Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بهرام قاسمي در نشست مطبوعاتي خود آزادسازي موصل را تبريک گفت.

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت خارجه در اين نشست گفت: موفقيت عراق در مبارزه با تروريسم و آزادسازي موصل را تبريک مي‌گويم.
در مورد برجام نگراني نداريم
بهرام قاسمي در پاسخ به اين سوال که نظر شما در رابطه با صحبتهاي آقاي عراقچي مبني بر اينکه وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به سياست‌هاي آمريکا در قبال برجام نگران است، خاطر نشان کرد: از جلسه آقاي عراقچي و صحبتهاي ايشان گفتيد که من بي اطلاع هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعيد مي دانم که ايشان نگراني در مورد چيزي داشته باشند.
وي ادامه داد: ماخيلي نگران چيزي نيستيم و در رابطه با برجام قبلا صحبت کرديم. فکر ميکنم خيلي جاي توضيح نداشته باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان گفت: فکر مي‌کنم ابعاد برجام و اينکه چه نوع توافقي است برهمه مشخص است. به نظر مي‌رسيد و امروز هم بيشتر به نظر ميرسد که آقاي ترامپ و هيئت حاکمه ايالات متحده آمريکا نمي توانند به تنهايي در نقض برجام و از بين بردن آن تلاش کنند.
وي ادامه داد: اقداماتي که در دوران هفته هاي اخير اتفاق افتاده همين را نشان مي دهد و به همين دليل به جاي برخورد با برجام آمريکا اقدامات سياسي، رواني و اقتصادي خود را که اقدامات منفي و ضد ايراني هستند را در لوايح ديگر متمرکز کرده است.
قاسمي ادامه داد: اقدامات ديگري هم در حال پيگيري است و علاقه مند هستند که از اين طريق آثار مثبت برجام را خنثي کنند، چه از نظر مباحث تحريمي که مطرح مي کنند و چه از نظر آثار رواني که مي تواند بر موسسات مالي و بنگاه‌هاي اقتصادي، صنعتي و تجاري جهان بگذارد. آنها مي خواهند از اين طريق آثار مثبت و ثمربخشي که مي توانست برجام در حوزه اقتصادي براي ايران داشته باشد را کمرنگ يا بي اثر کنند.
براي برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابه‌جاي آمريکا آماده‌ايم
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان تاکيدکرد: در حوادث هفته هاي گذشته و اتفاقاتي که رخ داده ‌است علائم جدي و مثبتي وجود دارد که بايد با تامل بيشتري با آن برخورد کرد و در رابطه با قضاوت در مورد آينده با صبر برخورد کرد و ديد که آمريکا از چه روشها و سياست‌هايي پيروي خواهد کرد. ما منتظر خواهيم ماند و قطعا همانطور که قبلا هم گفته شده است براي هرگونه اقدامي آمادگي لازم را داريم. خوشبختانه کشور امروز بيش از گذشته و ساليان قبل در حوزه هاي مختلف آمادگي لازم را براي برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابه‌جا خواهد داشت.
روابط ايران با عراق تنگاتنگ و همه جانبه است
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به برخي اظهار نظرها مبني بر اينکه روابط ايران و عراق در دولت يازدهم به پايين‌ترين سطح خود رسيده است با رد اينگونه تحليل‌ها تصريح کرد: روابط ايران با عراق تنگاتنگ و همه جانبه است.
وي با بيان اينکه چند روز پيش شاهد سفر آقاي حيدر عبادي نخست وزير عراق و همچنين عمار حکيم به تهران بوديم، افزود: هيأت‌هاي مختلفي بين دو کشور در زمينه‌هاي گوناگون در حال تبادل است و اين روابط در جريان است.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين به کمک‌هاي مستشاري ايران به عراق جهت مبارزه با تروريسم اشاره کرد و گفت: ايران در زمينه ارائه کمک‌هاي مستشاري به اين کشور حرف نخست را مي‌زند.
افزايش درگيري‌ها در منطقه به نفع هيچ کس نيست
قاسمي همچنين در پاسخ به پرسشي در ارتباط با افزايش درگيري‌ها در قره‌ باغ اظهار کرد: افزايش درگيري‌ها در منطقه به نفع هيچ کس نيست. اين تنش‌ها به نفع مردم آذربايجان و ارمنستان و کل منطقه نيست و گاهي احساس مي‌شود که عناصري خارج از منطقه تلاش مي‌کنند که در اين اختلافات بدمند.
اين ديپلمات کشورمان تصريح کرد: ما از افزايش اين تنش‌ها متأثر هستيم و آن را غلط مي‌دانيم و اميدواريم به سمت کاهش تنش‌ها حرکت کنيم و جمهوري اسلامي ايران تلاش‌هاي خود را در اين چارچوب انجام مي‌دهد.
قاسمي تأکيد کرد: مواضع ما در ارتباط با موضوع قره باغ روشن است و ما با هرگونه تنشي مخالف هستيم.
پرونده‌هاي ديپلمات‌هاي ربوده شده ايراني در لبنان همچنان مفتوح است
بهرام قاسمي همچنين در ارتباط با آخرين پيگيري‌هاي وزارت امور خارجه در مورد چهار ديپلمات ربوده شده ايراني در لبنان اظهار کرد: پرونده‌هاي ديپلمات‌هاي ربوده شده ايراني در لبنان همچنان مفتوح مي‌باشد،‌ پيگيري آن همچنان در دستور کار وزارت امور خارجه است و اين پرونده باز است و فراموش نشده است.
سياست داشتن تماس‌هاي لازم براي رفع سوء تفاهم‌هاي احتمالي بين کشورهاي منطقه را دنبال مي‌کنيم
قاسمي همچنين در ارتباط با بحران ايجاد شده در مورد روابط قطر با تعدادي از کشورهاي عربي و نگاه ايران به اين موضوع تصريح کرد: از همان ابتدا که اين بحران ايجاد شد جمهوري اسلامي ايران با رايزني‌هاي مختلف تلاش کرد که اين تنش ها کاهش پيدا کند. چرا که ما افزايش تنش در منطقه را به نفع منطقه نمي‌دانيم. در حال حاضر اين منطقه با مشکلاتي روبروست و بحران‌هاي جديد به نفع منطقه نيست.
وي ادامه داد: سياست ما يک سياست تعاملي و دعوت به آرامش است و ما سياست داشتن تماس‌هاي لازم براي رفع سوء تفاهم‌هاي احتمالي بين کشورهاي منطقه را دنبال مي‌کنيم و با نگاهي مثبت در اين چارچوب تلاش مي‌کنيم.
مشکلي براي پرداخت پاداش تيم ملي فوتبال وجود ندارد
خبرنگاري از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد که سرمربي تيم ملي فوتبال به تازگي در مصاحبه‌اي با يک رسانه پرتغالي اعلام کرده که به دليل تحريم‌ها ايران نتوانسته پاداش صعود به جام جهاني را از فيفا دريافت کند، آيا وزارت امور خارجه در اين ارتباط اقدامي انجام داده است؟ که بهرام قاسمي در پاسخ گفت: وزارت امور خارجه همواره تمام تلاش‌هاي خود را براي دادن سرويس‌هاي لازم به فدراسيون‌هاي ورزشي داشت است و اگر مواردي بوده آنها را پيگيري کرده است و اکنون نيز اگر مورد مشخصي باشد توسط وزارت امور خارجه دنبال مي‌شود.
وي گفت: ولي فکر مي‌کنم چنين مشکلي وجود ندارد.
بر حفظ تماميت ارضي و يکپارچگي عراق تأکيد داريم
خبرنگاري خطاب به سخنگوي وزارت امور خارجه گفت که قرار است طي روزهاي آتي نمايندگاني از اقليم کردستان عراق جهت رايزني در مورد برگزاري رفراندوم در اين منطقه به تهران سفر کنند. آيا ممکن است بعد از انجام اين سفرها نظر ايران در ارتباط با برگزاري رفراندوم در اقليم کردستان عراق تغيير کند؟ تصريح کرد: موضع ايران در ارتباط با اين موضوع تغييرناپذير است. موضع ما اساسي و اصولي است. ما بر حفظ تماميت ارضي و يکپارچگي عراق تأکيد داريم و اين موضوع از نظر ما قابل مذاکره نيست.
قاسمي تصريح کرد: ما با دولت مرکزي و همچنين همه اقوام و قبايل عراق و همچنين عشاير اين کشور ارتباط داريم، روابط خوبي با اکراد داشته و داريم و اين روابط مي‌تواند ادامه پيدا کند. اکنون آقاي طالباني در تهران هستند ولي همانطور که گفتم اصول سياست خارجي ما در ارتباط با موضوع مورد اشاره ثابت است و تغييري نمي‌کند چرا که معتقديم يکپارچگي در عراق و حفظ حاکميت ملي در اين کشور به نفع همه مردم عراق و همسايگان اين کشور است.

وي افزود: هر اقدامي در چارچوب مورد اشاره در مقطع کنوني مي‌تواند عراق را با هرج و مرج مواجه کند و ما بر حفظ يکپارچگي در عراق تأکيد داريم.
ادعاي اقدام به جاسوسي ايران در ‌آلمان قابل اعتنا نيست
سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با ادعاهاي اخير سازمان امنيت داخلي آلمان مبني بر اينکه ايران اقدام به جاسوسي در ‌آلمان مي‌کند، تصريح کرد: هر گزارشي که منتشر مي‌شود الزاماً گزارش درستي نيست. روابط ما با آلمان روابط خوبي است. به تازگي وزير امور خارجه کشورمان به آلمان سفر کرد و با تعدادي از مقامات اين کشور رايزني و گفت‌وگو کرد.
وي تصريح کرد: نگاه و تعامل ما با همه کشورها در چارچوب عدم مداخله ديگري در امور داخلي کشورها است و اين يک سياست مشخص است.
قاسمي افزود: در مورد صحت اين گزارش ترديد دارم و به نظرم ادعاي نابجايي مطرح شده و قابل اعتنا نيست.
تلاش ما برداشتن هرگونه مانع در راه گسترش روابط ايران و تاجيکستان است
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه به نظر مي‌رسد روابط ايران و تاجيکستان در طي هفته‌هاي اخير دچار فراز و نشيب‌هايي شده به نحوي که دولت تاجيکستان اقدام به بستن يک مرکز فرهنگي ايران در شهر خجند تاجيکستان کرده است، تصريح کرد: ايران و تاجيکستان داراي اشتراکات زيادي هستند و همواره تلاش ايران در راستاي گسترش روابط و برداشتن گام‌هايي رو به جلو براي بسط تعاملات بين دو کشور بوده است.
وي با بيان اين‌که گسترش روابط و تعاملات بين تهران و دوشنبه خواست دو کشور است، تصريح کرد: گاهي احساس مي‌شود که عناصر ثالث يا کشورهاي ثالث تلاش مي‌کنند که اين روابط را تحت تأثير اقدامات منفي خود قرار دهند.
قاسمي ادامه داد: تلاش ما برداشتن هرگونه موانع در راه گسترش روابط دو کشور است و سعي مي‌کنيم که برخي از مشکلات و سوء‌تفاهم‌هاي احتمالي که در دوشنبه ممکن است نسبت به تهران ايجاد شود، حل و فصل شود. اميدواريم اين تلاش‌ها موثر باشد و دولت تاجيکستان نيز از برخي شبهات و تصورات نادرستي که به آنها از سوي عناصر ثالث القا مي‌شود، دوري کند و ما به روابط مستحکمي بين دو کشور دست پيدا کنيم، موضوعي که خواست دو کشور است.
تيم‌هاي مقدماتي براي برگزاري حج اعزام شده‌اند
سخنگوي وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبري خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که شما چندي پيش در مصاحبه‌اي با ايسنا اعلام کرديد، قرار است هيات کنسولي از سوي ايران در ايام حج در عربستان مستقر شود، تعداد اين افراد مشخص شده است؟ گفت: ايران و عربستان در حال حاضر داراي روابط ديپلماتيکي نيستند. سال گذشته شهروندان ايراني در مراسم حج شرکت نکردند ولي امسال تصميم گرفته شده که شهروندان ايراني به عربستان براي شرکت در اين فريضه به عربستان سفر کنند. در همين چارچوب سازمان حج و زيارت با وزارت حج عربستان گفت‌وگوها و رايزني‌هايي را داشت و وارد مذاکره با آنها شد و شروط خاصي را ايران مطرح کرد. اين شروط با طرف سعودي در ميان گذاشته شد و دو طرف به تفاهم‌هاي لازم رسيدند.
اين ديپلمات کشورمان تصريح کرد: تا اين لحظه تصميم بر اعزام حجاج ايراني به عربستان است. مقدمات کار فراهم شده و تيم‌هاي مقدماتي اعزام شده‌اند.
قاسمي همچنين با اشاره به نيازهاي مختلف حجاج در زمان شرکت در اين فريضه افزود: يکي از اين نيازها ارائه خدمات کنسولي به آنها است. در همين چارچوب رايزني‌هايي بين سازمان حج و زيارت ايران و وزارت حج عربستان صورت گرفت و قرار شد که ده نفر از همکاران کنسولي ما در وزارت خارجه براي ارائه خدمات کنسولي به شهروندان ايراني در زمان حج در چند شهر عربستان مستقر شوند.
نگاه‌ رسانه‌هاي روس به ديدار ترامپ و پوتين مثبت بود
خبرنگاري در مورد نظر ايران در ارتباط با مذاکرات اخير بين رئيس‌جمهور روسيه و آمريکا در حاشيه نشست 20 از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد که وي در پاسخ گفت: به طور معمول مذاکرات زيادي بين مقامات کشورها انجام مي‌شود. در حاشيه اجلاس 20 اولين ديدار پوتين و ترامپ برگزار شد. نگاه رسانه‌هاي روسي به اين ديدار مثبت بود.
وي با بيان اين‌که نفس مذاکره مي‌تواند همواره در جهان مثبت و قابل توجه باشد به شرطي که در محيطي شفاف صورت بگيرد و در راستاي ايجاد صلح و امنيت جهاني باشد ادامه داد: بايد منتظر بود تا اخبار بيش‌تري در مورد اين ديدار به دست آيد.
مانع و مشکلي براي افزايش همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري با قطر و ساير همسايگان وجود ندارد
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که اين وزارت‌خانه چه حمايت‌هايي از تجار ايراني براي صادرات کالاهايشان انجام مي‌دهد، با توجه به تحولات اخيري که در روابط قطر و تعدادي از کشورهاي عربي صورت گرفته است تاکيد کرد: روابط ما با همسايگان‌مان از جمله قطر مثل قبل در حوزه‌هاي مختلف روال عادي خود را طي مي‌کند. اتفاق جديدي در حوزه روابط تجاري ما با قطر صورت نگرفته است.
وي افزود: از گذشته شرکت‌ها و بخش‌هاي خصوصي کشور با قطر همکاري مي‌کردند و شايد علاقه‌مند هستند که اين روابط را گسترش دهند. آنها اين کار را از طريق کانال‌هاي معمول و شرکاي خود انجام مي‌دهند و اگر مشکلاتي نيز در اين ارتباط به وجود بيايد حل آن از طريق مکانيزم‌هاي خاص و متداول آن قابل پيگيري است.
قاسمي تصريح کرد: مانع و مشکلي براي افزايش همکاري‌ها در زمينه‌هاي اقتصادي، تجاري و ساير زمينه‌ها با قطر و ساير همسايگان وجود ندارد.
با رقابت تسليحاتي در حوزه هسته‌اي به شدت مخالفيم
خبرنگار ديگري در اين نشست در ارتباط با امضاي معاهده منع سلاح‌هاي اتمي و استقبال ايران از امضاي اين معاهده و همچنين تاکيد آن بر خلع سلاح اتمي در خاورميانه پرسيد که وي در پاسخ گفت: ما از نشستي که در اين ارتباط برگزار شد و تفاهمي که امضا شد استقبال مي‌کنيم.
وي با بيان اين‌که همه بايد براي ايجاد جهاني عاري از سلاح‌هاي اتمي و کشتار جمعي که جان انسان‌ها را تهديد مي‌کند تلاش کند، تصريح کرد: اقدام صورت گرفته اقدام رو به جلويي بود و اميدواريم به زودي شاهد خاورميانه‌اي عاري از سلاح و کشتار جمعي باشيم.
قاسمي تاکيد کرد: ما با رقابت تسليحاتي در حوزه هسته‌اي به شدت مخالف هستيم.
اگر تفاهم آمريکا و روسيه براي آتش بس به کل سوريه تسري يابد مي‌تواند تفاهم مفيدي باشد
در ادامه اين نشست مطبوعاتي سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي در ارتباط با توافق آمريکا و روسيه در مورد ايجاد آتش بس در جنوب غربي سوريه و اين که چقدر اين توافق مي‌تواند ضمانت اجرايي داشته باشد، با توجه به اينکه اين توافق خارج از روند آستانه صورت گرفته است و در هفته گذشته پنجمين نشست اين دور از مذاکرات در قزاقستان برگزار شد، گفت: در مورد ضمانت اجرايي تفاهمات صورت گرفته بين آمريکا و روسيه من نمي‌توانم جاي مقامات آن دو کشور به شما تضميني بدهم.
وي با اشاره به روند نشست آستانه و همکاري‌هاي ايران، ترکيه و روسيه براي حل بحران سوريه، گفت: ايران و روسيه به صورت مکرر با يکديگر در تماس هستند و از کانال‌هاي مرسوم ديپلماتيک اين تماس‌ها و رايزني‌ها برقرار است. دو کشور به طور دائم در حال تبادل نظر هستند. اطلاعات لازم در حوزه سوريه را دريافت مي‌کنيم و در اين ارتباط مشورت و رايزني‌هاي لازم را نيز داريم.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: اگر تفاهم آمريکا و روسيه در ارتباط با ايجاد آتش بس در سوريه به کل سوريه تسري پيدا کند و بتواند مناطق کاهش تنش که در نشست آستانه در مورد آن صحبت شده و همچنين ديگر نقاط سوريه را در بر بگيرد و زمينه براي تثبيت آتش بس و ثبات در اين منطقه را فراهم کند، قطعا مي‌تواند تفاهم مفيدي باشد.
قاسمي ادامه داد: شناختي که از اقدامات آمريکا در سوريه داريم، از جمله بمباران سوريه از سوي آمريکايي‌ها و تهاجم آنها به نيروهاي سوري، اين موضوع (تفاهم) را با ابهام و ترديد مواجه مي کند و اگر قرار است چنين آتش بسي به نتيجه برسد، بايد اين نوع اقدامات آمريکا در سوريه متوقف شود.
آتش بس در سوريه نمي‌تواند به يک نقطه خاص محدود شود
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه حفظ تماميت ارضي سوريه و تسري آتش بس به تمامي نقاط خاک سوريه براي ايران مهم و حائز اهميت است،‌گفت: آتش بس نمي‌تواند به يک نقطه خاصي محدود شود و از ديگر سو در اين نشست‌ها و مذاکرات بايد به واقعيت‌هاي روي زمين به خوبي توجه شود،‌ چرا که تجربه نشان داده که اگر به واقعيت‌ها توجه نشود اينگونه تفاهم ها با شکست مواجه مي شوند.
قاسمي با تاکيد مجدد مبني بر اينکه در اين فرايند آنچه که بايد مدنظر باشد، حفظ حاکميت سوريه و خواست مردم اين منطقه است، تصريح کرد: اگر اين تفاهمات در اين چارچوب نباشد، من ترديد دارم که توافقي در مورد سوريه به نتيجه منجر شود و در اين فرايند بسيار مهم است که دولت و ملت سوريه با نتيجه اين نشست‌ها و تفاهماتي که صورت مي‌گيرد موافق باشند.
خبرنگاري در مورد زمان برگزاري نشست کميسيون برجام پرسيد که بهرام قاسمي در پاسخ تصريح کرد: تاريخ برگزاري کميسيون برجام معمولا مشخص است و در زمان مقرر خود برگزار مي‌شود.
وي اظهار کرد: در نشست‌هاي اين کميسيون مباحثي که از جلسات قبل باقي مانده و يا مشکلاتي که در راه روند برجام وجود دارد، مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.
دور بعدي مذاکرات ايران و کانادا در اوتاوا برگزار مي‌شود
خبرنگاري در ارتباط با آخرين روند گفت‌وگوهاي ايران و کانادا جهت برقراري روابط دو جانبه از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد که قاسمي در پاسخ اظهار کرد: پيش از برگزاري انتخابات آقاي ظريف به صورت تلفني با وزير خارجه کانادا صحبت کرد و در همان ايام هياتي کانادايي در سطح مديرکل براي گفت‌وگو به تهران آمد.
وي افزود: در نتيجه اين گفت‌وگوها قرار شد مذاکرات دو طرف ادامه پيدا کند و تاريخ جديدي براي دور بعدي از مذاکرت بين ايران و کانادا مشخص شود.
قاسمي با بيان اينکه فکر مي‌کنم دور بعدي اين مذاکرات در اوتاواي کانادا برگزار مي‌شود، افزود: خوش‌بين هستيم که اين مذاکرات ادامه و به نتايج مطلوبي دست پيدا کند.
ايران در دفاع از مرزهاي خود جدي است
به زودي کميسيون مشترک امنيتي ايران و پاکستان برگزار مي‌شود
خبرنگاري ديگري در اين نشست به ادعاي اخير برخي از رسانه‌هاي پاکستاني مبني بر اينکه اخيرا چند راکت از طرف مرزهاي ايران به سمت بلوچستان پاکستان پرتاب شده است، اشاره کرد و نظر دستگاه ديپلماسي را در مورد اين ادعا جويا شد که بهرام قاسمي در واکنش تصريح کرد: متاسفانه علي رغم سفر چندي قبل آقاي ظريف به اسلام آباد در راس يک هيات سياسي و نظامي و گفت‌وگوهاي صورت گرفته در اين سفر و توافق دو کشور بر تشکيل کميته‌هايي، هنوز گه‌گاه در مرز با پاکستان شاهد اقدامات و فعاليت‌هاي نيروهاي تروريستي هستيم. ايران در دفاع از مرزهاي خود جدي است و بر اين موضوع همواره تاکيد کرده‌ايم.
قاسمي با اعلام اين خبر که به زودي کميسيون مشترک امنيتي ايران و پاکستان برگزار مي‌شود، گفت: برگزاري اين کميسيون حاصل تفاهماتي است که در سفر اخير آقاي ظريف به اسلام آباد بين دو کشور حاصل شد. در اين کميسيون در مورد چگونگي ايجاد امنيت بيشتر در مرزها و تثبيت آن مقامات دو کشور گفت‌وگو و رايزني مي‌کنند.
حجاج نبايد نگراني عمده‌اي داشته باشند
سخنگوي وزارت خارجه در اين نشست در پاسخ به سوالي در ارتباط با امنيت زائران ايراني در عربستان و چگونگي تامين اين موضوع از سوي دولت رياض،‌ خاطرنشان کرد: تامين امنيت حجاج بر عهده طرف عربستاني است. اين مساله مهمي است و در نشست‌ها و گفت‌وگوهايي که با دولت عربستان در ارتباط با موضوع حج صورت گرفته، در مورد امنيت حجاج ايراني و تضمين اين موضوع صحبت‌هاي زيادي شده و اطمينان‌هاي لازم داده شده است.
قاسمي با بيان اينکه تا اين لحظه که صحبت مي‌کنيم حجاج ما نبايد نگراني عمده‌اي داشته باشند، افزود: در فضاي مجازي با نيت‌هاي مختلف صحبت‌هايي مطرح مي‌شود که مي‌تواند باعث نگراني حجاج و خانواده‌هاي آنها شود. توصيه ما اين است که مردم اخبار حج را از کانال‌هاي سازمان حج و زيارت دريافت کنند. مذاکره‌کننده اصلي در مورد حج اين سازمان است و تا آنجا که من مي‌دانم آنها نسبت به روند اعزام حجاج و تفاهم‌هاي صورت گرفته خوشبين هستند. در مورد امنيت حجاج گفت‌وگوهاي زيادي بين دو کشور صورت گرفته و ما اميدواريم مشکلي ايجاد نشود.
حکم اخير دادگاه کانادايي عليه ايران خلاف موازين و اصل مصونيت‌ دولت‌ها است
خبرنگاري به اقدامات ضد ايراني اخير دولت کانادا عليه ايران اشاره کرد و خطاب به سخنگوي وزارت خارجه گفت به تازگي يکي از دادگاه‌هاي کانادا حکمي عليه ايران داده و از ديگر سو دولت اوتاوا، نام ايران را از ليست کشورهاي حامي تروريسم حذف نکرده و همچنان در اين ليست حفظ کرده است اين اقدامات چه تاثيري مي‌تواند در روند گفت‌وگوهاي ايران و کانادا جهت برقراري روابط داشته باشد، که بهرام قاسمي در پاسخ گفت: اگر اينگونه مسائل نبود نشست‌هاي کارشناسي بين دو کشور در داخل و خارج از ايران مي توانست به نتايج مشخص‌تري نائل شود. اين که مي بينيم مذاکرات ادامه دارد و هنوز شاهد تفاهم اصلي نيستيم، نشان مي دهد که در ارتباط با برخي از موضوعات با مشکلاتي روبرو هستيم.
سخنگوي وزارت خارجه حکم اخير دادگاه کانادايي عليه ايران را خلاف موازين و اصل مصونيت‌ دولت‌ها عنوان کرد و گفت: اين حکم از نظر ايران قابل قبول نيست. حق اعتراض براي ما وجود دارد و از طريق سيستم قضائي اين موضوع را پيگيري مي کنيم و چيزي نيست که در مورد آن سکوت کنيم.
اين ديپلمات با بيان اينکه در حوزه روابط دو جانبه اين برخوردها لحاظ مي شود، در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به اقدام نادرست دولت قبلي اين کشور در لغو مصونيت حاکميت ايران اشاره کرد و گفت: اميدواريم اين اقدام نادرست توسط دولت کانادا تصحيح شود. موانع موجود برطرف شود و اگر چنين اتفاقي صورت بگيرد راه براي بسياري از مسائل باز مي‌شود.
بهرام قاسمي در مورد اخبار منتشر شده مبني بر برگزاري نشست مشترک وزراي خارجه، نيرو و رئيس سازمان محيط زيست در مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با موضوع سد سازي ترکيه گفت: من در مورد جلساتي که با حضور وزاري دولت در مجلس تشکيل مي‌شود اطلاعي ندارم.
وي ادامه داد: البته بخشي از موضوع مورد اشاره شما در حوزه کاري وزارت خارجه قرار دارد و اين وزارتخانه در تماس و گفت‌وگو با مقامات اين کشور همسايه اين موضوع را دنبال مي‌کند.
خبرنگاري خطاب به سخنگوي وزارت خارجه گفت که 29 تير ماه زمان امضاي ترامپ براي لغو تحريم‌ها به مدت 6 ماه است. آيا به نظر شما ترامپ اين اقدام را انجام خواهد داد يا نه که وي گفت: در مورد چگونگي اقدام ترامپ نمي‌شود الان صحبت کرد و تحليلي ارائه داد،‌ اما جمهوري اسلامي ايران با توجه به روند تحولات، سناريوهاي خود را دارد و براساس نگاه و اقدام طرف مقابل برخوردهاي لازم را خواهد داشت و برنامه‌هاي خود را اجرا مي کند.
بايد در جريان مذاکرات آستانه به پيچيدگي‌ها و سختي کار دقت داشت
بهرام قاسمي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد روند نشست آستانه و گفت‌وگوهاي مقامات ايران، روسيه و ترکيه در اين نشست‌ها گفت: پنجمين نشست آستانه به تازگي برگزار شد. اين نشست داراي فراز و نشيب‌هاي خاص خود است و تفاهم بر روي نقاط کاهش تنش و مکانيزم اجراي آن با توجه به پارامترهايي که در سوريه فعال هستند کار آساني نيست.
وي به پيچيدگي‌هاي حل بحران سياسي سوريه اشاره کرد و گفت: قرار شد مذاکرات آستانه ادامه پيدا کند و دور بعدي نشست کارشناسي آن در تهران برگزار خواهد شد ولي آنچه که مهم است اين مذاکرات ادامه دارد و بايد در جريان اين مذاکرات به پيچيدگي‌ها و سختي کار دقت داشت.
در ادامه اين نشست، خبرنگاري خطاب به سخنگوي وزارت خارجه گفت، در پي توافق اخير روسيه و آمريکا،‌ گويي اسرائيل از دولت روسيه خواسته است که ايران و نيروهاي حامي ايران از جنوب و جنوب غربي سوريه دور نگه داشته شوند و در اين منطقه حضور نداشته باشند و طبق برخي از اخبار به نظر مي‌رسد که دولت روسيه با اين موضوع موافقت کرده است که قاسمي در پاسخ گفت: اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي در مورد ايران و نگاه آنها به موضوع سوريه و جريان مقاومت چيز جديدي نيست. مذاکرات اخير در ارتباط با ايجاد آتش بس در سوريه را دو طرف روس و آمريکايي‌ها انجام دادند و ريز مذاکرات خيلي مشخص نيست و بايد منتظر ماند.
اميدواريم در نشست‌ها و گفت‌وگوهاي اخير مربوط به سوريه واقعيت‌ها در نظر گرفته شود تا به شکست منجر نشود
وي افزود: بسياري از اين‌گونه نشست‌ها برگزار شده ولي چون در توافقات حاصله واقعيت‌هاي منطقه در نظر گرفته نشده، اين تفاهمات عملي نشده است و ما اميدواريم که در نشست‌ها و گفت‌وگوهاي اخير اين واقعيت‌ها در نظر گرفته شده باشد تا به شکست منجر نشود.
قاسمي با بيان اين‌که اين‌گونه تفاهمات در صورتي مي‌توانند موفق شوند که کل سوريه را در بر بگيرند و در کل اين کشور ثبات ايجاد شود، گفت: البته با توجه به مواضع آمريکايي‌ها و اقدامات آنها در سوريه و همچنين اهداف رژيم صهيونيستي با ترديدها و ابهاماتي روبرو هستيم.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اين‌که در حال حاضر نمي‌توانيم قضاوت نهايي کنيم که بر اساس توافقات نشست آستانه، نيروهاي مستشاري ايران در منطقه‌ مورد اشاره حضور دارند يا ندارند، ادامه داد: روند توافقات آستانه در حال انجام است و افت و خيزهاي خود را با توجه به پيچيدگي موضوع دارد.
وي با بيان اين‌که تجربه آستانه نشان مي‌دهد که اين نوع تفاهمات در کلام ساده است ولي در عمل سخت و پيچيده است،‌ در پاسخ به اين سوال که با توجه به صحبت‌هاي شما مي‌توان اين نتيجه را گرفت که روس‌ها قسمتي از مذاکرات خود با آمريکايي‌ها در مورد سوريه را به ايران منتقل نکرده‌اند؟ تصريح کرد: قرار نيست من اينجا هر صحبتي را مطرح کنم، حوزه ديپلماسي ملاحظات خاص خود را دارد.
هياتي روسي فردا به تهران مي‌آيد
قاسمي گفت: روز يک‌شنبه با سفير روسيه در تهران ديداري داشته و گفت‌وگوهايي نيز در مورد توافق اخير انجام داده است و امروز نيز قرار است ديداري انجام شود و روز سه‌شنبه يک هيات روسي به ايران مي‌آيد و با مقامات ايران د

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۸۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست

بین الملل تابناک: امروز دوشنبه، دهم ارديبهشت ۱۴۰۳ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه‌) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشت: ما تقویت روابط با همه کشورهای خلیج فارس را مهمترین عامل برای تحقق ثبات، امنیت دسته جمعی، آرامش و پیشرفت پایدار برای همه منطقه می‌دانیم.

وی گفت: ما همواره منادی دوستی و برادری میان کشورهای منطقه بوده و هستیم و معتقدیم که کشورهای منطقه در چهارچوب منافع مشترک می‌توانند امنیت منطقه‌ای را برای شکوفایی و توسعه پایدار محقق کنند.

کنعانی بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی در راستای ارایه توانمندی‌های صادراتی ایران در این منطقه ـ که در شرایط خاصی هم به سر می برد و البته با مشارکت بازرگانان، تجار و مقامات دولت‌های دور و نزدیک ـ نشان‌دهنده این است که ایران عزم و اراده‌ای جدی برای تحکیم ثبات و امنیت و توسعه پایدار منطقه دارد.

هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در برگزاری نمایشگاه

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در سه روز گذشته از برپایی نمایشگاه، شاهد برگزاری نشست های دوجانبه بسیار خوبی بین تجار شرکت کننده و تولیدکنندگان ایرانی بودیم و پیش بینی می‌کنیم که حجم قراردادی که بسته می‌شود، بیش از حجم قرارداد نمایشگاه گذشته باشد.

وی گفت: همچنین این نمایشگاه فرصت مناسبی برای گفت‌وگو میان مقامات ایران با مقامات بیش از ۲۲ کشور حاضر در این رویداد فراهم آورده است. 

کنعانی افزود: برگزاری این نمایشگاه در این مقطع زمانی خودش دست‌آورد بزرگی برای دولت جمهوری اسلامی ایران است. ایران هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه امنیت و برای تثبیت امنیت در منطقه در مقابل کسانی که امنیت منطقه را دچار خدشه کردند، مقتدرانه عمل کرده و هم نمایشگاهی را با چنین حجمی از حاضرین خارجی برگزار می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این نمایشگاه مصداقی خوب برای همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است. همانطور که ما شاهد همکاری میان دیپلماسی و میدان برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بودیم، برگزاری چنین نمایشگاهی هم نشان دهنده هم افزایی مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

برخورد خشن پلیسی با دانشجویان آمریکا محکوم است

وی گفت: آنچه در دانشگاه های آمریکا شاهد هستیم نشان دهنده بیداری افکار عمومی جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق و دامنه تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه توسط اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی است.

کنعانی تصریح کرد: کسانی که به عدالت فکر می‌کنند و بها می‌دهند بیش از این دیگر حمایت برخی دولت‌ها از نسل کشی اسرائیل را تحمل نمی‌کنند و نمی‌توان با برخوردهای خشن و پلیسی صدای معترضان را بست. وزارت امور خارجه ایران برخورد پلیسی را با مطالبات دانشجویی به هیچ وجه نمی پذیرد و این نوع برخورد را نگران کننده می‌داند و لازم است که جامعه جهانی با این مساله برخورد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا با اجازه دادن به پلیس برای برخورد خشن در محیط دانشگاه مشخص کرد که رفتار و رویکردی دوگانه با شعارهای حقوق بشری دارد. آنها باید اجازه دهند که دانشجویان به بیان دیدگاه و ابراز رأی خود بپردازند و خاموش کردن صدای دانشجویان با رفتارهای خشن خاموش کننده مطالبات بر حق افکارعمومی جهان نخواهد بود و لازم است که دنیا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به این مهم توجه کنند.

افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان داریم

وی گفت: مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خودش پیش می‌رود و شاهد تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌ها میان دو طرف در دو سطح سیاسی و اقتصادی هستیم و حضور هیأت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نشانه دیدگاه عربستان همسو با نگاه ایران به منظور زمینه سازی افزایش توسعه تبادلات تجاری است.

کنعانی بیان کرد: ما موضوعات اقتصادی را از ابتدای ازسرگیری مذاکرات دو طرف در دستورکار داشتیم و هر دوطرف بر این مهم متفق القول هستند و گفت‌وگوها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر هیات وزارتی ایران به سرپرسی آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد به منظور شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان حضور دارند. همچنین، هیات شرکت کننده در سطح معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای داووس در عربستان حضور دارد و ما از فرصت گفت‌وگوهای دوجانبه با طرف‌های‌ شرکت کننده استفاده می‌کنیم. افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان می‌بینیم و سفرای دو کشور گفت‌وگوهای خود را با مقامات عالی رتبه دو طرف پیگیری می‌کنند.

سپاه بزرگ ترین نیروی ضد تروریسم در جهان است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر نبود نقش سپاه در مبارزه با تروریسم چندجانبه، باید اعضای پارلمان اروپا در پشت درب‌های پارلمان خود ور معرض تهدید تروریستی قرار می‌گرفتند. سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریستی در جهان است و توصیه می‌کنیم که در قبال سپاه درست تصمیم بگیرند و به درستی بیندیشند.

کنعانی بیان کرد: اجرای اسناد و توافقات اصل مهمی است و مورد تاکید رهبری انقلاب هم هست که باید سازوکاری برای اجرایی کردن آنها تعیین شود. وزارت امور خارجه همواره در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکارهای پیگیری خود را داشته و دارد و در حوزه‌های دوجانبه اسناد را مورد مداقه قرار می‌دهد و نتایج بررسی خود را به دستگاه‌های دیگر هم ارجاع می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اینکه صد در صد اسناد و توافقات دوجانبه اجرایی میشود به هرحال در این موضوع دو طرف وجود دارد. افزایش نرخ تبادلات و توافقات ایران با شرکای خارجی و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی و تحقق برخی پروژه‌های مشترک ـ چه در حوزه‌ همسایگان و چه با کشورهای دورتر ـ نشان دهنده موفقیت نسبی ایران بوده و البته ما تلاش خود را همچنان ادامه می‌دهیم.

مبارزه با تروریسم در جهان عزم و اراده مشترک میطلبد

کنعانی بیان کرد: هر گونه اقدام و عملیات ترویستی ـ چه علیه شهروندان و چه علیه اماکن دولتی ـ در روسیه یا هر کشور دیگری از نظر ما محکوم است. ایران در مبارزه با تروریسم در کنار دوستان و از جمله روسیه است. تروریسم تهدیدی مشترک برای همه کشورهای جهان است. 

وی گفت: بعضی کشورها در راستای منافع نامشروع خود از تروریسم برای تأمین اهدافشان استفاده می‌کنند و این رویکرد مخرب و غلط برای تمام جهان نتایج دلخراشی داشته و رخدادهای تلخی ـ چه در روسیه، چه در ایران و چه در برخی کشورهای دیگر منطقه ـ نشان می‌دهد که همچنان تروریسم تهدیدی برای ملت‌ها به شمار می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برخی کشورها از تروریسم به عنوان ابزاری برای تامین اهداف خود استفاده می‌کنند، اما تهدید این مساله برای همه کشورهای منطقه و جهان است و مبارزه با آن نیز عزم و اراده‌ای محکم و مشترک را می‌طلبد.

افغانستان به تعهداتش در قبال حق‌آبه ایران عمل می‌کند 

کنعانی افزود: در اجرای معاهده ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان، ما مطالبه حق آبه تعیین شده ایران را از طرف افغانستانی به طور جدی در همه سطوح داشتیم. از ابتدای سال نیز بحث رهاسازی آب از سد کمال خان هم شروع شده و خوشبختانه در چهارچوب گفت‌وگوهای انجام شده، شاهد جریان آب به سمت مرزهای ایران هستیم. 

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعی که داریم، از زمان رهاسازی این آب حدودا ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد مرزها و خاک ایران شده و جریان آب کماکان وجود دارد. در طول سال گذشته هیات حاکمه افغانستان در خصوص سد کمال خان اصلاح و مرمتی در دریچه‌های این سد انجام داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران انتظار دارد که طرف مقابل بر اساس تعهد خود در قبال معاهده مزبور در خصوص حق آبه عمل کند. 

اگر آمریکا دنبال آتش‌بس بود، ارسال تسلیحات به اسرائیل را قطع می‌کرد 

کنعانی گفت: مسأله فلسطین مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است، آتش بس فوری در این جنگ فوری‌ترین نیاز این مساله است و پس از آن نیز تحقق اهدافی از جمله گشایش کامل معابر کمک رسانی برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه است. موضوع آزادی و تبادل اسرا هم یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا هم یکی از کشورهایی است که می‌خواهد راهکار سازش را پیگیری کند، اساسا در این مدت نشان داده که بازیگری برای ایفای این نقش نیست و اگر اراده‌ای برای آتش بس داشت می‌توانست با قطع فوری حمایت‌های مالی، سیاسی و عدم ارسال تسلیحات به اسرائیل به توقف جنگ کمک کند. دولت امریکا در این زمینه صلاحیت و صداقت خود را اثبات نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تلاش‌های دیپلماتیک ارزنده‌ای را در سازمان ملل و به‌ خصوص در شورای امنیت و بسیاری دیگر از مجامع منطقه‌ای و بین المللی داشته و همچنان هم به تلاش‌های دیپلماتیک خود تا دستیابی به آتش بس و توقف جنگ در غزه ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند