Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بسته سلامتی این هفته می خوانیم که با نخوردن بعضی از غذاها می توان از نارحتی های معده در فصل تابستان پیشگیری کرد. به گزارش سرویس فضای مجازیخبرگزاری صدا و سیما؛وقتی در یک روز تابستانی با خوردن غذاها و نوشیدنی‌های احساس پف و سنگینی می‌کنید، شاید پیش خودتان فکر می‌کنید که گرمای هوا باعث ایجاد ناراحتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اشکال کار از غذاهایی است که میل کرده‌اید. برخی غذاها و نوشیدنی‌ها هستند که معده‌تان را خیلی زود پر می‌کنند و احساس سنگینی زیادی در دلتان ایجاد می‌کنند. شما برای اینکه دچار چنین مشکلاتی نشوید کافیست چند نمونه از موادی که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید را مصرف نکنید.
1. انواع کلماولین حسی که بعد از مصرف انواع کلم، بروکلی و گل کلم به سراغ‌تان می‌آید، احساس پف کردن است. متخصصین بالینی در این باره می‌گویند؛ انسان‌ها آنزیمی را که برای شکستن ریفینوز (قند پیچیده در سبزیجات) یافت می‌شود را ندارند. وقتی این سبزیجات به روده زیرین می‌رسند باکتری‌ها آن را تخمیر می‌کنند این تخمیر با تولید متان، دی اکسید کربن و هیدروژن همراه است. با این شرایط شما احساس پری و بی‌قراری می‌کنید.
۲. تنقلات نمکی مثل چیپس و پفکقبل از آنکه شروع به خوردن چیپس و پفک کنید کمی درباره آنها تحقیق کنید. بسیاری از تنقلات نمکی حاوی MSG هستند. این افزودنی مضر با افزایش اشتها و اضافه شدن وزن رابطه مستقیم دارد. Doritos که نام تجاری طعم دهنده‌ها است، می تواند بدترین نوع خوراکی باشد که طعم و عطر چیپس ها و پفک ها را تعیین می‌کند.

۳. قهوهقهوه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد، طبق گزارشی که در این‌باره صورت گرفته با خوردن قهوه انتشار گاسترین در بدن افزایش می‌یابد و این افزایش گاسترین روی سنسورهای کولون تاثیر گذار است. از این رو احساس سنگینی کاذبی سراغ مصرف کننده آن می‌آید. در این خصوص چای شیرین نیز مثل قهوه عمل می‌کند.
4. اسفناجاسفناج علاوه بر اینکه سالاد شما را زیبا و جذاب می‌کند، توانایی آن را دارد تا معدتان را دگرگون کرده و سبب ناراحتی آن شود. فیبرهای موجود در اسفناج رابطه مستقیمی با نفخ زیاد دارند. سعی کنید در هنگام مصرف اسفناج از روغن زیتون نیز به طور همزمان استفاده کنید.
5. ترکیب تنقلات شور و شیریندر مصرف تنقلاتی که درونشان ترکیبات شور و شیرین دارند، دقت کنید. چون ترکیب مواد شیرین و شور در معده باعث ایجاد نفخ شدید می‌شود. محققان دانشگاه کانزاس کشف کرده‌اند که حدود ۵۰ درصد مردم تجربه سنگین شدن پس از مصرف میوه‌های خشک و شیرین را گزارش داه‌اند. به یاد داشته باشید که ترکیب میوه‌های خشک و آجیل خشک نشده یک منبع بی‌نظیر از پروتئین و فیبر است.
6. نوشابه‌های گازدارنوشابه‌های گازدار که امروزه جزء جدایی ناپذیر سفره‌های ما شده است و طرفداران زیادی نیز دارد، باعث می‌شوند که پس از مصرف آن شبیه به یک ماهی پف کرده شویم. به یاد داشته باشید که هیچ نوشیدنی‌ای نمی‌تواند جایگزین آب ساده و سالم شود.
7. انواع بستنی‌هاخامه و چربی موجود در بستنی‌ها خود عامل بالابرنده چربی در بدن است. علاوه بر این لاکتوز در مواد لبنی باعث ایجاد گاز، نفخ و در کل ناراحتی معده می‌شود. این در حالی است که برخی به خاطر لاکتوز موجود در لبنیات دچار مشکلات گوارشی می‌شوند و این لاکتوز برای‌شان غیر قابل تحمل است.
8. گوشت گوساله و ماهیپروتئین‌های حیوانی در دماهای فوق‌العاده بالا، باعث ایجاد مواد شیمیایی به نام آمین‌های هتروزیکل می‌شود که می‌تواند شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم را در بدن انسان افزایش دهند. آیا یک همبرگر سوخته واقعا ارزش این خطر بزرگ را دارد؟ ما قطعا چنین ریسکی را نمی‌کنیم. سعی کنید غذا‌های گوشتی خود را در شعله‌های بالا تهیه نکنید. شما با خوردن سبزیجات با مواد پروتئینی سوخته نمی‌توانید از ابتلا به چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنید. این توصیه‌ها برای کسانی است که واقعا نمی‌توانند برگرها را کنار بگذارند.
9. هات داگبا توجه به اینکه سدیم و نیترات موجود در هات داگ‌ها باعث ایجاد نفخ در معده می‌شوند و نیز هات داگ خود عامل ایجاد سرطان کولورکتال نیز می‌شود. این ماده غذایی جزء بدترین مواد غذایی است که خوردن آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. قبل از اینکه به مصرف هات داگ رو بیاورید درباره حقیقت‌های این ماده غذایی تحقیق کافی داشته باشید.
10. سالاد پاستادر فصل تابستان از پخت و پز سالاد پاستا خودداری کنید! در حالی که برای برخی خوردن پاستا ضروری است، بهتر است نودل‌های قدیمی که سرشار از پروتئین است یا عدس‌های دارای فیبر را جایگزین کنید.
11. سیب زمینی سرخ شدهسیب زمینی‌ای که درون روغن آنقدر سرخ شود که به رنگ قهوه در بیاید بسیار بد است. حال اگر به آن مقداری زیادی نمک هم افزوده شود خوردن آن ریسک بسیار بزرگی است. اینگونه مواد غذایی رابطه کاملا عکس با طول عمر بالا دارند. اگر یک همبرگر با خلال‌های سیب زمینی پرشده باشد باید در خوردنش تجدید نظر کرد. بهتر است در مواقعی که ناچارید از همبرگر استفاده کنی، به جای سیب زمینی سرخ شده سبزیجات را جایگزین آن کنید.
12. دانه‌های هندوانهاز آنجایی که در روزهای گرم سال تکه‌ای از هندوانه سرد بسیار می چسبد اما توصیه می‌شود در هنگام خوردن آن دقت داشته باشید تا دانه هندوانه را مصرف نکنید. دانه‌های هندوانه منبع عالی از پروتئین و چربی‌های سالم است و بلعیدن کل دانه می‌تواند روده شما را مسدود کند و منجر به درد و ناراحتی در معده شود. با کمی دقت در خوردن هندوانه می‌توانید از این مشکلات فاصله بگیرید و از خوردن هندوانه نهایت لذت را ببرید.
13. نوشیدنی‌هایی با شیرین کننده مصنوعیطبق مطالعات اخیر، مصرف نوشیدنی‌هایی که با مواد شیرین کننده مصنوعی درست شده اند، می‌تواند جوانه چشایی شما را از بین ببرند و به نوعی مکانیزم قند خون را در بدن مختل کنند. از این بدتر این افزودنی‌ها می‌توانند باعث افزایش وزن نیز شوند.
14. گرانولابیشتر مواد سازنده گرانولا، پر از قند، کربوهیدرات‌ها و روغن‌های گیاهی هستند که اساسا یک ماده پر انرژی بحساب می‌آیند که تقریبا تمام گروه های غذایی را در بر گرفته‌اند. این مواد که به ظاهر سالم هستند سرشار از قند و کربوهیدرات نیز هستند که می توانند سنگینی قابل توجه‌ای بر معده‌تان وارد کنند. شما با مصرف گرانولا نه تنها گرسنگی‌تان برطرف نمی‌شود، بلکه خیلی زود دچار ضعف و گرسنگی می‌شوید.
15. آب میوه‌هاآب میوه‌های که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، منبع خالص از شکر و افزودنی‌های غیر طبیعی هستند که با تبلیغات وسیع به عنوان یک آب میوه طبیعی و سالم وارد بازار می‌شون. قند موجود در آنها در واقع باعث کاهش تولید کلاژن در بدن می‌شوند. کمبود کلاژن در بدن می‌تواند به پوستتان آسیب بزند و کیفت و کارایی آن را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ افسردگی شدید می‌تواند ریشه در شرایط فردی و اجتماعی داشته باشد، اما تغذیه هم بی تاثیر نیست. در بین خوراکی‌ها غذا‌های افسرده کننده‌ی بسیاری وجود دارد که برخی موجب بروز افسردگی شدید می‌شوند.
در جهانی زندگی می‌کنیم که بیشتر مواد به روش شیمیایی پرورش داده می‌شوند به همین خاطر برای کاهش نگرانی و اضطراب باید بیشتر به تغذیه توجه کنیم، زیرا تغذیه نقش بسزایی در حالات روحی افراد دارد 

مطالعات نشان می‌دهند مصرف مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای، مصرف زیاد گوشت قرمز شیرینی و شکلات و عدم مصرف فیبر و انواع میوه و سبزیجات تازه می‌تواند بشدت باعث افزایش ریسک ابتلاء به افسردگی حاد شود؛ علاوه بر این موارد یک سری مواد خوراکی اثرات منفی روی سلامت روان و افزایش خطر ابتلا به افسردگی در فرد می‌شوند.

۱. شکر
محققان دریافتند هنگامی که سطح گلوکز خون افزایش یابد، سطوح پروتیینی بالا می‌رود که رشد نورون‌ها و سیناپس‌ها را مورد تشویق قرار می‌دهد. بار‌ها در بخش سلامت نمناک عنوان شده است که خوردن شکر باعث می‌شود که مغز شما در یک سطح بهینه کار کند و هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، ریسک افسردگی و خطر ابتلا به دیابت و جنون نیز بیشتر می‌شود.

۲. شیرین کننده‌های مصنوعی
فکر نکنید که تنها به این خاطر که شیرین کننده مصنوعی است خطری شما را تهدید نمی‌کند اسپارتام جز تشکیل دهنده (و خطرناک) که در محصولاتی مثل نوشابه یافت می‌شود، تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین را مسدود می‌سازد.
این می‌تواند باعث انواع بیماری‌های عصبی از جمله سردرد، بی خوابی، تغییرات در حالت روحی و افسردگی شود. اما ممکن است برای سلامت ذهنی نیز بد باشد.

۳. الکل
سیستم عصبی مرکزی مهم است. مسئول گرفتن اطلاعات از طریق پنج حس، تفکر، درک، استدلال، و کنترل عملکرد حرکت است. اما با مصرف الکل این موارد کاهش پیدا می‌کنند و باعث تشدید علایم افسردگی می‌شود.

۴. روغن هیدروژنه
مرغ سرخ شده، پنیر سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده، به دلایل مختلفی برای بدن مشکل ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. اما چیز‌های بیشتری وجود دارد:آن‌ها هم به افسردگی مرتبط هستند.
هر چیزی که با روغن‌های هیدروژنه درست شده و حاوی چربی‌های ترانس است می‌تواند به طور بالقوه به افسردگی کمک کند. چربی‌های اشباع شده، مثل آن‌هایی که در گوشت گوساله، لبنیات بالا، و کره پیدا شده اند می‌توانند شریان‌ها را مسدود کنند و از جریان خون به مغز جلوگیری کنند.

۵. فست فود
افرادی که فست فود می‌خورند، ۵۱ درصد بیشتر دچار افسردگی می‌شوند؛ بنابراین از خوردن آنها بپرهیزید.

۶. چربی ترانس
چربی ترانس به چربی‌های اشباع نشده گفته می‌شود که معمولا در کل غذا‌ها دیده نمی‌شوند. تنها در دهه ۱۹۵۰ چربی‌های ترانس به طور معمول در چیز‌هایی مثل مارگارین، اسنک، محصولات پخته شده بسته بندی و روغن‌های مورد استفاده برای سرخ کردن مواد غذایی، مورد استفاده قرار گرفتند. مصرف چربی‌های ترانس کنترل نشده می‌تواند ریسک افسردگی را تا ۴۸ درصد افزایش دهد.

۷. غذا‌های با سدیم بالا
دهه هاست، غذا‌های بدون چربی به عنوان یک راه حل کاهش وزن اعلام می‌شوند -، اما بسیاری از این محصولات حاوی کمی سدیم هستند. متخصصان می‌گویند که همه این نمک اضافی می‌تواند کاملا با احساسات شما ناسازگاری داشته باشد، زیرا سدیم اضافی در این محصولات می‌تواند جنبه‌های سیستم عصبی را مختل کند.
نه تنها این می‌تواند باعث افسردگی شود، بلکه می‌تواند به واکنش سیستم ایمنی نیز کمک و باعث خستگی شود؛ و البته نمک هم چنین منجر به نگهداری مایع و باد کردگی می‌شود.

۸. کافئین
متخصصان بسیاری وجود دارند که می‌گویند حتی مقدار کمی کافئین نیز می‌تواند منجر به افسردگی شود. دلیل بیشتر کارشناسان، اثر مخرب کافئین روی خواب است. خواب آشفته می‌تواند به طور جدی به وضعیت ذهنی آسیب برساند.

۹. سبوس گندم
این نام را همیشه در میان خوردنی‌های مفید مشاهده می‌کردید، اما اینجا باید بگوییم که در مورد افسردگی این مسئله کمی متفاوت است چراکه سبوس گندم به دلیل وجود فیتیک اسید و فیبر جذب روی را محدود می‌سازد و همین کاهش روی اثر سو در افرادی که در معرض استرس و افسردگی هستند می‌گذارد.
مقدارکافی روی به خصوص برای افراد مضطرب اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا نشان داده اند کمبود آن رفتار عصبی و افسردگی را موجب می‌شود.

۱۰. پنیر سویا
با این که سویا مملو از پروتیین کم چرب است، همچنین با آنزیم‌های گوارشی و پروتئاز می‌تواند بسته بندی شود که هضم پروتئین را به طور باور نکردنی دشوار می‌کند. سویا مس، بالایی دارد یک ماده معدنی مرتبط با رفتار مضطرب، و نفخ شکم است.

۱۱. قهوه
قهوه مانند سوخت جت برای یک مغز نگران است؛ و یکی از بالاترین منابع حاوی کافئین است. کافئین نیز می‌تواند جذب مواد مغذی کلیدی را مانند ویتامین د و ویتامین‌های ب کند کند. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از مواد گیاهی، به طور طبیعی، به خصوص بابونه، می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد.

۱۲. نان سبوس دار
گلوتن برای بسیاری از افراد مضطرب، به خصوص بیمارانی با بیماری سلیاک - که در میان آن‌ها اضطراب رایج است خوب نیست و زمانی که گلوتن حذف می‌شود، این رفتار هم ناپدید می‌شوند. اما حتی افراد با آلرژی‌های خفیف نیز به آن حساسیت دارند.

۱۳. سوپ و غذا‌های کنسرو شده
غذا‌های فرآوری شده حاوی بیسفنول است که در اکثر غذا‌های کنسروی و پلاستیکی وجود دارد می‌تواند باعث کاهش قابل توجهی ژن‌ها در بخش استرس مداری مغز می‌شود.

۱۴. آب میوه
آب میوه‌ها فیبرندارند و حاوی فروکتوز هستند در نتیجه قند خون و هورمون استرس آدرنالین را بالا می‌برند. به عنوان یک قاعده کلی از نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید.

دیگر خبرها

  • روش‌های پیشگیری و قطع ریزش موی سر، ابرو و مژه
  • تریاک از معده قاچاقچی در اسفراین کشف شد
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • ۱۵۰ بسته هرویین در معده ۲ قاچاقچی
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده