Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل آبفار خراسان رضوی گفت: هم اکنون عمق چاه‌های ما در برخی از مناطقمانند گناباد به ۳۵۰ متر رسیده، در تابستان فعالیت چاه‌های کشاورزی برای آبیاری مزارعسبب افت شدید منابع آبی به وجود آمدهو سطح آب پایین می‌آید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس،شاید برای عده زیادی از ما که در شهرها زندگی می‌کنیم موضوع تأمین آب شرب و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد قدری غیرملموس باشد اما مشکلات زیادی در آب‌رسانی به روستاها وجود دارد و خراسان‌رضوی به علت مواجه‌بودن با خشکسالی‌های چندین ساله با چالش‌های زیادی در حوزه تأمین آب مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آگاهی از مشکلات و وضعیت آب‌رسانی به روستاهایخراسان‌رضوی خبرنگارتسنیمگفت‌وگویی با محمد دانشگر؛مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌رضوی داشته که مشروح آن در ادامه آمده است.

تسنیم: در حال حاضروضعیت آبرسانی به روستاهای خراسان رضوی چگونه است و چه تعداد از روستاهای استان از نعمت آب شرب طبیعی برخوردار هستند؟

دانشگر: در خراسان رضوی 3335 روستابا جمعیت یک میلیون و 770 هزار نفر داریمکه 99 درصد از این جمعیت یعنی 2524 روستا بالای 20 خانوار هستند؛ باید در نظر داشت کهآبرسانی به روستاهای زیر20 خانوار از گذشته تاکنون در اولویت نبوده؛ هم اکنون 2451 روستای زیر پوششدر قالب 560 هزار مشترک هستند که 92 درصد جمعیت روستایی استان را شامل می‌شود؛ از نظر بزرگی جمعیت زیر پوشش در شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی بالاترین جمعیت مربوط به خراسان رضوی با یک میلیون و 770 هزار نفر بودهکه خود این جمعیت از 15 استان کشور بزرگ‌تر است.

در خراسان رضوی 72 درصد جمعیت در شهر و 28 درصد در روستاها زندگی می‌کننداگر ما شهرستان‌های سبزوار و مشهد را کنار بگذاریم بیش از 50 درصد جمعیت استان در روستاهاساکن هستند؛ همچنین باید در نظر داشت که تنها علت کاهش جمعیت روستاها مهاجرتاز روستا به شهر نیست بلکه از علل عمده این امر هم ارتقاء روستاهای بزرگ به شهر در تقسیمات کشوری است به طوری که تعداد زیادی از روستاها هم اکنون تبدیل به شهر شده‌اند و یا به شهرهای بزرگ متصل شده‌اند.

بیش از 12 هزار و 500 کیلومتر طول شبکه‌های توزیع و 8500 کیلومتر هم خطوط انتقال شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی است و چیزی حدود 21 هزار کیلومتر مجموع خطوط انتقال و شبکه توزیع است که به روستاهای استان خدمات ارائه می‌دهند. بیش از 1302 منبع آبی در استان وجود دارد که 80 درصد از آنها را چاه‌ها و مابقی را چشمه‌ها و قنوات تشکیل می‌دهند که ظرفیت مخازنذخیره در استان نیز 305 هزار متر مکعب است.

تسنیم: وضعیت استاندارد آب آشامیدنی استان در روستاها چگونه است؟ آیا مردم روستاها با اطمینان آب شرب را استفاده کنند؟

دانشگر: در حوزه آب و فاضلاب روستایی خط قرمز کیفیت آب است که باید با استاندارد آب آشامیدنی مطابقت داشته باشد؛ در همین راستا ما 24 آزمایشگاه در سطح استان داریم و در بین شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی آزمایشگاه‌های خراسان رضوی5 سال پی‌درپیرتبه نخست را از آن خود کردهو در کشور بین آب و فاضلاب‌های شهری و روستایی رتبه سوم را داریم؛مجموعه‌ای از افراد متخصص در این حوزه فعالیت دارند و علاوه بر این نظارت بر عملکرد ما بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

در سال 95 که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده بود، 43 مجتمع با 724 روستا و جمعیت 525 هزار نفر باید آبرسانی می‌شد که از این تعداد در سال گذشته 11 مجتمع به طور کامل به اتمام رسیدند که شامل 141 روستا و با جمعیت 88 هزار نفر بود و در مجموع 229 روستا با جمعیت 180 هزار نفر در سال گذشته از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

همچنین 22 هزار متر مکعب حجم مخزن اضافه شد و نزدیک به هزار کیلومتر لوله‌گذاری صورت گرفت و 53 روستا که از طریق تانکر آبرسانی می‌شدند از آب دائمی برخوردار شدند و شاخص ما در حدود 3 درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین با اقدامات فرهنگی و برگزاری جلسات با آموزش و پرورش و برگزاری 18 جشنواره سفیران آب در روستاهای استان که 20 هزار دانش آموز در آن شرکت داشتند وهماهنگی با ائمه جماعات مساجد روستایی و هماهنگی با رسانه‌ها برای اطلاع رسانیاقداماتی انجام شد که منتج به این شد که در سال 95 توانستیم میزان مشترکان پرمصرف خود را از 24 درصد به 22 درصد برسانیم.

در مجموع در سال 95 از محل اعتبارات استانی 70 میلیارد تومان مبادله موافقت نامه داشته‌ایم که از این میزان در حدود 50 درصد معادل 34 میلیارد تومان تخصیص داده شدهو سهم ما از اعتبارات ملی نیز70 میلیارد تومان بود نیز تمام آن تخصیص پیدا کرد که با استفاده از آنها 1400 متر لوله‌گذاری و 30 هزار متر مکعب مخزنساختیم و 115 حلقه چاه نصب کردیم و 284 هزار روستا با 204 هزار نفر جمعیت از نعمت آب برخوردار شدند.

تسنیم: در مورد انشعابات غیرمجاز که در روستاهای استان در مورد آن مسائل زیادی شنیده می‌شود در صورت امکان توضیح دهید. برای مقابله با این تخلف چه مواردی را لحاظ کرده‌اید؟

دانشگر: یکی از مشکلات اصلی در حوزه آب و فاضلاب روستایی انشعابات غیرمجاز هستند که سال گذشته 4357 انشعاب غیرمجاز را شناسایی کرده بخش زیادی از آنها را به مجاز تبدیل کردیم.

هم اکنون موضوع بحران آبتأثیر بسیار زیادی بر روی منابع آبی ما گذاشته و امسال هممیزان بارندگی ما 186 میلی‌متر بوده، سال گذشته 220 میلی‌متر و در دوره آماری 204 میلیمتربوده و با توجه به ایامی که پیش رو داریم بارندگی زیادی نداشته و کاهش بارندگی در حد 15 درصدداشته‌ایم.

برابر پروانه‌هایی که آب منطقه‌ایبه ما می‌دهد در سال 2147 میلیون متر مکعب مجاز به برداشت آب بودیمکه از این میزان به علت خشکسالی‌هایاخیر ظرفیت برداشت ما به 112 میلیون متر مکعب رسیده یعنی 24 درصد کاهش آبدهی و معادل 1100 لیتر بر ثانیه کهاگر همین میزان کمبودرا بخواهیم جبران کنیم حداقل باید 150 حلقه چاه جدید حفر کنیم.

تسنیم: چه تعداد روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شوند؟

دانشگر: با اقداماتی که در سال گذشته انجامشد هم اکنون408 روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند؛ تعداد 175 روستا به صورت مستمر از این روشتأمین آب شرب شدهو 233 روستا هم به صورت غیرمستمر آبرسانی می‌شوند که بیشتر در زمان‌های پیک مصرف از تانکر برای آبرسانی به آنها انجام می‌شود.

هم اکنون در برخی از منابع آبی روستاها ما شاهد تغییر کیفیت منابع آبی و شور شدن آب هستیم که به همین علت آب این روستاها از طریق 35 آب شیرین کن نصب شده در سراسر استان و یا آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.

متأسفانه الگوی مصرف صحیح در کشور ما با وجودمشکلاتی که با وجود کمبود منابع آبی و قرار گرفتن ما در آستانه بحران هنوز به طور کامل جدی گرفته نمی‌شود هم اکنون الگوی مصرف برای هر خانوار 18 متر مکعب بوده که در روز برای هر نفر در روز حدود 150 لیتر می‌شود استانداردهای جهانی میزان آب مورد نیاز برای هر فرد در طول شبانه‌روز برای رعایت بهداشت را 99 لیتر می‌داند اما ما باز هم شاهد هستیم که بخش زیادی از مردم همین الگوی ایران یعنی 150 لیتر را نیز رعایت نکرده و مصرف آنها بسیار بالا است.

در فصل تابستان یکی از مشکلات ما برای تأمین آب این است که در روستاهای همین اطراف شهر مشهد مقدس مردم به سمت کشت صیفی جات و یا گیاهان دارویی می‌روند که میزان مصرف را بالا برده و و تأمین آب شرب با مشکل مواجه می‌شود. مردم باید تأسیسات آب و فاضلاب روستایی را از آن خود بدانند؛ ما هم اکنون شاهد هستیم با به وجودکم آبی، مردم به حوضچه‌های اصلیورود پیدا می‌کنند و به شیرآلات و شبکه‌ها آسیب می‌رسانند که این موضوعات شبکه را فرسوده، آب را آلوده و آبرسانی به مردم را دچار مشکل می‌کند.

تسنیم: در مورد وضعیت اعتبارات آبفار استان و همچنین قیمت تمام شده آب روستایی نیز توضیحاتی ارائه دهید.

دانشگر: هم اکنون قیمت تمام شده آب روستایی در خراسان رضوی بدون استهلاک در دراز مدت 1600 تومان است و ما از مردم حدود 320 تومان می‌گیریم و با این اوضاع مصرف تا این حد بالا شبکه را فرسوده می‌کند یکی از موضوعاتی که می‌تواند به کاهش مصرف برای مشترکان پرمصرف کمک دهنده باشد افزایش قیمت آب برای آنان است.

نخستین اعتبارات استانی که امسال به شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی ابلاغ شده 60 میلیارد تومان بوده و45 پروه در تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام درنیمه نخست امسال اجرا می‌شود هم اکنون 3 پروژه فاضلاب درسطح استان در شهرستان‌های فیروزه، جغتای و گناباد در حال بهره‌برداری بوده 2 پروژه هم در زاوه و مشهد در دست اجرا است که پیشرفت بالای 80 درصدی داشته و تا انتهای امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

تسنیم: در مورد نصب کنتورهای هوشمند برای منابع آبی چه اقداماتی در دستور کار قرار داده‌اید؟

دانشگر: ما برای چاه‌هایی که از آنها به عنوان منابع آبی استفاده می‌کنیم کنتور هوشمند را نصب کرده‌ایم و این تعهد از طرف وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب گذاشته شده در برخی از موارد دیده می‌شود که کشاورزان بیش از حد تعیین شده از چاه‌ها برداشت دارند کهاین موضوع سبب افت منابع آبی در دشت می‌شود؛ هم اکنون عمق چاه‌های ما در برخی از مناطقمانند گناباد به 350 متر رسیده در تابستان فعالیت چاه‌های کشاورزی برای آبیاری مزارعسبب افت شدید منابع آبی به وجود آمدهو سطح آب پایین می‌آید و در این راستا نصب کنتورهای هوشمند می‌تواند بسیار کمک دهنده باشد.

تسنیم: یکی ازمشکلاتی که توسط مردم بیان شده کمبود کیفیت آب در برخی از مناطق روستایی است شما در این زمینه چه توضیحی دارید؟

دانشگر: در این مورد باید دید مردم کدام روستاها اعتراض داشته‌اند؛ در بخشی مانند صالح آباد که در مورد آن زیاد بحث می‌شود ما 91 روستا داریم که از این تعداد 61 روستا به صورت 24 ساعته از آب برخوردار هستند اما با توجه به گرمای هوا در این منطقه و فقر منابع آبی بعضا مشکلات کم آبی برای مردم به وجود می‌آید.

خط قرمز وزارت نیرو کیفیت آب است ما هم اکنون 35 آب شیرین کن را در استان نصب کرده‌ایم و علت آن هم برای بهبود کیفیت آب است امروز بحران آب بسیار جدی بوده و مردم در بسیاری از موارد مانع از انتقال آب می‌شوند ضمن اینکه امکان تأمین اعتبار آن نیز وجود ندارد در حوزه صالح آباد هم آب شیرین کن فعال است و هم آبرسانی سیار انجام می‌شود اما برخی از روستاها زیر پوشش ما نیستند.

امسال 6 میلیارد تومان اعتبار برای منطقه صالح آباد قرار داده‌ایم تا بتوانیم شبکه‌های آنها را اصلاح کنیم و تعدادی از روستاها را زیر پوشش خود بگیریم اما صالح آباد منطقه‌ای بسیار فقیر به لحاظ منابع آبی بوده و عمده این منابع نیز در اختیار عده‌ای از افراد به اصطلاح مالک قرار دارد و ما برای انتقال مشکل داریم و چیزی نزدیک به 60 لیتر در ثانیه در مناطق آزاده منطقه صالح آباد کمبود آب داریم اعتبارات مناسبی پیش‌بینی کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

تسنیم: وضعیت مطالبات پیمانکاران در حوزه آب و فاضلاب روستایی به چه صورت است؟

دانشگر:در سال 95 حدود 12 میلیارد تومان پیمانکاران بهره‌برداری از ما مطالبه داشتند و ما با تلاشی که داشتیم توانستیم بین 7 تا 8 میلیارد تومان را پرداخت کنیم و با وجوداینکه از ابتدای سال اعتباری به ما ابلاغ نشده، 2 ماه حقوق تعاونی‌ها را نیز پرداخت کرده‌ایم و سعی بر این است که سایر مطالباتی که پیمانکاران از شرکت دارند با تخصیص اعتبارات به صفر نزدیک کنیم.

از محل اعتبارات صندوق توسعه و ردیف ملی 140 میلیارد تومانپیش‌بینیشده که با حفر50 حلقهچاه،500 کیلومتر خط انتقال، 430 کیلومتر شبکه توزیع 25 هزا متر مکعب مخزن و 55 باب ایستگاهپمپاژ 130 هزار نفر را از آب شرب برخوردار کنیم.

گفت‌وگو از شهرزاد حسینی قهستانی

انتهای پیام/

R41347/P1361/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۸۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی

مسئول سازمان بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی گفت: یکی از پروژه‌ها و برنامه‌های مورد توجه بسیج‌ سازندگی استان، انتقال آب سدهای شیرین‌دره و زیدرسره به مناطق روستایی است که تاکنون ۴۱ روستا از محل این دو سد آب‌رسانی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌شمالی، مجتبی مداحی امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: هفته بسیج‌سازندگی از هجدهم اردیبهشت ماه به مناسب سالروز تأسیس این نهاد آغاز می‌شود و شعار سازمان بسیج در سال جاری، همه‌باهم، بسیج و خدمت‌رسانی است.

وی افزود: دیدار جهادگران با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی، انجام رزمایش کمک‌های مومنانه و توزیع بسته‌های حمایتی از جمله اقداماتی است که در این هفته اجرا می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: افتتاح قرارگاه‌های منطقه‌ای، پروژه‌های محرومیت زدایی و قرارگاه پیشرفت در سطح استان از دیگر برنامه‌های بسیج سازندگی در این هفته است.

مداحی با تاکید بر انقلابی بودن و مردمی بودن تشکل بسیج اضافه کرد: افتتاح کارگاه‌های تولیدی اقتصاد مقاومتی و همچنین ارائه تسهیلات با شرایط مطلوب به نیازمندان جهت تقویت مشاغل خانگی نیز در دستور کار برنامه‌های بسیج‌سازندگی خراسان‌شمالی قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام نهادهای نظارتی بیش از ۹۱ درصد از تسهیلات ارائه شده توسط بسیج‌سازندگی به نیازمندان، به صورت صحیح و کارآمد مورد استفاده متقاضیان قرارگرفته است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌شمالی تصریح کرد: سازمان بسیج‌سازندگی خراسان‌شمالی تعدادی ماشین‌آلات جهت محرومیت زدایی در استان دارد و تعدادی را نیز اجاره می‌کند که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ هزار ساعت این دستگاه‌ها به منظور خدمت به مردم فعالیت داشتند.

مداحی افزود: در سال گذشته ۴۵۰۰ تن قیر توسط این سازمان به منظور آسفالت جاده‌های روستایی ارائه شد که به آسفالت شدن بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع از جاده‌های روستایی انجامید.

وی اظهار کرد: یکی از پروژه‌ها و برنامه‌های مورد توجه بسیج‌سازندگی استان، انتقال آب سدهای شیرین‌دره و زیدرسره به مناطق روستایی است که ۴۱ روستا از محل این دو سد تاکنون آب‌رسانی شده‌اند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: در سال گذشته، ۵۵ هزار بسته‌حمایتی با میانگین ارزش ۵۰۰ تومان و همچنین ۲۰ هزار پک لوازم‌التحریر با میانگین ارزش ۲۵۰ هزار تومان بین نیازمندان استان توسط بسیج‌سازندگی توزیع شد.

مداحی گفت: در سال ۱۴۰۲ به منظور افزایش ازدواج آسان، ۵۳۴ بسته‌ی جهیزیه میان نوعروسان نیازمند استان توزیع شد.

کد خبر 749753

دیگر خبرها

  • ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در بوشهر آغاز شد
  • پایان پروژه آبرسانی به مجتمع کهنه جلگه خراسان شمالی
  • بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • آغاز جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در بوشهر + تصویر
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به جشنواره روستایی رضوی
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟