Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از محمدرضا مرتضايي: مدل محبوب هيونداي سانتافه در سال 2018 با ويژگي هايي جديد باز مي گردد و اين بازگشت احتمالا آخرين حضور اين مدل در عرصه خودرو سازي است. ساخت مدل جديد سانتافه در زمره‌ي موجي جديد از ساخت ماشين هاي سه رديفي مثل تويوتا هايلندر و يا هوندا پايلوت، به شمار مي رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با افزايش سايز مدل جديد سانتافه، مدل هاي پيشين آن در برابرش قدري کوچک به نظر مي رسند.



در حالي که هنوز يک يا دو سال تا رونمايي از مدل جديد سانتافه باقي مانده است، مدل کنوني اين خودرو همچنان از نظر ايمني در تصادف و قيمت، ايده آل به نظر مي رسد. گروه Car Connection به دلايل ذکر شده، به علاوه سواري راحت با اين خودرو و قابليت هاي متنوع آن، امتياز 3/7 از 10 را به اين خودرو اختصاص مي دهد.

البته دليل محبوبيت سانتافه، ظاهر و سبک طراحي زيباي آن نيست اما طراحي بسيار حرفه اي و آرامش بخشي که ترکيبي از سبک خودروهاي هاي SUV و سواري است؛ از پنجره هاي شش تکه گرفته تا انحناي ظريف سقف، اين ماشين چشم نواز است.

عملکرد اين خودرو نيز، بهترين ويژگي آن محسوب نمي شود. طي مسافت زياد با توجه به حجم مخزن بنزين، و هم چنين شتاب موتور شش سيلندر اين خودرو، نسبت به ساير خودروها متوسط ارزيابي مي شود. رانندگي در سانتافه، احساس شکوه و غرور را در سرنشينان برمي انگيزد و زماني که کنترل سه گانه فرمان آن در حالت ورزشي قرار مي گيرد، بهتر مي تواند خود را با مسير بزرگراه ها تطبيق دهد.


از نظر کارشناسان سايت Car Connection دليل محبوبيت سانتافه، فضاي داخلي آن است. شرکت هيونداي سرنشينان جلو را با انواع و اقسام فضاها غافلگير کرده که همه اين موارد بر جذابيت خريد آن افزوده است. سرنشينان رديف دوم نيز امکانات نسبتا خوبي دارند. رديف سوم را براي افراد ريز و کوچک هيکل رزو کنيد و اگر تمام صندلي ها پر هستند، بار کمتري برداريد چرا که فضاي پشتي سانتافه نسبت به رقباي جديد تر اين مدل، کوچکتر است.

سانتافه در آزمون هاي تصادفات عملکرد بسيار خوبي داشته است و داراي يک دوربين براي نشان دادن نماي عقب ماشين است. هشدارها در هنگام افزايش احتمال برخورد از سمت جلو و ترمز اتوماتيک اضطراري در نسخه گران تر اين خودرو، به صورت استاندارد در آمده اند. از ويژگي هاي جالب ديگر آن، پخش صدا به صورت High-end audio، قابليت محرک بودن تمام چرخ ها (AWD)، و يک سقف پانورميک را مي توان نام برد – اما هيونداي سيستم سرگرمي را براي رديف عقب سرنشينان فراهم نکرده است و اين اقدام را با اين فرض که تبلت يا شبکه موبايل شما قادر به انجام اين کار خواهند بود، انجام داده است.

طراحي و شکل ظاهري

به نظر مي رسد که واژه "آرام بخش" براي توصيف سبک ظاهري اين خودرو مناسب باشد. شرکت هيونداي مدل2018 سانتافه را با اندکي تغييرات در طراحي عقب و جلو خودرو عرضه کرده است. اين شکل جديد اگرچه ماجراجويانه نيست، اما زيبايي خارجي و دروني حودرو حفظ شده است. طراحي شکل ظاهري سانتافه، امتياز 7 از 10 را از مقياس Car Connection دريافت کرده است.




سانتافه بدون غوغا و سر و صدا وارد بازار خودرو شده است. مي توان گفت که جلوبندي مشبک شش قسمتي اين خودرو، به استاندارد درجه يک خودرو هاي کراس اور (CUV) (منظور خودرو هايي است که ترکيبي از خودرو هاي SUV و خودروهاي سواري هستند) تبديل شده است. تغيير شکل سپر جلويي خودرو، و چراغ هاي LED به زيبايي ظاهري چهره اين خودرو خدشه اي وارد نکرده است.

ظاهر خودرو از نماي کناري، همه چيز تمام استبه طوري که زيبايي هاي ظاهري آن از اين زاويه بيشتر به چشم مي آيد. اين خودرو مشابه يک ون کوچک است که درهاي کشوئي ون معمولي را ندارد . سقف منحني و شيشه هاي پنجره هاي آن، نشانه هايي از ميني ون هاي معمولي موجود در بازار، به استثناي خودرو بسيار شيک کرايسلر پاسيفيکا را به ذهن مي آورد.

کابين راننده نيز مشابه استاندارد هاي درجه يک خودروهاي SUV است؛ يک بورد به شکل سپر که در دو طرف آن دريچه هاي بزرگي براي تهويه هوا قرار دارد نيز در آن ديده مي شود. سطح داشبورد شکلي موج دار داشته و تا جلوي سرنشينان ديگر ادامه پيدا مي کند. در بخش هاي مختلف سانتافه 2018، گيج هاي مختلف و کنسول مرکزي کنترل و دکمه هاي مختلفي براي کنترل سرعت فن و صدا قرار داده شده است. در برخي نسخه هاي اين خودرو، صفحه لمسي بزرگتر همراه با گيج هاي الکترولوميسنت قرار داده شده که اين کار بدون آنکه از استاندارد خودروهاي کراس اور فاصله بگيرد، انجام شده است.

عملکرد

عملکرد خودرو قابل قبول ارزيابي شده است اما قدرت بيشتر قطعا براي چنين خودرويي ضرر نخواهد داشت. شرکت هيونداي، مدل سانتافه را به يک موتور 6 سيلندر با حجم 3/3 ليتري و 6 دنده اتوماتيک مجهز کرده است. اين پيشرانه در حالت محرک بودن چرخ هاي جلو يا تمام چرخ ها به اندازه اي توان ايجاد مي کند که براي حرکت خودرو کاملا پر از سرنشين کافي است.

راندن خودرو و سيستم هدايت فرمان آن در مقايسه با موتور عملکرد بهتري دارند، بنابراين کارشناسان Car Connection به عملکرد سانتافه در اين قسمت امتياز 6 از 10 را اختصاص داده است.

بخش پيشرانه موتور طوري تنظيم شده که در دور موتورهاي پايين، توان بيشتري تأمين کند. با اين حال، شتاب اين خودرو در حد متوسط قرار دارد و شايد دليل اصلي اين مسئله به وزن 4000 پوندي سانتافه بر ميگردد. تغيير آرام و سريع حالت رانندگي (تعويض دنده) در هنگام حرکت از مزاياي هميشگي سانتافه است به طوري که سيستم تغيير دنده دستي آن را تا اندازه اي غير ضروري جلوه مي دهد. گيربکس اين ماشين نيز هنگام فشار ناگهاني پدال گار، راننده را سورپرايز مي کند.

يکي از نکات قابل توجه سانتافه اين است که قادر است بار يا جسمي به وزن 5000 پوند را به صورت بوکسل، بکشد. سيستم هدايت فرمان برقي سانتافه سه حالت انتخابي مختلف به نام هاي اقتصادي، معمولي و ورزشي دارد. تجربه ي هيونداي در سيستم هاي هدايت فرمان برقي، بسيار دور و دراز است و سانتافه نيز از اين قاعده مستثني نيست. اين سيستم تمايلي به هدايت شدن در جهتي خارج از حالت پايه ندارد و هنگام حرکت در بزرگراه هاي ميان ايالتي آمريکا، اندکي دچار سردرگمي مي شود. يکي ديگر از نکات جالب سانتافه اين است که با فعال کردن حالت ورزشي در آن به وزنش اضافه مي شود و سواري راحت تري در بزرگراه ها خواهيم داشت.

با قرار گيري استرات در بخش جلويي و سيستم تعليق چند بخشي در عقب، سانتافه توانسته بين حرکت آرام و بي سر و صدا و فضاي بار موجود در صندوق عقب خود (سيستم هاي بزرگ و پيچيده تعليق در عقب خودرو، فضاي زيادي اشغال مي کنند) تعادل خوبي برقرار کرده است. بزرگترين مزيت سانتافه 2018 شايد طول نسبتا بزرگ آن باشد. فاصله زياد بين دو محور چرخ ها، بيشتر ناهمواري هاي مسير را خنثي مي کند و اين مسئله حتي زماني که مجهز به چرخ هاي 19 اينچي نيز است، صادق مي باشد.




آسايش و راحتي و کيفيت

سانتافه 2018 به طور کلي بسيار بزرگ و راحت است، اما اندازه آن نسبتا به خودرو هاي رقيب، اندکي کوچک تر ارزيابي شده است. سانتافه 2018 در واقع نسخه اي از خودروهاي SUV هيونداي با سه رديف سر نشين است. اين ماشين به نوبه خود بسيار بزرگ و جا دار است، اما اندازه آن نسبت به خودرو هاي رقيب نظير مدل هوندا پايلوت کوچکتر است. Car connection از نظر تعداد فضاي سرنشينان و بار و هم چنين چيدمان قابل تغيير رديف سوم سرنشينان امتياز 9 از 10 را به سانتافه اختصاص مي دهد.

شرکت هيونداي اين مدل از سانتافه را به عنوان يک خودرو با 6 يا 7 سرنشين به فروش مي رساند. در هر دو حالت، طول اين خودرو 1/193 اينچ (5/8 اينچ بيشتر از طول Santa Fe Sport) بوده و فواصل دو محور چرخ آن 2/110 اينچ (9/3 اينچ بيشتر از مدل اسپورت) است.

رديف جلوي سرنشينان به خوبي نشان مي دهد که چرا بسياري از رانندگان خودروهاي SUV و ميني ون ها، به سمت خودرو هاي کراس اوري مانند سانتافه روي آورده اند. فضاي تعبيه شده براي سر و پاهاي سرنشينان بسيار زياد است؛ البته به جز در حالتي که سانروف پانورميکي آن مورد استفاده قرار مي گيرد که اين آپشن در مدل هاي نهايي (Ultimate) قرار داده شده است. صندلي هاي بسيار نرم و پشتي هاي بسيار محکم براي سرنشينان جلو، با بالشتک هاي زير سري به خوبي تطبيق داده شده اند و اين هماهنگي بسيار رضايت بخش ارزيابي شده است. به خصوص اگر شما قبلا يک فورد فلکس را رانده باشيد؛ چرا که در حين رانندگي قطعا اين جس را داشته ايد که گردنتان به سمت جلو هل داده مي شود.

در فضاي بين دو سرنشين جلو، فضاي زيادي براي نگه داري ليوان ها و ريختن زباله ها تعبيه شده است که شامل يک محفظه عميق که در جلوي محل تنظيم دنده قرار دارد، مي شود.

در رديف دوم سانتافه يک نيمکت کشيده يا دو صندلي مشابه صندلي راننده براي سرنشينان فراهم شده است. طولاني بودن فاصله دو محور، موجب شده که فضاي پاها براي رديف دوم سرنشينان نيز مناسب باشد و صندلي ها از تکيه گاه خوبي برخوردار هستند و حتي در برخي مدل ها، داراي سيستم حرارتي نيز هستند.

رديف سوم اين ماشين در واقع قسمتي است که سانتافه در تنظيم و چيدمان آن از رقباي خود عقب تر است. صندلي ها کوچک بوده و فضاي بسيار کمي با کف دارند. دسترسي به آن ها حتي با جلو کشيدن صندلي هاي رديف دوم اندکي دشوار است. فضاي سر و زانو براي سرنشينان اين رديف بسيار محدود است.

فضاي حمل بار (صندوق عقب) بسيار باريک سانتافه در پشت رديف سوم، با حجم تنها 5/13 فوت مکعب، يک ضعف بزرگ براي اين ماشين به شمار مي رود. البته اگر رديف سوم صندلي ها را تا کنيد، فضاي بار سانتافه به 40 فوت مکعب تبديل خواهد شد.

سانتافه کابين بسيار زيبا و جالبي دارد؛ در مدل هاي گران قيمت آن، از جنس چوب و در مدل هاي ارزان تر از جنس پلاستيک ساخته شده است.. مدل 6 سيلندر اين ماشين صداي بسيار کمي را ايجاد مي کند اما صداي چرخ ها نسبت به مدل اسپورت، بيشتر به گوش مي رسد.

ايمني

سانتافه در تصادف هاي آزمايشي، امتيازهاي بسيار عالي کسب کرده اما در عين حال بايد گفت که جديدترين ويژگي ايمني استاندارد را هنوز کسب نکرده است. شرکت هيونداي هنوز امتيازهاي کسب شده در تصادفات آزمايشي را براي مدل 2018 به روز رساني نکرده اما تعميم امتيازهاي مدل 2017 به اين مدل نيز براي سانتافه 2018 کافي خواهد بود.

در سال 2017، موسسه بيمه ايمني بزرگراه هاي آمريکا (IIHS) مدل 2017 سانتافه را به عنوان بهترين انتخاب از نظر ايمني معرفي کرد. اين خودرو در تمام تصادفات آزمايشي امتيازات خوبي به دست آورده است. در عين حال، اداره ايمني ترافيک بزرگراه هاي امريکا (NHTSA) در تمام آزمون ها به اين خودرو 5 ستاره را اختصاص داده است که البته اين موضوع تنها يک استثنا دارد چرا که در آزمون مقاومت در هنگام چپ کردن اين خودرو 4 ستاره دريافت کرده است.



دوربينِ نما از عقب به صورت استاندارد در تمامي مدل ها به کار رفته است و دوربين هاي مربوط به نماهاي جانبي و اطراف ماشين به صورت آپشن هاي دلخواه در آن قرار مي گيرند.

در مقياس رتبه بندي Car Connection، سانتافه از نظر ايمني امتياز 8 از 10 را کسب مي کند. اگر هيونداي سيستم هشدار در هنگام برخورد با مانع از سمت جلو، و ترمزهاي اتوماتيک اضطراري را روي مدل هاي بيشتري قرار دهد، مي تواند به دريافت امتياز 9 اميدوار باشد.




امکانات

مدل 2018 سانتافه با قابليت هاي خاص نظير تهويه حرارتي صندلي ها و سيستم صوتي پرميوم عرضه خواهد شد. اين خودرو در نسخه هاي پايه، SE، Limited و Ultimate به فروش خواهد رسيد.



خصوصيات استاندارد و دلخواه اين خودرو، به همراه سيستم اطلاعاتي- سرگرم کننده آن در معيار Car connection امتياز 8 از 10 را کسب خواهد کرد.

تمام مدل هاي سانتافه با ويژگي هاي خاص قدرتي، کنترل در حالت کروز، صندلي هاي روکش شده، يک دوربين از نماي عقب، صندلي برقي راننده، سيستم کنترل تهويه مطبوع دوگانه در داخل خودرو، قابليت پخش صوت هاي AM/FM/XM/CD با اتصال USB و بلو توث، و يک صفحه لمسي 7 اينچي مجهز شده اند. در مدل هاي پايه و SE، چرخ هاي 18 اينچي آلياژي استاندارد هستند.

در تريم پرميوم سانتافه 2018، گزينه هاي صندلي برقي براي سرنشين، روشن شدن بدون کليد، سنسور تشخيص نقاط کور، و باز و بسته شدن خودکار درب عقب محفظه بار خودرو نيز اضافه شده اند. مدل Limited سانتافه، از امکانات سيستم گرمايش صندلي ها و فرمان خودرو، قطعات چرمي و گيج هاي الکترو لوميسنت، برخوردار است.




تريم نهايي سانتافه 2018، داراي دوربين هاي نماي اطراف، سنسورهاي پارک کردن، سيستم هاي تهويه و گرمايشي در رديف جلو، صفحه لمسي 8 اينچي و چرخ هاي 19 اينچي است. به علاوه، اين مدل مجهز به سيستم هشدار دهنده برخورد از سمت جلو و ترمزهاي اضطراري اتوماتيک، کنترل تطبيقي کروز،و سيستم هشدار دهنده در صورت خروج از لاين مي باشد.

هيونداي براي سرنشينان عقب، سيستم سرگرم کننده در نظر نگرفته است و باور مهندسين و مسئولين اين شرکت اين بوده است که اکثر سرنشينان به ابزار سرگرمي مثل گوشي هاي هوشمند و تبلت و لپتاپ دسترسي دارند.



سيستم تلماتيک هيونداي با عنوان BLueLink خدمات متنوعي نظير قفل شدن درها و استارت خودرو را فراهم مي کند. با روي کار آمدن مدل 2018 ، استفاده از اين سيستم و خدمات آن توسط هيونداي، سه ساله مي شود.

اقتصادي بودن مصرف سوخت

مدل 2018 سانتافه از نظر مصرف سوخت در مقايسه با مدل هايي که سيستم دو چرخ جلو محرک (FrontWD) دارند، اقتصادي تر است. اما عملکرد مصرف سوخت بهينه اين مدل در مقايسه با خودروهاي تمام چرخ محرک، عملکردي متوسط دارد. بهترين حالت مصرف سوخت بهينه در اين مدل، حالتي است که تنها محور تحرک دو چرخ جلو فعال است.

سانتافه با موتور 6 سيلندر و تعويض اتوماتيک دنده، از ديدگاه EPA، امتيازهاي 18 مايل در هر گالن (MPG) در شهر، 25 Mpg در بزرگراه، و به صورت ترکيبي 21 mpg را به خود اختصاص داده است. اين ارقام، در حالت محرک بودن تمام چرخ ها، به صورت 18/24/20 خواهد بود.




با توجه به مقياس سبز Car Connection ، امتياز 6 از 10 را به خود اختصاص مي دهد. به نظر مي رسد که حالت AWD سانتافه، در مقايسه با امتياز 22 mpg مدل Pilot هوندا، يا 21 mpg مربوط به داج دورانگو، نياز به تقويت شدن دارد.

ديدگاه منتقدان

نکات مثبت:

• هيچ نقص واضح و قابل توجهي ندارد
• قيمت آن بسيار مناسب است
• فضاي مسافران در حد عالي است
• کاملا مجهز، در قسمت بورد
• انتقال آرام و روان توان توسط موتور 6 سيلندر

نکات منفي:

• جريمه هاي سنگين تجاوز از محدوده کليومتراژ مشخص شده در قرار داد کرايه در حالت محرک بودن تمام چرخ ها (AWD)
• کم بودن تعداد 6 دنده
• فضاي باريک رديف سوم



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۳۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپشن جدید خودرو‌های آمریکا

به گزارش صدای ایران از ایسنا، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات‌متحده اعلام کرد که تمام خودرو‌های سواری و کامیون‌های جدید فروخته شده در ایالات‌متحده تا سپتامبر ۲۰۲۹ باید سیستم ترمز اضطراری خودکار داشته باشند و اعلام کرد که این قانون سالانه جان ۳۶۰ نفر را نجات می‌دهد و از حداقل ۲۴ هزار آسیب ناشی از این مشکل جلوگیری می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار از سنسور‌هایی برای تشخیص اینکه خودرو‌ها نزدیک به برخورد با خودروی دیگر یا عابر پیاده در جلو هستند، استفاده می‌کنند و اگر راننده این کار را نکرده باشد، به‌طور خودکار ترمز می‌گیرد. این قانون سیستم را ملزم به شناسایی عابران پیاده در نور روز و شب می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • معرفی جان سخت‌ترین خودروها در جهان (+عکس)
  • نخستین گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید خودرو در قزوین صادر شد
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • سانتافه 2024؛ جوجه اردک زشت کره ای در نمایشگاه خودرو پکن (+تصاویر)
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • سیستم‌های صوتی XTRIM VX | تجربه حضور در یک کنسرت اختصاصی
  • هدیه عجیبی که رونالدو از عربستانی‌ها گرفت
  • سورپرایز ایران خودرو برای خودروی محبوب
  • امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی می‌کند