Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی گفت: تعیین تکلیف باغ وحش وکیل‌آباد، در حیطه وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست استکه با توجه به مکاتبات صورت گرفته و رفع ابهامات موجود، اقدام مناسب از سوی این اداره‌کل در دست اقدام است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محیط زیست، محیط زندگی و جایی است که در آن زندگی و رشد کرده و نفس می‌کشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین چیزی که برای بقای نسل به ذهن می‌رسد، محیطی سالم و بی‌خطر برای زندگی است. با گذشت زمان و توسعه شهرها انسان از زندگی در طبیعت فاصله گرفته و به زندگی صنعتی روی آورده است که این صنعتی شدن زندگی انسان با طبیعت را از بین برد.

در طول چند دهه اخیر میزان آلایندگی کارخانه‌ها و زباله‌های صنعتی و بخارهای سمی ناشی از دود موتور ماشین‌ها؛ آلودگی‌های خاک و آب، سلامت محیط زیست را به‌خطر انداخته است. به همین دلیل توجه به محیط زیست و حفاظت از آن جزو اولویت‌ها و سیاست‌‌های مسئولان اکثر کشورها به شمار می‌رود.ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و مشهد به عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران با مشکلات محیط زیستی فراوانی روبروست. به همین جهت با حمید صالحی؛ مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: در حوزه آموزش و پیشگیری محیط زیست چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ در جهت کنترل آلودگی‌هایی مانند آلودگی صوتی که با آموزش همگانی امکان کاهش آن بدون اثرات جانبی و در مدت کوتاه میسر است چه کرده‌اید؟

صالحی:‌ این اداره کل از همه امکانات رایج انتقال خبر از جمله رسانه‌های مکتوب، شنیداری، دیداری ، همایش‌ها، سمینارها و… برای رساندن پیام‌های آموزشی، تشریح ضوابط مصوب، تبعات و گرفتاری‌های ناشی از رعایت نکردنقوانین و تبیین تکالیف و وظایفافراد حقیقی و حقوقی در حوزه حفاظت از محیط زیست،استفاده می‌کند.

آموزش همگانی در حفاظت از محیط زیست، نقش موثر و کلیدی دارد اماتغییر الگوهای رفتاری مردم از جمله در زمینه پرهیز از ایجاد آلودگی صوتی در شهرها و استفاده بی منطق از آژیر وسایل نقلیه، نیازمند برنامه ریزی از طرف همه نهادهای ذی ربط، الگوسازی و نهایتاً اعمال ضوابط تنبیهی و تشویقی است.

تسنیم: با خبر شدیم سازمان محیط زیست در حوزه سنجش آلودگی صوتیاقدام عملی نداشتهو سنجش آلودگی صوتی توسط دستگاه‌های دیگری مانند سازمان خدمات شهری و محیط زیست شهرداری در حال انجام است.شما آمارها واعداد ارائه شده توسط آن‌ها را تائید می‌کنید؟دلایل عدم اقدام مستقیم سازمان محیط زیست چیست؟

صالحی: سنجش آلودگی صوت توسط این اداره‌کل با توجه به وجود تنها یک دستگاه سنجش پرتابل در این ادارهدر قالب شکایت‌های مردمی و شکوائیه‌ها صورت می‌پذیرد. این نکته قابل توجه است که بررسی در زمینهآلودگی صوتی در شهر مشهد نیازمند ایستگاه‌های سنجش و دستگاه‌های سنجش متعدد در این زمینه استکه این مهم از طریق همکاری شهرداری مشهد در قالب مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطیدر حال انجام است.

با توجه به این کهآمار و اعداد ارائه شده مبتنی بر استفاده از دستگاه‌های رایج مهم در سنجش آلودگی صوتی ملزم بهگواهینامه کالیبراسیون معتبر و استفاده از پرسنل متخصص و آموزش دیده باشد، قطعاٌ مورد تایید بوده و سنجش درگام اول ما را از وضعیت موجود مطلع کرده؛ مسیر مدیریت برای رسیدن به موقعیت مطلوب را هموار و دست یافتنی می‌سازد. سازمان حفاظت محیط زیست با طیف گسترده‌ای از فرآیندهاینظارتی و اجرایی مواجه است که پرداختن به آن نیازمند تقویت و توسعه ظرفیت‌هایکمی و کیفی است و همکاری بین بخشی ارگان‌ها با محیط زیست امری معمول بوده و ظایف حاکمیتی این اداره کل را خدشه‌دار نمی‌کند.

تسنیم: تفکر غالب جامعه وظیفه‌اصلی محیط زیست را کنترل و مهار آلودگی می‌‌داند در صورتی که طبق دستورالعمل اجرایی و قانون اساسی این سازمان وظیفه نظارت و هماهنگی را برعهده دارد. در واقع بدون کمک و هماهنگی دیگر سازمان‌های ذی‌ربط رفع یا کاهش آلودگی هوا میسر نخواهد بود. در جهت هماهنگی دستگاه‌های استان و توجیه این مسئله چه اقدامی انجام شده است؟

صالحی: یکی از اهداف اصلی و اساسی از اعمال نظارت در حوزه محیط‌زیست، کنترل و مهار آلودگی است. هماهنگی میان سازمان‌های ذی ربط در حل مشکلات محیط زیستی مانند آلودگی هوا، وقتی ثمربخش است که قوانین و برنامه‌های اجرایی مبتنی بر ظرفیت‌هاو واقعیت‌های موجود تدوین شده باشد و نهادهای دخیل در موضوع، مواردی مانند کمبود اعتبارات، فقدان دانش تخصصی و ... را مانع و رافعی در اجرای وظایف قانونی معرفی نکند.

در عین حال به منظور جلوگیری از ناهماهنگی‌ها، موضوعات مرتبطبا آلودگی هوا در کارگروه آلودگی هوا بررسی و اتخاذ تصمیم می‌شود. آلودگی هوا یک بحران غیرقابل حل نیست. با این حال تبعات ناشی از آلودگی هوا هزینه کلانی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.مسبب عمدهآلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور، خودروها هستند.

خودروهای غیر استاندارد به وفور در شهرهاتردد می‌کنند. خودروهای فرسوده همچنان خرید و فروش می‌شوند و به جای معدوم شدن در چرخه مصرف قرار می‌گیرند. خودروهای فرسوده پنج برابر خودروهای استاندارد سوخت مصرف می‌کنند، آلودگی صوتی بیشتری ایجاد می‌کنند و وقوع تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهند. در بسیاری از کشورها این بحران به خوبی مدیریت شده است. دنیا با نصب مبدل‌های کاتالیزوری در اگزوز خودروها سال‌ها است که مشکل آلودگی هوا ناشی از منوکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته را حل کرده است.

تسنیم: آیا هنوز سازمان محیط زیست حق رای در کمیسیون ماده 5 ندارد یاتنها حضورش محدود به مشاوره است؟

صالحی:خیر همچنان اداره کل حفاظت محیط زیست فاقد رای در کمیسیون ماده 5 است.

تسنیم: با توجه به شروع تابستان، افزایش بی‌سابقه دما و احتمالاتی نظیر آتش‌سوزی اراضی یا پسماندهاو.... سازمان در زمینهمقابله با این بحران‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

صالحی: تشکیل تیم واکنش سریع حفاظت محیط زیست استان جهت اقدام فوری در مواقع بحران آتش سوزی یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه بوده است. علاوه بر آن تجهیزات اطفای حریق مثل ماشین‌های آتش‌نشانی،پمپ انتقال آب و کپسول‌ها و سایر تجهیزاتی همچون آتشکوب، اره برقی در 14 شهرستان درمناطق مستعد آتش سوزی مثل تربت جام، درگز، سرخس و... توزیع شده است.

در بسیاری از مناطق آتش‌بر هم احداث شده است که گام بسیار مهمی در ممانعت از توسعه آتش‌سوزی‌های احتمالی در مناطق است. توسعه تعاملات با ارگان‌های ذیربطی همچونادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان بسیج و اداره کل مدیریت بحران استانداریو ... نیز در این زمینهانجام شده است.

تسنیم: آذرماه 95 اولتیماتوم سه سالهدر زمینهجمع‌آوری یا انتقال باغ وحش وکیل‌آباد به اتمام رسید. تا امروز که هفت ماه هم از اتمام اولتیماتوم می‌گذرد در جهت تعیین تکلیف این باغ وحش چه کرده‌اید؟ آیا تعلل سازمان در اقدام قاطع دلیل خاصی دارد؟ در صورت بروز اتفاق چه نهادی پاسخگو خواهد بود؟

صالحی: با عنایت به وجود خلاء قانونی و نقص در قوانین جاری کشور نسبت به باغ‌وحش‌ها و با وجودنظارت این اداره‌کل بر باغ وحش وکیل‌آباد اقداماتی در راستای بروز برخی تخلفات انجام پذیرفته که پرونده آن در مراجع قضایی مفتوح و با وجودبرگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های فراوان تاکنون منجر به صدور تصمیم قضایی نشدهاست.

علاوه بر این با عنایت به لزوم تعیین تکلیف نسبت به جمع‌آوری و یا ارتقاء به باغ وحش براساس دستورالعمل ایجاد و مدیریت باغ وحش مصوب 1391، تصمیم گیری نسبت به این مهم در حیطه وظایف سازمان حفاظت محیط زیست استکه با توجه به مکاتبات صورت گرفته و رفع ابهامات موجود، اقدام مناسب از سوی این اداره کل در دست اقدام است.

گفت‌وگو از صادق عسکری

انتهای پیام/

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۸۶۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به اجرای مأموریت‌های پیشگیرانه یگان حفاظت محیط زیست و طرح‌های آموزش محیط زیست به ویژه طرح پرچمداری آموزش نیروهای مسلح، تخلفات زیست محیطی نسبت به سال ۱۴۰۱ هفت درصد کاهش یافت.

او افزود: پارسال در جهت حفاظت از محیط زیست استان ۱۲۱ پرونده تخلفاتی تشکیل و از این تعداد ۲۱ مورد مختومه شده است.

حاتمی با بیان اینکه یک مورد از این تخلفات در بستر فضای مجازی کشف و رصد شد عنوان کرد: ۲۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال میزان ضرر و زیان وارده تخلفات زیست محیطی در سطح استان بوده که تاکنون از این میزان حدود ۱۴ میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۴۴۶ هزار ریال وصول شده و مابقی در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید

دستگیری شکارچیان غیربومی با کشف ۸ لاشه گوشت شکار در بشرویه

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: پارسال ۹۵ قبضه سلاح از متخلفان زیست محیطی در خراسان جنوبی کشف و ضبط شد که از این تعداد ۱۰ قبضه غیرمجاز و ۸۵ قبضه مجاز بود.

او ادامه داد: همچنین پارسال ۱۰ هزار و ۲۲۸ ادوات شکار و صید شامل انواع دوربین شکاری، چاقو سلاخی و انواع مهمات سلاح گلوله زنی و ساچمه زنی از متخلفان کشف و ضبط شد.

حاتمی اظهار کرد: در این مدت ۶۳ مورد شکار غیرمجاز پستانداران، زنده گیری پستانداران ۲۳ مورد، شکار غیرمجاز پرنده ۵۲ مورد، زنده گیری پرندگان ۵۴ مورد، شروع به شکار ۳۲ مورد و ۵ مورد نیز نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی به محیط زیست خراسان رضوی
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی