Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حجت الاسلام صادقي به جايگاه تکريم ارباب رجوع اشاره کرد و گفت: در بخش فرهنگ ديني و سازماني کار ديگري که صورت گرفته در حوزه تکريم ارباب رجوع است که در اين خصوص يک مصوبه هم در شوراي معاونين داشته‌ايم که کار خيلي ارزشمندي است که به زودي ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان مقوله فرهنگ امري است که به عنوان يک ضرورت براي بقاي هر جامعه‌اي شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ و ضرورت‌هاي فرهنگي از ان دست موضوعاتي است که سال‌ها در کشور مورد توجه بوده و مقام معظم رهبري به عنوان بالاترين مقام کشور بر اهميت اين امر تاکيد کرده و فرهنگ را به نوعي به منزله حيات براي تنفس انسان دانسته است.

از همين رو به سراغ بالاترين مسئول فرهنگي در قوه قضائيه به عنوان يکي از ارکان نظام جمهوري اسلامي ايران رفتيم تا از اقدامات اين معاونت در دستگاه قضايي و حتي بيرون از قوه قضائيه بيشتر آگاه شويم.

حجت الاسلام و المسلمين هادي صادقي معاون فرهنگي قوه قضائيه در اين مصاحبه به بيان نقش فرهنگ و اقدامات فرهنگي اشاره کرد و گفت: همانگونه که استحضار داريد معاونت فرهنگي دو مأموريت اصلي دارد که يکي ناظر به درون قوه است و يکي ناظر به بيرون قوه است.

وي گفت: اقدامات و ماموريت درون قوه قضائيه بيشتر براي ارتقاي فرهنگ ديني و سازماني است و ماموريت بيروني هم براي ارتقاي فرهنگ حقوقي جامعه.

دکتر صادقي اظهار کرد: ما در معاونت فرهنگي بيشتر حجم کاري و برنامه‌هاي خود را به درون قوه قضائيه معطوف کرده‌ايم و براي اينکه اين برنامه‌ها يک معيار کاملاً شفاف، روشن و استاندارد داشته باشند از يک مدل بومي سازي شده تعالي سازماني استفاده کرده ايم که يک مدل جهاني هست.

حجت الاسلام صادقي ادامه داد: اين مدل تعالي سازماني هم از حيث جهات اسلامي و هم جهات مربوط به قوه قضاييه و هم جهات فرهنگي بومي سازي شده است.



معاون فرهنگي قوه قضائيه بيان کرد: اين مدل در طي دو سال گذشته در واحدهاي قضايي سراسر کشور اجرايي شد. البته لازمه اجراي اين مدل اين بود که افراد ابتدا تعليم ببينند، آموزش‌هاي لازم را ببينند و با مفاهيم استاندارد و ارتقاي کيفيت مديريت آشنا شوند.

وي اظهار کرد: پس از اجراي اين مدل تعالي و بررسي عملکرد به برگزيدگان، جوايز و لوحي از طرف رياست محترم قوه قضائيه اعطا شده و مي‌شود.

اين مقام عالي دستگاه قضا بيان کرد: اين اقدام برجسته فرهنگي در دستگاه قضايي به مدت دو سال اجرايي شد. البته ما براي سال 96 ويرايش دوم اين مدل را ارائه کرده ايم و در حال حاضر اين مدل تعالي بر اساس ويرايش دوم در حال اجرا است که نتيجه ان طبيعتا ارتقاي کيفيت در کار است.

حجت الاسلام و المسلمين صادقي تصريح کرد: با توجه به اهميت اين مدل تعالي بايد گفت که اين کار جزو اصول و کارهاي زيربنايي و پيشرفته در عرصه مديريت است که ما آن را در عرصه فرهنگ اجرايي کرده ايم. اين کار در کشور ما به عنوان يک نمونه کم‌نظير و شايد بي نظير اجرا شده و تا جايي که من اطلاع دارم دستگاهي از اين مدل تعالي در حوزه فرهنگ بهره نبرده است.

وي درباره اهميت بومي سازي مدل تعالي فرهنگي گفت: ما دراين مدل تعالي جهات مربوط به اصول اخلاقي و اصول ديني را اصل قرار داده و رعايت کرده ايم. اين مدل تعالي مدل استانداري است که شرکت‌ها و موسسات براي پيشرفت کار خود در دنيا استفاده مي‌کنند. يعني اکنون حدود 70 کشور از اين مدل استفاده مي‌کنند. البته اين بدين معني نيست که اين مدل بي‌عيب و نقص است، ولي نسبت به مدل‌هاي ديگر مديريت ترجيحاتي دارد؛ لذا ما تلاش کرده ايم که مدل مورد نظر را را بومي سازي کرده و در عين حال پيشرفت هم بدهيم. به همين دليل است که ما دائما يک نگاه انتقادي به مجموعه کار خود داريم.



اين مقام عالي دستگاه قضا اظهار کرد: اين کار يکي از کارهاي برجسته‌اي است که تمام کارهاي فرهنگي ما را در درون قوه قضائيه پوشش مي‌دهد. البته بايد گفت: حتي از اين مدل در اقدامات بيروني دستگاه قضا هم استفاده کرده و برنامه‌ها را برا اساس آن معياردهي و سپس شاخص‌سازي کرده ايم.

حجت الاسلام صادقي افزود: يکي از کارهاي بزرگ ما در معاونت فرهنگي همين کار شاخص‌سازي است. اين کار اقدامي بسيار مهم در حوزه فرهنگ است، چون به کميت درآوردن امور کيفي کار دشواري است.

معاون فرهنگي دستگاه قضا خاطرنشان کرد: چيزي که لازم است يادآوري کنم اين است که مدل تعالي بومي سازي شده در پيش چشم داوران ملي و همه کساني که ميخواهند بررسي و قضاوت کنند وجود دارد و اين افراد مي‌توانند اين مدل را بررسي و کارشناسي کنند و در صورت علاقه پيشنهادات خود را به ما ارائه دهند.

حجت الاسلام صادقي در خصوص يکي ديگر از ويژگي‌هاي اين مدل تعالي گفت: کار مهم ديگري که در اين جا اهميت دارد اين است که ما به شکل سازماني داريم اين مدل را عملياتي مي‌کنيم. يعني کار ما فرد محور نيست بلکه سازمان‌محور است. يعني يک مجموعه است که در حال اجراي آن است و اگر افراد هم عوض شوند و يا مثلا بنده هم در اين سمت نباشم برنامه‌ها مشخص بوده و معلوم است تاکنون چه کرده و چه کارهايي قرار است انجام گيرد. يعني اگر شخص ديگري بياد مسئوليت معاونت فرهنگي را بر عهده بگيرد کاملاً مي‌دانند چه کاري بايد انجام شود.

وي توضيح داد: يعني اسناد معاونت فرهنگي را منسجم و منظم به صورت تصويب‌شده داريم و در اختيار هر فرد ديگري مي‌توانيم قرار بدهيم؛ لذا اين کار جزو کارهايي است که ما در شيوه استاندارد کاري مدنظر قرار داده ايم. حتي بعد دانش سازماني خود را داريم که هم قابل به ارث گذاشتن است و هم قابل ارتقا.



معاون فرهنگي قوه قضائيه به خروجي استفاده از اين مدل اشاره کرد و گفت: اين کاري که بيان شد کاري است که در حوزه مديريت کاري خود در حال انجام است. اما به حيث آثار کار و محصول کار نيز توجه داشته وداريم که ببينيم مردم چه بهره‌اي از اين کار مي‌برند و خروجي کار ما چيست؟

حجت الاسلام صادقي خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ ديني و سازماني عمده خروجي کار ما اين هست که جهات معنوي و هم جهات اعتقادي و هم جهات رفتاري همکاران خود را در دستگاه قضايي ارتقا دهيم. البته در اين زمينه کارهاي خوب و فراواني انجام شده است که ما آن‌ها را کافي نميدانيم.

وي ادامه داد: متاسفانه به دلايل محدوديت‌هاي زياد مثل کمبود بودجه و منابع انساني نتوانسته ايم تمامي برنامه‌هاي مدنظر خود را عملياتي کنيم. چون ما ده برابر کارهايي که تاکنون انجام شده است مي‌توانيم برنامه انجام دهيم البته به شرطي که بودجه در اختيار باشد. يعني ما برنامه‌هاي مشخص و هدف دار زيادي داريم که به علت کمبود امکانات و عدم بودجه مناسب هنوز عملياتي نشده اند.

اين مقام عالي دستگاه قضايي تصريح کرد: ولي همين مقدار کارهايي هم که انجام شده است آثار مثبت خود را گذاشته است. ما نمونه برنامه‌هايي داريم که در حوزه ارتقاي معنوي است. مثلا اردوهايي که برگزار مي‌کنيم، کلاس‌هايي که برگزار مي‌شود و مخاطبان برنامه‌ها در محيط‌هاي معنوي حضور پيدا مي‌کنند همگي داراي اثرات مثبت بوده است.

معاون فرهنگي قوه قضائيه بيان کرد: خروجي فعاليت‌ها ما در رضايت همکاران نهفته است. يعني همکاران ما اثرات اين برنامه‌ها را ديده و از آن اعلام رضايت مي‌کنند. به طوري که همکاران بسياري اذعان مي‌کنند که از اين قبيل برنامه‌ها يا اصلا اتفاق نيافتاده يا بسيار کم اتفاق افتاده است.

وي خاطرنشان کرد: تکريم همکاران در معاونت فرهنگي از موضوعاتي است که بسيار به دنبال آن هستيم. يعني همکاران ما چه همکاران قضايي و همکاران اداري احساس کنند مورد توجه قرار مي‌گيرند. البته همانگونه که بيان شد اگر امکانات بيشتر بود حتماً اين بخش هم قوي‌تر اجرا مي‌شد، ولي در حد توان سعي کرديم تکريم همکاران به بهترين شکل صورت گيرد.

حجت الاسلام صادقي در ادامه مصاحبه به نقش و جايگاه مهم قرآن کريم در اقدامات و برنامه‌هاي فرهنگي اشاره کرد و گفت: برنامه‌هاي ديگري در معاونت فرهنگي با محوريت قرآن مجيد انجام مي‌شود. به طوري که بيش از 600 جلسه آموزشي در سراسر کشور با محوريت قرآن کريم انجام شد.

معاون فرهنگي قوه قضاييه خاطرنشان کرد: در اين مجموعه برنامه‌ها درسال گذشته چيزي حدود 53 هزار نفر شرکت کردند. بخشي از اين برنامه‌ها به‌صورت حضوري و بخشي ديگر به شکل مجازي و بخشي هم به شکل مطالعه در منزل انجام گرفت. مخاطبين اين برنامه‌ها هم قضات، کارمندان و اعضاي خانواده‌ها چه از دستگاه قضايي و چه از سازمان‌هاي تابعه بوده اند.

وي به ديگر برنامه‌هاي انجام شده در معاونت فرهنگي قوه قضائيه اشاره کرد و افزود: برگزاري بيش از 480 کارگاه آموزشي با موضوعات مختلف اعتقادي، سياسي، اخلاقي، رفتار سازماني و اخلاق حرفه‌اي از جمله اقدامات و فعاليت‌هاي اين معاونت بوده است که حدود 55 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است. همچنين 270 شماره از نشريه آوا و بيش از 40 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف را چاپ و در اختيار همکاران دستگاه قضايي قرار داده ايم.

حجت الاسلام صادقي توضيح داد: البته اين کتب و مجلاتي که چاپ شده است صرفا براي بدنه دستگاه قضايي نيست بلکه اکثر آن‌ها جنبه عمومي هم دارند. يعني محتواي آن‌ها به گونه‌اي است که قابليت استفاده براي اکثر مردم را دارد. مثلاً ممکن است برخي از آثار نهاد نمايندگي در دانشگاه‌ها براي ما هم مفيد باشد که ما هم با تعامل و هماهنگي که با اين قبيل نهاد‌ها و دستگاه‌ها داريم از آثار آن‌ها با طرح و چاپ مخصوص خود استفاده مي‌کنيم.

اين مقام عالي دستگاه قضايي به برگزاري مسابقات قرآني هم اشاره کرد و گفت: نکته ديگر در حوزه فرهنگ ديني و سازماني برگزاري مسابقات قرآني در بخش‌هاي مختلف است.

وي بيان کرد: ما در سال گذشته 4 مرحله مسابقه در مرحله شهرستاني، استاني، منطقه‌اي و نهايتا کشوري برگزار کرديم که حدود 12 هزار نفر با يکديگر در اين مراحل بايکديگر به رقابت پرداختند.

معاون فرهنگي قوه قضاييه گفت: بخش زيادي از اين مسابقات مربوط به فهم و تفسير قرآن است يعني حدود 9 هزار نفر در اين بخش‌ها شرکت کردند. اين موضوع نشان مي‌دهد يک کار بزرگ معرفت‌بخش در اين عرصه در حال انجام است که ان شاء‌الله براي سال‌هاي بعد هم اين موضوع در رأس اقدامات ما مورد توجه است.

حجت الاسلام صادقي به جايگاه تکريم ارباب رجوع هم اشاره کرد و گفت: در بخش فرهنگ ديني و سازماني کار ديگري که صورت گرفته در حوزه تکريم ارباب رجوع است. در اين خصوص ما يک مصوبه هم در شوراي معاونين داشته‌ايم که کار خيلي ارزشمندي است که ان شاء الله به زودي ابلاغ خواهد شد. در اين مصوبه تلاش بر اين است که سطح رفتاري همکاران خود را با محوريت تکريم ارباب رجوع ارتقاء دهيم.

معاون فرهنگي قوه قضائيه ادامه داد: در اين موضوع هدف اصلي ارباب رجوع است و ارباب رجوع از مزاياي آن بهره‌مند خواهد شد. البته ممکن است که خروجي آن در حوزه فرهنگ عمومي مشاهده شود، اما اين امر حاصل ارتقاي فعاليت‌هاي اخلاق حرفه‌اي خواهد بود.

وي توضيح داد: اين امر تا حدي براي ما حائز اهميت است که تکريم ارباب رجوع را تبديل به يک دستورالعمل کرده‌ايم. حتي رفتار همکار خود در اين موضوع سنجيده و امتيازدهي را براي آن قرار داده و بر اساس اين امتيازات ارتقاي افراد و نيز پاداش‌هاي احتمالي را مدنظر قرار داده‌ايم.

حجت الاسلام هادي صادقي معاون فرهنگي قوه قضائيه در ادامه به تدوين طرح چهره‌هاي ماندگار قوه قضائيه اشاره کرد و گفت: طرح ديگري که در معاونت متبوع ما در سال 95 تدوين شده اما هنوز به تصويب رياست محترم قوه قضائيه نرسيده است بحث تجليل از چهره‌هاي ماندگار دستگاه قضايي است.

وي گفت: در اين طرح بنا داريم هرچند سال يک بار مثلا 3 يا 5 سال چهره‌هاي ارزشمند و ماندگار قضايي را به جامعه معرفي کنيم و از آن‌ها تجليل شود که مردم اين افراد شاخص مثلا قضات و مديران ما را بشناسند. چون ما معتقديم از نظر علمي و از نظر تجربه يک سري افراد خيلي خوب در دستگاه قضا داريم که بايد به جامعه معرفي شوند.

حجت الاسلام صادقي در بخش ديگري از سخنان خود به بخش فرهنگ عمومي اشاره کرد و گفت: ما در حوزه فرهنگ عمومي کارهايي براي ارتقاي دانش عمومي مردم در عرصه حقوق عمومي انجام داده ايم. چون افزايش آگاهي‌هاي عمومي مردم بر عهده ما است اين کار را انجام مي‌دهيم.

اين مقام عالي قوه قضائيه گفت: براي اين کار با صداوسيما همکاري‌هايي داريم، از جمله در اين راستا تيزر‌ها و برنامه‌هاي کوتاهي ساخته‌ايم.




اين مقام دستگاه قضايي خاطرنشان کرد: کار بزرگ ديگري که در معاونت فرهنگي انجام گرفت تشکيل ستادي با عنوان ستاد ملي صبر بود. اين ستاد در سال 95 آغاز به کار کرد و در اسفند سال گذشته هم اولين همايش خود را با حضور مسئولان عالي رتبه سه قوه برگزار کرد.

حجت الاسلام صادقي اظهار کرد: تشکيل اين ستاد با هدف ايجاد يک حرکت اجتماعي براي افزايش صلح و رضايت و بخشايش در جامعه شکل گرفت. کلمه صبر مخفف صلح و بخشش و رضايت است.

معاون فرهنگي قوه قضائيه توضيح داد: همايشي که در اسفندماه سال گذشته انجام شد در سطح ملي بود و از کساني که در حوزه صلح و بخشش و رضايت اقدامات خوبي کرده بودند اعم از قاضي، شاکي، مردم عادي، شوراهاي حل اختلاف و هرکسي که به‌نحوي در پيشبرد اين‌گونه امور مؤثر بود تقدير شد.

وي افزود: به‌عنوان نمونه از رئيس کل دادگستري يکي از استان‌ها به دليل صدور احکام جايگزين حبس و پيگيري اين موضوع تقدير شد. صدور حکم کاشت درخت در شهر و اطراف شهر يکي از اين احکام جايگزين حبس بود که از اين مجازات هم زندانيان زيادي بهره‌مند شدند و هم مردم از نتايج مثبت اين حکم درآبنده استفاده خواهند کرد.

حجت الاسلام صادقي تصريح کرد: همچنين از کساني که در آزاد سازي زندانيان پيشتاز بودند تقدير شد. مثلاً ما کسي را داشتيم که حدود 6 ميليارد تومان از بودجه شخصي خود را صرف آزادسازي زندانيان و صلح و سازش و امثالهم کرده بود.

اين مقام دستگاه قضايي ادامه داد: کار ديگري که در حوزه ارتقاي فرهنگ عمومي انجام داده ايم همکاري با مساجد سراسر کشور و ائمه جمعه، دانشگاه‌ها و بعضي مراکز مانند سازمان تبليغات است.

معاون فرهنگي دستگاه قضا ادامه داد: در اين راستا براي روحانيون کارگاه‌هاي آموزشي گذاشته و به واسطه آنها، آموزش‌هاي حقوقي را به مردم منتقل کرده ايم.

حجت الاسلام صادقي به جايگاه کودکان و زنان در عرصه فرهنگ هم اشاره کرد و گفت: در حوزه زنان و کودکان ما دفاتر حمايت از حقوق زنان وکودکان را در سراسر کشور داريم. در اين دفاتر بيش از 728 هزار مورد مشاوره و کمک به احقاق حقوق زنان وکودکان داشته ايم. اين هم جزو خدماتي بوده که معاونت‌هاي فرهنگي سراسر کشور در کمک به مردم داشته اند.

معاون فرهنگي قوه قضائيه تصريح کرد: البته برنامه‌هاي ديگري از جمله برگزاري اردو در معاونت فرهنگي داشته‌ايم. مثلاً برگزاري اردوهاي استاني، اردوهاي کشوري يا برنامه‌هاي راهيان نور هر ساله انجام مي‌شود. اين برنامه‌ها هم جزو برنامه‌هاي بسيار مؤثر و سازنده‌اي است که، چون هرسال برگزار ميشود لازم به بيان جزئيات نيست.

حجت الاسلام صادقي به بيان تاثيرگذاري امور در فرهنگ عمومي اشاره کرد و گفت: ما کارهايي را که در حوزه فرهنگ عمومي مي‌کنيم به اندازه يک در هزارم نيازهاي فرهنگ عمومي هم نيست؛ بنابراين از اين کار انتظار معجزه نداريم. ولي مي‌دانيم هرچه آگاهي مردم بالاتر رود کمتر کلاه سرشان ميرود. تأثير آموزش بدون ترديد در زندگي مردم وجود دارد، اما ما براورد دقيقي در جهت اثرسنجي اقدامات نداشته ايم.

اين مقام دستگاه قضايي گفت: متاسفانه در کشور معمولاً براي کارهاي فرهنگي در سطح ملي و بزرگ اثرسنجي صورت نمي‌گيرد. البته در مقياس‌هاي کوچک ميتوان اثر سنجي کرد، ولي در مقياس‌هاي ملي تقريباً چنين موردي نداريم.

معاون فرهنگي دستگاه قضا توضيح داد: البته در اقدامات درون قوه‌اي ما ميتوانيم اثرات کار‌ها را مشاهده کنيم. علت اين حرف اين است که ما مي‌بينيم در فلان موضوع چقدر مشتري داشته ايم. مثلاً به عنوان نمونه عرض کنم بسياري از سازمان‌ها زماني که مطلع شدند در حوزه فرهنگي ما بروشورهايي تهيه و منتشر کرده ايم خواهان اين شدند که ما اين بروشور‌ها را در اختيارشان قرار دهيم تا خودشان چاپ کنند. مثلاً ارتش و شهرداري، براي ارتقاي آگاهي عمومي خود و همکارانشان چند صد هزار عدد از اين بروشور‌ها را چاپ مي‌کنند.

وي خاطر نشان کرد: اين قبيل تقاضا‌ها نشان مي‌دهد که کار ما موثر بوده است. يعني اثر گذار بوده که دنبال آن آمده اند.

حجت الاسلام صادقي در ادامه به بيان اولويت‌هاي معاونت فرهنگي در سال‌هاي آينده اشاره کرد و گفت: ما برنامه‌هاي متعددي را براي ساليان آينده از اکنون طراحي و تدوين کرده ايم. يکي از اين برنامه‌ها که از سال گذشته شروع شده، ولي هنوز ابتداي راه هستيم بحث پيوست‌نگاري فرهنگي است.

اين مقام دستگاه قضايي توضيح داد: ما اعتقاد داريم براي مسائل مهم دستگاه قضايي بايد پيوست‌نگاري فرهنگي انجام شود. اين موضوع طبق دستور مقام معظم رهبري که فرمودند: براي همه طرح‌هاي مهم کشور بايد اين اتفاق انجام شود مدنظر ما قرار گرفته است.

معاون فرهنگي دستگاه قضا ادامه داد: بنابراين اين موضوع در دستور کار ما قرار گرفته است. مثلاً براي اصلاح فرايندهاي کاري در قوه قضائيه بايد مشارکت معاونت راهبردي وجود داشته باشد. چون فرايند‌ها در حوزه کاري معاونت محترم راهبردي هست، يا براي اصلاح قوانين و تهيه پيوست فرهنگي قوانين نيازبه مشارکت معاونت محترم حقوقي داريم.

حجت الاسلام صادقي به يکي ديگر از اولويت‌هاي معاونت فرهنگي اشاره کرد و گفت: يک کار مهم ديگر تهيه و تدوين شاخص‌هاي فرهنگي همکاران دستگاه قضايي است.

وي توضيح داد: شاخص فرهنگي يعني با اين به اصطلاح شاخص‌ها بتوانيم سطح فرهنگي و سطح اخلاقي همکاران خود را بسنجيم. اين شيوه سنجش که مي‌تواند به شکل خود ارزيابي باشد هم مي‌تواند در اختيار همکاران باشد تا خود را ارزيابي کنند و هم در اختيار مسئولين باشد تا در هنگام جذب از آن استفاده کنند. همچنين در زمان ارتقا نيز اين شاخص فرهنگي کاربرد دارد.

اين مقام دستگاه قضايي تصريح کرد: تهيه و تدوين اين شاخص‌هاي فرهنگي و شيوه سنجش آن‌ها کار دشواري است؛ بنابراين اين موضوع هم يک بخش از کار ماست.

حجت الاسلام صادقي ادامه داد: باز مقوله ديگري که در معاونت فرهنگي به دنبال آن هستيم مفهوم معنويت سازماني است که انشاء الله اين موضوع را هم بتوانيم در سال جاري به نتيجه برسانيم.

معاون فرهنگي قوه قضائيه خاطرنشان کرد: معنويت سازماني در کشور ما يک امر خيلي تازه و نوپا است که خيلي از مردم و خيلي از مديران از آن اطلاع کافي ندارند. ولي در سطح دنيا به اين موضع توجه شده است. حتي کشورهايي که سکولار هستند به اين موضوع توجه کرده اند.

وي افزود: آن‌ها به اين نتيجه رسيده اند که اگر مي‌خواهند پيشرفت کنند و مي‌خواهند مديريتشان بهبود و ارتقا پيدا کند بايد به معنويت در سازمان توجه جدي کنند.

اين مقام دستگاه قضايي بيان کرد: ما همين مقوله قوي معنوي را در دينمان داريم. اما ميخواهيم اين موضوع را بياوريم در حوزه کسب و کار و حوزه فعاليت‌هاي اجتماعي. ما درصدد اين هستيم که بگوييم چه کنيم که سازمان ما معنوي‌تر و باتقواتر شود. ما مفهوم تقوا را در فرهنگ اسلامي داريم. معنويت و تقوا در فرهنگ اسلامي ما وجود دارد. حال بايد ببينيم چگونه مي‌توانيم اين تقوا را در حوزه مديريتي خود پياده کنيم. مثلاً ما در شرع و دين فرهنگي داريم با عنوان کار براي خدا. اين يک مفهوم است. خب هدف ما اين است که چطور اين مفهوم ارزشمند را در فرهنگ سازماني خود جا بيندازيم.

وي بر اهميت همکاري ديگر دستگاه‌ها در انجام کار فرهنگي اشاره کرد و گفت: ما براي به ثمر نشستن اقدامات فرهنگي خود نياز به تلاش و اقدامات ديگر دستگاه‌ها نيز داريم. مثلاَ صداوسيما يک نمونه است. البته از مسئولان صداوسيما تشکر مي‌کنيم، اما از آن‌ها انتظار داريم بيش از گذشته در اين راه سرمايه‌گذاري کنند. همچنين سازمان‌هاي ديگر در اين راستا سهم خود را ايفا کنند. مثلا آموزش و پرورش در مقوله تربيت خيلي کوتاهي دارد. واقعاً ما اين خروجي آموزش و پرورش را قبول نداريم. اين خروجي آموزش و پرورش منجر به دعوا، نزاع و عدم رعايت کردن حقوق ديگران مي‌شود.

اين مقام دستگاه قضايي افزود: اگر در آنجا تربيت درست صورت پذيرد بسياري از نزاع‌ها کاهش پيدا مي‌کند و بسياري از پرونده‌ها تشکيل نمي‌شود. اميدواريم وزير محترم بعدي آموزش و پرورش عنايتي ويژه به اين مقوله داشته باشند. البته ما آماده همکاري با آن‌ها هستيم و به آموزش و پروش کمک مي‌کنيم که بحث‌هاي حقوقي در متون آموزشي و تربيتي وارد شود. چون هدف ما اين است که اصل نظام تربيتي آموزش و پرورش مقداري حقوق محور شود، يعني موضوعات حقوقي برود در متن درسي.

معاون فرهنگي دستگاه قضا تصريح کرد: بيشترين جايي که ما از آن‌ها انتظار تلاش مضاعف داريم آموزش و پرورش است و سپس دانشگاه‌ها و دستگاه‌هاي فرهنگساز. مثلاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خيلي مي‌تواند در اين مسير مؤثر باشد. فيلم سازان، حوزه سينما، حوزه موسيقي، حوزه تئاتر و ديگر حوزه‌هاي فرهنگي همه بايد به مقولات مربوط به فرهنگ عمومي کشور توجه کنند.

حجت الاسلام صادقي ادامه داد: ما در اين قسمت خيلي ضعف داريم. ضعف تربيتي و آموزشي داريم. واقعاً مردم ما خوب هستند، اما دستگاه‌هاي ما کارشان را کامل و به درستي انجام نمي‌دهند و تربيت اجتماعي درست صورت نمي‌گيرد؛ لذا در مقولات اجتماعي درگيري اجتماعي ما زياداست. در حالي که با وجود چنين بنيان‌هاي فرهنگ اسلامي نبايد اينگونه باشد.

معاون فرهنگي قوه قضائيه تصريح کرد: دليل اين امر اين است که تربيت اجتماعي ما ضعيف است. البته ممکن است در حوزه اخلاق فردي خيلي افراد موازين و آداب را رعايت کنند، ولي وقتي همين افراد وارد حوزه رفتار اجتماعي مي‌شوند، چون تربيت اجتماعي درست نبوده است، اين مشکلات به وجود مي‌آيد.

حجت الاسلام صادقي در پايان با تقدير و تشکر از همه همکاران خود علي الخصوص معاونين فرهنگي دادگستري استان‌ها گفت: ما معتقديم همه اين مواردي که بيان شد و انجام شده ناچيز است. يعني اگر امکانات بيشتري داشتيم خيلي بيشتر و بهتر اين کار‌ها انجام مي‌شد. بالاخره به حد توان همکاران در سراسر کشور ما انجام وظيفه کرده ايم.

گفت‌وگو از سيد هادي مظلوم


انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۵۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد

وزیر بهداشت در خصوص مصوبه دولت در ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی گفت: این مصوبه به همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در هفت سال اول زندگی رخ دهد، در سایر سال های عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، اظهار کرد: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیئت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آنها ایمن شود.

وی با بیان اینکه این مصوبه به تمام بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است و با اشاره به کمبود دارو برای بیماران تالاسمی افزود: بنای ما این است که با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز را تامین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم، اما تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص دهد، کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش بنیان تامین می‌کنیم.

کد خبر 749679

دیگر خبرها

  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • رسیدگی به ۵۳ فقره پرونده دادگستری مازندران با هدف تکریم ارباب رجوع
  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌ نام «استاد فروغی» نام‌گذاری شد
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • شهید مطهری چهره‌ای ماندگار در عرصه جهاد تبیین
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • حمایت زاکانی از طرح نور پلیس