Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@19:21:28 GMT

قهر اصولگرایی در مجلس به نفع اصلاح طلبان

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۷۰۳۹۱

قهر اصولگرایی در مجلس به نفع اصلاح طلبان

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا٬ هنوز مجلس دهم به نیمه راه نرسیده است و جامعه سیاسیتولد فراکسیون ولایت را به خوبی یاد دارد. نمایندگان بسیاری که زیر پرچم امید راهی بهارستان شدند در همان اولین روزهای تشکیل مجلس دهم به یکباره برای رای آوردن لاریجانی و نشستن او در صدر مجلس خود را به جرگه فراکسیون رهروان ولایت رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی لاریجانی با رای همین افراد که با پشت کردن به محمدرضا عارف ولایتی شده بودند رییس مجلس دهم شورای اسلامی شد.

راهی که برای ریاست لاریجانی طی شد در نهایت باعث تولد و اولین قدم های فراکسیونی در بهارستان بود که فکر می کردند اکثریت مجلس هستند. ولایتی هااعضای ۱۷۰ نفری خود را نماد پیروزی اصولگرایان در انتخابات و آغاز حکومت اصولگرایی در مجلس دهماعلام کردند. آن‍ها غره به خودرویای چیره شدن بر امیدی ها را محقق شده دانستند.

دیری نپایید که اختلاف در اردوگاه ولایتی ها بالا گرفت. آن‍ها نمی دانستند که یک بار توافق بر سر ریاست مجلس نمی تواد ضمانت یک دوره هم‍زیستی مسالمت آمیز را برایشان ارمغان آورد. در ماحصل این اختلافات عده ای از ولایتی ها اعلام کردند مستقلند و به دنبال به دست آوردن جایگاهی برای خود در خانه ملت، دست به تشکیل فراکسیون مستقلین زدند.

فراکسیونمستقلین در حالی یک روز پس از انتخابات هیات رئیسه امیدی ها اعلام موجودیت کرد که تشکیل آن در فضای سیاسی و رسانه ای واکنش های متفاوتی را در پی داشت٬چراکه از همان ابتدا با خط مشی اعتدال٬شاهد حضور 80 اصولگرا ، اصلاح طلب یا مستقلی بود که حضورخود را از فراکسیون های امید و ولایت جدا و پرچم اعتدال را در دست گرفته بودند.

در همان ابتدا، اعتدلایون مجلس راه و منش مشخصی داشتند. مهرداد لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون اعلام کرد: فراکسیون اعتدال در راستای حمایت از دولت تشکیل شدهاست.

همینطور غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی که نایب رییس فراکسیون مستقلین بود در آغاز کار برای همگان روشن ساخت کهاین فراکسیون مشی اعتدالی در پیش خواهد گرفت و ادامه داد:در ابتدای تشکیل مجلس دهم بنا نبود که ما عضو فراکسیون ولایت شویم، بنا بود که همه کسانی که خواهان ریاست آقای لاریجانی هستند در کنار هم جمع شوند و به اجماع در این خصوص برسند.

ایمن آبادی به وضوح خود را از ولایتی ها جدا دانست و گفت که تنها دلیل اجماع مستقلین و ولایی ها بر سر ریاست لاریجانی بوده است و از نظر فکری نمی توانند در باقی موارد کنارهم حرکت کنند.

واکنش‌ها به تشکیل فراکسیون مستقلین:

امیدی‌ها با اینکه چند تن از اعضای خود را راهی مستقلین کرده بودند و اعضای آن تا 70نفر تقلیل یافت٬اما به نظر از تشکیل قطب سوم در مجلس ناراضی نمی‌آمدند.

واکنش نسبت به تشکیل فراکسیون مستقلین از سوی امیدی ها با محمود صادقی شروع شد. او اعتقاد داشت که بعضی از اصلاح‌طلبان در مجلس برای جلوگیری از ردصلاحیت در دور بعدی انتخابات راه خود را از امید جدا کرده و زیر پرچم مستقلین رفته اند.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید هم پس از آغاز به کار این فراکسیون ضمن تاکید بر اینکه هیچ نگرانی نسبت به حضور و فعالیت مستقلین ندارد تصریح کرد: تشکیل فراکسیون مستقلین قطعا شکافی در بین فراکسیون امید بوجود نخواهد آورد.

ولایتی ها شاکی شدند

اما ولایتی‌هایی که حضورفراکسیون سوم را آسیبی برای حرکت تشکیلاتی خود در مجلس می دیدند، به تشکیل این فراکسیون واکنش نشان داده و در برخی از اظهار نظرهای خود درباره اتاق فکر این تشکیلات سخن به میان آوردند.

حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در همین زمینه گفت: قطعا اعضای فراکسیون مستقلین با لاریجانی مشورت کرده و دلایل تشکیل این فراکسیون را برای وی تشریح کرده‌اند اما طبق اطلاعات ما آقای لاریجانی با تشکیل فراکسیون سوم در مجلس مخالف است.

همچنین حمیدرضا فولادگر، عضو دیگر فراکسیون ولایت درباره اعلام موجودیت فراکسیون سوم در مجلس دهم اظهار کرد: ما باید شرایط جدید را بررسی و با دوستان فراکسیون ولایت هم اندیشی کنیم. فکر نمی‌کنم تشکیل چنین فراکسیونی و جدایی افراد از ولایت کار درستی باشد.

کارنامه مستقلین، نزدیک به امید

فعالیت یکساله اعتدلایون در مجلس نشان از نزدیکی آن ها به امیدی‌ها دارد. مستقلین در موضوع رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی روحانی (سلطانی‌فر، دانش‌ آشتیانی و صالحی امیری) به وضوح از دولت حمایت کردند، همچنین در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری حامی حسن روحانی بودند.

شاید این قسم از فعالیت ها بیش از هر زمانی ولایتی ها را عصبانی کرد و آن‍ها را واداشت کهدر انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامیجبران کنند.ولایتی هافراکسیون مستقلین را دور زدند و به سهمیه اعتدلایون رای ندادند. در نهایت مشخص شد که فراکسیون مستقلین با ولایتی ها دچار چالش شده است. ولایتی‌ها به وضوح می‌‎خواستند از رویه و نظرات مستقلین جدا باشند.اختلاف بالا گرفته بود. حال دیگر همه می دانستند که فراکسیون ۱۷۰ نفری ولایت دچار انشقاق شده است و مستقلین در ذیل آن قرار ندارد.

اعلام برائت از مستقلین

تنها یک راه برای ولایتی ها مانده بود. نمایندگان ولایی در بیانیه خطاب به ملت ایران خود و راه خود را از مستقلین جدا کرده اند. در اینبیانیه آمده است:با شروع مجلس دهم، فراکسیون اکثریت مجلس با نام فراکسیون ولایت به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد و امید وحدت نمایندگان ولایت مدار در یک فراکسیون واحد اکثریت را ایجاد کرد ولی از همان روزهای اول، تعدادی از همکاران عضو فراکسیون ولایت تحت عنوان فراکسیون مستقلین اعلام موجودیت کردند و منجر به انشقاق در فراکسیون ولایت شدند.

در ادامه این بیانیه می خوانید: فراکسیون مستقلین در روند فعالیت خود در برخی موضوعات با فراکسیون امید همراه می شد و در برخی موضوعات خود را با فراکسیون نمایندگان ولایی همراه می کرد. چنین رویکردی از فراکسیون مستقلین، فراکسیون نمایندگان ولایی را در تصویرسازی با مشکل روبرو می کرد. هر یک از همکاران عزیز و فراکسیون ها ی مجلس حق مسلم و طبیعی دارند که به تشخیص خود عمل کنند ولی امکان پاسخگویی برخی تصمیمات به مردم و جامعه برای نمایندگان عضو فراکسیون ولایی وجود نداشت و همین امر موجب شد تا شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در آخرین جلسه خود در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۶ به اتفاق آرا فراکسیون نمایندگان ولایی را به عنوان یک فراکسیون مستقل از فراکسیون ولایت اعلام کنند و مصوبه شورای مرکزی در جلسه مجمع عمومی فراکسیون در روز سه شنبه مورخ ۱۳تیرماه ۱۳۹۶ تقریبا به اتفاق آرا مورد تایید مجمع عمومی قرار گرفت.

ولایی ها انحصار طلب هستند

پس از بیانیه فراکسیون ولایت و جدایی طلبی آن‍ها از مستقلین٬ نایب رییس فراکسیون مستقلین در مصاحبه ای اظهار کرد:این فراکسیون به هیچ عنوان قصد تقابل با هیچ گروه سیاسی مجلس را ندارد بلکه با قصد رفع خلاء های سیاسی، فکری و اندیشه ای مجلس تشکیل شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی فراکسیون ولایت را انحصارطلب دانست و گفت:متاسف می شوم برای کسانی که روحیه انحصار طلبی دارند و همه چیز را زیر بال و پر خود می بینند.ضمن احترام به همه افکار، ایده ها و جریان های سیاسی داخل مجلس؛ مصمم هستیم به روش اعتدالی، اصولگرایانه و اصلاح طلبی خود را با مشی اعتدالی ادامه دهیم که هر روز بر تعداد ما افزوده می شود، همچنین به سایر دوستان توصیه می کنیم تا اجازه دهند این مرزبندی های به طور شفاف مشخص شود و ضمن خروج از رکود برای جریان خود برنامه ریزی کند.

انشعاب در بهارستان به نفع امیدی ها

شواهد نشان می دهد انشعاب در دو فراکسیونکه در ظاهر با اسم اصولگرایی در هم‍زیستی بودند می تواند یک نتیجه مشخص داشته باشدو آن‍هم بیشتر شدن توان امیدی ها است. به هر حال مستقلین در عمل نشان دادند که به امیدی ها و حامیان روحانی نزدیک‍تر هستند. در این بین حدود ۱۲۰ عضو در جناح ولایی ها حضور دارند و رقابت به نفع دولت آن هم در آستانه تشکیل کابینه تنگاتنگ خواهد شد. نمی توان نادیده گرفت که انشقاق اصولگرایی در مجلس هر نتیجه ای نداشته باشد٬ م تواندکرسی های امید را در عمل بیشتر کند.

خبرنگار: خاطره کریمیان

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۰۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم /همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همه در حال لابی کردن و برگزاری جلسات‌شان هستند، برای این جلسات هم نام‌های پر طمطراقی می‌یابند؛ مانند «هم‌اندیشی منتخبان جدید مجلس»

شاید برخی از آنها هم‌فکر و همسو به نظر بیایند، اما این جلسات با محوریت برخی از منتخبان جدید تهران بصورت جداگانه برگزار شده و می‌شود که در یک جبهه قرار دارند.

لابی برای هیات رئیسه مجلس

محمود نبویان، حمید رسایی، منوچهر متکی و محمدباقر قالیباف؛ چهره‌هایی که سعی دارند با لابی‌های گسترده‌شان کرسی ریاست مجلس را از آن خود کنند یا سهم بیشتری از صندلی‌های‌ هیات رئیسه مجلس داشته باشند.

خبرهایی که در چند روز گذشته منتشر شده، همگی نشان از جدی شدن رقابت‌ها برای انتخابات هیات رئیسه مجلس خواهد داشت؛ انتخاباتی که قطعا هیجان و شور آن از انتخابات اصلی ورود به مجلس بیشتر خواهد بود.

اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف

محمود نبویان از چهره‌هایی که به تندرو بودن شهره است، در انتخابات اخیر توانست شگفتی‌آفرین باشد و نفر اول تهران شد. نبویان پس از ۴ سال بیرون نشستن از مجلس، سال ۹۸ دوباره به ساختمان هرمی شکل بهارستان رفت، این بار اما با رأی اول تهران ماجرا فرق کرده است. او که مشخصا زاویه تندی با محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس دارد، در انتخابات اخیر بالاتر از حمید رسایی و مجری سابق صداوسیما و قالیباف ایستاد.

این اتفاق انگار اعتماد به نفس نبویان را دو چندان کرده و گویا دورخیز بلندی کرده برای کسب ریاست مجلس دوازدهم. هرچند او در اظهاراتی پیش از سال جدید تلویحا این موضوع را رد کرده بود اما نشانه های تحرکات بود گویای نکاتی دیگر است.

خبرهایی که در رسانه‌ها آمده، حاکیست که نبویان تعدادی از منتخبان جدید را گرد هم آورده و برای آنها از «ضرورت وحدت نیروهای انقلاب اسلامی» سخن گفته است. در واقع اولین اقدامی که برای ناک‌اوت کردن قالیباف لازم بوده انجام شود، همان کاری است که نبویان به دنبال آن افتاده است؛ «تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی.»

در مجلس فعلی، فراکسیون اکثریتی با نامی مشابه به فراکسیون مد نظر نبویان و دوستانش در حال کار است که قالیباف‌ ریاست آن را بر عهده دارد.

به زبان ساده‌تر، اقدام نبویان برای تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی، در واقع اعلان جنگ با قالیباف است و تلاشی همه‌جانبه برای از بین بردن فراکسیون فعلی قالیباف و تشکیل فراکسیونی جدید و البته تقریبا با همان نام مجلس یازدهم.

گویا این بار نبویان عزم خود را جزم کرده تا ریاست فراکسیون را در دست بگیرد؛ و وقتی هم که به ریاست فراکسیون به قول خودشان اکثریت برسد، بخش عمده‌ای از راه ریاست مجلس را پیموده است و حتی اگر به ریاست مجلس نرسد ریاست یک فراکسیون اصلی را در دست داشته باشد تا به او قدرت مانور بیشتری در مجلس آینده بدهد.

به نوشته ایسنا، «هسته اولیه تاسیس فراکسیون انقلاب اسلامی بیش از ۵۰ نفر از منتخبان مجلس دوازدهم را برای حضور در جلسه اولیه دعوت کرده بود که از این تعداد، حدود ۴۰ نفر از منتخبان که در فهرست‌های مختلف سیاسی نیروهای انقلاب عضویت داشتند، حضور پیدا کردند.»

رسایی هم در تکاپو است

جلسه نبویان با منتخبان جدید مجلس در حالی‌ برگزار شد که دو روز قبلش حمید رسایی دیگر چهره تندروی اصولگرایان نیز جلسه‌ای با جمعی از منتخبان جدید مجلس برگزار کرده بود.

خبرگزاری ایلنا که این خبر را منتشر کرده، در متن خود نوشته «احتمالا یکی از مهمترین محورها و موضوعاتی که در جلسه امروز مطرح می‌شود موضوع انتخابات هیات رییسه مجلس و ریاست مجلس در دوره آینده باشد.» این خبر احتمال داده که «برخی افراد بیرون از مجلس جزو متولیان برگزاری آن باشند.»

متکی به صندلی «شماره یک» می اندیشد

در همین حال منوچهر متکی که سرلیست فهرست شورای وحدت(جامعتین، انجمن اسلامی مهندسین و ...) بوده، اواخر فروردین ماه جلسه‌ای با حدود یکصد تن از منتخبان جدید برگزار کرده بود؛ البته حضور حدود ۱۰۰ منتخب جدید مجلس، با استناد به سخنان متکی است. به گفته وزیر اموز خارجه اسبق ایران، در جلسه مذکور، درباره «ضرورت تحول در رویکردها و کارکردهای مجلس دوازدهم» صحبت شده بوده که از نظر متکی «مهمترین موضوع» است.

او حمله نسبتا تندی هم به قالیباف‌ داشت و گفته بود که «خانه ملت به سمت ریاست محور حرکت کرده در حالی که باید به سمت صحن محور باشد.»

متکی که در لیست شورای وحدت حضور داشت، شب پایانی تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم، وارد فهرست جوان تازه سر برآورده‌ی اصولگرایان یعنی علی‌اکبر رائفی‌پور، موسوم به «جبهه صبح ایران» شده بود، انگار که تحت تاثیر عقاید رائفی‌پور قرار گرفته که این چنین به مدیریت مجلس‌حمله‌ور شده است.

رقبای اصلی و فرعی همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف

مخرج مشترک این سه جلسه، همگی نشان از عزمی جدی برای انداختن قالیباف از کرسی ریاست مجلس دارد؛ نبویان، رسایی و متکی، همگی نه از مخالفان که از رقبای جدی قالیباف هستند؛ با این وجود آنها برای رسیدن به این هدف‌ مهم‌شان، باید یکدیگر را هم از میدان، به در کنند.

همه اینها در حالی است که روزانه به صف مدعیان ریاست مجلس اضافه می‌شود؛ مجتبی ذوالنور نماینده قم نیز اخیرا شنیده شده که برای‌ریاست مجلس، در حال رایزنی است.

قالیباف بیکار ننشسته است

البته که قالیباف هم در این میان بیکار ننشسته و در حال لابی‌های گسترده‌ای‌ برای‌ ابقای خود بر صندلی ریاست مجلس است. در این میان، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد به ایرنا گفته «محمد باقر قالیباف در حال برگزاری نشست‌هایی به صورت فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم با موضوع و دستور کار ریاست مجلس آینده است.»

اخیرا نیز کامران غضنفری که با لیست صبح امید(رائفی پور) جزو منتخبان تهران برای ورود به مجلس دوازدهم است در یادداشتی که منتشر کرده، مدعی دادن وعده هایی از جنس وام و خودرو و عضویت در کمیسیون مورد علاقه در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف شده است. ادعایی که البته از سوی حبیب‌زاده، منتخب مردم مرند در مجلس شورای اسلامی تکذیب شده و گفته است؛ «من در آن جلسه مورد اشاره دکتر غضنفری بوده‌ام، به هیچ وجه بحثی درباره قول و وعده برای رأی دادن به ریاست مجلس نبوده و خلاف‌گویی است».

سکوت مرموز و خطرناک آقاتهرانی

با این وجود، سکوت مرتضی آقاتهرانی، می‌تواند سکوتی مرموز برای‌ رقبا و البته ترسناک برای قالیبافی‌ها باشد؛ چرا که ریاست شورای مرکزی جبهه پایداری را بر عهده دارد و تک تک اعضای این تشکل، از دشمنان قدیمی قالیباف محسوب می‌شوند.

با وجود آنکه نبویان خود از اعضای‌جبهه پایداری است، اما مرتضی آقاتهرانی را نیز می توان یکی از مدعیان ریاست مجلس دانست، کما اینکه در انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه سوم مجلس فعلی، او برای کسب کرسی ریاست با قالیباف وارد رقابت شد و نهایتا ۱۹۴ به ۵۳ میدان را واگذار کرد. در نتیجه می‌توان گفت که آقاتهرانی خود مترصد فرصتی برای انتقام‌گیری از محمدباقر قالیباف است و چه محفلی مناسب‌تر از مجلسی تندروتر از مجلس یازدهم!

این احتمال نیز وجود دارد که آقاتهرانی تا زمان انتخابات مرحله دوم که باید ۴۵ کرسی تعیین تکلیف شوند سکوت خود را ادامه دهد تا خللی به ائتلاف شانا و پایداری وارد نکند و بعد از عبور از آن مرحله سکوتش را درباره ریاست مجلس آینده بشکند.

جنگ قدرت در بهارستان

هرچند مخرج مشترک همه طیف‌ها و افراد مقابل رئیس مجلس که در حال لابی با منتخبان هستند، دشمنی با قالیباف است، اما آنها قاعدتا تنها هدفشان، پایین کشیدن قالیباف از صندلی‌ریاست مجلس نیست و قاعدتا خودشان هم تمایل زیادی برای کسب این مقام را دارند؛ برای رسیدن به این آمال و آرزو، لاجرم باید هر طیفی، طیف دیگر را از حیض انتفاع ساقط کند و این مهم، مستلزم جنگ قدرتی خونین در عرصه سیاست خواهد بود؛ که گوشه‌ای از آن در هفته‌های‌ منتهی به یازدهم اسفند ماه سال گذشته تجربه کردند و جامعه نیز شاهد این جنگ قدرت بود؛ جنگ قدرت شاید میان دو عضو ارشد جبهه پایداری یعنی آقاتهرانی و نبویان؛ شاید میان رسایی و آقاتهرانی؛ شاید میان رسایی و نبویان؛ شاید میان متکی و پایداری‌چی‌ها؛ شاید میان متکی و رسایی؛ و البته حتما میان همه اینها و قالیباف.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900021

دیگر خبرها

  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • جنگ بر سر صندلی «شماره یک»؛ همه در برابر قالیباف!
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم /همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی