Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام‌جم، پس از ترک اعتیاد، یکی از الزامات جلوگیری از اعتیاد مجدد فرد بهبود یافته و بازگشت وی به آغوش جامعه، آموزش و ایجاد شغل برای وی است.

با این حال بررسی‌ها در استان مازندران نشان می‌دهد باوجود اختصاص بودجه‌ای برای ایجاد اشتغال معتادان بهبود یافته که 15درصد کل اعتبار بهزیستی استان مازندران را شامل می‌شود، این بودجه در مسیر درست خود هزینه نشده و به هدر می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته برخی فعالان مراکز ترک اعتیاد، این بودجه به‌جای صرف در راه ایجاد مهارت و کسب و کار به‌صورت وام و در برخی اوقات با سندسازی توسط مشمولان دریافت شده و صرف حل مشکلات مالی روزمره آنان می‌شود. به عبارت بهتر تنها خاصیتی که از این وام‌ها نصیب نمی‌شود، ایجاد اشتغال است.

بی‌نظارتی بر وام‌های 10 میلیون تومانی

مدیر یکی از مراکز اقامتی درمان اعتیاد مازندران نیز که خود از معتادان بهبود یافته است و بیش از 9 سال از پاکی‌اش می‌گذرد، از عملکرد دولت در حمایت از معتادان بهبود‌یافته انتقاد می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: معتادان بهبود یافته در مازندران با چالش جدی یافتن شغل و فقر معیشتی مواجه‌اند و این امر احتمال بازگشت آنان به اعتیاد را افزایش داده و بیم کم اثر شدن برنامه‌های مبارزه بااعتیاد از این رهگذر می‌رود؛ چون از یک‌سو، ترک و از سوی دیگر معتاد تولید می‌شود.

رضا شکاری که دانش‌آموخته روان‌شناسی بالینی و محقق و پژوهشگر آسیب‌شناسی پیشگیری از اعتیاد نیز است، می‌افزاید: از زمان به تصویر کشیده شدن گورخواب‌ها در تهران و به منظور ساماندهی معتادان کارتن‌خواب در کشور شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر طرح بیمه سلامت معتادان را مصوب و مقرر کرد تمامی مراکز درمانی ترک اعتیاد، بیماران خود را به شرکت‌های بیمه‌ای و مراکز درمانی طرف قرارداد معرفی کنند که متاسفانه به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های بیمه‌ای و درمانی این طرح تاکنون قابلیت اجرایی شدن نیافته است.

وی ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی و فقر معیشتی خانواده‌های معتادان خواستار توجه بیشتر دولت و خیرین به این بخش شد و اظهار کرد: بهزیستی مازندران با اعطای تسهیلات تا سقف ده میلیون تومان به معتادانی که از طریق کمپ‌ها معرفی می‌شوند سعی در ایجاد اشتغال و منابع درآمدی پایدار برای خانواده‌های ایشان دارد اما در این پروسه هیچ نظارتی وجود ندارد و معتادان بهبود یافته با ارائه مدارک صوری تنها در پی به‌دست آوردن مبلغی هستند تا بخشی از مشکلات مالی خود را رفع کنند نه آن‌که در فکر راه‌اندازی کار و کاسبی مطمئنی باشند.

شکاری پذیرفته نشدن معتادان بهبود‌یافته از سوی جامعه را مهم‌ترین عامل لغزش و بازگشت به مصرف مواد مخدر دانست و تصریح کرد: آنچه که مسلم است توانمندسازی معتادان از طریق آموزش، ارتقای اعتماد به نفس و کسب مهارت‌های لازم در کارگاه‌های آموزشی امری حیاتی است که این مقوله نیز خود مستلزم صرف هزینه‌های بالاست. وی یادآور شد: چرا در اساسنامه دستگاه‌های اجرایی و ادارات کل استان برای جذب نیروی انسانی هیچ سهمیه‌ای برای معتادان بهبود یافته دیده نشده است؟ و چرا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، انجمن‌های خیریه و موسسات کارآفرینی و... در به کارگیری نیروهای خود به این گروه اعتماد نمی‌کنند؟

15هزار معتاد بهبود یافته در مازندران

در همین حال، جانشین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران در این خصوص به جام‌جم گفت: در حال حاضر بیش از 53هزار نفر تحت پوشش مراکز درمانی اقامتی و 15 هزار نفر معتاد بهبود یافته عضو انجمن معتادان گمنام مازندران هستند که بازگشت به محیط امن خانواده و جامعه، اشتغال و رفع مشکلات معیشتی آنها از اولین نیازهای این قشر آسیب دیده پس از طی دوره درمان است.

محمد حسین‌زاده با بیان این که ما نیازمند کمک دولت برای کمک به بهبود وضعیت معتادان بهبود یافته هستیم، افزود: مطمئنا اگر همکاری و فعالیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد نبود ما به هیچ یک از اهداف خود در استان دست نمی‌یافتیم.

وی دراین باره از بسته شدن تمام کمپ‌های ترک اعتیاد غیر مجاز در مازندران خبر داد و تصریح کرد: تا سال 92 بیش از 44 کمپ غیر مجاز در مازندران وجود داشت که با نظارت و پیگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دادگستری استان جلوی فعالیت آنها گرفته شد و در حال حاضر بیش از 500 مرکز متادون درمانی در استان وجود دارد که به روش جایگزینی متادون به جای مواد مخدر اما به صورت محدود و برنامه‌ریزی شده، همراه با مشاوره‌های روانشناختی بیماران را تحت درمان قرار می‌دهند.

حسین زاده خاطرنشان کرد: درکمپ‌های غیرمجاز چیزی به‌عنوان بازپروری و بازگشت معتاد به جامعه وجود ندارد و فقط هدف، ترک اعتیاد به هر قیمت و ابزار ممکن است اما گسترش مراکز مجاز، شانس بازگشت معتاد بهبود یافته به جامعه را بیشتر می‌کند.

اول آموزش بعد پرداخت وام

از سوی دیگر، مدیرکل بهزیستی مازندران در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: بیش از 15 درصد اعتبارات اشتغالزایی بهزیستی استان به بهبود یافتگان اعتیاد اختصاص می‌یابد.

سعید آرام تسهیلات پرداختی به این افراد را 120 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون به هریک از معتادان در حال بهبود تا سقف 150 میلیون ریال تسهیلات کم بهره پرداخت شده است.

وی همچنین از تخصیص 200 میلیون ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به معتادان بهبود یافته در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای امسال پرداخت 45 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره است.

آرام ضمن اشاره به همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برای آموزش افراد بهبود یافته گفت: با آموزش بیش از 1500 نفر از معتادان بهبود یافته زمینه برای دریافت تسهیلات و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید فراهم شده است؛ به عبارتی اول آموزش و بعد پرداخت وام را مد نظر قرارداده‌ایم.

این مقام مسئول از فعالیت 67 مرکز درمان اقامتی اعتیاد و دو مرکز مختص بانوان معتاد دارای مجوز در مازندران خبر داد و افزود: در سال گذشته بیش از 12 هزار و 700 نفر در این مراکز تحت درمان و آموزش قرار گرفتند. وی همچنین یادآور شد: هفت مرکز کاهش آسیب‌های اعتیاد و دو مرکز سرپایی درمان اعتیاد شبانه هم در استان وجود دارد که با استقرار و توزیع بسته‌های آموزشی و بهداشتی در میان افرادی که امکان درمان برای آنها وجود ندارد سعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای ناشی از اعتیاد داریم.

مهتاب مظفری‌سوادکوهی

جام‌جم مازندران

به اشتراک گذاری کد خبر : 2912809776722848341 برچسب‌ها : مازندران معتاد اشتغال جام جم آنلاین چالش اشتغال معتادان بهبود یافته در مازندران لینک کوتاه :

ارسال نظر

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود. تصویر امنیتی : پربازدیدها تصاویر دلخراش از موصل بعد از آزادی از دست داعش توضیح مسعود ده نمکی درباره عکس جنجالی اش با باتوم +عکس داعش اجساد 7 کودک عراقی را از تیربرق آویزان کرد ایران به قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است اشک‌های بهاره رهنما در فراق دخترش سرقت ۳ میلیارد تومانی از فروشگاه کت و شلوار +عکس پرسش جالب از خانم بازیگر درباره همسرش / مادر شدن نهایت شیرینی است قتل به خاطر ارتباط پنهانی با خواهر قهوه با بدن ما چه می‌کند؟ دانش آموز بودم که پسر همسایه مان مرا به اتاقک برد! لیست همه پربازدیدها برگزیده‌ها امکان توقف فروش حجمی اینترنت ثابت مورد بررسی قرار می گیرد ماجرای عشق جوان مصری به دختر بیل گیتس افسانه به روایت کارت‌ها هگزاکوپتری با دو بازوی رباتیک سارقان چه خانه‌هایی را دوست دارند؟ چه مواردی خانم‌ها و آقایان را نابارور می‌کند؟ 19 دانستنی جالب درباره‌ انیشتین + عکس پسر لاک‌پشتی+عکس مازراتی ویژه در ایران +عکس باید خانواده های دیپلماتهای ربوده شده را از بلاتکلیفی برهانیم آخرین مطالب همه سایت 04:45 چالش اشتغال معتادان بهبود یافته در مازندران 04:30 حمایت مخالفان بن سلمان از پادشاهی احمدبن عبدالعزیز 04:15 حمایت روانی از بازماندگان زلزله 04:00 واردات، زیر و روی کفش را به هم دوخت 03:45 خمیربازی چه آسان! 03:30 انزوای ترامپ در اجلاس گروه 20 03:20 پیگیری، دوای درد ریزگردهای خوزستان 03:15 4 محور اصلی مذاکرات ژنو 03:00 کارآفرینی با خوردنی‌های نخوردنی 02:45 حذف نادال از ویمبلدون / ماتادور در دام چپ دست لوکزامبورگی فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین رویداد صدرا(صنعت، دانشگاه راه اشتغال) در راستای پیوند دانشگاه و صنعت یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی در دانشگاه آزاد واحد همدان آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام رضا محمدی، مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در مراسم افتتاحیه این رویداد با بیان اینکه سؤال همیشگی خانواده‌ها تردید در انتخاب مسیر ادامه تحصیل یا مسیر کار و اشتغال برای آینده فرزندانشان است، اظهار کرد: خانواده‌ها اکثراً نگرانی درباره بازار کار پس از اتمام تحصیل و از سوی دیگر نگرانی و تردید نداشتن تحصیلات عالی دارند.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده ارتباط بین دانشگاه و صنعت راه حل این تردیدهاست، افزود: با تقویت این رویکرد، هم تحصیل انجام می‌شود و هم بازار کار دقیقی پیش روی دانشجویان است.

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان ارتباط دانش و مهارت و دانشگاه با فناوری را ضرورت امروز دانست و گفت: رویداد صدرا در دانشگاه راهکاری برای ایجاد پیوند صنعت و دانشگاه است به طوری که صنعت، دانشگاه و راه اشتغال را تبیین می‌کند.

محمدی تأکید کرد: چنانچه رویداد صدرا در جایگاه اصلی خودش واقع شود خروجی با رویکرد تحول در بازار کار به دنبال دارد و نقطه عطفی در حل مسائل جامعه خواهد بود. دانشگاه محل تجمع افراد فرهیخته بوده و به اغراق در همه دنیا بسیاری از افتخارات به‌واسطه دانشجویان رقم خورده است.

حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان نیز پیوند صنعت و دانشگاه را ضرورت دانست و خواستار حرکت مجدانه در این حوزه شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • غافلگیری سارقان کلینیک ترک اعتیاد
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • رویداد صدرا به ایستگاه اندیمشک رسید
  • دستگیری ۲۸ عضو یک شرکت هرمی
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری