Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-رییس اداره مامایی وزارت‌بهداشت، تکریم به مادر باردار و کاهش بروز خطاهای انسانی ناشی از شلوغی اتاق‌های زایمانی و کاهش میزان انتقال عفونت را از آثار ایجاد بلوک‌های زایمانی، برشمرد.فرح بابایی درباره روند توسعه این واحدها و برنامه ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت گفت: با توجه به روند افزایشی سزارین در سال‌های اخیر و ضرورت کاهش این شاخص، با هدف ارتقای سلامت مادران و نوزادان و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه سیاست های جمعیتی و ترویج وضع حمل طبیعی، حوزه درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه ترویج زایمان طبیعی را در دستور کار خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول توسعه بلوک‌های زایمانی در کشور گفت: برنامه ترویج زایمان طبیعی به‌عنوان یکی از نخستین برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت روز پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ مصادف با اولین روز اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید در سراسر کشور به اجرا درآمد و هدف کلی برنامه ترویج زایمان طبیعی ارتقای سلامت مادران و نوزادان بود.

وی گفت: با توجه به بررسی نتایج تحقیقات به عمل آمده در زمینه علل افزایش سزارین این برنامه حول ۱۰ محور شامل؛ ارائه رایگان خدمات زایمان طبیعی در مراکز دولتی، توانمندسازی مادران باردار، توانمندسازی ارائه‌‌دهندگان خدمات زایمانی، بهینه سازی و توسعه بلوک‌های زایمانی مراکز دولتی، فراهم‌سازی امکان ارائه روش‌های کاهش درد زایمان طبیعی، ارتقاء کیفیت خدمات زایمانی، فرهنگ‌سازی در زمینه زایمان طبیعی، ایجاد تسهیلات برای عقد قرارداد با ارائه دهندگان خدمت بخش‌خصوصی به‌منظور برقراری امکان تداوم مراقبت، در نظر گرفتن میزان کاهش سزارین به‌عنوان یکی از معیارهای اعتباربخشی بلوک زایمان و بیمارستان و تجهیز بلوک‌های زایمانی به اجرا در آمد.

بابایی درباره برنامه توسعه و بهینه‌سازی بلوک‌های زایمانی در بیمارستان های دولتی گفت: تحقیقاتی که در گذشته انجام شده است، نمایانگر این بود که بلوک های زایمانی بیمارستان های دولتی از کمبود فضا رنج می بردند و در نتیجه حریم خصوصی مادران برای انجام زایمان طبیعی حفظ و رعایت نمی‌شد.

وی ادامه داد: این امر به طور مستقیم بر کیفیت خدمات و در نتیجه رضایتمندی مادر تاثیر گذار بود، بنابراین به منظور خوشایندسازی فرایند زایمان طبیعی بلوک های زایمانی قدیمی که به شکل سنتی طراحی شده بود و بعضا ۴ الی ۵ مادر در یک اتاق در کنار هم بستری بودند، به مراکز زایمانی نوین تغییر یافت.

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت تصریح کرد: این مراکز شامل واحدهای تک نفره اختصاصی زایمان طبیعی است. در این واحدهای تک نفره امکان حضور همراه در کنار مادر وجود داشته و ارائه خدمت بر اساس تکریم مادران باردارانجام می شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای برنامه ترویج زایمان طبیعی و خوشایندسازی این فرایند برای مادران باردار، بودجه ‌ای را به تمام مراکز دولتی که دارای بخش زایمان هستند و نیاز به بهینه‌ سازی و توسعه این بلوک ها دارند، اختصاص داده است.

وی هدف کلی بهینه سازی و توسعه فضای فیزیکی بلوک های زایمانی را ارتقای سلامت مادر و نوزاد و ارتقای کیفیت خدمات زایمانی عنوان کرد و گفت: علاوه براینها، اهدف اختصاصی بهینه سازی و توسعه فضای فیزیکی بلوک های زایمانی بر افزایش رضایت‌مندی مادران باردار تاثیر دارد و علاوه بر آن به حفظ حریم خصوصی مادر نیز کمک می کند.

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت، تکریم مادر باردار، کاهش بروز خطاهای انسانی ناشی از شلوغی اتاق های زایمانی و کاهش میزان انتقال عفونت را از دیگر فواید ایجاد بلوک های تک نفره زایمان برشمرد و گفت: ، امکان حضور همراه طبق درخواست مادر و عدم جابجایی مادر در مراحل مختلف زایمانی نیز می تواند فرآیند زایمان را بهبود دهد.

وی درخصوص فرایند اجرایی برنامه بهینه سازی و توسعه بلوک های زایمانی گفت: پس از طرح اهمیت بهینه‌ سازی و توسعه بلوک‌های زایمانی در امر خوشایند سازی فرایند زایمان و ارائه مستندات مربوطه، اجرای این برنامه در کمیته کشوری طرح تحول سلامت به تصویب رسید.

بابایی ادامه داد: سپس با دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مکاتبه شد، تا نسبت به اعلام اولویت‌های بهینه ‌سازی و توسعه بلوک‌ های زایمان مراکز تابعه خود اقدام نمایند و در گام بعدی نیز طی جلسات مشترک معاونت درمان و توسعه در خصوص فرایند اجرا، برآورد هزینه‌ ها و چگونگی نظارت این برنامه تصمیم‌گیری شد.

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌ ها مکلف شدند تا نقشه بلوک زایمان را تهیه و به دفتر منابع فیزیکی وزارت بهداشت ارسال فرمایند و پس از تایید نقشه توسط این دفتر نسبت به اجرای این پروژه اقدام کنند که در این راستا در پایان سال ۱۳۹۳ تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت‌های درمان توسعه و درمان دانشگاه های علوم پزشکی منعقد شد.

وی گفت: در جریان اجرای پروژه‌ها، گزارش پیشرفت کار به معاونت توسعه ارسال گردید و به‌ علاوه بازدیدهای نظارتی توسط کارشناسان معاونت درمان و توسعه جهت بررسی پیشرفت کار انجام شد.

بابایی درخصوص دستاوردهای برنامه بهینه سازی و توسعه فضای فیزیکی گفت: تعداد کل بیمارستان های هدف جهت تغییر شکل از سنتی به مراکز نوین زایمانی (متشکل از واحد های اختصاصی تک نفره) ۲۸۸ بیمارستان بوده است که از این تعداد ، ۲۰۴ مورد در ۲۹۰ شهر و ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی به بهره برداری رسیده است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۰۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۶۸ روستای قزوین از نعمت گاز طبیعی

علی حجتی‌پور مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: تعداد مشترکین گاز طبیعی در استان بیش از ۴۹۳ هزار مشترک است که در حال حاضر ۶۶۵ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

وی با بیان اینکه ۴۶۰ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در سال گذشته انجام شد و هم اکنون هشت هزار و ۳۷۴ کیلومتر شبکه‌گذاری در استان وجود دارد، عنوان کرد: بیش از ۱۶ هزار و ۹۰۰ مشترک سال گذشته در شبکه گازرسانی قرار گرفتند که معادل ۱۱ درصد کل سنوات قبل از این دولت بود.

حجتی پور اضافه کرد: گازکشی به ۲۰۶ واحد صنعتی استان قزوین در سال گذشته نیز با هدف تامین انرژِی تولیدی سبب شد تا شمار مشترکین صنعتی استان به چهار هزار و ۳۰ واحد برسد.

به گفته این مسئول، گاز مصرفی استان در سال گذشته حدود پنج میلیارد متر مکعب بود که از این مقدار سهم نیروگاه شهید رجایی ۲ میلیارد و ۶۸ هزار متر مکعب است.

وی بیان کرد: طبق مصوبه ابلاغی ریاست جهوری در سال گذشته برای لوله‌کشی رایگان گاز منزل حدود ۴۶۰ مددجو با صرف حدود ۳۰ میلیارد ریال اعتبار اقدام شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین، از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون بیش از یک هزار و ۱۵۰ اشتراک پذیری رایگان برای مددجویان نهاد‌های حمایتی صورت گرفته که تعداد مددجویان خدمت گرفته از مجموعه را به بیش از ۶ هزار ۹۰۰ نفر می‌رساند.

حجتی پور همچنین اضافه کرد: در سال گذشته ۴۵۲ واحد موتورخانه با ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار نیز در سطح استان بهینه‌سازی شده که یکی از دستاورد‌های مهم در حوزه مصرف بهینه انرژی محسوب می‌شود.

این مسئول ادامه داد: گازرسانی به شهرک نودهک با بیش از ۹۵ میلیارد ریال، شهرک عظیمیه بیش از ۲۳۵ میلیارد ریال، شهرک صنعتی کوهین و اجرای خطوط تقویتی ۲۰ اینچ البرز و قزوین به ترتیب و بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار از مهم‌ترین اقدامات شرکت گاز استان در سال گذشته بود.

حجتی پور همچنین طرح‌های طراحی و ساخت دستگاه عیب‌یاب پوشش pcmx، طراحی و ساخت کنتور بر پایه نوسانگر سیالی، پروژه تجاری‌سازی نشت‌یابی با پهپاد، پروژه مطالعه و بررسی تکنولوژی نوین صنعت گاز، تجاری سازی ۲۲ محصول فیلتر ترکیبی المنتی - سیکلونی و دستگاه تشخیص محل گرفتگی لوله و بررسی و مطالعه تکنولوژی‌های نوین صنعت گاز را از جمله طرح‌های پژوهشی صورت گرفته توسط شرکت گاز استان در سال گذشته برشمرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین اضافه کرد: سه پروژه پژوهشی سنتز پوشش شفاف عایق - شبیه‌سازی کنتور بر پایه نوسانگر سیالی و یک مورد پایان نامه دکتری سنتز ترکیبات آلی از ضایعات پلاستیکی نیز در سال گذشته با نتایج عالی خاتمه یافت و نتایج آن هم‌اکنون مورد استفاده کارشناسان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه توقیف شد / کنسرسیوم توسعه ریلی: کارکنان راه آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم
  • بهره مندی ۶۸ روستای قزوین از نعمت گاز طبیعی
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی