Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از دانشجویان پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تصویب قانون ورود PH.D های تک رشته‌ای آزمایشگاهی به عرصه درمان، در وزارت بهداشت اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا، ماجرای اعتراض پاتولوژیست‌ها در کشور از جایی آغاز شد که وزارت بهداشت در اردیبهشت ماه سال جاری قانونی را مبنی بر اینکه PH.D های تک رشته‌ای آزمایشگاهی هستند، می‌توانند، با گذراندن دوره تکمیلی، حق فنی آزمایشگاه گرفته و آزمایشگاه تاسیس کنند را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت بهداشت علت تصویب این قانون را کمبود کارشناسان پاتولوژیست در کشور اعلام کرده است.

استدلال پاتولوژیست‌ها برای اعتراض این است که آنها در ابتدا دوره پزشکی عمومی را گذرانده و بعد دوره‌های تخصصی آسیب شناسی را می‌بینند. لذا پس از دوره تخصصی اجازه تاسیس و کار در آزمایشگاه را دارند. البته طبق قوانین مصوب قبلی، فقط پاتولوژیست این اجازه را ندارند، بلکه PH.D های آزمایشگاه که پزشک نیستند نیز هم اکنون اجازه تاسیس آزمایشگاه را دارند. بدین معنی که هم اکنون هم با تشکیل تیمی ۳ نفره از رشته‌های مختلف علوم آزمایشگاهی، به آنها مجوز تاسیس آزمایشگاه داده می‌شود. اجرای آیین نامه اجرایی به رشته های علوم آزمایشگاهی این اجازه را می دهد که با گذراندن دوره‌های تکمیلی، مانند پاتولوژیست‌ها به صورت تک نفره بتوانند آزمایشگاه تاسیس کنند.

اما این درحالی‌که است که دانشجویان و اساتید پاتولوژیست معتقدند که هیچ کمبود کارشناسی در این رشته وجود ندارد و از آن گذشته تصویب چنین قانونی و ورود غیرمتخصصان به علم پاتولوژی می‌تواند تبعات خطرناکی را برای سلامت بیماران رقم بزند. به دنبال تصویب این قانون دانشجویان پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تجمع اعتراضی به‌صورت همزمان با سراسر کشور برگزار کردند.

میانبر وزارت بهداشت برای ورود دکترای غیربالینی به عرصه درمان

مریم. ح، یکی از دانشجویان پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: قانون ورود دانشجویان PH.D های تک رشته‌ای آزمایشگاهی نظیر انگل‌شناسی، ویروس‌شناسی و ... به عرصه درمان از اردیبهشت‌ماه امسال در وزارت بهداشت تصویب شد و سپس ثبت‌نام برای برگزاری آزمون دانشجویان این رشته‌ها آغاز شد. اکنون وزارت بهداشت قصد دارد یک دوره تکمیلی 18 ماهه برای آموزش علم پاتولوژیست‌ برای دانشجویان این رشته‌ها برگزار کند تا آنان بتوانند به‌تنهایی تمام آزمایش‌ها را مهر بزنند که این امر غیرممکن است، زیرا آن‌ها پزشک نیستند و هیچ شناختی از بیمار و شرح‌حال وی ندارند و تنها با چند دستگاه آشنا هستند. در واقع می توان گفت این طرح، میانبری برای ورود این رشته‌ها به پاتولوژی خواهد بود، درحالی‌که تخصص یک پاتولوژیست بسیار بیشتر از آن‌ها است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت دلیل خود برای اجرای این قانون را کمبود کارشناس پاتولوژیست در کشور اعلام کرده است، درصورتی‌که این ادعا را قبول نداریم، زیرا نه‌تنها که هیچ کمبودی نداریم، بلکه در شهرهای بزرگ اورولیت و پاتولوژیست اضافه هم داریم و هر ساله 100 نفر به فارغ‌التحصیلان این رشته در کشور اضافه می‌شوند.

این دانشجوی پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این قانون در شورای آموزشی و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تایید نشده و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خواستار توقف و بازبینی مجدد این طرح شده، اما پاسخی دریافت نکرده است. همچنین اساتید پاتولوژی از سراسر کشور به‌منظور اعتراض به این قانون بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند که برای آزمونی که وزارت بهداشت برای ورود دکترای غیربالینی تک‌رشته‌ای به عرصه درمان در نظر گرفته است، سوال طرح نمی‌کنند و این آزمون را تحریم خواهند کرد و خواستار استعفا خود شده‌اند. دانشجویان پاتولوژیست‌ نیز طی این مدت پیگیری‌هایی را به‌صورت قانونی برای جلوگیری از اجرای این طرح از وزارت بهداشت داشته‌اند اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

تشکیل پرونده انضباطی و محرومیت از امتحانات برای دانشجویان معترض

در ادامه فریبا. ق. یکی از دانشجویان پاتولوژی علوم پزشکی مشهد گفت: ما دانشجویان پاتولوژی تمام اعتراضات خود را به صورت قانونی انجام داده‌ایم، اما متاسفانه نه‌تنها پاسخی از وزارت بهداشت دریافت نکرده‌ایم بلکه ما را از امتحانات دانشگاهمان محروم کرده‌اند. درصورتی‌که ما هیچ کار غیرقانونی نکرده‌ایم و تمام این مدت هیچ مشکلی درروند درمان و پذیرش بیماران ایجاد نشده است. دانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد ما را از امتحانات محروم نکرده، بلکه این دستور از وزارت بهداشت صادرشده و برای ما پرونده در کمیته انضباطی تشکیل شده است.

ورود غیرمتخصصان به علم پاتولوژی تهدید جدی برای سلامت بیماران است

کیمیا. س. یکی دیگر از دانشجویان معترض به خبرنگار ایسنا گفت: زمانی که دانشجویان پاتولوژی با تخصص کامل در آزمایشگاه هستند، هیچ نیازی نیست رشته‌هایی که به‌اندازه ما تخصص ندارند، جای ما را بگیرند و از همه مهم‌تر ضعف در تخصص علوم آزمایشگاهی تهدیدی جدی برای سلامت بیماران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این قانون در هیچ کجای جهان اجرا نمی‌شود و به‌طور قانونی دکترای غیربالینی تک‌رشته‌ای حق ویزیت بیماران را ندارند، ادامه داد: عده‌ای گمان‌می‌کنند که علوم آزمایشگاهی تنها به معنای آزمایش خون است، درحالی‌که شامل کشت سلول، بیوشیمی، سیتوژنتیک و سایر موضوعات پیچیده می‌شود، بنابراین با برگزاری یک دوره 18 ماهه نمی‌توان تمام این علوم پاتولوژِی را به آن‌ها آموزش داد.

این دانشجوی پاتولوژِی عنوان کرد: ما دانشجویان پاتولوژی با رشته‌های برتر وارد دانشگاه شدیم و هفت سال به‌صورت تخصصی در این رشته آموزش‌دیده‌ایم و با بیماران از نزدیک برخورد کردیم تا توانسته‌ایم به این تخصص دست ‌یابیم؛ اما اکنون با تصویب این قانون وزارت بهداشت قصد دارد برای دانشجویان دکتری تک‌رشته‌ای نظیر انگل‌شناسی، ویروس‌شناسی و ... که با رتبه‌های بسیار بالا وارد دانشگاه شدند، میانبر بزند و آن‌ها را وارد عرضه درمان کند که این موضوع اصلا عادلانه نیست.

مخالفت انجمن‌های علوم پزشکی با ورود دکترای غیربالینی به عرصه درمان

سارا. م. دانشجوی پاتولوژی علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه تاکید کرد: انجمن‌های سایر رشته‌های پزشکی نیز مخالف اجرای این طرح هستند، زیرا معتقدند اگر به دکترای غیربالینی تک‌رشته‌ای مجوز کارشناس آزمایشگاه داده شود، دیگر نمی‌توان به تشخیص بیماری‌ها در آزمایشگاه‌ها استناد کرد و نگران سلامتی بیماران هستند.

وی افزود: رشته پاتولوژِی مادر تمام علوم پزشکی است و اگر رشته پاتولوژی نباشد، پزشکان نمی‌توانند بیماران را درمان کنند؛ اما با اجرای این قانون و ورود غیرمتخصصان به این حوزه، احتمال خطا در آزمایشات پزشکی بالا می‌رود و حال تصور کنید اگر مادر طب بیمار شود چه بلایی بر سر سایر علوم پزشکی خواهد آمد.

پاسخ دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اعتراض پاتولوژیست‌ها

دکتر محمدرضا دارابی ، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اعتراضات دانشجویان پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در سال ۱۳۶۷ در مجلس شورای اسلامی قانونی به تصویب رسید و به موجب آن افرادی که PHD های تک رشته‌ای آزمایشگاهی هستند، می‌توانستند، با گذراندن دوره تکمیلی، حق فنی آزمایشگاه گرفته و آزمایشگاه تاسیس کنند. این قانون در مقطعی هم اجرا شد، اما معطل ماند. امسال دیوان عدالت اداری براساس شکایت افراد ذینفع، وزارت بهداشت را ملزم کرده است که این قانون را اجرا کند. به دنبال این حکم دیوان عدالت اداری، وزارت بهداشت این قانون را اجرا کرد و آیین نامه‌ای برای اجرای این قانون تهیه کرد که به صورت محدود در کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پاتولوژیست اولین کسانی بودند که اجرای این قانون با منافع آن ها تضاد داشت، به همین دلیل به اجرای آن معترض شدند، ادامه داد: به منظور پیگیری اعتراض پاتولوژیست‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ما نامه‌ای به وزارت بهداشت فرستادیم و خواستار بررسی مجدد و کارشناسانه این قاون شدیم تا از این طریق از اساتید و دانشجویان پاتولوژیست خود حمایت کنیم، ولی آن‌هاعلی‌رغم اینکه ما پیگیر حقشان شدیم، باز هم به اعتراض خود ادامه دادند. برخی از اساتید و اعضای هیات برد پاتولوژی نیز به دنبال تصویب این قانون استعفا دادند.

اعتصاب پاتولوژیست‌ها به سلامت لطمه مردم می‌زند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: دستیاران پاتولوژی از سوم خرداد ماه دست به اعتصاب آموزشی و درمانی زدند و سرکار خود حاضر نشدند، در صورتی که در حرفه پزشکی چیزی به اسم اعتصاب معنا ندارد و پزشک تحت هر شرایطی باید نجات جان مردم را اولویت خود قرار دهد. ما به معترضان این قانون گفتیم که این اعتراضات منجر به آسیب به سلامت مردم می‌شود و به دنبال همین موضوع ما جلسه‌ای با دستیاران پاتولوژی و همکاران آن‌ها برگزار کردیم که دست از اعتصابشان بردارند، ولی باز آنها قبول نکردند. اعتراضات آنان دلیل نمی شود که از روی لجبازی آموزش و درمان را تعطیل کنند.

دارابی افزود: به هر حال صلاح نبود که دستیاران پاتولوژیست ما به نشانه اعتراض به این قانون کار خود را تعطیل کنند؛ دستیاران پزشکی خط اول درمان هستند و اگر آن ها در سر کارشان حضور نیابند، ما ناچاریم از بخش خصوصی کمک بگیریم. طی یک ماه گذشته که دستیاران پاتولوژی اعتصاب کردند، به صورت غیرمستقیم بر بسیاری از فعالیت‌های پزشکی تاثیر منفی گذاشت. اکثر پزشکان پاتولوژی از 7 تیرماه به کارشان بازگشتند، ولی ای کاش از ابتدا دست به اعتراض در کارشان نمی زدند.

علت محرومیت دانشجویان پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از امتحانات

وی در خصوص علت محرومیت دانشجویان پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از امتحانات، عنوان کرد: بر طبق آئین‌نامه آموزشی وزارت بهداشت اگر دستیاران پزشکی 10 روز غیبت غیرموجه داشته باشند، نمی توانند در امتحانات شرکت کنند وا گر این غیبت به یک ماه بیانجامد، اخراج خواهند شد. 22 نفر از دستیاران پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال اعتراضات خود، بیش از 10 روز غیبت کردند، علی رغم اینکه ما به این دانشجویان هشدار داده بودیم که این اعتراضات به ضرر خودشان خواهد بود، ولی آن‌ها دست از لجبازی برنداشتند. در نهایت وزارت بهداشت اسامی این غائبین را پیگیری کرد و براساس آئین‌نامه آموزشی، آنان را از امتحانات محروم کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تجمع انشجویان پاتولوژی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال محرومیت از امتحانات،اضافه کرد: ما به خاطر این تجمعات هیچ گونه برخوردی از جانب کمیته انضباطی با این دانشجویان نکردیم، در صورتی که آن‌ها یک ماه غیبت داشتند و آموزش و درمان را تعطیل کرده‌اند.

تشکیل کمیته کارشناسی در وزارت بهداشت برای بررسی آیین‌نامه فلوشیپ آزمایشگاه‌ها

دارابی خاطرنشان کرد: 6 نفر از اساتید پاتولوژی سراسر کشور نامه ای به وزیر فرستادند و خواستار تجدید نظر در آیین نامه دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) علوم آزمایشگاهی شدند و وزیر بهداشت نیز دستور بررسی مجدد این قانون را صادر کرد. در حال حاضر این قانون در دستور کار بررسی کارشناسانه در وزارت بهداشت قرار گرفته تا کمیته کارشناسی این قانون توسط این وزارتخانه تشکیل شود تا راه حلی برای این موضوع پیدا کنند. امیدواریم هرآنچه که اتفاق میفتد به صلاح کشور و سلامت مردم باشد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۴۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

ایسنا/فارس در سفر رسمی رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تاجیکستان، دفتر همکاری‌های علمی دانشگاهی وزارت تندرستی تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز افتتاح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، ۶ اردیبهشت و در دومین روز سفر به جمهوری تاجیکستان، با وزیر تندرستی این کشور پیرامون توسعه همکاری‌های مشترک با راه‌اندازی دفتر همکاری‌های علمی دانشگاهی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست که در وزارت تندرستی تاجیکستان و با همراهی سفیر ایران در جمهوری تاجیکستان برگزار شد، پیرامون راه‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه همفکری شد.

در ادامه این ملاقات،  دفتر اختصاصی همکاری‌های علمی دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان، در ساختمان وزارت تندرستی افتتاح شد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص اظهار کرد: افتتاح این دفتر که نشان دهنده اعتماد طرف تاجیک به توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، روابط دو جانبه را با شتاب بیشتری توسعه می‌دهد.

سید حسن سراج افزود: با توجه به روابط گسترده علمی و آموزشی دانشگاه با جمهوری تاجیکستان، پیشنهاد تاسیس این دفتر همکاری از طرف دانشگاه علوم پزشکی شیراز به طرف تاجیک ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی، راه‌اندازی این دفتر را فرصتی برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و پیگیری موضوعات مورد علاقه دو طرف دانست.

در پایان برنامه‌های روز دوم سفر، وزیر تندرستی جمهوری تاجیکستان، نشان ملی تاجیکستان را به مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعطا کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است