Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بر اساس اعلام نظر معاونت قوانین مجلس و تائید آن از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس، برگ سبز خودرو، سند قطعی محسوب می‌شود و دیگر نیازی نیست تا مردم برای ثبت این سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

دکتر محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز با اشاره به نظر اخیر سخنگوی ناجا مبنی بر اینکه از این به بعد برای خریدوفروش ماشین، برگ سبز کافی است و دیگه نیازی به سند محضری نیست، گفت: این نظر درست و قانونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اختلافات چندساله بین نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی در این زمینه افزود: اخیراً فرمانده ناجا و دادستان کل کشور نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشتند و خواستار تعیین تکلیف قانونی در خصوص سند قطعی خودرو برگ سبز خودرو شدند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: آقای لاریجانی این نامه را به معاونت قوانین مجلس ارسال کرده و خواستار تعیین تکلیف قانونی در این زمینه شد.

دکترپورمختار افزود: معاونت قوانین مجلس با اشاره به ماده 29 قانون تخلفات رانندگی مصوب 1389 و با توجه به ماده 47 قانون ثبت‌اسناد که صرفاً به ثبت اموال غیرمنقول اشاره‌شده است، اعلام کرد که طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی، صدور سند مالکیت خودرو، تعویض پلاک و صدور کارت خودرو با نیروی انتظامی است.

وی تصریح کرد: رئیس مجلس همین نظر را به نیروی انتظامی و دادستانی اعلام کرد بنابراین از این به بعد برگ سبز خودرو سند رسمی محسوب می‌شود و دیگر نیازی نیست تا مردم برای ثبت سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این‌یک نظر رسمی و قانونی است.

به گفته پورمختار این نظر لاریجانی در 16 خرداد امسال به نیروی انتظامی و دادستانی اعلام شد و از این تاریخ به بعد مردم از پرداخت هزینه اضافی در خریدوفروش خودرو رهایی یافتند.

وی افزود: استدلال در این زمینه این است که با توجه به ماده 29 قانون تخلفات رانندگی مصوب 1389 و با توجه به ماده 47 قانون ثبت‌اسناد که صرفاً به ثبت اموال غیرمنقول اشاره‌شده است، درنتیجه مستند قانونی مبنی بر الزام قانونی مراجعه به دفترخانه برای ثبت‌اسناد نقل و انتقالات خودرو یافت نشده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 1287 قانون مدنی افزود: طبق این ماده‌قانونی سند صادره از سوی پلیس رسمی بوده و حتی به‌موجب ماده 35 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، این سند در محاکم قضایی نیز می‌تواند به‌عنوان سند رسمی تلقی شود.

ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در جلسه روز هشتم اسفندماه سال 89 در صحن مجلس اصلاح شد که بر اساس متن مذاکرات مجلس شورای اسلامی در آن زمان، هم نماینده دولت و هم نمایندگان موافق و مخالف مجلس اذعان داشته‌اند که ثبت‌اسناد خودرو در دفترخانه‌های کشور الزامی نیست.

از همان زمان پلیس برگه سبز را به‌عنوان سند رسمی تلقی می‌کند و تأکید دارد که نیازی به هزینه اضافی مردم در این زمینه نیست.

بر اساس این ماده «نقل‌وانتقال خودرو به‌موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلف‌اند قبل از هرگونه نقل‌وانتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند.»

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۱۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور سند مالکیت ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: با توجه به تأکید رهبر انقلاب برای پایان حدنگاری اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوقی، اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر با تلاش‌های جهادی همکاران، دستاورد‌های بسیار خوبی داشت.

محمدرضا بزرگ‌مهر افزود: ما توانستیم ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر را تثبیت و برای آنها سند مالکیت صادر کنیم.

او اضافه کرد: در بخش اراضی کشاورزی نیز توانستیم نزدیک به ۱۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر را سنددار کنیم که این کار مهم موجب جلوگیری از تداخلات و تعارضات می‌شود و کشاورزان هم می‌توانند با این سند مالکیت از تسهیلات دولتی و بانکی بهره ببرند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر همچنین بیان کرد: سال ۱۴۰۲ این اداره‌کل توانست ۸۵ درصد از اراضی وزارت دفاع را سنددار کند.

بزرگ‌مهر گفت: در بخش نهضت ملی مسکن هم توانستیم برای تمامی اراضی که اداره‌کل راه و شهرسازی و اداراه‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ما معرفی کردند، سند مالکیت صادر کنیم که این کار پیش از آغاز عملیات ساخت مسکن بود و در نوع خود در کشور کم‌نظیر بود.

او اضافه کرد: پارسال برای ۹۰ درصد از اراضی شهرک‌های صنعتی سند ماکیت صادر کردیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر درباره برنامه‌های سال ۱۴۰۳ هم گفت: امسال برنامه داریم حدنگاری اراضی کشاورزی را به پایان برسانیم و کار‌های سنددار کردن شهرک‌های صنعتی را انجام دهیم.

دیگر خبرها

  • توصیه کنایه آمیز آذری جهرمی به رئیسی: گزارش سرمایه گذاری ها را خدمت رهبری ببرید!
  • واکنش آذری جهرمی به ادعای رئیسی درباره سرمایه گذاری خارجی در ایران
  • قالیباف: همه جهان اسلام وظیفه دارند از ملت غزه حمایت کنند/ مقاومت ملت غزه بی‌نظیر است/ پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر، وعده قطعی الهی است/ اسماعیل هنیه: ما مجلس شورای اسلامی را مجلس حامی فلسطین و مقاومت فلسطین می‌دانیم
  • ۸۵ درصد از اراضی وزارت دفاع در استان بوشهر سنددار شد
  • صدور سند مالکیت ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر
  • چرا دردی دوا نمی‌شود؟
  • اعتراف نظامی صهیونیست به بمب گذاری دفاتر آنروا
  • احزاب در ایران وارداتی هستند/ اسناد سیاسی و فرهنگی را باید در کشورمان بومی کنیم
  • تخصیص بیشترین ارز برای واردات خودرو و قطعات
  • منظور: بودجه ۱۴۰۳ بدون کسری است/ بیشترین تخصیص ارز برای واردات خودرو و قطعات صورت گرفته است +فیلم