Web Analytics Made Easy - Statcounter


مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران گفت: می‌توانیم توجه به کتاب و کتابخوانی را به عنوان یکی از ویژگی های زندگی امام رضا(ع) در سبک زندگی خود مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش بی‌باک، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به جشنواره کتابخوانی رضوی و سیره امام رضا(ع) گفت: بر اساس گزارشاتی که از زندگی و زمانه امام رضا(ع) به ما رسیده، زمانی که مأمون عباسی، امام رضا(ع) و سایر علما و دانشمندان ادیان و فِرق مختلف را به خراسان دعوت می‌کرد، امام رضا(ع) با سایر مدعوین به مباحثه می‌نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه از مطالعه محاجات و مباحثات ایشان با علمای سایر ادیان به روشنی خود نمایی می‌کند این است که امام رضا(ع) تمام کتاب‌های سایر ادیان را با دقت تمام خوانده بودند و به محتوای آنها احاطه داشتند؛ به طوری که بر اساس کتاب خود آن ادیان، با آنها محاجه می‌کردند.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که امام رضا(ع) در آن دوره که کتاب کالای مرسوم و در دسترسی نبوده و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز وجود نداشته، به جمع‌آوری و خوانش کتاب‌ اهتمامی جدی داشته‌اند. بر این اساس اگر ما حتی به کتابخوانی هم علاقه‌مند نباشیم، از نظر سبک زندگی ائمه اطهار، باید به کتاب و کتابخوانی توجهی ویژه‌ داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران با اشاره به برخی از ویژگی‌های مهم در سبک زندگی ائمه اطهار(ع) گفت: اگر امام حسین(ع) در موضوع ذلت ناپذیری الگو هستند و این موضوع سبک زندگی ما می‌شود، اگر امام سجاد(ع) اهل دعا هستند و دعا خواندن ایشان به سبک زندگی ما تبدیل می‌شود و اگر امام جعفر صادق(ع) اهل علم هستند و تحصیل علم نیز سبک زندگی ما می‌شود، به همین ترتیب می‌توانیم توجه به کتاب و کتابخوانی را به عنوان یکی از ویژگی های زندگی امام رضا(ع) در سبک زندگی خود مورد توجه قرار دهیم.

این نویسنده در ادامه به جایگاه ویژه کتابخانه‌ها در پیشرفت علم و رسیدن بشر به تمدن اشاره کرد و گفت: بر اساس اسناد و مدارک موجود از تاریخ تمدن بشری، در هر سرزمینی که کتابخانه‌ای بنا بوده، آنجا مهد علم و فرهنگ، مهد شکوفایی و تمدن بوده است؛ امروز هم باید همین اتفاق تکرار شود. بر این اساس یکی از مراکزی که در ترویج کتابخوانی باید به آن توجه کنیم، کتابخانه‌ها هستند.

قزلی در پایان گفت: استقبال گسترده عموم مردم در دوره گذشته جشنواره کتابخوانی رضوی که به واسطه واگذاری این حرکت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفت، نشان دهنده ظرفیت بالا و پایگاه مردمی کتابخانه‌ها است. بنده واقعا از بالا رفتن مشارکت مردم در این جشنواره بسیار خوشحالم، چراکه این اتفاق تأیید کننده کارکرد و جایگاه تاریخی کتابخانه‌ها در جوامع بشری است.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۲۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، کتاب‌های قدیمی قرن نوزدهم دارای جلدهای سبزرنگ با مقادیر نگران‌کننده‌ای از آرسنیک هستند که باعث شده است برخی از کتابخانه‌ها آن‌ها را از قفسه‌ها حذف کنند. پژوهشگران دانشگاه دلاور (University of Delaware) با استفاده از اشعه ایکس برای آزمایش ترکیبات شیمیایی، سطوح جیوه و سرب را نیز در کتاب‌های دارای جلد قرمز و زرد شناسایی کردند.

دانشمندان سال‌هاست به مردم هشدار می‌دهند که مراقب آثار آلوده باشند؛ چراکه قرار گرفتن در معرض آن‌ها می‌تواند به مشکلات تنفسی، ضایعات و سرطان منجر شود.

ناشران عصر ویکتوریا در اوایل دهه ۱۸۰۰ تولید انبوه کتاب را آغاز کردند اما جلد چرمی کتاب‌ها باعث افزایش سرسام‌آور هزینه تولید کتاب می‌شد. ناشران کتاب به عنوان جایگزین ارزان‌تر چرم، جلدهایی را برای کتاب‌ها تولید کردند که حاوی رنگ سبز بود، اما در آن روزگار کسی نمی‌دانست که آرسنیک مورداستفاده برای ساختن رنگ می‌تواند کشنده باشد.

ناشران ترجیح می‌دادند که برای جذب خوانندگان از رنگ‌های روشن مانند نوعی رنگ سبز استفاده کنند که به نام سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شیله مشهور است. نام سبز شیله از نام «کارل ویلهلم شیله» (Carl Wilhelm Scheele) داروساز آلمانی-سوئدی گرفته شده است. شیله در سال ۱۷۷۵ کشف کرد که با مخلوط مس و آرسنیک می‌توان رنگ سبز چشم‌نوازی ساخت؛ اما او درنهایت به دلیل قرار گرفتن در معرض جیوه، آرسنیک و سایر ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست داد.

در دهه‌های پس از کشف رنگ زمردی و پاریسی، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تماس طولانی‌مدت با اقلام پوشیده‌شده در این رنگ منتشر شد. این گزارش‌ها شامل مسمومیت ناشی از شمع در مهمانی‌های کریسمس، مسمومیت افرادی که لباس‌های سمی سبزرنگ به تن داشتند و مسمومیت کارگران کارخانه پس از رنگ کردن زیورآلات بود که درنهایت به تشنج دچار می‌شدند و استفراغ می‌کردند.

کتاب‌های سمی امروزه هنوز در کتابخانه‌ها وجود دارند و در میان انبوهی از سایر کتاب‌ها در مؤسسات سراسر جهان پنهان شده‌اند. هر بار که یکی از آن‌ها کشف می‌شود، برای تحلیل بیشتر در محیط قرنطینه‌شده قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، کتابخانه ملی فرانسه چهار کتاب را با جلد سبز زمردی که گمان می‌رفت حاوی آرسنیک باشند، از دسترس عموم خارج کرد. هرچند آسیب‌های ناشی از آن کتاب‌ها احتمالاً جزئی خواهد بود، اما کتابخانه پیش‌ازاین که دوباره آن‌ها را در قفسه‌ها قرار دهد، آزمایش‌های ایمنی را روی آن‌ها انجام خواهد داد. مقامات کتابخانه ملی فرانسه گفته‌اند: «ما این آثار را در قرنطینه قرار داده‌ایم و آزمایشگاهی بیرون از کتابخانه مشغول تحلیل آن‌هاست تا میزان آرسنیک موجود در هر جلد را ارزیابی کند».

قرار گرفتن در معرض آرسنیک با تضعیف علائم تنفسی، ضعف عملکرد ریه و بیماری مزمن ریوی مرتبط است اما قرار گرفتن بلندمدت در معرض این ماده می‌تواند به بروز ضایعات پوستی و سرطان منجر شود.

دیگر رنگ‌های سمی جذاب

پژوهشگران، «پروژه کتاب سمی» (Poison Book Project) را در سال ۲۰۱۹ آغاز کردند و در این پروژه به آزمایش صدها جلد کتاب پرداختند تا فلزات سنگین ازجمله سرب، آرسنیک و کروم را در آن پیدا کنند.

آن‌ها دریافته‌اند که کتاب‌هایی با جلد قرمزرنگ، حاوی ماده معدنی سینابر (Cinnabar) هستند که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می‌شود و رتبه بالایی را در فهرست مواد سمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا دارد. این رنگ قرمز که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد، می‌تواند به مسمومیت با جیوه منجر شود. مسمومیت با جیوه، آسیب عصبی و کلیوی و مشکلات تنفسی را به همراه دارد.

کتاب‌های دارای جلد زرد، حاوی کرومات سرب هستند که در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. با وجود این، رنگ زرد به‌اندازه کتاب‌های قرمز یا سبز باعث نگرانی نمی‌شود زیرا به آن اندازه محلول نیست و همین ویژگی، جذب آن را از راه دست زدن به جلد دشوار می‌کند.

افرادی که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند یا ممکن است کتاب‌هایی با پوشش آرسنیکی در خانه داشته باشند، باید با پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به کتاب و شستن دست‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی انجام دهند. کسانی که کتاب‌ها را در اختیار دارند باید آن‌ها را درون پوشش پلاستیکی قرار دهند تا از پوسته‌پوسته شدن جلد سمی کتاب جلوگیری شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901370 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه