Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>سینما - همایون اسعدیان در نشست امروز خانه سینما درباره رفتار سعید سهیلی و آتش زدن کارت خانه سینما گفت که رفتار سعید سهیلی قابل درک است ولی شاید او اطلاع نداشت که خانه سینما چگونه موضوع را پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری اعضای هیئت مدیره خانه سینما صبح امروز سه شنبه، 20 تیر با حضور همایون اسعدیان، فاطمه معتمدآریا و علی قائم مقامی در خانه سینما برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست همایون اسعدیان درباره موضع گیری‌های خانه سینما و انتظار واکنش‌های بیشتر در مواجهه با برخی اتفاقات اخیر گفت: «حرکت آقای شمقدری باعث شد خانه سینما به صفحه اول مطبوعات بیاید تا جایی که در انتخابات ریاست جمهوری بازگشایی خانه سینما جز برنامه‌های همه نامزدها بود. اما من و خوشبختانه هیئت مدیره قبلی خانه سینما بر این باور بودیم و هستیم که جای ما روی جلد نیست حتی پشت جلد نیست. ما باید به وسط صفحه برگردیم. همانطور که هیئت مدیره قبلی هم سنگ بنای این کار را بنا گذاشتند.»

او در ادامه درباره واکنش خانه سینما به مسائلی که درباره فیلم‌ها و فیلمسازان پیش می‌آید توضیح داد: « در مقطعی من به عنوان رییس کانون کارگردانان نسبت به هر حرفی واکنش داشتم چون آن موقع ضرورت داشت ولی ما آدم‌های صلح‌ هستیم. ‌ الان زمان صلح هست و همه آدم های خانه سینما آدم‌ صلح هستند.»

اسعدیان در ادامه درباره حواشی که درباره دو سمته بودن خودش و چند شغله بودن منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما به وجود آمده نیز گفت: «باور ما این است که هر فعالیت سینمایی که صورت می‌گیرد با خانه سینما مرتبط است و ما تلاش می‌کنیم در این فعالیت‌ها حضور داشته باشیم. در واقع به دنبال این هستیم در جاهایی که خانه سینما کرسی ثابت ندارد هم یک کرسی ثابت به دست آوریم. در این راستا مدیرعامل خانه سینما به عنوان مدیرعامل خانه، در موزه سینما و صندوق اعتباری هنر حضور دارد نه به عنوان منوچهر شاهسواری. بنابراین از این حرکت دفاع می‌کنیم و امیدواریم این کرسی‌ها را برای مدیرعامل خانه سینما یا اصناف بتوانیم ایجاد کنیم.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره طرح امنیت شغلی که از سوی هیئت مدیرع قبلی نیز پیگیری شده بود توضیح داد:«این مسئله در دوران جدید هم پیگیری می‌شود اما پیچیدگی‌های زیادی دارد چون جهش تکنولوژی در سینما و ورود نیروهای جوان در طرح امنیت شغلی بسیار مهم است. به همین دلیل باید نگاه کلانی به موضوع داشت. موضوعی که اهمیت آن زیاد است و وقتی امنیت شغلی به رونق سینما ارتباط دارد و وقتی سینما رونق نداشته باشد نمی‌توان از امنیت شغلی حرف زد.»

در ادامه این نشست اسعدیان به جزئیاتی از جشن خانه سینما اشاره کرد و گفت: «آکادمی تشکیل شده و هیأت مدیره آن، نماینده‌ای از خانه سینما حضور دارد و کار تماشای فیلم‌ها دیگر به شیوه سال‌های قبل نخواهد بود. الان بیش از 400 نفر به آکادمی ملحق شده و طبق فرآیندی که تصویب شده کارها دنبال می‌شود. جشن خانه سینما دیگر دبیر ندارد و رئیس آن توسط هیأت مدیره آکادمی مشخص و اعلام خواهد شد و به نظرم اگر اصحاب رسانه اطلاعات و جزئیات دقیق‌تری از این نحوه برگزاری و دیگر بخش‌های این جشن می‌خواهند می‌توانند بخواهند در یک نشست خبری همه جزئیات برایشان توضیح داده شود. من فقط می‌توانم بگویم با اطلاعاتی که از نماینده‌مان داریم همه فعالیت‌ها به خوبی پیش می‌رود.»

اسعدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ثبت رسمی صنوف خانه سینما اشاره کرد و گفت: «برخی صنوف آیین‌نامه عضوگیری درستی ندارند و اصلا مشخص نیست کدام یک از اعضا عضو واقعی سینما هستند که تا وقتی این مسائل مشخص نشود در بحث بیمه و تأمین بودجه آن با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.»

او همچنین تصریح کرد: «تا الان 16 صنف ثبت قانونی شده‌اند که البته این ثبت به معنای اینکه زیر نظر وزارت کار باشیم نیست بلکه زیر نظر قانون کار می‌رویم.»

اسعدیان در ادامه درباره تفاوت‌هایی که میان صنف و انجمن فرهنگی وجود دارد توضیح داد: «در خانه سینما به طور قانونی فقط یک صنف می‌تواند وجود داشته باشد در حالی که ده‌ها انجمن فرهنگی مثل کارگردانی وجود دارد. در حال حاضر هم حدود هفت تا هشت صنف مراحل آخر ثبت قانونی خود را طی می‌کنند که تا یکی‌، دو ماه آینده تمام می‌شود اما یکی، دو صنف هم مشکلاتی دارند چون تعداد اعضای آن‌ها طبق قوانین صنوف کمتر از حد معمول است و برای آن‌ها نیز به دنبال راهکاری هستیم تا مراحل قانونی را طی کنند.»

او در ادامه این بحث به بیمه تکمیلی اعضای خانه سینما نیز اشاره کرد و گفت: «سال گذشته بیمه تکمیلی چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برده که ۷۰۰ میلیون تومان آن از طریق اعضای خانه سینما تأمین شده و مابقی یعنی سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از طریق سوبسیدی تأمین شده که خانه سینما داده در حالی که بودجه خانه سینما در سال قبل کمی بیش از پنج میلیارد تومان بود.»

او افزود: «وقتی طرح شفاف‌سازی صنوف انجام شود می‌توانیم سرویس سالانه بیمه تکمیلی اعضا را بپردازیم. تلاش ما این است که حتی آن‌هایی که رقم ۱۲۰ هزار تومانی بیمه را هم نمی‌توانند بپردازند، پرداخت کنیم.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما همچنین درباره صندوقی که قرار بود برای مسئله امنیت شغلی سینماگران تشکیل شود، توضیح داد: «نمی‌توان صندوقی را بر این اساس پایه‌گذاری کرد که یک سال دولت پول بدهد و سال دیگر ندهد مگر اینکه مجلس برای آن بودجه مشخصی تعریف کند.»

اسعدیان ادامه داد: « منِ همایون اسعدیان به عنوان یک کارگردان اگر بر این باور باشم که درصدی از دستمزدم را برای دوران بیکاری‌ام به صندوق بدهم می‌توان بخشی از این معضل را برطرف کرد، در غیر اینصورت نمی‌توان کاری از پیش برد. چون آن وقت هر آنچه انجام می‌شود برای کوتاه مدت است. با این حال اگر کمی کارها کند پیش می‌رود اشکالی ندارد و بهتر است چون پابرجا خواهد بود.»

او در ادامه به دیدار هیأت مدیره فعلی با شوراهای مرکزی صنوف از جمله کانون کارگردانان، ‌دو صنف مستندسازان، شورای عالی تهیه‌کنندگان، تدوین‌گران و صدابرداران اشاره کرد و توضیح داد: «این اقدام همچنان ادامه دارد و علاوه بر این‌ها به پیشنهاد خانم معتمدآریا کمیته‌هایی در هیأت مدیره تشکیل شده‌اند از جمله کمیته رفاهی که خود ایشان مسئولیت‌اش را بر عهده دارد. همچنین کمیته روابط عمومی با مسئولیت کامران ملکی و کمیته بین‌الملل با مسئولیت بنده هم تشکیل شده‌اند.»

او درباره ضعف عملکرد خانه سینما در برخی حوزه ها نیز توضیح داد: «به نظر ما خانه سینما به جز درباره فیاپف، متأسفانه در بخش بین‌الملل ضعیف عمل کرده است. البته منظورمان این نیست که در این بخش هفته‌های فیلم برگزار کنیم یا در جشنواره‌ها حضور داشته باشیم چون تشکیلات مشابه با خانه سینما با نام‌های دیگر در کشورهای دیگر وجود دارد و متأسفانه ما با هیچ کدام از آن‌ها ارتباط نداشتیم.»

او ادامه داد: «تصور ما بر این است که با تشکیل این کمیته فارغ از داشتن برنامه‌های نمایشی، می‌توانیم ارتباط جهانی گسترده‌ای را برقرار کنیم. همچنین یک کمیته فرهنگی و آموزشی نیز در دستور کار است که با توجه به تغییر کاربری مدرسه عالی سینما می‌تواند با کمیته آموزش ارتباطاتی برقرار کند.»

اسعدیان همچنین درباره اپلیکیشن خانه سینما گفت: «روانبخش صادقی (یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما) مسئله راه‌اندازی اپلیکیشن خانه سینما را مطرح کردند تا از این طریق امکان دسترسی اطلاعات صنوف و حتی نمایش فیلم‌ها فراهم شود.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما ادامه داد: «اخیرا در اینستاگرام صفحه‌ای به نام خانه سینما و با آرم این نهاد صنفی اقدام به انتشار مطالبی کرده است که این صفحه هیچ ارتباطی با خانه سینما ندارد و اگر قرار باشد صفحه‌ای راه‌اندازی شود از طرف خانه سینما اعلام خواهد شد.»

او در ادامه نشست به طرحی برای تأمین منابع مالی و بیمه کردن فیلم‌های سینمایی اشاره کرد و گفت: «این طرح بسیار خام است و هنوز در مرحله اولیه قرار دارد اما امیدواریم با پیشبرد آن به گونه‌ای امنیت سرمایه را در سینما تأمین کنیم.»

اسعدیان درباره تجمع اعتراض آمیز مستندسازان و اختلافات پیش آمده اخیر نیز توضیح داد: «خانه سینما در یک مقطعی راه‌های مختلفی را ارزیابی کرد و در آن زمان متوجه شدیم انجمن فرهنگی نیستیم چون این ارگان معضلات زیادی را به همراه دارد. دوستان در 31 صنف خانه سینما پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که ما صنوفی هستیم که ذات فرهنگی داریم.»

او ادامه داد: «در مقطعی آقایان مویینی و مختاری مسئولیت رسیدگی به قانونی شدن صنف در حوزه مستندسازان را پذیرفتند و پیگیر امور شدند،اما بعد نظرشان برگشت و این اتفاقی طبیعی است که هر کس نظراتش تغییر کند. اینکه یک صنف داشته باشیم و یک انجمن اشکالی ندارد اما خانه سینما جامعه اصناف است و الان هم انجمن تهیه‌کنندگان و کارگردانان مستند وجود دارد و ثبت شده است هر چند ممکن است همان طور که آقای مختاری خودش پیش از این امضا کرده بود، پس از مدتی ممکن است نظرش تغییر کند.»

در ادامه این بحثفاطمه معتمدآریا نیز توضیح داد: «تمام این اتفاقات در خصوص صنوف مختلف به ویژه مستندسازان چیزی است که به ما ارث رسیده است. در واقع ما به انتهای، تمام اختلافات و مسائلی که در صنف و انجمن مستندسازان وجود داشت، رسیدیم وگرنه بیش از دو سال است که این مسئله از طرف خانه سینما پیگیری می‌شود و هیأت مدیره جدید نمی‌توانست معجزه‌ای انجام دهد

همایون اسعدیان به قاچاق فیلم‌های سینمایی و اتفاقی که بر سر فیلم «گشت 2» و دلخوریسعید سهیلی رخ داد، اشاره کرد و توضیح داد: «هیأت مدیره قبلی هم این باور را داشت و ما نیز همین طور هستیم که هر کاری انجام می‌دهیم را در بوق و کرنا نمی‌کنیم. خانه سینما پس از اتفاقی که برای فیلم «گشت 2» رخ داد بلافاصله موضوع را با پلیس در میان گذاشت و آن‌ها اعلام کردند هر شکایتی که از طرف خانه سینما به پلیس تهران اعلام شود، کمتر از 72 ساعت اقدام و به سرانجام می‌رسانند.»

او ادامه داد: «ما رفتار آقای سهیلی را درک می‌کنیم ولی شاید او اطلاع نداشت که ما چگونه موضوع را پیگیری می‌کنیم اما با این حال همچنان مُصر هستیم که هیأت مدیره ابتدا کار خود را انجام دهد بعد اعلام کند. در این باره برای فیلم «عصبانی نیستم» هم خانه سینما رسما به سردار ساجدی‌نیا درباره تکثیر غیرقانونی نامه نوشت اما شکایتی دریافت نکردیم.»

معتمدآریا نیز در تکمیل این بحث توضیح داد: «خانه سینما می‌تواند موضوع را اعلام کند اما برای ادامه پیگیری‌ها باید حتما به طور رسمی شخص مالک فیلم شکایتی را تنظیم کند.»

علی قائم مقامی سخنگوی خانه سینما هم که در این نشست حاضر بود، در ادامه گفت: «در آن زمان به رضا درمیشیان گفتم که خانه سینما مسئله را پیگیری کرده و شماره دفتر سردار ساجدی‌نیا را هم دادم که بقیه موضوع را خودش پیگیری کند چون ادامه کار با مالک فیلم است.»

در بخش دیگری از این نشست همایون اسعدیان با تأکید بر اینکه تمام مدیران عامل این نهاد صنفی در دوران‌های مختلف تلاش کرده‌اند بودجه بیشتری برای خانه سینما بگیرند، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم خود را از بودجه ارشاد بی‌نیاز کنیم و در عین حال بودجه بیشتری را هم در اختیار داشته باشیم. ما تا وقتی نتوانیم رگ حیات اقتصادی خود را از بودجه دولتی جدا کنیم سرویسی که می‌دهیم چندان زیاد نخواهد بود. هیچ کس خبر ندارد خانه سینما چه بودجه‌ای را صرف افراد نیازمند و محتاج صنف خود و حتی بازماندگان هنرمندان می‌کند. البته اصلا ادعا نمی‌کنیم که این سرویس‌ها زیاد است.»

معتمدآریا نیز در این باره توضیح داد: «یک مسئله‌ای که در هیأت مدیره فعلی بر آن اصرار ورزیده می‌شود این است که هیچ کار جدیدی را شروع نکنیم و از پیگیری‌هایی که برای بیماران به ویژه در بحث بیمه انجام می‌دهیم هم نمی‌خواهیم عکسی پخش کنیم. این سنتی بوده که از قبل در خانه سینما وجود داشته و ما سعی کردیم آن را ادامه دهیم. ما به دنبال این هستیم بودجه‌ای را که در اختیار داریم صرف کسانی کنیم که عضو اصلی خانه سینما هستند و از طریق کارهای سینمایی عضو این نهاد صنفی هستند و بیمه جای دیگری نیستند.»

اسعدیان در بخش پایانی نشست در پاسخ به سوالی درباره بحث‌های پیش آمده درباره گروه سینمایی هنر و تجربه و موضع شورای صنفی نمایش گفت: «در این موضوع به عنوان رئیس و یا عضو هیأت مدیره خانه سینما نمی‌توان پاسخگو بود.»

معتمدآریا نیز دیدگاه خانه سینما نسبت به گروه هنر و تجربه را اینطور مطرج کرد: «همان طور که آقای اسعدیان اشاره کرد که هر اتفاق سینمایی در هر جایی به خانه سینما مربوط می‌شود این مسئله نیز جدا نیست و خانه سینما نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهد بود. درباره گروه هنر و تجربه دید منفی وجود ندارد بلکه بحثی بوده که ایده اولیه آن ابتدا در خانه سینما مطرح شده بود به همین دلیل موضع خانه سینما نسبت به آن مثبت است.»

اسعدیان در بخش پایانی درباره نظر هیأت مدیره خانه سینما نسبت به وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه چند سال قبل به اشتباه اسم فردی به عنوان پیشنهاد برای وزارت ارشاد مطرح شد که اصلا اتفاقی هم نیفتاد، گفت: «به همین دلیل الان هیچ اسمی را نام نمی‌بریم اما در حال حاضر در یکی از بهترین مقاطع ارتباطی خانه سینما با وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هستیم که البته ارتباط مستقیم ما با آقای حیدریان (رئیس سازمان سینمایی) است.»

او درباره اینکه طبق نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام امور از جمله جشنواره فجر می‌تواند به خانه سینما واگذار شود و اینکه آیا در این باره صحبتی شده است، گفت: «در این باره گفت‌وگوهایی شده و بر این باور هستیم که برای هر حرکت سینمایی که انجام می‌شود حضور خانه سینما ضروری است. قطعا در جشنواره‌ها نیز نظر خانه سینما اعلام می‌شود و این تعامل وجود دارد.»

اسعدیان همچنین درباره عدم حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز توضیح داد که این مسئله به دلیل اشتباه او در تاریخ برگزاری نشست بوده چرا که شاهسواری سه‌شنبه‌ها در جلسات خانه سینما در ارشاد باید حضور داشته باشد.

58244

کلید واژه‌ها : جشن خانه سینما - کارگردانان سینمای ایران - خانه سینما -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۰۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارق انباری خانه‌ها در تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار علی ولیپور گودرزی گفت: به دنبال وقوع یک فقره سرقت از انباری خانه‌ای در شرق تهران، رسیدگی به پرونده در دستورکار تیمی از کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرارگرفت. تحقیقات ابتدایی کارآگاهان حاکی از آن بود که یک مرد جوان در ساعات پایانی شب به پارکینگ خانه‌ای مراجعه و پس از شکستن در انباری اقدام به سرقت لوازم با ارزش کرده و با موتورسیکلت از محل متواری شده است.

وی افزود: کارآگاهان در نخستین‌گام با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف جرم و اقدامات اطلاعاتی هویت متهم را شناسایی کردند. همچنین در جریان رسیدگی به این پرونده چندین پرونده مشابه نیز به پلیس واصل شد که با بررسی مستندات مشخص شد تمامی سرقت‌ها از سوی همین فرد انجام شده و متهم به خانه‌های زیادی در شرق تهران دستبرد زده است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: پس از کشف این سرنخ در پرونده، کارآگاهان با روش‌های علمی و بررسی‌های پلیسی مخفیگاه متهم را نیز در شرق تهران مورد شناسایی قرار دادند و در همین راستا نیز اقدام به هماهنگی با مقام قضایی کرده و پس از اخذ مجوزهای لازم این فرد را با اجرای یک عملیات پلیسی دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. همچنین محل دستگیری این فرد نیز مورد بازرسی قرار گرفت که در جریان آن مقادیر اموال مسروقه از این محل کشف و ضبط شد.

ولیپور گودرزی با اشاره به انجام بازجویی از متهم دستگیر شده در مقر انتظامی گفت: متهم پس از انتقال به پایگاه چهارم پلیس آگاهی در جریان بازجویی‌ها به جرم خود مبنی بر ۴۰ فقره سرقت از انباری خانه‌های شهروندان به ارزش یک میلیارد ریال در نقاط مختلف شرق تهران اعتراف کرد.

وی با اشاره به تشکیل پرونده برای متهم دستگیر شده گفت: متهم به همراه پرونده متشکله و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد. همچنین تحقیقات تکمیلی در خصوص این پرونده همچنان ادامه دارد.

کد خبر 6093504

دیگر خبرها

  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • دستگیری سارق انباری خانه‌ها در تهران
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • گفتم یا قهرمان می‌شوم یا به خانه می‌روم!
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته