Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خام فروشی صنایع بالا دستی در کشور از چالش هایی محسوب می شود که استمرار این روند، می‌تواند توان و حوزه تولید کشور را با آسیب و هزینه های سنگینی مواجه سازد.

به واقع،کم نیستند تولیدکنندگان مواد معدنی و پتروشیمی هایی که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های خود را متوجه خام فروشی نموده اند، رویه ای نامیمون که ظاهراً منافع و مزایای آن برای عده‌ای از تولیدکنندگانِ فعال در این حوزه (مواد خام) با چنان جذابیتی همراه است که مایل به ترک این روند نامطلوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی فرنیان پور،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش حائز اهمیت مواد خام در تأمین نیاز بسیاری از مراکز تولیدی و صنعتی و تأثیرات مخربِ فقدان و کمبود مواد مذکور برای واحدها و مجموعه های این‌چنینی، اظهار داشت: در برخی از صنایع همچون نساجی، لوازم خانگی، صنعت برق، صنایع پلاستیک و...نیازِ به مواد خام و اولیه، بیش از بخش های دیگر احساس می شود.

وی افزود: طبیعتاً در فقدان و کمبود مواد خام، ضریب مشکلات و محدودیت‌های مراکز صنعتی و تولیدی به نحو فزآینده ای تشدید خواهد شد و به واقع می توان رکود و کمبود مواد اولیه را برای برخی از مراکز تولیدی به مثابه دو لبه قیچی قلمداد کرد که امکان فعالیت و استمرار تولید را سخت، دشوار و در پاره ای از موارد ناممکن می سازد.

فرنیان پور عنوان کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با تعریفِ ساز و کارهای مقتضی، شرایط و بستری را ایجاد شده که به‌واسطه آن فروش و صادرات مواد خام به بازارهای برون مرزی و بین المللی، مقرون به صرفه نیست و به تبع آن با سوق پیدا کردن مواد مذکور به سمت واحدها، مجموعه ها و مراکز تولیدی و صنعتی داخلی، تحرک و پویایی مطلوبی در فرآیند تولیدی آنها ایجاد شده است.

وی افزود: متأسفانه برخی از خلأهای قانونی در ایران باعث شده آن‌چنانکه شایسته است در هدایت مواد اولیه و خام به سمت مراکز و مجموعه های صنعنی و تولیدی موفق عمل نکنیم و به نوعی برخی از فعالان این عرصه (تولید کنندکان بالادستی مواد خام)، منافع کوتاه مدتِ خود را بر منافع بلند مدت اما اساسی کشور ترجیح می دهند.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: نتیجه چنین رویه ای، در دشوار شدن روند تأمین مواد اولیهِ مورد نیاز تولیدکنندگان ظهور و بروز پیدا می‌کند که یقیناً در سالی که به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده، لزوم بازبینی و تجدید نظر در سیاست های مرتبط با این حوزه بیش از پیش احساس می شود.

فرنیان پور گفت: از سوی دیگر، متأسفانه شاهد هستیم برخی از صادرکنندگان مواد اولیه، تمایل چندانی به بکارگیری منابع و ارز به دست آمده از محل صادرات در حوزه های داخلی نشان نمی‌دهند و بعضاً به واردات محصولات و کالاهایی همچون خودرو و...به کشور مبادرت می ورزند که این اقدامات برخلاف مصالح اقتصادی کشور، به نظر می رسد.

دیوار بلند تعرفه ای برای واردات مواد خام، شرایط فعالیت را دشوار کرده است

رضا ترابیان، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم در نظر گرفتن دغدغه های ملی و میهنی در حوزه های صنعتی از سوی تولیدکنندگان بالا دستی مواد خام و اولیه، اظهار داشت: متأسفانه منافع کوتاه مدت و سهولت عرضه این محصولات به بازارهای خارجی باعث شده تا فعالان این عرصه، رغبت چندانی به فروش محصولات پایه و خام تولیدی در بازارهای داخلی نشان ندهند.

وی افزود: در نقطه مقابل، مراکز صنعتی و تولیدی برای بقاء و استمرار فعالیت‌های تولیدیِ مرتبط با مجموعه خود، ناچار به تأمین مواد اولیه و خام مورد نیاز است و در فضا و بستری که عرضه مواد خام داخلی در بازار ایران محدود است، به تبع فعالان صنعتی و تولیدی ناچار می شوند، نیاز خود را از بازارهای خارجی تأمین نمایند که این روند بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی که به تمرکز و تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های داخلی معطوف است، به نظر می رسد.

ترابیان گفت: از سوی دیگر متقاضیانِ داخلیِ خرید مواد خام، برای تأمین نیاز خود با دیوار بلند تعرفه های آن‌چنانی مواجه هستند که به تبع در چنین شرایطی هزینه تمام شده تولیدات نیز بالا می رود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: نفس و اساس خام فروشی با ایراد و اشکالاتی جدی همراه است، زیرا فروش و صادرات این محصولات، فاقد ارزش افزوده کافی و مطلوب است، در صورتیکه بکارگیری و عرضه این مواد در بازار داخلی ( در راستای تأمین مواد خام و اولیه مورد نیاز کارخانجات) ، می‌تواند ارزش افزوده فزآینده ای را حاصل کند که در میان مدت و بلند مدت تأمین کننده منافع ملی کشور در بخش های گوناگون اقتصادی و غیر نفتی خواهد بود.

وی در خاتمه یادآور شد: امید آن داریم دستگاه های ذی‌ربط با اتخاذ تدابیر سازنده و مقتضی، شرایط را برای عرضه مواد خامِ مورد نیازِ تولیدکنندگان داخلی و سخت تر شدن روند صادرات این محصولات (در شرایطی که بازار داخلی تشنه و نیازمند به آن است) ، فراهم سازند که قطعاً خروجی آن برای اقتصاد کشور مطلوب اثر خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است.

سیداحمدرضا سیدعلیان ۸ اردیبهشت ماه در بازدید از یک شرکت دامداری، استفاده از بقایای بخش کشاورزی را فرصتی برای افزایش بهره‌وری دانست و بر اهمیت و جایگاه آب در تولید تأکید کرد.

وی اظهار کرد: به جای کلمه ضایعات و زائدات بخش کشاورزی بهتر است از کلمه بقایا و پسماندهای این بخش استفاده کنیم، این بقایای بخش کشاورزی و حتی خانگی می‌تواند در کارخانجاتی تبدیل به خوراک دام شوند.

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه به صورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه‌ای اهمیتی بالاتر از بقایا و بازماندهای این بخش دارد، افزود: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه ضمن تأکید بر ایجاد زنجیره تولید شیر توسط دامداری‌های صنعتی گفت: با توجه به ظرفیت‌های تعاونی دامداران نیشابور در بخش تولید شیر به منظور خدمات‌دهی بهتر به گاوداران، تکمیل زنجیره شیر این تعاونی با سرمایه‌گذاری در حوزه لبنیات می‌تواند قدم مؤثری برای اعضای تعاونی و دامداران شهرستان باشد.

احمد داوطلب زرقی گفت: پیش‌روی گاوداران صنعتی و سنتی استان در خصوص سامانه بازارگاه برخی مشکلات وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در این بازدید با اشاره به اینکه نیشابور از شهرستان‌های پیشرو در زمینه دام استان است، به تقدیر از خدمات ارزنده‌ تشکل‌های بخش دامی شهرستان پرداخت و گفت: این شهرستان با بیش از ۶۱ هزار رأس دام سنگین و تولید شیری حدود ۲۶ هزار تن در سال در استان رتبه اول و در تولید گوشت با ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال، رتبه دوم را دارد.

علی مبارکی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل محدودکننده توسعه بخش کشاورزی تولید نهاده است، افزود: در بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بقایا داریم که قسمت عمده آن یا سوزانده و یا دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چند دور ریختن بقایا باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود اما از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده‌های خام دامی از خارج کشور داریم، گفت: لازم است در خصوص صدور مجوزها و تسهیلات لازم برای بازگرداندن این پسماندها به چرخه خوراک دام که منجر به کاهش قیمت آن و تأمین امنیت غذایی می‌شود اقدام عاجل صورت پذیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • فروش بیش از ۵۵ هزار تن گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد