Web Analytics Made Easy - Statcounter

در فصل نخست کاوش در محوطه بازه‌ هور سفالهایی مربوط به قرن سوم هجری و دوره ساسانی کشف شد

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما،مرکز خراسان رضوی،سرپرست هیات کاوش و گمانه ‌زنی محوطه بازه ‌هور شهرستان مشهدگفت: کشف این سفالها بیانگر استفاده از این بنا تا حدود قرن سوم هجری است.
میثم لباف خانیکی افزود: در گمانه‌زنیهای این فصل تعداد زیادی ستونهای فرو افتاده و بر جا کشف شد که حکایت از وجود بنایی ستوندار در جانب شرقی چهارطاقی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: آثار مکشوفه نشان می‌دهد این بنا همانند سازۀ چهارطاقی بازه هور با بهره‌گیری از سنگ و گچ ساخته شده است و 250 مترمربع مساحت دارد.

لباف خانیکی افزود: با مطالعات صورت گرفته و ایجاد 12 گمانه پیرامون محوطه مشخص شد این محدوده دارای وسعتی در حدود 10 هکتار بوده و شامل فضاهای مسکونی و قبرستانهایی متعلق به دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.
او گفت: برای نخستین بار کاوشهای باستانشناسی سال 1393 نقشه اصلی بازه هور را آشکار ساخت و به شناسایی بخشی از یک بنای باشکوه در جانب شرقی چهارطاقی منجر شد.
لباف خانیکی گفت: با کشفیات فصل نخست، کاوش مطالعات باستانشناسی در این فصل در جبهه شرقی چهارطاقی در حال انجام است .

بازه ‌هور از معدود بناهای باقی‌مانده از دوران پیش از اسلام ،بنایی متعلق به دوره ساسانی است که به ‌عنوان نخستین اثر در خراسان سال 1310 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

محوطه بازه هور در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهر مشهد در مجاورت روستای رباط سفید و کنار جاده قدیم مشهد - تربت حیدریه واقع شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۴۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس

محسن سلیمانی فرمانده انتطامی چالوس در جمع خبرنگاران در چالوس اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی قصد فروش چندین قطعه شیء تاریخی در شهرستان چالوس را دارد، موضوع در دستور کار ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

به گزارش تسنیم، وی افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی، ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهم را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمانی گفت: در این عملیات اشیا تاریخی به تعداد ۳۰۸ قطعه، شامل اقلام زینتی وزیور آلات شامل گوشواره، انگشتر، مهره‌های سنگی و مروارید متعلق به دوران ساسانی، هخامنشی و عصر اسلام کشف شد.

فرمانده انتظامی چالوس تصریح کرد: این اشیاء کشف شده توسط کارشناس میراث فرهنگی تایید شده، اما هنوز قیمت گذاری نشده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه این اشیاء بخشی از فرهنگ و تمدن کشور است، افزود: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.

دیگر خبرها

  • عکس | اطلاعیه جدید سامانه تجارت
  • تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • گمانه زنی درباره تصمیم مهم اسرائیل برای ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده/ هیات حماس قاهره را ترک کرد/ آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۵۳۵ تن افزایش یافت
  • گمانه زنی درباره تصمیم مهم اسرائیل برای 48 تا 72 ساعت آینده/ هیات حماس قاهره را ترک کرد/ آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۵۳۵ نفر افزایش یافت
  • گمانه زنی درباره تصمیم مهم اسرائیل برای 48 تا 72 ساعت آینده/ هیات حماس قاهره را ترک کرد
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • قابل احیا بودن ۱۴ درصد مساحت محوطه ربع رشیدی تبریز
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور