Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@04:12:52 GMT

هشدار دیپلمات قطری درباره «نظامی شدن» منطقه

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۷۶۱۹۵

«محمد بن جهام الکواری»، سفیر قطر در مادرید طی سخنرانی که در «مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی سلطنتی» اسپانیا ایراد کرد به مهمترین موضوعات و جدیدترین تحولات رخ داده در پرونده‌های مهم و حساس منطقه‌ای پرداخت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در این‌باره گزارش داد: سفیر قطر در مادرید سخنرانی خود را با هشدار درباره ادامه بحران خلیج (فارس) و بازتاب آن بر تشدید «نظامی‌گری» در منطقه خلیج فارس آغاز و تاکید کرد: سوق یافتن منطقه به نظامی‌گری و تقویت این رویکرد در کشورهای منطقه، نتایج خطرناکی بر تمام کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به همین منظور الکواری خواستار اتخاذ موضعی قاطع از سوی جامعه بین المللی با تشدید نظامی‌گری کشورهای منطقه و مقابله با استمرار سیاست کنونی کشورهای بحران‌زا در منطقه شد.

وی همچنین ضمن هشدار درباره تکرار سناریو قطر، در آینده در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، افزود: دوحه به دلیل اقدام کشورهای همجوار به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر و محاصره یک جانبه تحمیل شده از سوی این کشورها و نقض تمام قوانین و معاهدات بین المللی، با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه شده است.

سفیر قطر در مادرید اظهار داشت: نکته قابل توجه اینکه کشورهای ایجادکننده بحران و تحمیل‌کننده محاصره بر قطر،‌ گامی برای بحث و مناقشه این قضیه در شورای همکاری خلیج فارس و با دیدارها و ملاقات‌های رسمی برنداشته‌اند.

الکواری با مردود دانستن رفتار و تعامل کشورهای تحمیل کننده محاصره بر قطر، خاطر نشان کرد: این کشورها با دوحه چون شکاری راحت و کشوری اشغالگر برخورد می‌کنند و در این بین دوحه باید به خواسته‌های آنها تن دهد.

وی با بیان اینکه این کشورها با رد راهبرد گفت‌وگو و مذاکره، رفتار «متکبرانه و غیرمتمدنانه خود را به اثبات رساندند»، اتهامات وارده به کشورش را رد کرد و درباره متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم گفت: ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم که قطر از تروریسم حمایت نمی‌کند، بالعکس برخی طرف‌ها با دستاویز قرار دادن قضیه تروریسم، از آن به عنوان سلاحی علیه کشورهای دیگر جهت تسویه حساب‌هایشان استفاده می‌کنند.

سفیر قطر در مادرید درباره حضور «اخوانی‌ها» در قطر با بیام اینکه آنها از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نیستند و دوحه از این جماعت حمایت نمی‌کند، افزود: علی رغم اینکه عربستان این گروه را در سال 2014 میلادی در فهرست تروریسم این کشور درج کرد، با این حال بسیاری از کشورهای جهان از جمله عربستان با آنها رابطه دارند.

اما درباره مناسبات قطر و جمهوری اسلامی ایران، الکواری یادآور شد، مناسبات دوحه با تهران ویژه یا راهبردی نیست.

وی در مورد حمایت دوحه از جنبش حماس نیز توضیح داد: قطر مناسبات ویژه‌ای با این جنبش ندارد، بلکه نگرانی دوحه به خاطر وضعیت ملت فلسطینی و قضیه برقراری صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه است.

الکواری در مورد مطالبه تعطیلی شبکه خبری الجزیره، گفت: الجزیره موجب مباهات و افتخار قطر است، چون از آزادی بیان حمایت می‌کند، افزون بر اینکه این موضوعی داخلی است و دوحه اجازه هیچ‌گونه دخالت خارجی در این قضیه را نمی‌دهد.

اما درباره دلایل واقعی بحران خلیج فارس، الکواری اظهار داشت: سیاست خارجی قطر، سیاستی مستقل و به دور از دنباله‌روی است و این موجب شده دوحه در سال‌های اخیر به مرکز گفت‌وگو تبدیل شده و نقش‌هایی در قالب وساطت و میانجی‌گری بین المللی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها به خاطر رویکرد قطر در حمایت از بهار عربی به دنبال گرفتن انتقام از دوحه هستند، از ذکر نام این کشورها امتناع کرد.

وی بدون اینکه توضیحات بیشتری ارائه دهد، از وجود برنامه‌ای برای راه اندازی رویارویی مستقیم با ایران خبر داد و در ادامه از شکست وارد شده به عربستان و امارات در بحران یمن انتقاد کرد.

سفیر قطر در مادرید افزود: ما به دلیل گرایشات و تمایلات نظامی‌گری برخی از کشورهای منطقه در برابر نقطه عطف خطرناکی قرار داریم که پیامدهای خطرناک آن دامان تمام کشورهای منطقه و جهان را خواهد گرفت.

الکواری بر این باور است، این کشورها بخش قابل توجهی از اعتبار خود را در صحنه بین المللی از دست داده و در تشکیل ائتلافی علیه قطر با شکست مواجه شده و هشدار داد، این کشورها شورای همکاری خلیج فارس در معرض خطر قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه ممکن است، کشورهای اروپایی و آمریکا از اوضاع کنونی آسیب‌های سیاسی و اقتصادی ببینند، تاکید کرد: بحران قطر حل شدنی است، چون دوحه به راهبرد گفت‌وگو و دستیابی به تفاهم برای پایان دادن سریع بحران و ضرورت تلاش همه جانبه برای گسترش دامنه بحران و جلوگیری از پیامدهای خطرناک‌تر آن، باور دارد.

وی با توضیح اینکه به این بحران همچنان نگاه مثبتی دارد و نگرش خود را حفظ خواهد کرد، گفت: قطر مایل است، این بحران در سریع‌ترین وقت ممکن حل شود.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف

آینده جنگ اوکراین ارتباط مستقیم با انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها و یا جمهوری‌خواهان دارد.در حال حاضر بهترین گزینه برای اوکراین آماده سازی زمینه برای حل و فصل مذاکرات احتمالی با روسیه است؛ تصمیمی که اوکراین باید بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بسیاری از کشورهای غربی که ابتدا تمایلی به ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین نداشتند، مسیر خود را تغییر داده‌ و تجهیزات مختلفی از تانک‌های سنگین گرفته تا سیستم‌های دفاع هوایی را به این کشور ارسال کرده و همچنان به تداوم این روند متعهد هستند.

علاوه بر این، خلبانان اوکراینی در حال آموزش برای جت‌های جنگنده احتمالی هستند، مطالبه‌ای که دولت اوکراین از ابتدای شروع جنگ عنوان کرده است.

واشنگتن سرسخت‌ترین شریک نظامی اوکراین از ابتدای جنگ بوده و تسلیحات و تجهیزات بیشتری در مقایسه با سایر کشورها ارسال کرده است. جدیدترین داده‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده نشان می‌دهد که کل کمک‌های نظامی این کشور تحت ریاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از 42 میلیارد دلار فراتر رفته که 41.3 میلیارد دلار آن از زمان آغاز جنگ بوده است.

با این حال به اعتقاد برخی تحلیلگران سرنوشت ناخوشایندی در انتظار زلنسکی است. واشنگتن به دست نشانده های خود در نقش سران دولت های خارجی تنها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف ژئوپولیتیکی می نگرد و بعد از اینکه این دست نشانده ها وظایف محول شده خود را انجام دادند، آنها را برکنار می کند.

سرنوشت مشابهی در انتظار «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین نیز وجود دارد، به محض اینکه زلنسکی نقشی را که غرب برای او معین کرده، ایفا کند. زمانیکه دیگر مورد نیاز حامیان غربی نیست چه نوع خاتمه ای در انتظار زلنسکی است؟ فنا بعد از یک کودتا، برکناری از قدرت با برگزاری انتخابات یا اتهام، بازداشت، حبس و غیره.

خدمت غرب به اوکراین یک طرفه نیست

با نگاهی واقع گرایانه به جنگ میان روسیه و اوکراین در حالی که تهاجم روسیه ادامه دارد، اوکراین اغلب به شدت به حمایت نظامی و اقتصادی غرب وابسته است. با این حال، این رابطه آنطور که در ابتدا ممکن است یک طرفه به نظر برسد، نیست. حمایت غرب در واقع در کمک به اوکراین برای دفاع از خود بسیار مهم بوده است، این موضوع در صورتی است که جهان دموکراتیک نیز طیف وسیعی از منافع را از حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین به دست می‌آورد.

مهم ترین این مزیت ها کسب منافع در میدان جنگ است. به اعتقادات رهبران کشورهای غربی و اروپایی، اوکراین در میدان جنگ به طور پیوسته در حال نابودی پتانسیل نظامی روسیه است. این روند جنگ به طور چشمگیری تهدیدی را که برای جناح شرقی ناتو ایجاد می‌کند، کاهش می دهد.

شکست در اوکراین، روسیه را از صفوف ابرقدرت‌های نظامی جهان پایین می‌آورد و مسکو را با سال‌ها بازسازی روبرو می‌کند و تهدید های ناشی از اقدامات احتمالی روسیه را در کشورهای دیگر به حداقل می رساند. مهم این است که غرب با حمایت از اوکراین می‌تواند پتانسیل نظامی روسیه را بدون انجام هیچ اقدامات مستقیم یا تلفات جانی، کاهش دهد.

بر اساس نگاه سیاستمداران غربی، «راه جلوگیری از رویارویی با روسیه در آینده، کمک به اوکراین برای عقب راندن مهاجم در حال حاضر است. این درس تاریخ است که باید ما را راهنمایی کند و به اقداماتی قبل از اینکه خیلی دیر شود، فوریت بخشد.»

اما اگر بازی به نفع روسیه پایان یافته و این درس نادیده گرفته شود و اوکراین شکست بخورد، غربی‌ها نگران هستند که روسیه تقریباً به طور قطع فراتر رفته و تهدیدی مستقیم برای کشورهای عضو ناتو مانند کشورهای بالتیک، فنلاند یا لهستان محسوب خواهد شد.

در آن مرحله، دیگر امکان اجتناب از تلفات قابل توجه ناتو وجود نخواهد داشت. نبرد در میدان اوکراین به ناتو هدف تازه ای بخشیده است و با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو باعث گسترش بیشتر اتحاد نظامی در اتحادیه اروپا شده است. این امر عاملی شده تا اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری متحد شود.

به طور کلی، تمایل و توانایی غرب برای ادامه حمایت از اوکراین مبتنی بر توافق در برابر چیزی است که از آن دفاع می کند. موضع غرب در مورد آینده جنگ اوکراین به دلیل چرخه انتخابات در ایالات متحده و اروپا پیچیده است.

با وجود مخالفت های فراوان در آمریکا و اروپا، بسته کمکی به اوکراین ارسال شده است و کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو به تعهد تجهیزات جنگی برای اوکراین ادامه می‌دهند. اما نکته قابل تامل، تا زمانی که چرخه انتخاباتی کامل نشود، سیاست‌ها در حالت تعلیق هستند و موقعیت اوکراین را تضعیف می‌کنند و دست مسکو را تقویت می‌کنند.  

آینده جنگ اوکراین ارتباط مستقیمی با انتخابات آتی ایالات متحده و روی کار آمدن دموکرات ها و یا جمهوری خواهان دارد. در حال حاضر بهترین گزینه برای اوکراین آماده سازی زمینه برای حل و فصل مذاکرات احتمالی با پوتین است؛ تصمیمی که اوکراین باید بگیرد و در این شکی نیست.

اما نکته کلیدی نوع حل و فصل است که ممکن است قابل قبول باشد. موضع حداکثری زلنسکی مبنی بر خروج کامل روسیه از تمام خاک اوکراین همچنان پابرجاست. این امر با واقعیت وضعیت نظامی در زمین و در میان جمعیت های سرزمینی که اکنون تحت کنترل روسیه است، تضعیف می شود.

همچنین پیوستن و یا عدم پیوستن اوکراین به ناتو از موضوعات مهمی است که ادامه و یا مذاکره برای حل و فصل جنگ را به چالش کشیده است. تصمیمی که آینده اوکراین را یا متحد شرق و یا در مقابل شرق قرار خواهد داد.

 

تحولات اوکراین| امکان درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیروتحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین| هشدار ژنرال ناتو درباره امکان توقف حمایت نظامی غرب از کی‌یف
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • هشدار مجارستان برای احتمال وقوع جنگ جهانی سوم
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه
  • هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب