Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک عضو شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان به تازگي گفته است: مطالبه اکثر رأي‌دهندگان «رفع حصر» بود!

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم. 7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



***

روحاني از «رحماني‌فضلي» ضربه خورده است

علي صوفي، عضو شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و از وزراي دولت اصلاحات در بخشي از يک گفت‌وگو با سايت جماران پيرامون کابينه رئيس‌جمهور روحاني اظهار کرده است:
«در دوره پيش و در انتخاب وزير کشور از رئيس جمهور انتظار مي‌رفت فارغ از مسائل جناحي از کساني استفاده کند که وزارت کشور و مديريت آن را بشناسند. اگر قرار به انتخاب گزينه اصولگرا براي تصدي اين پست مهم و حياتي بود، حجت الاسلام ناطق نوري و برخي استانداران اصولگراي معتدل مي توانستند گزينه بهتري باشند. در هر حال وزارت کشور وزارت خانه مهمي بود که در دوره قبل به آن بي‌توجهي شد و روحاني و نمايندگان مجلس از ضعف و سستي اين وزارت خانه ضربه خوردند.»

*في‌الواقع کسي نمي‌داند علت اينهمه دشمني‌هاي شديد ستاد جريان سياسي خاص با «عبدالرضا رحماني‌فضلي» چيست؟!
خاصه آنکه رحماني‌فضلي پاک‌باز ترين وزير کابينه در حمايت از رئيس‌جمهور روحاني نيز محسوب مي‌شود و ماجراي تخلفات انتخابات اخير و يا جمله مشهور «هرچه روحاني بگويد انجام مي‌دهم» نيز مؤيد همين ادعا هستند.
پس از پيروزي آقاي روحاني در انتخابات اخير و با رصد ما، اين چندمين باري است که اصلاح‌طلبان ستادي با کنايه‌هاي تند نسبت به رحماني فضلي سخن مي‌گويند.
پيش از اين، عبدا... ناصري ديگر عضو شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان نيز در گفت‌وگو با سايت جماران ضمن انتقاد از رحماني فضلي گفته بود:
«وزارت کشور از جمله مهمترين وزارتخانه‌هايي است که بايد در آن تغييراتي صورت بگيرد. هم در سال 92 و هم در سال 96، توسعه سياسي و گسترش جامعه مدني از مهم‌ترين شعارهاي آقاي روحاني بوده است. متاسفانه انتخاب آقاي رحماني‌فضلي به عنوان وزير کشور بي‌توجهي به اين شعار است!»
او مي‌افزود: اما انتخابات 29 ارديبهشت 96 اين نکته را براي همگان اثبات کرد که ايشان حتي از توانايي لازم براي برگزاري يک انتخابات بي مسئله برخوردار نيستند.[1]
گفتنيست،‌ پس از انتشار اظهارات ناصري، وزارت کشور پاسخي رسمي به وي داد...
در بخشي از بيانيه وزارت کشور خطاب به ناصري آمده بود: آرزو يا تلاش برخي جريان‌ها براي تأثيرگذاري در روند شکل گيري کابينه امري طبيعي و مباح است لکن دروغگويي و انتشار مطالب خلاف واقع براي به نتيجه رساندن اين تلاش ها، رفتاري غير اخلاقي،‌ غير اسلامي و غير سازنده است که با شأن نيروهاي سياسي و بعلاوه با رسالت حقيقي رسانه هاي بالنده ايران اسلامي،‌ ناهمخوان است.[2]

***

ميرلوحي: مطالبه اکثر رأي‌دهندگان «رفع حصر» بود!

محمود ميرلوحي، عضو شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در بخشي از يک يادداشت که در شماره يکشنبه گذشته روزنامه اعتماد منتشر شد، نوشته است:
«امروز شخصيتي مثل آقاي خاتمي نزد مردم اعتبار و جايگاه دارد. بايد بتوانيم به سمتي پيش رويم که محدوديت هايي از اين دست براي اين نوع شخصيت ها رفع و رجوع شود. در انتخابات ٩٦ شعار تعداد زيادي از مردم رفع حصر بود. اکثريت چنين مطالبه و خواستي دارند. آيا کسي مي تواند انکار کند که مطالبه اکثريت بوده است؟»[3]

*چيزي به نام مطالبه رفع حصر به قدري در انتخابات اخير کمرنگ بود که حتي اصلاح‌طلبان نيز به آن اشاره نمي‌کردند و کساني از بزرگان اين جريان تأکيد داشتند که مقطع فعلي وقت پرداختن به اين مطالبات راديکال نيست.
اما اکنون شاهديم که چهره‌هاي ستادي همين جريان خاص سياسي از اين مي‌گويند که چيزي به نام مطالبه رفع حصر، مطالبه اکثريت رأي‌دهندگان بوده است!
جداي از اغلاط فلسفي و خبري عبارات آقاي ميرلوحي، ذکر اين تحليل نيز ضروريست که جريان سياسي خاص در پساانتخابات مشغول «تغيير مطالبات مردم» است و گويي سعي دارد دولت دوازدهم را دچار يک شيفت گفتماني به سمت مقولاتي کلي و سياسي کند.
قبل از ميرلوحي، سردبير روزنامه شرق نيز در بخشي از سرمقاله روز شنبه گذشته خود نوشت: «طبعا مردم به سياست داخلي بيش از سياست خارجي توجه دارند و اين توجه نشئت‌گرفته از مسائل معيشتي روزمره آنان است و اين وظيفه دولت است که نگذارد توجه افراطي مردم به مسائل روزمره از آن "دولت تمشيت" بسازد.»
او همچنين افزوده است: رأي بالاي مردم در دو دوره پي‌درپي به روحاني نشان مي‌دهد مردم در کنار رويکرد تمشيتي دولت، دولتي مي‌خواهند که براي آنان در سطح جهاني عزت و منزلتي درخور ديگر مردم جهان فراهم کند. مردم آگاهانه به دولتي رأي‌ دادند که بتواند در نظم جهاني مشارکت کرده و به‌دور از جنگ و مداخلات نظامي مسائل را حل‌وفصل کند. دولت روحاني توان آن را دارد که مردم را درگير مسائل منطقه‌اي و جهان کند و آنان را پاي کار نگاه دارد. اگر دولتي که منتخب مردم است حل‌وفصل مسائل منطقه‌اي و جهان را برعهده بگيرد، خواه‌ناخواه مردم نيز به‌طور غيرمستقيم در اين امر مشارکت کرده‌اند. آنچه امروز به قرارداد بزرگ با توتال منجر شده، بيش از تلاش‌هاي دولت، خواست و اراده مردم بوده است.[4]
برخي تحليلگران معتقدند اگر دولت يازدهم به روند تغيير مطالبه‌اي که از سوي اصلاح‌طلبان راهبري مي‌شود گردن بنهد، دچار حواشي گسترده‌اي طي 4 سال آينده خواهد شد. اين مسئله البته بايستي مورد توجه نهادهاي رصدگر نظام نيز قرار گيرد.

***

روحاني برود از خودش گلايه کند!
«رأي نمي‌دهيم»! خط و نشان جديد فراکسيون اميد براي وزراي روحاني

به تازگي صحبت‌هايي از سوي رسانه‌ها و معاريف اصلاح‌طلب مطرح شده است مبني بر اينکه رئيس‌جمهور روحاني براي معرفي کابينه جديد خود با فراکسيون اميد اصلاح‌طلبان در مجلس مشورت نکرده است.
رضا انصاري، عضو فراکسيون اميد نيز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري ايرنا اظهار کرده است:
«بر اساس بررسي‌هايي که در يک سال گذشته در مجلس و فراکسيون اميد داشتيم به اين نتيجه رسيديم که افرادي در دولت هستند اما رفتار و عملکردشان متناسب با سياست‌ها و برنامه‌هاي رئيس جمهوري نبوده است.»
او همچنين تصريح مي‌کند: معتقديم دولت آينده دولت جوان تري در مقابسه با دولت قبل باشد، جواني باعث شادابي ، پويايي و فعال شدن بيشتر کابينه مي شود و اين مي تواند به کارآمدتر شدن دولت کمک بيشتري کند.
انصاري در ادامه مي‌گويد: ما در فراکسيون اميد به مديراني که رفتار دوزيستانه دارند راي نمي‌دهيم!»[5]

*آقاي انصاري دقيقاً مشخص نکرده است که منظور او و ساير اصلاح‌طلبان از رفتار دوزيستانه برخي وزراي روحاني و همدل نبودن آنها با رئيس‌جمهور چيست؟!
اين در حالي است که آقاي روحاني، اولاً صغير نيست و توانايي عزل هر مديري را در دستگاه عريض و طويل دولت دارد و ثانياً خود اوست که از روي صلاحديد و اختيار، وزرايش را منصوب و انتخاب مي‌کند.
با اين وصف به نظر مي‌رسد چيزهايي به نام رفتار دوزيستانه و يا همدل نبودن برخي وزرا با رئيس‌جمهور روحاني صرفاً کاغذهاي کادويي هستند که اصلاح‌طلبان بر روي مغز کلام خود پيچيده‌اند زيرا به هر دليلي اين مغز کلام نبايستي منجلي شود!
پر واضح است که منظور از دوزيست بودن،‌ با روحاني همراه نبودن و هزينه ندادن در راه دولت، صرفاً عدم همراهي برخي وزرا با مطالبات ستاد جريان سياسي خاص است.
به اين معني که هر وزيري که به مطالبات اصلاح‌طلبان ارادت بيشتري ورزيده باشد، يقيناً در زمره دوستان قرار خواهد داشت و به زعم اصلاح‌طلبان انتقادي متوجه او نيست.
جالب آنکه چهره‌هاي جريان خاص حتي صراحتاً عنوان مي‌کنند که هر ضعف و مشکلي که در دولت هست نيز مربوط به امضاي آقاي روحاني است که در پاي برگه انتصاب اين وزراي دوزيستِ ناهمراهِ ناکارآمد! نشسته است.
کما اينکه محمدجواد حق‌شناس، از اعضاي شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي به تازگي درباره لزوم همراهي همه اعضاي کابينه و مديران دولت با برنامه‌هاي رييس جمهور به خبرگزاري ايسنا گفته است: آقاي روحاني در اين زمينه گلايه‌هايي دارند که کاملاً هم درست است اما بايد اين گلايه را از خودشان داشته باشند.[6]
نکته ديگري که در اظهارات انصاري بايستي مورد مداقّه قرار گيرد اين است که فراکسيون اميد اصلاح‌طلبان که البته اقليت مجلس شوراي اسلامي را تشکيل داده است حکماً در ماجراي رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي، مجبور است که بفرموده و بر اساس نظر ستاد جريان سياسي خاص عمل کند و از خود اختياري نخواهد داشت. کما اينکه آقاي عارف، رئيس اين فراکسيون نيز يک چهره مطيع براي اصلاح‌طلبان محسوب مي‌شود.
گفتنيست، قبل از انصاري، «پروانه سلحشوري» ديگر نماينده اصلاح‌طلب عضو فراکسيون اميد نيز در يک گفت‌وگو تأکيد کرده بود که 50 درصد کابينه آقاي روحاني در دولت جديد بايد تغيير کند.[7]
به عنايت به اخبار و تحليل‌هاي پيش‌گفته به نظر مي‌رسد آقاي روحاني بر اثر فشار اصلاح‌طلبان براي چينش خاص کابينه دولت دوازدهم با مشکلات عديده‌اي بويژه براي اخذ رأي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي مواجه باشد.

***
1_ mshrgh.ir/737054
2_ mshrgh.ir/738356
3_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3588984
4_ mshrgh.ir/746935
5_http://www.irna.ir/fa/News/82590509/
6_http://www.isna.ir/news/96041809421
7_mshrgh.ir/746935

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۹۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در جمع مردم جنوب غرب تهران با اشاره به ساخت دو میلیون‌و ۴۰۰ هزار مسکن تصریح کرد: اگر سالی یک‌میلیون مسکن در ادوار قبل ایجاد می‌شد امروز با مشکل مسکن در استان ها مواجه نبودیم ولی این اتفاق رقم نخورد.طبق قانون و نیاز کشور اگر یک میلیون مسکن در سال ایجاد شود، نیاز ها در این زمینه برطرف می‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: میزان اراضی که در دولت سیزدهم به محدوده شهری در سراسر کشور متصل کردیم با گذشته قابل قیاس نیست.دومیلیون‌و ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است و شبانه روز وزارتخانه ها و دستگاه ها در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

دولت از هدفگذاری ایجاد اشتغال به هیچ وجه عقب نیست

رییسی خاطر نشان کرد: رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا از ضرورت‌هایی است که آغاز شده و نیمی از میزانی که هدف گذاری شده انجام شده است.در تهران خاموشی‌های زیادی داشتیم و در مجموع ۲۲ هزار مگاوات کسری و ناترازی برق داشتیم امروز در خدمت شما خانواده معظم و معزز شهیدان این منطقه عرض می‌کنم که با تولید برق ۸۰۰۰ مگاوات ناترازی رفع شده است و مابقی نیز به سرعت در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: از مشکلات این منطقه و بسیاری از مناطق و جوانان تهران، مشهد و سایر نقاط کشور بیکاری بود در برنامه‌ریزی دولت اعلام کردیم که هر سال باید یک میلیون شغل ایجاد شود اگر پیش از این ایجاد می‌شد در حال حاضر با این مشکل مواجه نبودیم.

رئیس دولت سیزدهم، با بیان اینکه از وعده ایجاد اشتغال به هیچ عنوان عقب نیستیم، اظهار کرد: در بسیاری از استان‌ها آمار بیکاری کاهش جدی را نشان می‌دهد و بعضاً به ۵ درصد رسیده است.حتماً می‌توان با اتکا به داشته‌های کشور کاری کرد که خانواده‌های عزیز ما دغدغه بیکاری فرزندان خود را نداشته باشند.

هرآنچه به نفع مردم باشد انجام می‌دهیم

رئیسی در جمع مردم جنوب غرب تهران بیان کرد: اینطور نیست که ندانم در زندگی‌مردم چه می‌گذرد قبل از اینکه به جمع شما بیایم برای حل مسائل تشکیل جلسه دادیم و مسائل بهداشتی که از موضوعات این منطقه است برایش زمان‌بندی شد تا مشکلات مرتفع شود. بافت فرسوده از دیگر نکاتی بود که مطرح شد و باید بسته تشویقی در این زمینه قرار داد.

وی گفت:دولت از کنارچاله ها نمی‌گذرد مگر اینکه برای آنها چاره اندیشی کند. هرآنچه به نفع مردم باشد انجام میدهیم.

همانطور که وعده دادیم، مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم

رئیسی بیان کرد:بنای بنده طلبه خدمتگزار صداقت با مردم است آنچه را تشخیص می‌دهیم اگر در جایی به هر دلیلی نشد، در کنار کارهای انجام شده، آن را نیز به مردم اعلام خواهیم کرد.

رییسی تاکید کرد: ما وعده‌های خود را از یاد نمی‌بریم این دولت بنا دارد که صادق الوعد باشد، بدانید و آگاه باشید که به همه مسئولان اعلام کرده‌ام، نه فقط اعلام بلکه اقدام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد.بدانید در این دولت همانطور که بارها اعلام کردیم در تمام استان‌ها در تمام شوراهای اداری، ما مخالف هرگونه رابطه ناسالم، تبعیض، پارتی‌بازی و رشوه در تمام ادارات و سازمان‌های کشور هستیم.

بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد

وی بیان کرد: موسسات بانکی که اضافه برداشت از بانک‌دارند موجب تورم‌می شوند، در سال گذشته سه موسسه متخلف را بدلیل رعایت نکردن مقررات منحل کردیم. بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند حتما منحل خواهند شد.

وی تاکید کرد: تمام توان دولت این است که با استفاده از ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد نسبت به وضعیت اقتصادی اقداماتی انجام دهد تا شرایط اقتصادی برای زندگی مردم بهبود بخشیده شود.

رییسی خاطر نشان کرد: نمی خواهم به گذشته نگاه کنم که چه کردند و نمی خواهم بگویم دولت چه چیزی را تحویل گرفت چون این روش را در این جمع باصفای شما مردم نمی پسندم که بگویم اما در جلسات کارشناسی ممکن است بگوییم که چه وضعیتی تحویل شد و ما کجا بودیم.شهریور ۱۴۰۰ که دولت آغاز شد با کسری بودجه مواجه بودیم یکی از نگرانی های مردم تورم است که نگرانی درستی است و باید تورم را کاهشی کنیم.

وی تصریح کرد: با کمک مردم و فعالان اقتصادی در حال حاضر تورم کاهشی شده اما بدانیم عامل تورم چیست؟ چون برخی موارد معلول است و باید علت را بررسی کرد و از بین برد.یکی از علت های تورم کسری بودجه است به این معنا که دولت بیش از توان و درآمد، هزینه داشته باشد و هزینه بر دولت بار کنیم که فشار آن بر مردم می آید.

رییس دولت سیزدهم گفت:دولت سیزدهم تلاش کرد اولا کسری بودجه باقی مانده از دولت قبل که قریب به ۴۸۰ هزار میلیارد تومان را بتواند به نحوی پشت سر بگذارد که روی زندگی مردم فشار نیاید.تنها راه آن افزایش تولید بود که با ایجاد درآمد، مسأله را حل کنیم وگرنه اگر قرار بود از بانک مرکزی استقراض شود یا پول چاپ کنیم، باز هم فشار نهایی بر مردم تحمیل می شد.نتیجه این شد که ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم و کسری بودجه با تولید و ایجاد درآمد حل شد.در ۱۴۰۱ تلاش شد که منابع و مصارف ما همخوانی داشه باشد که کار جدیدی بود.

وی خطاب به نمایندگان بیان کرد: بارها از دوستان مجلس خواسته ایم که به لایحه بودجه ای که به مجلس داده می شود، هزینه جدید افزوده نشود و هزینه ها را کاهش دهند نه افزایش.اول باید به منابع‌مان نگاه کنیم چه چه میزان پول داریم بعد به مصارف‌مان بنگریم که چه قدر هزینه داریم.همیشه قرارمان این بود که در لایحه بودجه ای که ما تنظیم می کنیم کسری بودجه که به بیان رهبر انقلاب ام الخبائث است و مشکلات را ایجاد می کند، نباشد.

بنای ما تعامل با کشورهایی است که می خواهند با جمهوری اسلامی روابط سالم و سازنده داشته باشند

رئیسی گفت:بنای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مقاومت و ایستادگی در برابر همه دشمنان است.به مردم پاکستان به نمایندگی از شما مردم گفتم که پیام ما به دشمنان ایستادگی ‌ومقاومت است.همچنین پیام‌ما برای دوستانمان همبستگی و پیوند اخوت است، بارها اعلام‌کردیم هرکس در دنیا دست به طرف ما دراز کند با محبت دستای اورا میفشاریم و بنای ما تعامل و همکاری با همه کشورهایی است که می خواهند با جمهوری اسلامی روابط سالم و سازنده داشته باشند.

رفتار با دانشجویان چهره واقعی آمریکا را به جهان نشان داد

رئیسی افزود:غزه تابلویی در جلوی چشم‌جهان ترسیم کرده که در آن نورانیت، ایستادگی و مقاومت و جانفشانی در راه خدا به تصویر کشید همچنین کودک‌کشی ونسل کشی وجنایت علیه بشریت هم در غزه به نمایش گذاشته شد. اینها جنایتکاران در تاریخ و بزرگترین ناقضان حقوق انسان هستند.

وی گفت: مگر تا دیروز نمی‌گفتند به دانش و دانشگاه احترام میگذاریم دیدیم که چگونه پلیس به مراکز دانشگاهی حمله کرد و دانشجویانی که از غزه و فلسطین حمایت کردند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. رفتار با دانشجویان چهره واقعی آمریکا را به جهان نشان داد.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899626

دیگر خبرها

  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • فجرسپاسی 0 - گل‌گهر 3: خط و نشان در جام حذفی
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی بزرگراه آزادگان در یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان