Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@09:32:36 GMT

کتابی درباره عباس زریاب خویی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۸۵۳۵۸

کتابی درباره عباس زریاب خویی منتشر شد

بیست و هشتمین کتاب از مجموعه «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» با عنوان «عباس زریاب خویی» نوشته مرتضی‌هاشمی پور از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس زریاب خویی از مشاهیر فرهنگی معاصر است که جلد بیست و هشتمین از «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» به معرفی آن پرداخته است. این اثر از چهار بخش اصلی «از تولد تا کتابشناسی»، «حیات کتابشناسانه»، «پس از کتابشناسی» و «آثار» تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از مقدمه‌ای که مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب بر این کتاب نوشته می‌خوانیم: «کتابشناسی در دنیای امروز به عنوان یک علم شناخته شده و مطرح است و عالمان این علم یعنی کتابشناسان از قدیم‌الایام از مقبولیت و اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند. بزرگانی چون ابن غضائری، نجاشی، شیخ طوسی، ابن ندیم، ابن شهر آشوب، عبدالله افندی، ثقه الاسلام تبریزی، آقا بزرگ تهرانی و بسیاری از بزرگان که امروز ما آنها را با نام کتابشناسان عصر خود می‌شناسیم سهم بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی ما داشته و دارند.»

در بخش «از تولد تا کتابشناسی» آمده است: «عباس زریاب خویی بیستم مرداد ۱۲۹۸ شمسی در خوی آذربایجان غربی و در خانواده‌ای نسبتا مرفه به دنیا آمد... در سال اول دبیرستان معلمی داشت که حس کرد او را از صمیم قلب دوست دارد. رحمت الله خان کلانتری معلم اول دبیرستان او بود. پس از مدتی که زریاب می‌توانست بخواند و بنویسد، علاقه‌ای جنون آسا به کتاب خواندن پیدا می‌کند. عباس نوجوان هرچه پول داشت و حتی گاه از صندوق پدرش پول برمی‌داشت و با آن کتاب می‌خرید. در شهر خوی یک کتابفروشی بیشتر نبود و نام مدیر آن میرزا عبدالله سنائی. زریاب مشتری پروپاقرص کتابفروشان دوره گرد نیز بود. برادران اوروج اف در باکو کتاب‌های متعددی در تاریخ و جغرافیا و داستان و ترجمه‌های ادبیات روس را وارد شهرهای ایران و از جمله خوی می‌کرد. عباس جوان خواننده جدی این آثار بود و با ولع این کتاب‌ها را تهیه می‌کرد و می‌خواند...»

بخشی از «حیات کتابشناسانه» این مجلد، زریاب خویی را چنین معرفی کرده است: «عباس زریاب بین ده تا سیزده سالگی کتاب‌های ناسخ التواریخ و منتظم ناصری را خواند. اما کتاب‌هایی که در روح عباس زریاب جوان تاثیر گذاشت؛ کتاب‌های درسی تاریخ و جغرافیای مرحوم عباس اقبال بود که برای دبیرستان‌ها نوشته شده بود. زریاب در آن شهر کوچک مجله‌های مهم و معتبر را نیز می‌جست. مجله کاوه، ایرانشهر، علو و هنر، ارمغان و نوبهار نشریه‌هایی بودند که زریاب می‌خواند.

پس از آنکه عباس زریاب دوره اول دبیرستان را گذراند؛ به دلیل مالی نتوانست درس را ادامه دهد. برای ادامه تحصیل یا باید به تبریز می‌رفت یا ارومیه. پدر عباس جوان با رفتن او به تبریز مخالفت کرد. شوق تحصیل موجب شد که عباس جوان مقدمات فقه و اصول را در زادگاه خود نزد شیخ عبدالحسین اعلمی و حاج شیخ حسن فقیه فرا بگیرد...»

مخاطبان در بخش «پس از کتابشناسی»، عباس زریاب خویی را چنین می‌شناسند: «زریاب با معرفی سید حسن تقی‌زاده بورسیه‌ای از طرف بنیاد هومبولدت در آلمان غربی دریافت می‌کند و نزدیک پنج سال در ماینز و فرانکفورت و مونیخ تحصیل می‌کند. استاد راهنمای او پرفسور رومر، استاد دانشگاه فرایبورگ بود. استاد زریاب خوئی در چندمین انجمن و موسسه علمی عضویت داشت. عضو انجمن بین‌المللی شرق شناسی آلمان، مجمع بین المللی کمیته‌های ایرانی در انگلستان، انجمن فلسفه، هیئت امنای بنیاد فرهنگ ایران، فرهنگستان تاریخ و... بود.»

در بخش «آثار» این کتاب می‌خوانیم: «سال ۱۳۳۱ عباس زریاب، ایرج افشار، محمدتقی دانش‌پژوه، منوچهر ستوده و مصطفی مقربی نشریه فرهنگ ایران زمین را بنا می‌کنند. فرهنگ ایران زمین سی شماره منتشر شد و شماره‌های ۲۸ و ۲۹ نیز به یاد مرحوم زریاب است.

نخستین اثری که مستقلاً از زریاب منتشر شد، ترجمه تاریخ فلسفه ویل دورانت بود از انگلیسی و آخرین اثری هم که او ترجمه کرد دریای جان اثر اسلام شناس معروف هلموت ریتر، از آلمانی بود...»

بیست و هشتمین جلد از مجموعه «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» به قلم مرتضی‌هاشمی پور با شمارگان هزار نسخه در ۴۸ صفحه به بهای ۵۰ هزار ریال از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۵۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «حماسه خوان خمینی» منتشر شد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، خاطرات حاج صادق آهنگران از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ضمیمه یادداشت‌ها در قالب کتابی به نام «حماسه خوان خمینی» توسط نشر جمکران انتشار یافت.

حاج صادق آهنگران از جمله رزمنده‏‌های خوزستانی است که با صدای پرصلابت و شعرهای حماسی شناخته می‌‎‌شود و از رزمندگان و پاسداران دفاع مقدس است.

کتاب «حماسه خوان خمینی» با خاطره حاج صادق آهنگران از اولین حماسه‌خوانی در جماران شروع و به مرور به دیگر ابعاد زندگی وی می‌پردازد. این کتاب در ۱۹ فصل تدوین شده و ۲ فصل پایانی کتاب با عنوان در «رثای یاران» و «از چشم یاران» شامل یادداشت‌های حاج صادق آهنگران در مورد دوستان و همرزمان و فصل بعدی یادداشت‌های دوستان و شخصیت‌ها در مورد وی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدیدترین کتاب دکتر شفیعی کدکنی منتشر شد
  • کتاب جنجالی شفیعی کدکنی منتشر شد
  • واقعیت‌هایی از سرآغاز حیات
  • چاپ کتابی برای واکاوی خاستگاه جشن پوریم صهیونیست‌ها
  • کتاب «حماسه خوان خمینی» منتشر شد
  • ‌کتاب «زیست بوم نوآوری هوش مصنوعی» منتشر شد
  • «ایران و ریشه‌هایش‌» منتشر شد 
  • ببینید | مجله سرزمین من منتشر شد | عکس بفرستید و جایزه بگیرید
  • کتاب‌هایی از برنده بوکر عربی در ایران
  • چهار کتاب از «نصرالله» در راه است