Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست شورای عالی و داوران بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما با حضور اعضای شورا و معاون امور استان های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور استان‌های صداوسیما، جمعی از هنرمندان و اعضای شورای عالی بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در نشستی با دکتر دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما به بررسی اقدامات صورت گرفته و ارائه نظرات خود درباره برگزاری هر چه بهتر این جشنواره پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر دارابی در ابتدای نشست با اشاره به مقدمات برگزاری جشنواره بیستم گفت: با دریافت نظرات راهگشا و با همفکری هنرمندان، کارشناسان و مدیران بدون هیچ مشکلی شاهد برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره بیستم خواهیم بود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما افزود: سال گذشته استاندار خوزستان عنوان کرد جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما چهره اهواز را تغییر داده و شادی و نشاط را به این استان آورده است.

دارابی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگ و هنر استانی به بهانه برگزاری جشنواره تولیدات مراکز در استان‌های میزبان گفت: این مسئله موجب شادابی در مراکز میزبان می‌شود.

معاون امور استان‌های رسانه ملی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت پویانمایی و انیمیشن، این بخش از جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها جدا شده و به جشنواره مستقلی بدل گشته است و احتمال اینکه به سمت جشنواره های دیگر هم برویم زیاد است که البته این مسئله نیازمند تمهیدات بیشتری است.

وی با اشاره به درخشش مراکز استانی صدا و سیما در حوزه آثار مختلف طی سال گذشته و امسال گفت: این مسئله به دلیل حمایت‌هایی بوده که از تولید اینگونه آثار داشتیم.

دارابی به شعار جشنواره بیستم پرداخت و افزود: این شعار صرفاً یک جمله کلیشه‌ای نیست بلکه بار معنایی خاصی دارد به ویژه که امسال شاهد حضور دو حادثه تروریستی در کشورمان بودیم و لازم است در بحث اتحاد ملی و وحدت میان اقوام تلاش بیشتری داشته باشیم.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با تأکید بر شناسایی نقاط ضعف و قوت جشنواره‌ نوزدهم و استفاده از تجربیات قبلی برای برگزاری جشنواره بیستم عنوان کرد: سیاست اصلی این است که اعضای شورای عالی جشنواره در تیم‌های داوری حضور داشته باشند.

در ادامه عباس فاطمی رییس مرکز سیمای استان ها عنوان کرد: جشنواره نوزدهم خونی تازه به بدنه رسانه ملی تزریق کرد و نشاط و پویایی دوباره‌ای را در روح صدا و سیمای استان ها دمید.

فاطمی با بیان اینکه ۱۵۰۰ اثر رادیویی، تلویزیونی، خبری، موسیقایی و پژوهشی به جشنواره نوزدهم ارسال شده بود گفت: امسال در نخستین دوره یک سالانه جشنواره قرار داریم و طی ۱۵ ماه گذشته، آثاری که توانسته‌اند با امتیاز ۷۲ به بالا به جشنواره راه یابند، رشد چشمگیری را در همه بخش‌ها نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: با این وجود شاهد رشد ۴۷ درصدی آثار قابل قبول در زمینه داوری در همه بخش‌ها در جشنواره بیستم هستیم.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها افزود: با وجود کمبودهای مالی شاهد افزایش فیلم و سریال و تله‌فیلم در جشنواره بیستم نسبت به دوره قبل هستیم و آثار فاخر و درخوری به دبیرخانه ارسال شده است.

وی شناسایی استعدادهای جدید در مراکز مختلف را یکی از اهداف جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها دانست و تصریح کرد: همچنین رقابتی سازنده بین صدا و سیماهای استان‌ها شکل می‌گیرد و امیدواریم جشنواره بیستم اوج این موضوع باشد.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها با بیان اینکه شاهد درخشش آثار تولیدی استان‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی هستیم گفت: امیدواریم با حضور هنرمندان در بخش‌های داوری و سیاست‌گذاری شاهد حرکت‌های تازه‌ای باشیم ضمن اینکه مقرر شده کار داوری تا پایان مردادماه به اتمام برسد و به همین دلیل کمیسیون‌های مربوطه از همین حالا فعالیت خود را شروع می‌کنند.

حضور بیش از ۳۰ داور جدید در بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استانی

در ادامهسید ابوالحسن موسوی‌زادهطیسخنانی با اشاره به میزبانی کردستان برای برگزاری جشنواره بیستم اظهار کرد: چند استان خواهان میزبانی بودند که بعد از جمع‌بندی نهایی، کردستان را برای این منظور آماده‌تر از سایر استان‌ها دیدیم.

مدیر جشنواره های استان هابا بیان اینکه سالن‌های افتتاحیه و اختتامیه، مکان برگزاری کمیسیون‌های پنج‌گانه و اسکان مهمانان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند گفت: تشکیل ستاد اجرایی جشنواره با پنج کمیسیون و هفت کمیته از دیگر اقدامات انجام شده به شمار می‌رود که شرح وظایف هر یک نیز به دقت تعیین شده است.

وی ادامه داد: تدوین آیین‌نامه جشنواره با عنوان «شیوه بیست» به استان ها ابلاغ شده است؛ در این شیوه‌نامه همه ضوابط و معیارهای داوری به مراکز ارسال شده است.

ویبا بیان اینکه در جشنواره قبلی شاهد رقابت ۱۵۰۰ اثر در بخش‌های مختلف بودیم گفت: امسال شاهد رشد چشمگیری در این زمینه هستیم و با وجود اینکه معیارهای سابق حاکم هستند، اما تاکنون ۱۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره بیستم ارسال شده است که نشان‌دهنده رشد کمی و کیفی مراکز استانی است.

بررسی ۱۵ مکان برای برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بیستم

مهدی فرجی نیز در این نشستاظهار کرد: دو ماه به برگزاری افتتاحیه این جشنواره باقی مانده و محل‌های برگزاری افتتاحیه و اختتامیه قطعی شده‌اند و آماده‌سازی آنها هم به زودی برگزار می‌شود.

وی افزود: دو جلسه کاری با استاندار کردستان برگزار شده است و وی دستورات لازم برای آماده‌سازی استان برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما را صادر کرده است.

دبیر بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیمابا بیان اینکه هفته آینده هم سفری همراه با تیم اجرایی به کردستان خواهیم داشت گفت: ۱۰ روز مانده به مراسم افتتاحیه، همه تست‌های فنی و اجرایی به پایان می‌رسند.

وی ادامه داد: از همه دست اندرکاران و اعضای ستاد جشنواره و شورای عالی تشکر می‌کنیم که هماهنگی لازم را با ما داشتند.

فرجی تصریح کرد: بیش از ۱۵ مکان برای برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه در کردستان مورد بررسی قرار گرفتند تا در نهایت به جمع‌بندی نهایی دست یابیم و مراسمی آبرومند را شاهد باشیم.

پس از آن رؤسای کمیسیون‌های پنج‌گانه جشنواره بیستم به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

موسوی رئیس کمیسیون خبر با اشاره به رشد ۱۰ درصدی آثار جشنواره بیستم نسبت به دوره قبل اظهار کرد: تغییراتی در حوزه داوری آثار خبری صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به در نظر گرفتن فضاهای مجازی اشاره کرد.

وی افزود: امسال همچنین با نظر معاونت امور استان‌های صدا و سیما، از دوستان مرکز نظارت و ارزیابی و حوزه سیاسی هم در داوری‌ها استفاده شده است.

سید حمیدرضا حسینی رئیس کمیسیون موسیقی هم با بیان اینکه امسال در خدمت استاد ساعد باقری و دکتر بهمنی و دیگر اساتید موسیقی برای داوری آثار هستیم گفت: شاید بتوان گفت بحث موسیقی مراکز صدا و سیما، فراتر از یک جشنواره باشد.

وی افزود: جشنواره‌ موسیقی مراکز استانی رسانه ملی دارای مزایای متعددی است که از آن جمله می‌توان به بازگشت هنرمندان ملی به زادگاه‌های خود و کمک به موسیقی‌دانان جوان و بومی مراکز اشاره کرد چرا که آثار آنها از تولیدات ملی ضعیف‌تر نیست.

وحید کمالی رئیس کمیسیون صدای جشنواره بیستم هم در سخنانی با اشاره به ۲۵۷ اثر ارسالی به بخش اصلی و رقابت ۳۰ اثر در بخش ویژه حوزه صدا عنوان کرد: شاهد رشد ۷۰ درصدی در این بخش نسبت به سال گذشته هستیم.

در ادامه رئیس کمیسیون پژوهش بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما گفت: ۱۹۰ اثر پژوهشی به این کمیسیون ارجاع شده که نسبت به سال گذشته شاهد رشد صد در صدی هستیم.

دکتر علی طلوعی افزود: امسال برای نخستین بار هم به لحاظ شاخص‌ها و هم از نظر ضرایب، همه فرم‌های داوری را به روزآوری کرده‌ایم تا به واقعیت‌ها نزدیک شویم.

رئیس کمیسیون سیما نیز خاطرنشان کرد: در بخش نمایشی شاهد حضور داورانی همچون خانم درخشنده، دکتر محمود عزیزی، بهروز شعیبی، جعفری جلوه و بوالی هستیم.

وی با اشاره به دیگر داوران کمیسیون سیما در بخش‌های مختلف گفت: بیش از ۵۰۰ اثر به این کمیسیون ارجاع شده که باید طی یک ماه مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرند.

در بخش دیگر این جلسه، رضوی‌نژاد با اشاره به اهداف جشنواره‌ها تصریح کرد: کیفی‌سازی آثار و تعاملات بیشتر، مهمترین هدف‌ها هستند البته در این بین به مسئله آموزش هم توجه می‌شود.

وی با تاکید بر مستندسازی فعالیت‌ها توسط کمیسیون‌های مختلف جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما گفت: این مسئله علاوه بر آرشیو دقیق مطالب، به غنی‌سازی منابع هم کمک می‌کند.

رضوی‌نژاد با بیان اینکه در بحث آموزش و ارزیابی‌ استاندارد و معیارهای مناسب و مشخصی نداریم خاطرنشان کرد: شیوه‌های داوری هم نیازمند بازنگری به منظور افزایش دقت و سرعت لازم هستند.

سید مهدی جعفری یکی از داوران خبری هم در این جلسه به مسئله برنامه‌محوری اشاره کرد و گفت: فرآیندمحوری در این بین جایگاهی ندارد زیرا برنامه‌ها به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرند و مجموعه فعالیت‌های خبری یک مرکز ارزیابی نمی‌شوند.

دیگر حاضران و اعضای شورای عالی بیستمین جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما هم در این جلسه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

دکتر گیل‌آبادی هم در این نشست با بیان اینکه اگر جشنواره تولیدات مراکز استانی به بازاریابی رسانه‌ای توجه جدی نداشته باشد با مشکلاتی مواجه می‌شویم گفت: لازم است در دوره بیستم، این رویداد مهم به جشن رسانه‌ای ایران تبدیل شود.

وی افزود: برای این منظور نیازمند طراحی متفاوت ساختار جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته هستیم.

مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران عنوان کرد: باید جشنواره تولیدات مراکز استانی را پیشرو در توسعه قدرت و نفوذ استان‌ها بدانیم و استراتژی‌های متفاوت را برای آن برگزینیم.

ساعد باقری: نیازمند بهینه‌سازی شیوه‌های داوری در جشنواره‌ها هستیم

ساعد باقری شاعر و مجری رادیو و تلویزیون هم با اشاره به تجارب قبلی داوری در جشنواره‌های رادیویی و تلویزیونی عنوان کرد: کار جشنواره‌پسند در اینگونه موارد رواج می‌یابد که البته به خودی خود نه منفی است نه مثبت اما سبب می‌شود بعضی افراد در جشنواره‌ها بدرخشند ولی در فاصله میان دو جشنواره، کسی به سراغ آنها نمی‌رود و آنها هم رگ خواب جشنواره‌ها را در دست دارند و حتی بر اساس نوع سلیقه و پسند داوران، کاری را تولید می‌کنند..

این شاعر معاصر خاطرنشان کرد: در داوری‌ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که نتیجه کار، چه تاثیری بر روی برنامه‌سازان و مراکز استانی صدا و سیما می‌گذارد.

تعاملی بودن ملاک خوبی برای ارزیابی آثار جشنواره است

مریمجلالی دیگر عضو شورای عالی جشنواره بیستم هم در بخشی دیگر از این جلسه بابیان اینکه امروز شاهد قدرت جریان به جای جریان قدرت هستیم گفت: باید به تعاملی بودن برنامه‌ها و نقش مخاطبان در ارسال پیام توجه بیشتری داشته باشیم زیرا امروز فضاهای مجازی و تعاملی، نقش مهمی در سطح جامعه دارند.

بهمنی: برای تولید آثار فاخر موسیقایی در استان‌ها هزینه لازم صورت نمی‌گیرد

محمد علی بهمنی شاعر معاصر و از اعضای این شورا هم با بیان اینکه وقتی بخواهیم شعر یک استان را مورد داوری قرار دهیم نیازمند شناخت وسیعی از آن منطقه هستیم اظهار کرد:هزینه‌ای که به یک شاعر در استان‌ها می‌دهند بسیار پایین است در حالی که در تهران، چندین برابر همان مبلغ اختصاص می‌یابد در حالیکه تفاوتی بین آنها نیست.

محمود عزیزی بازیگر و داور کمیسیون سیمای بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما هم با اشاره به مشکلات تولید آثار نمایشی و داوری آنها گفت: آثار تولید شده در تهران و مراکز استانی با امکانات بسیار متفاوتی تولید شده‌اند.

جعفری جلوه: جشنواره تولیدات استانی فرصتی برای پرهیز از مرکزگرایی است

محمد رضا جعفری جلوه دیگر عضو شورای عالی بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صدا و سیما نیز در این نشست خاطرنشان کرد: این جشنواره فرصتی برای پرهیز از تهران‌زدگی و مرکزگرایی است.

وی افزود: باید بپذیریم به میزان زیادی برخی تولیدات محلی هم دچار مرکزگرایی شده‌اند و درون‌مایه‌ای مشابه با تولیدات در تهران پیدا کرده‌اند بنابراین در جشنواره مراکز باید مانع از این مسئله و ظهور کارهای تکراری شویم.

جعفری جلوه گفت: در نظر گرفتن ضریب ویژه‌ای برای آثار نمایشی، بر تاثیرگذاری جشنواره می‌افزاید.

ایوب آقاخانی دیگر عضو این شورا بود که طی سخنانی اظهار کرد: توجه به یک نکته اساسی در این بین ضروری است و آن هم اینکه ناگزیرم در معیارهای داوری حتی در بحث برنامه‌سازی، به شاخصه‌های بومی توجه کنیم.

آقاخانی تصریح کرد: برای جشنواره تولیدات مراکز استانی، نیازمند تشکیل اتاق فکری با حضور سیاست‌گذارانی هستیم که فقط بخشی از آنها از مجموعه صدا و سیما باشند زیرا تزریق خون جدید به این مجموعه می‌تواند راهگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید مخاطبان بی اعتنا را دوباره جذب و اعتمادشان را جلب کنیم و این کار نیاز به آدم‌هایی دارد که تجاربی نزدیک به معیارهای فارغ از ایدئولوژی رسانه‌ای باشد.

دکتر زابلی‌زادهبا اشاره به لزوم کیفی‌سازی جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما تصریح کرد: نیازمند این هستیم که بدانیم برای یک جشنواره با کیفیت از چه معیارهایی باید استفاده کنیم.

زابلی‌زاده گفت: تجربه حضور در ۱۲ جشنواره را دارم و باید بگویم معیارهای بسیار قدیمی برای داوری آثار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جشنواره چهره های هنرمند بومی را به رسانه ها معرفی کرده است خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق فکر برای انتخاب معیارهای کاربردی‌تر انتخاب آثار ضروری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۲۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیم‌گیری درخصوص عادلانه‌بودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیش‌بینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.

رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده می‌شود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره می‌کند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بی‌عدالتی سیاست‌های محیط‌زیستی شامل وزن هزینه‌ها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص می‌شود. 

* ابعاد مطالعات در بحث عدالت

به زعم این پژوهشگر به‌طور کلی مسائل محیط‌زیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همه‌جانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کرده‌اند براساس بررسی‌های فردی عدالت به‌جای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده می‌شود.

در ادامه بیان می‌کند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخه‌ها و مارپیچ‌های عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بی‌عدالتی درتصمیم‌گیری‌های مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت

این استاد دانشگاه می‌نویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع می‌پردازد که آیا نیاز‌های بلندمدت در مقابل سود‌های کوتاه‌مدت اولویت دارند یا خیر.

* عدالت بین نسلی

صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بین‌‎‌نسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسل‌های آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسل‌های آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بین‌نسلی، عدالت با پایداری همگرا می‌شود که در آن تأمین نیاز نسل‌های آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* شکل‌های مختلف عدالت

به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویه‌ای و... از نظر حوزه‌های عدالت کلاسیک مایکل والز مفهوم‌سازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزه‌های دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرت‌گرا هستند.

در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را می‌توان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آن‌گونه که در جهان سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد آن‌گونه که سوسیالیست‌های رادیکال می‌خواهند و آن‌گونه که برخی از اخالقیون میخواهند.

* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه

به زعم این پژوهشگر نمی‌توان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دوران‌ها انتخاب کرد. به‎‌‌‌طور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالی‌که در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه می‌گوید بی‌عدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.

او در ادامه می‌نویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربه‌فرد خود استفاده کرده و از دخیل‌کردن اصولی که در سایر حوزه‌ها اعمال می‌شود، اجتناب کند.

صفری شالی در این مقاله توضیح می‌دهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف پرداخته شده است.

اصول مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص جریان فکری غالب
مساوات‌گرایی مطلق  کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه
تفاوت/ استحقاق جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کم‌بهره‌مند را ارتقا داد.
برابری فرصت یا شانس جان رالز نظریه‌پردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند.
شایستگی جان الک  دیوید میلر  وویچک سادورسکی

مردم با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود.
 فایده‌گرایان فایده‌گرایانی مانند جرمی بنتام و جان‌استوارت میل (کالسیک)  برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه
برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن
کلاسیک: حداکثرکردن لذت
مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل
به‌صورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده
آزادی‌خواهی  لیبرالیسم/رابرت نوزیک هیچ الگوی توزیعی خاصی برای
عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات
به‌حق خود را دارد.

اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف 

این نویسنده معتقد است که تمامی نظریه‌پردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشته‌اند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.

هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است

صفری شالی در پایان بیان می‌کند که باید از اصول توزیعی به‌عنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاست‌هایی که جامعه در حال حاضر با آن روبه‌رو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریه‌های فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.

او می‌نویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقد‌های موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولت‌ها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.

در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تک‌سویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همه‌جانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینه‌ها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بوده‌اند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمام‌قد عدالت با توجه به مؤلفه‌های اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصت‌ها و منابع و استحقاق و شایستگی  به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشته‌اند.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورزشی‌های دهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • خبر‌هایی از بزرگداشت هفته کارگر و عقیدتی سیاسی سپاه
  • ورزشی‌های نهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • خبر‌هایی از بزرگداشت هفته کار و کارگر در دامغان
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان