Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- مشاور فنی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) گفت: به منظور رفاه حال و تسهیل در زیارت زائران طرح سایبان مسجد گوهرشاد اجرایی شده و ۲۰ روز آینده شاهد اجرای کامل این طرح و بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، مهدی رئیسی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های این سازمان تسهیل تشرف زائران در ابعاد مختلف از جمله ایجاد سایبان مناسب در اماکن مختلف حرم مطهر رضوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور کار مطالعات علمی این پروژه آغاز شد.

وی با اشاره به اجرای طرح سایبان در مسجد گوهرشاد، افزود: نکته بسیار حساسی که در مورد این مسجد وجود دارد بحث تاریخی بودن بنای این مکان است که قدمت بیش از ۷۰۰ ساله دارد. برای ساخت سایبان به این نکات توجه داشتیم که هیچ گونه صدمه و خسارتی به بافت تاریخی این مکان وارد نشود.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص مسجد گوهرشاد زمان طولانی به طول انجامید، خاطر نشان کرد: در ابتدا طرحی را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم که همانند شهر مدینه منوره، با ۴ چتر مسجد را بپوشانیم که در این طرح، اقلیم و آب و هوا، شرایط محیطی، قدمت معماری مسجد گوهرشاد، تنوع دمای منفی و مثبت، برف و باران و... مورد بررسی قرار گرفت.

مشاور فنی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع)، با اشاره به اینکه هزینه‌ سایبان در این طرح ۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است و فنداسیون و سایر الزامات آن ارقام دیگری دارد، تصریح کرد: با توجه به تأکیدات و توصیه‌های مؤکد مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، ما به دنبال اجرایی طرحی رفتیم با استعداد، توان و ذوق مهندسان داخلی بویژه کارشناسان جوان در سازمان حریم حرم صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این طرح بصورت موقت دو طرف صحن مسجد ستونهای کار می‌گذاریم که یک راهرو ساده را تشکیل می‌دهد و سقف آن پوششی ویژه ایام سرد سال، خواهد داشت. فاصله بین دو راهرویی که ۳۵ متر است با چادر به صورت کرکره‌ای پوشانده می‌شود.

مهندس رئیسی با بیان اینکه این پروژه در مدت ۲ ماه اجرایی شده است، به مزیت‌های این طرح اشاره و ابراز کرد: قابلیت حمل و جمع آوری و نصب مجدد در مکانی دیگر، موقت بودن، زیبا و چشم نواز بودن، آسیب نرساندن به بنای تاریخی مسجد، تولید کاملا داخلی، سبک بودن و... برخی از مزیت‌های طرح سایبان مسجد گوهرشاد است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم اجرای طرح سایبان، این است که مانع دید گنبد مطهر علی بن موسی الرضا(ع) از داخل مسجد گوهرشاد، نمی‌شود. طرح یاد شده، برای اقامه نماز ظهر و عصر زائران، به منظور ایجاد سایه و جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۴۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت

حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر اجاق‌نژاد  امروز در نشست ستاد ملی دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: در مراسم نیمه شعبان تمام آستان‌های مقدس، نهاد‌های فرهنگی و امنیتی همکاری لازم را داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت آماده ایفای نقش در یک حرکت عظیم فرهنگی هستیم، گفت: در دهه کرامت تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا میزبانی شایسته‌ای از زائران کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد همچنین با استقبال از شعار‌های محوری دهه کرامت تصریح کرد: مسجد مقدس جمکران نیز در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی خود از این شعار‌های محوری بهره خواهد گرفت.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: همه این فعالیت‌های فرهنگی باید به سمتی برود که نسل جوان بیشترین بهره را از این برنامه‌ها ببرد و اثر گذاری آن درجامعه کاملا محسوس باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس ظرفیت‌های مادی و معنوی و انسانی که به خدمت گرفته می‌شود باید تلاش کنیم هرسال بیش‌ترین بهره وری را نسبت به سال قبل از این برنامه‌ها داشته باشیم و بیش‌ترین اثرگذاری فرهنگی را شاهد باشیم.

اجاق‌نژاد با بیان اینکه در اینگونه امور و برنامه‌های فرهنگی باید از نخبگان فرهنگی بهره گرفت تصریح کرد: این برنامه‌ها باید حاصل اتاق‌های فکری باشد که نسبت به حوزه فرهنگ و دین بیش‌ترین اشراف را داشته باشند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه در کنار اجرای برنامه‌های مردمی، نهاد‌های فرهنگی باید نقش حمایتی و نظارتی خود را ایفا کنند گفت: در انجام اینگونه امور فرهنگی و مناسبتی همانند ایام عاشورا، فاطمیه و... باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • ایستگاه مترو اتریش سال آینده بهره برداری می شود | این ایستگاه کجاست؟
  • بهره‌برداری خط دوم کارخانه سیمان رزن در سال آینده
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • بهره‌برداری از مجموعه تفریحی کوه نور صفه
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت