Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد اگر معایب طرح تحول نظام سلامت برطرف نشود و فکر کارشناسانه‌ای برای رفع چالش‌های این طرح صورت نگیرد و منابع مالی محقق نشود، نظام سلامت در چاه طرح تحول سقوط کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازیزدندا، اوایل اردیبهشت ماه 1393 بود که دولت یازدهم به منظور بهبود وضعیت سلامت مردم، طرح تحول سلامت را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا با گذشت حدود 4 سال از شروع این طرح، اظهارنظر مسئولان و مشاهدات فعلی، خبر از وخامت اوضاع سلامت و به بن بست رسیده این طرح می‌دهد.

به نظر می‌رسد اگر معایب طرح تحول نظام سلامت برطرف نشود و فکر کارشناسانه‌ای برای رفع چالش‌های این طرح صورت نگیرد و منابع مالی محقق نشود، نظام سلامت در چاه طرح تحول سقوط کند.

شکست کامل طرح تحول نظام سلامت در صورت عدم رفع کاستی‌ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگاریزدآوادر تشریح مزایا و معایب طرح تحول نظام سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت دارای مزایای زیادی برای مردم بوده است اما دارای معایبی است که باید برای به بار نشست این طرح حتما رفع شود و گرنه طرح کاملا شکست خواهد خورد.

دکتر علی دهقان، توجه مستقیم به مردم و دسترسی بهتر گیرندگان خدمات سلامت به مراقبت های سلامت، حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های کمرشکن سلامت، بهبود انگیزه ارائه دهندگان خدمات سلامت، رایگان شدن زایمان طبیعی و کاهش سزارین مادران باردار، ارتقای کیفیت خدمات سلامت، ماندگاری و حضور دایم پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و مناطق محروم، الزام به راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت ، تکریم ارباب رجوع، ایجاد نظم و جبران خدمات کادر درمانی، تهیه اقلام دارویی، تجهیزاتی و مصرفی بیماران در بیمارستانها و اعتماد بیشتر مردم به بخش های دولتی و مراجعه بیشتر مردم به بخشهای دولتی و قطع هرگونه رابطه مالی با بیماران را از مزایای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.

وی در تشریح معایب این طرح اظهار کرد: طرح تجول نظام سلامت موجب افزایش بار کاری بیمارستان‌های دولتی و تکمیل ظرفیت و امکانات و همچنین کمبود نیرو و افزایش حجم کاری کادر سلامت بویژه پرستاران شده است.

دکتر دهقان ادامه داد: جهت دادن درمان به سوی خدمات تخصصی و فوق تخصصی و شیفت بیماران از بخش‌های خصوصی به دولتی بدون اینکه تغییری در فضای بیمارستانی و نیروی انسانی ارائه دهند و خدمات صورت گرفته باشد، نیز فشار زیادی را به دوش تیم سلامت تحمیل کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد اذعان کرد: متاسفانه زیرساخت‌های پیش‌بینی شده برای اجرای طرح تحول بخصوص در زمینه ی تامین اعتبارات محقق نشد و بیمه‌ها همراهی کامل را در اجرای این طرح ندارند. در طرح تحول نظام سلامت، واحد تغذیه در دستورالعمل هتلینگ بصورت شفاف دیده نشده است بنحوی که اکثر اعتبار هتلینگ در راستای بازسازی و نوسازی فضای فیزیکی بخش‌ها صرف گردیده و آشپزخانه و ملحقات آن مورد توجه قرار نگرفته است.

ضرورت ارتقاء کیفی طرح تحول نظام سلامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد اذعان کرد: در دستورالعمل مقیمی طرح تحول سلامت پیشنهاد می شود، بیمارستان های دانشگاهی دارای دستیار ارشد تخصصی، از این قاعده مستثنی شوند، برای پوشش یک رشته تخصصی، حداقل تعداد شیفت در ماه تعریف شود.

وی گفت: با توجه به اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت در بعد کمی، بهتر است به مقوله افزایش کیفی در درمان هم پرداخته شود همچنین هزینه هتلینگ بصورت سالیانه اعلام شود تا بتوان تصمیم گیری بهتری در زمینه اجرای برنامه ها داشت. پرداخت به پزشکان ماندگار بویژه ضریب کار، بصورت پلکانی افزایش یابد به طوری که با افزایش زمان ماندگاری، پرداخت بیشتری صورت گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار کرد: در پرداخت عملکردی به پزشکان، «گروه‌های پایه بدون پروسیجر مثل داخلی، اطفال،فوق تخصص روماتولوژی و غدد»، «پزشکان غیرتمام وقت پرکار»، «پزشکان تمام وقت پرکار» که تغییر درآمد چندانی ندارند یا در بسیاری از موارد از قبل دریافتی کمتری دارند توجه شود.

وی عدم تعهد بیمه به خدمات طب سنتی با توجه به فعال بودن این پزشکان در کلینیک های دانشگاهی را از دیگر معایب طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.

عدم تحقق منابع مالی، بزرگترین مشکل طرح تحول سلامت

مدیر عامل شرکت داروسازی یاس کویر میبد در نقد طرح تحول نظام سلامت به خبرنگاریزدآواگفت: طرح تحول نظام سلامت در مقطعی مشکلات درمانی مردم را حل کرد و برای مردم طرح خوبی بود و موجب شد پزشکان برای رها کردن مطب‌ها و رفتن به بیمارستان‌ها انگیزه پیدا کنند.

«کمال بیکی ده‌آبادی» اظهار کرد: متاسفانه بودجه‌ای که برای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شده بود محقق نشد و مشکلات عدیده‌ای در سیستم درمان بوجود آورد. در این طرح بخش خصوصی نادیده گرفته شده به‌طوری که 10 ما است بیمه‌ها بدهی خود را به داروخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی پرداخت نکرده‌اند به‌طوری‌که ما هیچ سودی نداریم و در پرداخت حقوق پرسنل خود هم مانده‌ایم.

وی افزود: پزشکانی که در طرح بوده‌ و مطب‌های خود را رها کرده‌اند نیز 10 ماه معوقه دارند و حقوق دریافت نرده‌اند.این طرح مشکلات زیادی برای درمانگاه‌های خیریه و بیمارستانهای تامین اجتماعی بوجود آورده و موجب شده این بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از خدمات متخصصین پاره وقت بی‌بهره شوند با توجه به اینکه حدود 60 درصد مردم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

دکتر بیکی ده‌آبادی تصریح کرد: متاسفانه طرح تحول نظام سلامت به درستی کارشناسی نشده بود و برنامه مالی این طرح مشخص نبود و اگر کارشناسانه برنامه‌ریزی شده بود می‌توانست طرح زیبا و راه‌گشایی باشد اما در حال حاضر مانند یک چاه عمیق همه را به دورن خود فرو می‌برد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۱۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رحیمی بعدازظهر پنجشنبه در همایش ائمه جماعات استان قم اظهار کرد: انقلاب اسلامی در طول این ۴۵ سال سرعت منحصر به فردی داشته و با قدرت و برنامه‌ای منسجم مسیر خود را طی می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: نظام تعلیمی و تربیتی انقلاب اسلامی طی این سالیان مثمر ثمر بوده است و در آینده نیز تاثیر مطلوبی خواهد داشت.

وی افزود: اگر تعلیم و تربیت دچار اختلاف شود، یقیناً در ریل انقلاب اسلامی نیز تاثیر خواهد داشت.

رحیمی ابراز کرد: تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد چراکه آموزش رکن اصلی آن می‌باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: تعامل مسجد و مدرسه نقش موثری در تقویت نظام اسلامی دارد و آن مستلزم هم افزایی مضاعف می‌باشد.

کد خبر 6088752

دیگر خبرها

  • حل مشکل تردد دانشجویان بزرگترین دانشگاه اهواز با ساخت پل عابر پیاده
  • خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • سردار رادان: دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذردY اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند/ 32 سازمانی که در این نظام مسئول بودند برای ساماندهی حجاب و عفاف نه تنها کار خودشان را نمی کنند بلکه شبهه و شک و تردید در دل مردم نیز می اندازند
  • عملیات احداث زیرگذر سرخون آغاز شد
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است