Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:06:00 GMT

منتخبان پارلمان شهری اهواز از شورای جدید گفتند

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۹۱۶۲۷

در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا که 29 اردیبهشت ماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شد، منتخبان پارلمان شهری مشخص شدند تا در دوره جدید، نظارت بر مدیریت شهری و قانون‌گذاری برای شهرها را بر عهده بگیرند.

تا آغاز کار پنجمین دوره شوراها هنوز فرصت هست؛ پیش از آن پای صحبت جمعی از منتخبان شورای پنجم شهر اهواز نشستیم تا از برنامه‌ها و اولویت‌های پارلمان جدید شهر اهواز بگویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، نشست "افق شورای پنجم شهر اهواز؛ برنامه‌ها واولویت‌ها" با حضور هشت تن از منتخبان شورای پنجم به میزبانی ایسنای خوزستان برگزار شد و در سه محور اصلی از منتخبان شهروندان سوالات زیر پرسیده شد:

1- اهواز چگونه یک کلانشهر واقعی خواهد شد؟

2- ویژگی‌های شهردار بعدی اهواز از نظر شورای پنجم چیست؟

3- برای بازگرداندن شورای شهر اهواز به جایگاه واقعی خود و جلب اعتماد شهروندان اهوازی چه خواهید کرد؟

در ادامه پاسخ این منتخبان به هر سوال را به ترتیب سوالات بالا خواهید خواند؛ همچنین ترتیب و نوبت پاسخ‌دهی منتخبان از سوی خود آنان انتخاب شده است.

در این نشست پنج تن از منتخبان پنجمین دوره شورای شهر اهواز شامل آقایان سیدناصر موسوی‌نژاد، مازیار جهانبخشی، محمدرضا ایزدی، سیدمحسن موسوی‌زاده و عبدالزهرا سنواتی به علت سفر یا مشغله شخصی حضور نداشتند.

"رحیم کعب‌عمیر"

* در اهواز با توزیع ناعادلانه خدمات اجتماعی مواجه هستیم

این منتخب شورای پنجم شهر اهواز اظهار کرد:‌ برای رسیدن شهر اهواز به جایگاه واقعی یک کلانشهر، در وهله اول باید همه مردم و مسئولان همدل باشند. در صورتی‌که این همدلی و همراهی شکل بگیرد، عاملی برای حرکت شهر در مسیر توسعه خواهد بود. کلانشهر در واقع شهری است که عدالت اجتماعی در آن توزیع شده است اما در اهواز با توزیع ناعادلانه خدمات اجتماعی مواجه هستیم. بنابراین تا زمانی ‌که این توزیع به شکل ناعادلانه باشد، اهواز به عنوان یک کلانشهر محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی بحث سیستم‌های حمل و نقل عمومی در تمام ابعاد نظیر ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، قطار شهری، روگذرها، زیرگذرها، سیستم‌های هوشمند و ... است که باید به تمام معنا در یک کلانشهر ایجاد شود. همچنین سیستم شهر الکترونیک، ‌توانمندسازی نیروها، شفافیت اطلاعاتی و جایگاه شهرداری در تصمیم‌گیری‌های شهری می‌توانند عواملی باشند که در صورت تحقق، جایگاه اهواز را به جایگاه یک کلانشهر نزدیک کنند.

** منتخبان شورای پنجم اهواز برای انتخاب شهردار متخصص، همفکر هستند

این منتخب شورای شهر پنجم اهواز عنوان کرد: ‌منتخبان شورای پنجم اهواز همگی همفکر هستند تا شهرداری انتخاب کنند که در حد شهرداران بقیه کلان‌شهرهای کشور دارای سابقه کاری باشد. این امر، در وهله اول نیاز به همراهی مردم و اصحاب رسانه دارد. همچنین نیاز است که اصحاب رسانه، شورای پنجم را با تعیین شاخص‌ها برای جهت و چارچوب حرکت شورا، تحت فشار قرار دهند.

کعب‌عمیر ادامه داد: منتخبان شورای پنجم اهواز به اتفاق یکدیگر برای انتخاب شهرداری متخصص، با تجربه، پاکدست و شجاع که در برابر فشارهای درونی و بیرونی قاطعانه پاسخ منفی می‌دهد و منافع مردم را در اولویت‌های خود دارد، همفکر هستند.

*** مردم عملکرد شورای پنجم را خواهند دید

وی به بیان یک حدیث از امام صادق(ع) پرداخت و گفت: امام صادق می‌فرمایند با کردار و عمل خود مردم را جذب کنید. بنابراین با گفتار هر چند می‌توان نوعی زمینه و بستر را ایجاد کرد، اما در واقع صرف سخن گفتن کاری را پیش نمی‌برد. مردم از ما نتیجه و خروجی می‌خواهند. مردم عملکرد چهار ساله شورای پنجم را خواهند دید و در صورتی که از نگاه مردم این عملکرد نسبت به عملکرد ادوار قبلی شورا بهبود یافته باشد، اعتماد مردم به مدیریت شورایی ترمیم خواهد شد.

"حسین حیدری"

* مدیریت شهری باید علمی باشد

این عضو شورای چهارم و منتخب شورای پنجم شهر اهواز در ابتدا با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه جوامع، اظهار کرد:‌ معتقدم رسانه‌ها و مطبوعات بر پیشرفت و توسعه جوامع بسیار تاثیرگذار هستند. رسانه‌ها به عنوان چشم مسئولان و مدیران هر شهر و استان و همچنین به عنوان نمایندگان مردم با انتقال مشکلات مردم، می‌توانند مطالبات عمومی را از مسئولان پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که 60 تا 70 درصد امور روزمره زندگی مردم به حوزه خدمات و وظایف شهرداری‌ها باز می‌گردد، ارتباط تنگاتنگی میان شهرداری و مردم در ابعاد گوناگون حمل و نقل، بهداشت، سلامت و ... وجود دارد. به نوعی می‌توان گفت که شهرداری به افراد از بدو تولد تا 30 سال پس از مرگ آن‌ها باید خدمات ارائه کند. بنابراین وظیفه مدیریت شهری در هر شهر وظیفه‌ای بسیار سنگین و در کلانشهرها به مراتب مشکل‌تر و سنگین‌تر است.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی مشکلات در کلانشهرها مدیریت شهری باید مدیریتی علمی و مبتنی بر کار کارشناسی و مطالعاتی باشد. با این شیوه مدیریتی، کلانشهرها به شکل سنتی اداره نخواهند شد.

حیدری با بیان این‌که شهر اهواز با چالش‌های جدی و خاصی مواجه است، عنوان کرد: اهواز شهری است که از یک سو دارای ظرفیت برای توسعه و از سوی دیگر با چالش‌های جدی مواجه است. برای مثال 35 درصد شهر اهواز را سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های حاشیه‌ای تشکیل می‌دهند. در مجموع یک هزار و 200 هکتار بافت فرسوده مصوب در اهواز وجود دارد. معضل جمع‌آوری آب‌های سطحی و بحث حمل و نقل و ترافیک برخی دیگر از این چالش‌ها هستند. با توجه به موارد یاد شده اکنون شهر اهواز به تقویت زیرساخت‌ها نیاز دارد.

وی ادامه داد: معتقدم باید توسعه پایداری که مبتنی بر تقویت زیرساخت‌ها است در تمام زمینه‌ها نظیر مسائل فرهنگی،‌ خدماتی، عمرانی، حمل و نقل، قطار شهری و ... در اهواز شکل بگیرد. اهواز در حوزه حمل و نقل در حال حاضر در 60 نقطه دارای گره ترافیکی است که باید در این نقاط تقاطع‌های غیرهمسطح احداث شود، همچنین شهر نیاز به پارکینگ عمومی دارد.

عضو شورای چهارم شهر اهواز با بیان این‌که شهر اهواز در حوزه فرهنگی نیاز به احداث فرهنگسرا دارد،‌ گفت: تا پیش از آغاز به کار شورای چهارم شهر اهواز تنها یک فرهنگسرا در شهر وجود داشت، اما در دوره چهارم شورا فرهنگسرا در هفت منطقه شهرداری احداث شد اما چرا هر محله اهواز نباید یک فرهنگسرا داشته باشد؟ اکنون باید به دنبال تقویت زیرساخت‌های شهری در تمام بخش برویم زیرا یکی از ویژگی‌های کلانشهرها تقویت زیرساخت‌ها است.

حیدری ادامه داد: مَثل مدیریت شهرداری اهواز با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد مثل یک خانواده است. همان طور که یک خانواده نیازهای خود را اولویت‌بندی و نیازهای اساسی خود را مشخص می‌کند و در صورت وجود پول به نیازهای دیگر غیر ضروری خود می‌پردازد، شهر اهواز نیز همین‌گونه است و تا زمانی که زیرساخت‌های اهواز تقویت نشده‌اند، نباید به دنبال کارها و اقدامات ظاهرسازی برویم.

وی افزود: البته زیباسازی شهر مهم و اکنون یک نیاز است اما اولویت ما زیرساخت‌ها است. انشالله شورای پنجم اهواز حرکت در مسیر تقویت زیرساخت‌ها در تمامی بخش‌ها را به منظور دستیابی به توسعه پایدار در برنامه دارد.

** شهردار آینده باید دارای کارنامه مدیریت حداقل یک کلانشهر باشد

منتخب شورای پنجم شهر اهواز بیان کرد: با توجه به پیچیدگی مشکلات کلانشهر در ابعاد مختلف حمل و نقل و مسائل اجتماعی، فرهنگی و خدماتی قطعا شهردار آینده اهواز فردی خواهد بود که دارای تجربه موفق در بحث مدیریتی شهری و کارنامه مدیریت حداقل یک کلانشهر باشد و نگاه وی به مدیریت شهر اهواز نگاهی علمی باشد.

*** با وحدت و هماهنگی، اعتماد مردم جلب خواهد شد

حیدری تصریح کرد:‌ با عملکرد مثبت در همه زمینه‌ها شورای آینده انشالله می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند. در چهار سال پیش رو با وحدت و هماهنگی و همدلی انشالله این اعتماد مردم جلب خواهد شد و افزایش نیز خواهد یافت.

"اسکندر لطفعلی‌زاده"

* نیروهای کسل و بی‌انگیزه در شهرداری مشغول به کار شده‌اند

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با اشاره به مشکلات اساسی شهر اهواز اظهار کرد: ‌برای توسعه و رشد کلانشهر اهواز در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی همه ما و شهروندان باید تلاش کنیم. در این زمینه‌ها آن‌گونه که ما انتظار داریم عملکردی صورت نگرفته است با این وجود که شهرداری و مدیریت شهری در شهر مستقر هستند و وظایف توسعه شهری را بر عهده دارند.

وی افزود: در چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است کلانشهر اهواز نسبت به سایر کلانشهرها روند رو به رشد مورد انتظار شهروندان را نداشته است که یک سری عوامل در این زمینه دخیل بوده‌اند.

لطفعلی‌زاده تصریح کرد:‌ شهر یک اندام‌واره است و مانند یک موجود زنده که از روح و جسم تشکیل شده است و همان‌گونه که در جهت رشد یک فرد اقدام می‌شود، باید مشکلات شهر نیز رفع شوند.

منتخب شورای پنجم شورای شهر اهواز ادامه داد: از جمله مشکلات شهر اهواز توسعه نیروی انسانی است که در این زمینه در شهرداری از سه یا چهار محور عقب مانده‌ایم. در بعد توسعه اقتصادی نیز عوامل بیرونی در شهرداری دخیل بوده‌اند. در سال‌های گذشته نیروهای کسل و بی‌انگیزه در شهرداری مشغول به کار شده‌اند که توان ارایه یک برنامه مدون چهار یا پنج ساله را نداشتند.

وی با بیان این‌که افرادی که صلاحیت کافی نداشته‌اند در سیستم‌های دولتی و شهرداری جای‌گیری شده‌اند و سمت‌های بالایی گرفته‌اند، افزود: نیروهای خوب زیادی از نهادهای دولتی انتقال داده شده‌اند که این بحث در توسعه شهری بسیار مهم است.

لطفعلی‌زاده گفت: مور در حوزه نیروی انسانی شهرداری در چارچوب انتظار رخ نداده است و موجب مشکلات مالی و پس‌رفت‌های زیادی شده است که کمبود و نبود منابع مالی نیز در این امر تاثیرگذار بوده‌اند. همچنین عدم چرخش نخبگان در جایگاه اصلی آن‌ها یک مشکل اساسی است.

عضو منتخب شورای پنجم شهر اهواز بیان کرد: اساسی‌ترین موضوع برای یک شهروند، نظافت و نفس کشیدن در هوای پاکیزه است که شهر اهواز نسبت به سایر کلانشهرها، یک شهر پاکیزه نیست.

وی خاطرنشان کرد: شهر اهواز در زمینه اقتصادی ظرفیت‌های زیادی دارد ولی به علت کم‌مهری‌هایی که از سیستم‌های دولتی در جهت تعامل و همگرایی مردم وجود دارد، از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

** شهردار باید با دولت تعامل خوبی داشته باشد

لطفعلی‌زاده در خصوص ویژگی شهردار مورد نظر شورای پنجم اظهار کرد: باید فردی که مشکلات کلانشهر اهواز را ببیند و درک کند، وارد کار شود و در خصوص شاخص‌های اصلی درآمدزایی، جذب سرمایه و مسائل فرهنگی که بیرون از مدیریت شهری و شهرداری است با دولت تعامل خوبی داشته باشد.

وی افزود: همچنین بحث فاضلاب، ریزگردها و ورشکستگی کار و اشتغال از موضوعات مهم است و شورا تلاش می‌کند فردی را که دارای خصوصیات بارز مورد انتظار شهروندان است، انتخاب کند.

*** مردم روز به روز نسبت به شوراها بی‌اعتمادتر شده‌اند

لطفعلی‌زاده با اشاره به بی‌اعتمادی مردم نسبت به شورای شهر اهواز تصریح کرد: متاسفانه شورای شهر اهواز به شان و جایگاه خود نرسیده است و مردم روز به روز نسبت به شوراها بی‌اعتمادتر شده‌اند که امیدواریم شورای پنجم با گفتمان و عمل در همه مسائل شورا در رسیدن به اعتماد مردم گام بردارد و باید رسانه‌ها نیز در این زمینه یاری کنند.

"محمدجعفر فلسفی"

* با وجود کمبود منابع مالی، با سوءاستفاده هم مواجه هستیم

این منتخب شورای پنجم شهر اهواز با اشاره به احساس ناخوشایند مردم اهواز از زندگی در این شهر و نقش عوامل مختلف در بروز این وضعیت، اظهار کرد: شاید مردم، برخی از این مسائل شهر مانند گرما و مسائل زیست‌محیطی را تحمل کنند و یا نسبت به مقطعی بودن این مشکلات امیدوار باشند اما این‌که اعضا شورای شهر به خواسته‌ها و نیازها و مطالبات مردم که دخیل در رای آنان بوده بی‌توجه باشند، می‌تواند منشاء ناامیدی و از دلایل مهم مهاجرت مردم از شهر باشد.

وی ادامه داد: وضعیت شهر کاملا ملموس است. مردم وضعیت قطار شهری اهواز، طولانی شدن پروژه‌ها و این‌که شهر یک کارگاه عمرانی نیست را می‌بینند و وضعیت اهواز را با سایر کلانشهرها مقایسه می‌کنند. این موارد در نوع نگاه مردم بسیار تاثیرگذار است. وضعیت اهواز در حمل و نقل، فضای سبز، ترافیک، خدمات‌رسانی شهری، دفع پسماند و به ویژه عدم جمع‌آوری آب‌های سطحی که به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، همه و همه دست به دست هم داده‌اند و زمینه ناامیدی را برای شهروندان فراهم کرده‌اند.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز افزود: حداقل 28 محله در اهواز وجود دارد که در عمق محرومیت به سر می‌برند شاید کمتر کلانشهری با این تعداد محله محروم یا کم‌برخوردار در کشور وجود داشته باشد. کمبود منابع شاید یکی از علل و عوامل بروز این وضعیت باشد. طبیعتا در صورت ضعف منابع مالی نمی‌توانیم کار چندانی در اهواز انجام بدهیم.

فلسفی یکی از علل عقب‌ماندگی اهواز در حوزه شهری را ضعف نظارت بر پروژه‌های عملیاتی شهرداری دانست و گفت: متاسفانه می‌بینیم کاری مانند ترمیم آسفالت معابر با کمترین کیفیت انجام می‌شود که این مساله موجب رنجش مردم شده است. انجام پروژه‌های بسیار ساده با کمترین کیفیت حاکی از عدم نظارت بر پروژه‌ها است. به نوعی اصلا احساس نمی‌کنند باید به این خواسته کوچک مردم پاسخگو باشند. همین مساله می‌تواند پیامدهای دیگری نظیر انجام مجدد پروژه به علت بی‌توجهی دست‌اندرکاران که منجر به ضعف کیفی و عدم کارایی پروژه شده است، داشته باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه دست‌اندازی به بیت‌المال به یک مساله بزرگ برای شورای شهر اهواز تبدیل شده و اکنون دو یا سه دوره است که شورا با این مساله مواجه است و مشکلات شورا را دو چندان کرده است. به عبارتی با وجود کمبود منابع مالی، با سوءاستفاده هم مواجه هستیم که واقعا این مساله می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز خاطرنشان کرد: مساله دیگر در مدیریت شهری عدم شایسته‌سالاری است که بی‌انگیزگی نیروها را به دنبال دارد. اکنون نیروهای انسانی بسیار خوبی در سیستم داریم که دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند. این مساله برای مدیریت شهری بسیار خطرناک است زیرا یکی از پایه‌های مدیریت و تصمیم‌سازی، وجود نیروهای انسانی خبره و کارآمد است. حاکم شدن روابط بر ضوابط از دیگر معضلات مدیریت شهری اهواز است.

فلسفی ادامه داد: حتی در بخش‌هایی که جذب و استخدام صورت می‌گیرد حاکم شدن روابط بر ضوابط در شهر اهواز در رده بسیار بالا و خیلی برجسته صورت می‌گیرد. این وضعیت را مردم می‌بینند، می‌فهمند و حتی از نمونه‌های آن اسم می‌برند. یعنی اگر بنا است سه یا چهار نفر چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی به کار گرفته شوند روابط در این روند حکمفرما می‌شود. این وضعیت به معنای دور زدن قانون در شهر است و بسیار تلخ است که به صورت دائم با این وضعیت مواجه هستیم.

وی افزود: این وضعیت زمینه بی‌اعتمادی را فراهم می‌کند. در نهایت به علت تمام موارد یاد شده ما با به هم خوردن موازنه و تعادل میان بودجه عمرانی و جاری مواجه هستیم. تمام این عوامل شرایطی را فراهم کرده که بر اساس اقرار مسئولان شهرداری اهواز بودجه شهرداری در سال 95 که قرار بود حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان باشد، زیر 700 میلیارد تومان است. بخش عمده‌ای از این حدود 700 میلیارد، بودجه جاری و حقوق است.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز ادامه داد: یعنی آنچه در نهایت از این بودجه به دست می‌آید، برای انجام چهار پروژه عمرانی باقی می‌ماند. وضعیت پروژه‌های عمرانی در اهواز نیز کاملا مشهود است که هم تعداد پروژه‌ها پایین است و هم سرعت اجرای پروژه‌ها کند و آرام است به طوری که پروژه‌ای که باید در یک سال به پایان برسد و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، چندین سال به طول می‌انجامد.

فلسفی گفت: در این وضعیت سهم بخش عمرانی از بودجه کاهش ‌یافته اما سهم هزینه‌های جاری محفوظ است که در سال 95 حدود 480 میلیارد بود. مشکل ما در بخش عمرانی است. باید تکلیف را با خودمان مشخص کنیم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم؟ آیا می‌خواهیم چنین روندی را تشدید کنیم؟ یا قرار است به اصلاح این وضعیت بپردازیم؟ رویکرد شورا در این زمینه باید مشخص شود.

وی ادامه داد: نهایتا باید اتفاق مثبت و تازه‌ای در این روند رخ دهد اما این اتفاق باید از درون شورا شکل بگیرد. شان و جایگاه شورا دقیقا همین است. شورا باید از انجام دو کار اجتناب کند که یکی سیاسی‌کاری و در کنار آن در شهری مانند اهواز بحث قومیت‌گرایی است. در بخش‌هایی که قومیت‌گرایی را در اهواز حاکم کردیم، با پیامدهای بسیار تلخی مواجه شده‌ایم به طوری که بحث شایسته‌سالاری در استخدام‌ها نادیده گرفته شد.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز افزود: دخالت به جای نظارت از دیگر مشکلاتی است که در ادوار گذشته شورای شهر اهواز شاهد بودیم و در دوره چهارم شورا به اوج خود رسید. این عامل بسیار مهم است و اگر قرار است اتفاق تازه و مثبتی رقم بخورد دقیقا به همین عامل باز می‌گردد. در بخش‌هایی این وضعیت را داشتیم که یکی از اعضای شورا پیمانکاری را برای پروژه‌های شهرداری مدنظر داشت که آن پیمانکار با وی مرتبط بود و یا فردی را تامین مالی می‌کرد. اگر می‌خواهیم اتفاق تازه‌ای رقم بخورد باید این وضعیت تغییر کند. در غیر این صورت روی همان پاشنه قبلی می‌چرخیم.

فلسفی گفت: شهردار قوی هیچگاه زیر بار نمی‌رود کسی در کار او دخالت کند. این‌که بخواهیم مانند گذشته شهرداران مناطق را تقسیم و بی‌قاعده برای شهردار تعیین تکلیف کنیم مسلما از یک شهردار قوی پذیرفته نمی‌شود. شان شورا، نظارت و تعیین تکلیف در چارچوب قواعد و برنامه‌ریزی‌ها است. در غیر این صورت نتیجه دخالت بی‌قاعده در کار شهردار و دخالت به جای نظارت، همین وضعیت بدی است که حکفرما می‌شود و مشکلات را افزایش می‌دهد. آثار تغییر در این رفتار شورا را در انتخاب شهردار خواهیم دید.

** شهردار باید با شورا تعامل منطقی داشته باشد

وی اظهار کرد: مساله‌ای که بر رویکرد شورای پنجم برای انتخاب شهردار سایه انداخته، ‌این است که آیا شهرداری را انتخاب کنیم که ضعیف اما هماهنگ با شورا باشد؟ -البته در این زمینه، نمی‌خواهم اسمی ببرم ـ و یا این‌که شهرداری را تعیین کنیم که قوی اما تابع ضوابط، قوانین و برنامه‌ریزی‌های شورای شهر باشد و از قانون تخطی نکند، به طوری که بین شورا و شهردار تعامل وجود داشته باشد نه دخالت.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با بیان این‌که شهردار باید با شورا تعامل منطقی داشته باشد، اظهار کرد: قرار نیست ارتباط میان شهردار و شورا کاملا قطع شود. بلکه این رابطه باید منطقی باشد. اهواز شهر پرمساله‌ای است و هر کسی حاضر نیست منصب شهرداری این شهر پرمساله را قبول کند. یعنی فردی که اهواز را به درستی بشناسد و اهل این کار باشد و نخواهد که بازی در بیاورد و یا از این منصب به عنوان پلی برای منافع و اهداف خود استفاده کند، نمی‌تواند به درستی تصمیم بگیرد که این منصب را قبول کند یا خیر. و به سختی می‌تواند تصمیم‌گیری کند زیرا می‌داند اگر در آینده عملکرد وی جوابگو نبود، مسئولیت بر گردن دارد و مردم نیز از وی نمی‌گذرند.

*** لزوم وجود روحیه جهادی میان اعضای شورا و شهردار

فلسفی با تاکید بر لزوم دقت بسیار زیاد در بحث تعیین اولویت‌های شورا بیان کرد: ‌با توجه به محدودیت منابع باید اولویت‌ها با محاسبه دقیق تعیین شوند. همچنین تعامل شورا با دستگاه‌های اجرایی حائز اهمیت بسیار بالایی است. انشالله شورای پنجم بتواند این تعامل را برقرار کند و احساس نزدیکی با این دستگاه‌ها صورت بگیرد. البته اقتدار شورا بسیار مهم است و شورا باید از موقع اقتدار و نه از موضع ضعف این تعامل را برقرار کند زیرا شورا از پشتیبانی مردم برخوردار است.

وی تصریح کرد:‌ نیاز به اراده‌های بزرگی برای تغییر و رقم زدن اتفاق تازه‌ای در بحث مدیریت شهری وجود دارد که این اراده‌ها انشالله از دل شورای پنجم خواهد جوشید. اعضای شورا باید از مناطق مختلف بازدید کنند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار بگیرند و اگر حرفی می‌زنند این حرف باید حرف دل مردم و نه حرف خود اعضا باشد. همچنین اعضای شورا باید در پیگیری خواسته‌های مردم محکم باشند.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با تاکید بر اهمیت وجود روحیه جهادی میان اعضای شورا و شهردار عنوان کرد:‌ در شهرهایی که شهردار از این روحیه برخوردار بود تغییر و تحولی را در شرایط شهر ایجاد شده است. بهره‌مندی از نظرات نخبگان و تجربه و تخصص و کار و تلاش مداوم از ویژگی‌های چنین شهرداری است. باید سازوکاری در شورای پنجم پیش‌بینی شود تا با تعریف دقیق و درست نحوه مشارکت مردم، نخبگان و صاحب‌فکران احساس کنند که نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها مورد توجه شورا و شهرداری قرار می‌گیرد.

"محمدهادی قنوات"

* با درآمدهای فعلی شهرداری هیچ اتفاقی در اهواز رخ نخواهد داد

این منتخب شورای پنجم شهر اهواز اظهار کرد:‌ مشارکت‌جویی یا همان تقویت احساس مشارکت در شهروندان و وحدت بین مسئولان و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند وضعیت شهر اهواز را ارتقا دهد. برای مثال اکنون دانشگاه مشهد یک هزار نفر دانشجوی خارجی که عمدتا عراقی هستند جذب کرده است، اما دانشگاه شهید چمران اهواز حتی نتوانسته است 50 دانشجوی خارجی جذب کند.

وی ادامه داد: ‌این امر حاکی از آن است که دانشگاه و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مشهد برای افزایش درآمد و منابع شهری و رشد شهر کمک کرده‌اند. به عبارتی این گونه نیست که دائم از شهرداری یا شورا

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است

مجید ناصحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مناسبت روز شوراها اظهار کرد: قانون شوراها با ۲۰ سال تأخیر اجرا شده و به همین دلیل جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است.

وی با بیان اینکه شوراها سهل‌الوصول‌ترین راه ارتباطی با لایه‌های مختلف مردم است، ابراز کرد: شورا زبان گفت‌وگو و انتقال پیام‌های مردم در گروه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اقشار و صنوف مختلف است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: اگر بخواهیم اتصال مردم با حاکمیت را داشته باشیم باید جایگاه شورا را جدی بگیریم و ارتباط سازمانی با اجزای مختلف جامعه و حاکمیت برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه شورا جزو هیچیک از قوای مجریه، مقننه یا قضائیه نیست، عنوان کرد: مردم امور مختلفی را در حوزه قضائی، ضعف‌های قوه مجریه یا مسائل حقوقی را مطرح می‌کنند که این ارتباط و جایگاه را باید به شورا بدهیم که پیام مردم را به قوای مختلف برساند و پیگیری کند.

ناصحی‌مقدم در مورد شورای شهر ششم یادآور شد: یک وجه قالب تفاوت این شورا با دوره‌های قبلی این است که اعضا به شکل تیمی وارد شورا شدند و تاکنون هماهنگ و منسجم عمل کردند و در سه سال گذشته تعامل در شورا به حداکثر رسید تا به مشکلات غلبه کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دوره‌های قبل که دستیابی به برنامه عملی منسجم را دشوار می‌کرد، اختلافات داخلی بود اما اکنون سعی بر این است تا با پیش‌بینی اهداف کارشناسی شده و تعامل باشهرداری، مسائل شهری تبدیل به گفتمان پایدار شود.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه شورای ششم توانسته در این مسیر موفق عمل کند، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت ساختارها به نحوه بهینه استفاده کنیم و با توجه به اینکه ۹ فکر مختلف در شورا هست، ابتدا باید به نحوه تصمیم‌سازی با تعامل و همفکری توجه کرد و اگر هر فرد بخواهد حرف خود را به کرسی بنشاند موفقیت حاصل نمی‌شود.

وی افزود: شورا دارای کمیسیون‌های تخصصی است و موضوعات در این کمسیون‌ها بررسی می‌شود تا در صحن شورا طرح و یا شهرداری مورد تبادل نظر قرار گیرد.

کد خبر 6090994

دیگر خبرها

  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد