Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@07:25:07 GMT

همه آنچه در مورد گلپر نمي‌دانيد

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۸۱۷۵۵

خبرگزاري آريا - گلپر خواص آنتي‌اکسيداني و ضدنفخ بالايي دارد و معمولاً همراه با مواد غذايي نفاخ مثل باقلا استفاده مي‌شود. دانه‌هاي گلپر خاصيت تقويت‌کنندگي معده هم دارند و هضم‌کننده خوبي هستند.

به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، گلپر گياهي است معطر که مي‌توان از تمام بخش‌هاي آن در صنعت غذا و دارو استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلپر گياهي گلدار، ‌علفي و چند ساله از تيره چتريان است. نام علمي اين گياه Heracleum persicum است. اين گياه بومي ايران بوده و در نواحي نمناک کوهستاني ايران و حاشيه‌هاي آن مي‌رويد.

همه گونه‌هاي اين گياه معطر هستند و برخي گونه‌ها در آشپزي ايراني به عنوان ادويه و برخي ديگر در صنعت داروسازي کاربرد دارند.

دانه‌هاي گلپر بسيار نازک بوده و داراي طعم تند و معطر است. پودر دانه‌هاي اين گياه بيشترين کاربرد را براي مواد غذايي دارد،‌ به عنوان مثال پودر گلپر را مي‌توان روي باقلاي پخته،‌ عدس و ديگر حبوبات، سيب‌زميني پخته و انواع سوپ‌ها و خورش‌ها و همچنين روي انار دانه شده پاشيد.
ترکيبات گلپر

گلپر داراي مس بوده و از نظر ترکيبات شيميايي به خصوص در دانه هاي آن، اسانس روغني فراري وجود دارد که از گرد آن براي معطر ساختن بعضي غذاها استفاده مي شود. گلپرمهم ترين روغن فرار موجود در گلپر، آنتول(anethole) نام دارد.

موارد استفاده از آنتول به شرح زير است:

به عنوان طعم دهنده در صنايع غذايي و دارويي؛ از جمله در صنايع قنادي و شيريني پزي، در محلول هاي دهان شويه، در خمير دندان و يا گرده هاي مورد استفاده در دندانپزشکي، در آشاميدني هاي غيرالکلي و فرآورده هاي دارويي ديگر.
به عنوان معطر کننده در صابون و خمير دندان
به عنوان عامل حساس کننده در بي رنگ کردن فيلم هاي عکاسي
به عنوان عامل جذب کننده مواد در مشاهدات ميکروسکوپي
به عنوان عامل ضد نفخ در مصارف دارويي


خواص گلپر
تقويت دستگاه گوارش

گياهي است مقوي معده و ساير اندام هاي دستگاه گوارش و دفع کننده نفخ دستگاه گوارش، ترشحات معده را زياد کرده و سموم بدن را دفع مي کند، ضدعفوني کننده و ميکروب کش قوي است، خوردن آن به ميزان کم، باعث نشاط و شادي شده و در هضم غذا موثر است مي توان آن را همراه با غذاها ميل کرد.
ضد عفوني کننده مواد غذايي

اسانس دانه هاي گلپر، خاصيت ضدميکروبي دارد و همانند سير و پياز شوينده معده محسوب مي شود. از اين ادويه به عنوان نگهدارنده موادغذايي از فساد نيز استفاده مي شود.
شايد دوست داشته باشيد
5 ويتامين موجود در برگ بو
فوايد شاهدانه ، يکي از مغذي‌ترين دانه ها
خواص گلپر در طب سنتي

از نظر طب سنتي ايران اين گياه طبيعتي گرم و خشک دارد.

براي درمان کبودي و سياهي دور چشم از سوي درمانگران توصيه شده است ، براي تهيه ي اين نسخه نياز به برگ هاي خشک شده ي گلپر و مقداري روغن زيتون داريم.
جهت درمان رفلاکس معده، تهوع، استفراغ و سايرِ اختلالاتِ گوارشي کاربرد دارد.
پودر دانه گلپر مي تواند به عنوان يک داروي کشنده براي بعضي کرمهاي داخل روده مصرف مي شود.
گلپر را جهت معالجه هيسترى (صرع)، عفونت‌هاى عصبى و رفع ناراحتي‌ هاي عصبي تجويز مي‌کنند.
دمنوش ريشه آن جهت درمان اختلالاتِ تنفسي، اختلالات ريوي، برونشيت و عفونت‌هاى دستگاه تنفس آن را تجويز مي کنند.
دمنوش اين گياه تحريک کننده اشتها است.
قطع کننده ي بلغم و دفع کننده ي باد و نفخ شکم است.
براي تقويت حافظه کاربرد دارد.
ضماد گلپر با موم و روغن جهت تسکين سياتيک مفيد است.
ماليدن پخته ي گلپر با سرکه و پوست انار جهت بواسير نافع است.
پاشيدن گرد گلپر روى زخم ‌هاى خوره ‏اى و جذام سودمند مي ‏باشد.

آيا گلپر حساسيت زاست و باعث کهير مي شود؟

کلاً گياهان خانواده جعفري مي‌توانند ترکيب‌هاي کوماريني داشته باشند که براي برخي افراد حساسيت‌زاست و مشکلات نوري روي پوست ايجاد مي‌کند. حساسيتيعني فردي که به اين گياهان حساسيت دارد، در اثر مصرف يا تماس پوستي با آن‌ها و قرار گرفتن در آفتاب، دچار لک‌هاي پوستي قهوه‌اي، قرمز يا تاولي مي‌شود که گاه خارش دارد. البته درصد کمي از افراد به ترکيب‌هاي کوماريني حساس هستند اما به هر حال اگر فردي در اولين تماس با گلپر يا ساير گياهان چتري يا مصرف آن‌ها اين نوع حساسيت را مشاهده کرد، ديگر نبايد اين گياهان را مصرف کند زيرا با مصرف بيش از يک بار ممکن است حساسيت افزايش يابد و لک‌ها يا تاول‌ها تمام بدن را فرا بگيرند.
آيا براي نگهداري بلندمدت دانه‌هاي گلپر بايد آن‌ها را پودر کنيم؟

بهتر است دانه گلپر را تا هنگام مصرف پودر نکنيم البته اين در مورد تمام دانه‌هاي گياهان خانواده جعفري مثل زيره، رازيانه و گشنيز صدق مي‌کند زيرا اسانس در دانه گياهان محبوس است و اگر آن‌ها را در شرايط درست نگهداري کنيم، تا 3-2 سال قابل استفاده‌اند اما وقتي دانه‌ها پودر مي‌شود، اسانس آن‌ها به سرعت تبخير مي‌شود و خاصيتش را از دست مي‌دهد و دوام آن‌ها در شرايط مناسب نگهداري به 6 ماه مي‌رسد. البته بهتر است دانه‌ها را هنگام مصرف يا حداکثر يکي دو هفته قبل از مصرف پودر کرد.
دانه‌هاي گلپر را در چه ظرفي و در چه دمايي نگهداري کنيم؟

شيشه‌هاي رنگي تيره يا ظروف فلزي با در محکم، بهترين ظروف براي نگهداري دانه‌هاي اسانس‌دار هستند. دانه‌ها را بايد در مکاني دور از رطوبت و نور نگهداري کرد. بدترين ظروف براي نگهداري دانه‌هاي اسانس‌دار، ظروف پلاستيکي است. اندازه ظرف نيز بايد با حجم ادويه متناسب باشد زيرا هواي داخل ظرف مي‌تواند باعث اکسيده شدن اسانس شود و بو و خاصيت آن را تغيير دهد.
مضرات

مصرف بيش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداري به خصوص 3 ماهه اول جايز نيست زيرا باعث «سقط جنين» مي‌شود.
گاهي مصرف گلپر در افراد گرم مزاج باعث سردرد مي‌شود، در اين صورت مي‌توانند گلاب بو کنند تا سردردشان رفع شود.
منبع: نبض ما
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۱۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم
  • بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • گلدهی مزارع کلزا در شهرستان جلفا