Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:21:54 GMT

یزد نماد شهر خشتی زنده اسلامی است

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۷۰۵۴۱

استاندار یزد با اشاره به ضرورت حراست از بافت تاریخی یزد، گفت: ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد علاوه بر معرفی یک شهر تاریخی، نماد یک شهر خشتی زنده اسلامی است.

به گزارش ایسنا،«سیدمحمد میرمحمدی» در پیام خود که به مناسبت ثبت جهانی شهر یزد آورده است، اکنون با دریافت خبر مسرت بخش و افتخارآفرین ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، شاهد افزودن برگ زرین دیگری به افتخارات این دیار سرافراز هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افتخاری که نه تنها برای ایران بلکه بر صفحه تاریخ برای همیشه خواهد درخشید.

وی در ادامه پیام خود افزود: ثبت بافت تاریخی شهر یزد علاوه بر معرفی یک شهر تاریخی، نماد یک شهر خشتی زنده اسلامی است که در آن گفت‌وگوی ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف به زیباترین صورت در دل بافت تاریخی این شهر جریان دارد .

استاندار یزد گفت: بافت تاریخی یزد که انواع و اقسام هنرها، فناوری‌ها، طراحی‌ها و معماری، سامان یافتگی و سازگاری با طبیعت را در خود دارد گنجینه گران‌بها و میراث ارزشمندی از گذشتگان این دیار می‌باشد که با معرفی آن به جهانیان به گرمی از آن استقبال و برای بشریت امروز و فردا و ملل مختلف جهان واجد ارزش‌های انسانی، فرهنگی و دینی شناخته شد و این دست‌آورد بزرگ پیشینیان ماست که ما بایستی با دل و جان در حفظ آن بکوشیم تا مردم جهان نسل اندر نسل از ارزش‌های مختلف آن بهره‌مند و در زندگی خود بکارگیرند.

میرمحمدی در بخش دیگری از پیام خود آورده است: این موفقیت را باید مرهون فداکاری‌ها و زخمات معماران و مردمان سختکوش و خداجوی این دیار دانست که در سخترین شرایط و کمترین منابع به خلق شاهکارهایی دست زدند که امروز دنیا به شکوه و جلال آن معترف شده است.

این مقام مسئول بادگیرهای چشم‌نواز، سردآب‌های خنک، طراحی و معماری شگفت‌انگیز، کوچه‌های سایه آفتاب با ساباط‌های چندمنظوره، آب انبارها، آسیاب‌های آبی، حمام‌ها، حسینه‌ها، تیمچه‌ها، مساجد و امامزاده‌ها را هر یک در نوع خود کم نظیر و پیام‌آور سبک زندگی و فرهنگ و آداب و سنن پیشینیان برای نسل ما و نسل‌های بعدی دانست و بیان کرد: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد نشان دیگری نیز دارد و آن تیزبینی و هوشمندی کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی و تاریخی سازمان یونسکو است.

استاندار یزد در پیام خود تصریح کرد: شناخت و ارائه زوایای ارزشی این گنجینه غنی فرهنگی، اجتماعی و تمدنی توجه مسئولین را به آن معطوف و با اجماع نظر به ثبت رساندند تا برای ملل جهان محفوظ و قابل استفاده بماند و بعنوان میراث بشری بدرخشد و جهانیان از چنین ذخیره ذیقیمتی مطلع و برای بهره‌گیری از آن به سوی این منطقه سرازیر شوند و علاوه بر آن در حفظ و نگهداری آن مشارکت و همکاری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد در واقع هدیه‌ای ارزنده برای جهانیان است تا با فرهنگ، آداب، سنن، تاریخ و تمدن این دیار آشنا شوند و زمینه تبادل فرهنگ‌ها را گسترش دهند .

میرمحمدی افزود: فرصت را مغتنم شمرده و این رخداد تاریخی در عرصه ملی و جهانی را به مردم عزیز و شریف استان یزد و به کلیه همکاران و عزیزانی که در حفظ و مرمت و نگهداری بافت تاریخی به انحاء مختلف زحمت کشیده‌اند بویژه همکاران ذیربط در استانداری و بخصوص معاون محترم هماهنگی امور عمرانی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهرداری و شورای شهر و سازمان‌های مردم نهاد و تمامی دلسوزانی که در این زمینه همیاری و تلاش داشته‌اند تبریک میگویم و امیدوارم مردم عزیز با عشق و علاقه بیشتر نسبت به حفظ و نگهداری و رفع مشکلات و برخی خرابی‌ها در این اثر جهانی بیش از پیش بکوشند و پاسداری از این میراث گرانبها را بصورت فرهنگ عمومی درآورند .


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۰۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان با اشاره به افزایش بازدید گردشگران از باغ فین گفت: ۵۵ هزار نفر در دو روز پنج‌شنبه و جمعه از مجموعه جهانی باغ فین بازدید کردند.

احمد دانائی‌نیا افزود: خانه تاریخی بروجردی با بیش از ۹ هزار نفر و محوطه باستانی سیلک با بیش از ۳ هزار نفر در رتبه‌های بعدی این آمار قرار دارند.

وی گفت: جاذبه‌های تاریخی منطقه فرهنگی کاشان همه ساله با آغاز فصل بهار و موسم گل و گلاب در شهرستان کاشان در هم می‌آمیزد و به تناوب تا اواخر خردادماه در بیشتر نقاط شهرستان کاشان پذیرای خیل عزیمی از گردشگران می‌شود.
باغ فین کاشان پانزدهم آذر سال ۱۳۱۴ خورشیدی با شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت و در زمستان ۱۳۸۹ به همراه چند باغ ایرانی دیگر، به ثبت جهانی رسید.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • دسترسی به بافت تاریخی و حرم‌های مطهر با پروژه تقاطع غیرهمسطح قائم-رحمت-احمدی
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • حج نماد عظمت امت اسلامی است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • رونمایی از نماد جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۲۵ سیشل