برنامه‌ريزي داشته باشند بنابراين تمام مناطق بايد ظرفيت‌هاي خود را در هر رشته اعلام کنند به عنوان مثال در رشته رياضي حداکثر ظرفيت بايد اعلام و در سامانه همگام بارگذاري شود.
رئيس اداره مشاوره آموزش‌وپرورش شهر تهران بيان کرد: فرم شماره 7 صرفاً عملکرد تحصيلي دانش‌آموز در پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم را بررسي مي‌کند که ضرايب نمرات در پايه‌هاي هفتم و هشتم، يک و در پايه نهم، سه است. در فرم شماره 7 به دانش‌آموز در هر رشته‌ امتيازي داده شده است و تفاوت آن با فرم شماره 6 اين است که صرفاً عملکرد تحصيلي را بررسي مي‌کند و براساس ظرفيت مناطق بالاترين امتيازها در هر رشته‌ براي ثبت‌نام در اولويت هستند.
رحماني با اشاره به اينکه دانش‌آموزان براساس امتيازات کسب شده در اولويت قرار دارند، گفت: دانش‌آموزان در 4 اولويت «الف»، «ب»، «ج» و «د» قرار مي‌گيرند. در اولويت «الف» افرادي هستند که براساس ظرفيت اعلام شده در اولويت قرار دارند و بايد حتماً در آن رشته ثبت‌نام شوند و اولويت « ب» در رتبه دوم قرار دارد پس از آن نيز ساير اواولويت‌ها قرار دارند؛ دانش‌آموزان بايد براساس زمان‌بندي تعيين شده براي ثبت‌نام به مدارس مراجعه کنند.
* شرايط انتخاب رشته در صورت کسب نکردن امتياز لازم
وي ادامه داد:‌ تعدادي از دانش‌آموزان نيز اولويتي را کسب نمي‌کنند چون حدنصاب نمره را نياورده‌اند، طبق آئين نامه، اگر دانش‌آموزي مي‌خواهد در رشته تجربي تحصيل کند بايد نمره علوم تجربي 14 و رياضي 13 و در رشته رياضي نيز نمره رياضي 14 و علوم 13 را کسب کرده باشد، اگر دانش‌آموز اصرار دارد که به رشته‌اي خاص برود بايد در امتحان تعيين رشته که در شهريور ماه برگزار مي‌شود شرکت کند اما بايد توجه داشته باشد در صورت حدنصاب نمره ديگر نمي‌تواند مدرسه را خودش تعيين کند و بايد به مدرسه‌اي که ما اعلام مي‌کنيم، براي ثبت‌نام مراجعه کند.
رئيس اداره مشاوره آموزش‌وپرورش شهر تهران با اشاره به اينکه مديران مناطق براساس دستور وزارتخانه ملزم هستند حداکثر ظرفيت را در بحث انتخاب رشته به کار بگيرند، تأکيد کرد: مناطق بايد تلاش کنند تا رضايت خانواده و دانش‌آموز در بحث انتخاب رشته کسب شود البته انتخاب رشته تحصيلي آگاهانه و آزادانه براساس مولفه‌هايي که در نمون برگ‌ها وجود دارد، صورت بگيرد.
رحماني مطرح کرد: به تعداد تمام دانش‌آموزان پايه نهم دفترچه راهنماي ثبت‌نام آماده و ارائه شده است که در آن، ظرفيت رشته‌ها و ضوابطي که براي انتخاب رشته نياز است،‌تعيين شده همچنين در ابتداي سال تحصيلي در تمام مدارس متوسطه اول، کميته‌هاي هدايت تحصيلي فعال شده است و مدير، معاون، مشاور مدرسه و همياران مشاور و انجمن اوليا و مربيان به طور مستمر در جلسات آن حضور داشتند، جلسات آموزشي براي تمام دانش‌آموزان پايه نهم به ميزان حداقل 4 جلسه و براي خانواده‌ها به ميزان يک جلسه برگزار شده است.
وي در پايان خاطر نشان کرد:‌ امسال هدايت تحصيلي با سال گذشته تفاوت‌هايي را دارند به گونه‌اي که اين روند به صورت آنلاين در سامانه همگام انجام مي‌شود البته چون سال اول بود و همزمان تمام دانش‌آموزان پايه نهم کشور وارد اين سامانه شده و آزمون دادند، مشاوران مدارس با مشکلاتي مواجه شدند که در سال آينده اين مشکلات کمتر خواهد شد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۸۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی که ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جز پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیا آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

کد خبر 846997 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم مدرسه و مدارس دانش آموز

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • آغاز به کار نمایشگاه هفته مشاغل در هنرستان تربیت زرین شهر