Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@18:55:38 GMT

آیا محصولات تغییریافته ژنتیکى خوب است

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۸۳۴۰۹

آیا محصولات تغییریافته ژنتیکى خوب است

این روزها خبر از تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی زیاد به گوش می رسد، جانداران تراریخت و فروریخت کاربردهای زیادی در پزشکی و زیست‌فناوری دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امروزه بسیاری از پروتئین‌های دارویی مانند انسولین، فاکتور ۸ انعقاد خون، هورمون‌های رشد و غیره از طریق فناوری تراریخت تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با استفاده از فناوری تراریخت گیاهانی تولید شده‌اند که ارزش غذایی بیشتری دارند یا مقاوم به یک سری از آفت‌ها هستند.


شاخص ترین کاربردهاى دست‌ورزى ژنتیکى، کاهش مشکلات بخش کشاورزى خواهد بود؛ بخشى که 38 درصد خشکى ها را در بر مى‌گیرد و زیستگاه و زیست بوم هاى طبیعى را اشغال مى کند. غلات اصلاح ژنتیکى شده مى توانند به صورت کارآمدتر تولید شده به نحوى که بخشى از این زمین ها به صاحب اصلى آن که طبیعت است، بازگرداند.

ایستادن در صف مخالفان این دستاوردهای مهندسى ژنتیک بر مبناى هوادارى از فلسفه غذاهاى ارگانیک است که ناشى از یک برداشت ساده است: هر چه طبیعى است خوب است و هر چه مصنوعى است، بد .

مهندسى ژنتیک در نظر کشاورزان ارگانیک غیرقابل قبول است فقط به خاطر اینکه دستاوردهاى آن از آزمایشگاه بیرون مى آید. به طور مثال «چارلز مارگولیس» سخنگوى صلح سبز شاخه آمریکا مى گوید: «ما فکر مى کنیم Enviropigفرانکشتاینى در لباس مبدل است«.

از لحاظ فنى هر گیاه یا جانور حاصل از انتخاب انسان در بین موتاسیون هاى اتفاقى در طبیعت هم ممکن است ایجاد شود. پرتوهاى پرانرژى کیهانى کروموزوم ها را به قطعات کوچک مى شکنند و آنها دوباره به طور اتفاقى به یکدیگر متصل مى گردند. بدین طریق طبیعت برخى اوقات نسخه هایى از ژن ها را خلق مى کند که قبلاً وجود نداشته اند.

کارهاى آزمایشگاهى تفاوت هایى با آنچه طبیعت انجام مى دهد، دارند، دانشمندان مى توانند تغییرات ظریف و دقیقى در DNA موجودات ایجاد کنند، این موضوع در مورد تحقیقات دانشمندان کانادایى نیز صدق مى کند. به طور مثال آنها یک ترکیب جدید مولکول DNA ایجاد کرده اند که وقتى در داخل جنین خوک قرار گیرد، باعث تولید Enviropig مى شود که توانایى ترشح آنزیم آزادکننده فسفر را در بزاقش دارا است.

نتایج به دست آمده هیجان انگیز بوده است، خوک هاى جدید مى توانند تمامى فسفر مورد نیاز خود را از خوراک معمول دام تامین کنند و نیازى به افزودن مکمل هاى غذایى که امروزه دامداران به طور فزاینده اى از آنها استفاده مى کنند، نیست.

این عملیات میزان فسفر موجود در فضولات دام را تا 75 درصد کاهش مى دهد .البته آزمایش قانع کننده اى لازم است که نشان دهد یک فعالیت مهندسى ژنتیک و محصول حاصل از آن براى انسان خطرناک نیست. دانشمندان مى توانند موارد کار را با فنونى که به آنها امکان آزمایش و مقایسه ساختار و عمل تک تک ژن هاى یک جانور را مى دهد، انجام دهند .

مزیت افزوده شده به Enviropigیک آنزیم اضافى در بزاق آن است که به طور طبیعى در میلیاردها باکترى موجود در دستگاه گوارش هر انسان وجوددارند؛ بنابراین Enviropig براى مصرف انسان به اندازه خوک هاى غیرتغییر یافته ژنتیکى بى خطر است .

کشاورزان ارگانیک مدعى هستند که رهیافت هاى آنان در کشاورزى کاملاً طبیعى بوده و براى محیط زیست بسیار بهتر از زراعت به قول آنها سنتى است .تعریفى که کمیسیون اروپا از کشاورزى ارگانیک ارائه مى دهد به این صورت است: «بهره بردارى از فنونى در کشاورزى که به زیست بوم هاى پایدار و کاهش آلودگى محیط زیست کمک مى کند «.حال اگر فکر مى کنید که کشاورزان ارگانیک Enviropig یا هرگونه جاندار اصلاح ژنتیکى شده دیگر را که آلودگى محیط زیست را کاهش مى دهند بپذیرند، سخت در اشتباه هستید.

حال اگر کشاورزان سنتى شروع به پرورش Enviropig کنند، مزارع پرورش خوک ارگانیک آلودگى بسیار بیشترى نسبت به آنان ایجاد خواهند کرد و در این صورت سازمان هاى حفاظت از محیط زیست وارد عمل خواهند شد و مزارع ارگانیک را تعطیل خواهند کرد .

باید اذعان کرد که از نظر بهداشتى هم کشاورزى ارگانیک ارزش قابل توجهى ندارد. مصرف کنندگان تمایل دارند محصولات ارگانیکى اى را خریدارى کنند که همان گونه که در تبلیغات ادعا مى شود بدون استفاده ازآفت کش هاى شیمیایى تولید شده باشند. این یک تصور اشتباه است، کشاورزان ارگانیک از Rotenone استفاده کنند که مورد دوم با بیمارى پارکینسون مرتبط است. استفاده از این مواددر مزارع ارگانیک پذیرفته شده است، چرا که این مواد در طبیعت وجود دارند Pyrethrin. توسط نوعى گل داوودى (Chrysanthemum(تولید مى شود و Rotenoneاز یک نوع انگور محلى هندى به دست مى آید. واقعیت این است که تمامى آفت کش هاى مرسوم مورد استفاده در کشاورزى سریعاً از بین مى روند و خطرناچیزى براى مصرف کنندگان دارند، اما حساسیت به غذاهاى طبیعى سالانه جان صدها کودک را مى گیرد. غذاهاى دست ورزى شده ژنتیکى تا حد زیادى مى توانند این خطرات احتمالى را کاهش دهند .

»الیوت هرمان» دانشمند آمریکایى در پروژ ه اى که در وزارت کشاورزى آمریکا انجام شد، موفق به تولید نوعى سویا با میزان حساسیت زایى پایین شده است. این دانشمند موفق شده است، ژن مسئول 65 درصد ازموارد آلرژى زایى سویا را از کار بیندازد .

دانشمندان دیگرى نیز خاموش کردن ژن هاى مسئول حساسیت زایى بادام زمینى ومیگو را گزارش کرده اند. اگر این محصولات به بازار بیایند، سویا و بادام زمینى ارگانیک خطرات بیشترى نسبت به این محصولات براى سلامت انسان خواهند داشت .

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۳۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برخی مغازه‌ها، واحدهای فروش میوه و تره‌بار و البته برخی سودجویان، از تبلیغاتی استفاده می‌کنند که با واقعیت تفاوت زیادی دارد. در این تبلیغات سعی شده با استفاده از عباراتی همچون عرضه محصولات ارگانیک و خانگی، اطمینان خریداران به محصولات ظاهراً سالم آنها جلب شود. موضوعی که در عرضه آبلیموهای سنتی و صنعتی خود را بخوبی نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راه‌های تشخیص میوه خشک ارگانیک

هر چند در این میان برخی واحدهای تولیدی به خاطر سودجویی، دست به تقلب می‌زنند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. اما با این حال استفاده از محصولاتی که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند خطر به‌ مراتب کمتری نسبت به استفاده از محصولات خانگی دارند چرا که این محصولات حداقل اطلاعات لازم برای ردیابی محصولات دارای مشکل را به مصرف‌کنندگان و مسئولان ذی‌ربط می‌دهند.

این گزارش به دنبال بررسی‌های علمی یکی از باورهای اشتباه مردم در خصوص آبلیموهای سنتی تهیه شده است. شاید پس از مطالعه آن، بیشتر از قبل در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی تامل کنیم.

تبلیغات کاذب برای عرضه آبلیموهای سنتی در وهله اول چهره صنعت غذا را در نظر مصرف‌کنندگان مخدوش می‌سازد. بسیاری از مردم هم که تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند ترجیح می‌دهند به جای استفاده از محصولات استانداردی که در کارخانه‌ها تولید و فرآوری می‌شوند، این محصولات بی‌نام و نشان را استفاده کنند.

اما وقتی این موضوع به صورت تخصصی بررسی می‌شود نتیجه این است که بخش قابل توجهی از بی‌اعتمادی مردم به کارخانه‌ها بی‌دلیل است و پایه علمی ندارد. نتیجه این سلب اعتماد که به کام سودجویان و دلالان شیرین است، فقط به تهدید سلامتی مصرف‌کننده ختم نمی‌شود و بسیاری از خانواده‌ها را وا می‌دارد که در فصل تابستان یا خودشان اقدام به آبلیموگیری کنند یا از سنتی فروشان خرید کنند. در بین نگرانی‌های مردم، قیمت لیمو به طور سرسام‌آوری افزایش یافته و هزینه گزافی به خانواده‌ها تحمیل خواهد شد.

استفاده از نگهدارنده‌های غیر مجاز

اگر تولید محصول با ویژگی‌های کیفی مد نظر واحدهای نظارتی اینقدر راحت بود، چگونه می‌توان با ابتدائی‌ترین امکانات محصولی تولید کرد که تا یک‌سال از فساد با کپک، مخمر یا باکتری‌های اسید دوست مصون بماند؟

پاستوریزاسیون صنعتی (در دمای C°۸۵ به مدت ۳۰ ثانیه) تحت شرایط کاملاً کنترل شده علاوه بر این‌که محصول را ایمن و عاری از هرگونه میکروارگانیسم می‌کند، به همراه نگهدارنده‌های مجاز، مدت زمان نگهداری محصول را افزایش می‌دهد. حال آن‌که تولیدکنندگان زیر زمینی فاقد چنین تجهیزاتی بوده و معمولاً از نگهدارنده‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های ظاهری عامه‌ پسند، اما غیر واقعی

مراحل فیلتراسیون و هموژنیزاسیون در تولید صنعتی آبلیمو از اهمیت زیادی برخوردارند. دلیل اصلی ظاهر شفاف و فاقد کدورت و پالپ آبلیموهای صنعتی، استفاده از این فناوری های پیشرفته در کارخانجات است. در حالیکه تصور عموم بر این است که آبلیموی فاقد پالپ، خاصیت چندانی ندارد.

از طرف دیگر بسیاری از آبلیموهای تهیه شده سنتی دارای پالپ‌های شناور هستند که گاهی تا یکسال ته‌نشین نمی‌شود. آیا این موضوع شک برانگیز نیست؟ ظاهر پالپی آبلیموهای سنتی در خوشبینانه‌ترین حالت با پایدار سازی تفاله خشک و آسیاب شده لیمو ایجاد می‌شود.

عدم تطابق با استاندارد ملی

طبق استاندارد ملی آبلیمو، این محصول یا با فشردن طبیعی میوه یا از رقیق کردن کنسانتره لیمو با آب تهیه می‌شود. آیا می‌دانید علاوه بر کنسانتره طبیعی، متاسفانه کنسانتره‌های سنتزی و بسیار ارزان لیمو نیز در حال حاضر در بازار کشور به سهولت در دسترس است؟ از آنجا که نوک پیکان سازمان‌های نظارتی همیشه به سمت کارخانه‌داران و واحدهای دارای پروانه تولید است، تولیدکنندگان زیرزمینی براحتی و بدون دغدغه بازرسی و ردیابی محصول، آبلیموهای خوش رنگ و لعاب و اصطلاحاً ارگانیک خود را فرموله و بدون هیچ‌گونه امکان ردیابی، به راحتی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. رنگ‌های مورد استفاده در تولید این محصولات اغلب جزو رنگ‌های سنتزی بوده که خطرات زیادی برای مصرف‌کنندگان بویژه کودکان و زنان باردار دارد.

بدون تغییر رنگ حتی در شرایط بد نگهداری

فرآیند تولید صنعتی آبلیمو به دلیل کنترل دقیق شرایط عملیاتی واکنش‌هایی که منجر به تغییر رنگ آبلیمو به سمت قهوه‌ای می‌شود را به تاخیر می‌اندازد. انجام این واکنش‌ها با افزایش دمای نگهداری، حضور اکسیژن در بسته و نگهداری در معرض نور تسریع می‌شود و حتی آبلیموهای صنعتی نیز از این نظر مستثنا نیستند.

حال چگونه ممکن است آبلیموهای سنتی که ماه‌ها در پشت شیشه مغازه‌ها در معرض نور آفتاب و دمای بالا قرار گرفته است، رنگ سبز زیبا و البته دروغین خود را حتی تا بیشتر از یکسال حفظ کنند؟

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/

کد خبر: 1228331 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • کدام مونتاژ گوشی‌های سامسونگ بهتر است؟ (چین، ویتنام یا هند)
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟