Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «شرايط امروز از ديروز بسيار بهتر است و گوش مردم بدهکار حرف‌هاي غيردقيق نيست. بي‌ترديد شرايط ايران امروز از ديروز بهتر است و فردا از امروز نيز بهتر خواهد بود

به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رئيس جمهور در جشنواره عمران سلامت با تاکيد بر اينکه با حمايت مردم، هدايت رهبري و فداکاري کارگزاران دولت، مسير توسعه و سازندگي کشور را ادامه مي دهيم، گفت: هدف ما تقويت نظام، کشور و منافع ملي است و بايد همه در اين مسير دست به دست هم دهيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني روز سه شنبه در اين جشنواره اولين برنامه دولت در حوزه سلامت را پيشگيري از بيماري دانست و اظهار داشت: عليرغم کاهش شديد درآمدهاي نفتي، اجراي طرح تحول سلامت از اولين و مهمترين برنامه هاي دولت يازدهم بود.

دکتر روحاني در اين مراسم که به منظور تشريح و تجليل از تلاش هاي خادمان اجراي طرح تحول نظام سلامت برگزار شد، گفت: در آغاز دولت يازدهم با وجود سختي ها و مشکلاتي که وضعيت پيچيده اقتصادي کشور پيش روي ما قرار داده بود و رکود تورمي، تحريم و وضع نامناسب محيط زيست آنها را تشديد کرده بود، اما توانستيم در 6 ماهه دوم سال 92 تقريبا براي رفع عمده مسائل مهم و اساسي کشور تصميم گيري هاي لازم را انجام دهيم.

رييس جمهور با اشاره به اينکه برخي از آن تصميمات به موقع اجرا شد و برخي با تاخير، افزود: اما در بين اين تصميمات مهم، موردي نبود که دولت يازدهم نتواند اجراي آن را از پيچ و خم مشکلات با موفقيت عبور دهد.

دکتر روحاني اظهار داشت: اولين قدمي که در مسير حل مشکلات کشور لازم بود، حل و فصل مساله تحريم بود. ممکن است برخي ها در مقام شعار حرفهايي بزنند، ولي عاملي که حتي براي تامين تجهيزات پزشکي، داروها و مواد اوليه داروسازي کشور را با مشکل مواجه کرده بود، فشار تحريم خارجي بر کشور بود که بي رحمانه بر ملت ايران وضع شده بود.

رييس جمهور تصريح کرد: فشار تحريم بر خلاف آنچه دنياي غرب ادعا مي کرد فشار بر دولت ايران نبود، بلکه بر مردم و زندگي مردم بود. وقتي نفت تحريم مي شود و درآمد کشور کاهش مي يابد، يعني بر همه خدمات دولت تاثير مي گذارد. درآمد دولت از محل فروش نفت و تحصيل ماليات است؛ وقتي درآمد نفت نباشد و رشد اقتصادي دچار اختلال شود، گرفتن ماليات هم مشکل خواهد بود.

دکتر روحاني خاطرنشان کرد: اولين تصميم دولت يازدهم در رفع تنگناهاي اقتصادي، شکستن تحريم هاي بيرحمانه بود. خيلي حرف ها در اين مسير مطرح شد، اما من از همان ابتدا اطمينان داشتم که مي توانيم در اين مسير موفق شويم. ملت ايران با قدرت، وحدت و پشتيباني از ديپلمات ها نشان داد که در برابر نقشه قدرت هاي بزرگ جهاني پيروز است. البته به طور طبيعي هروقت بخواهيم در امر مهمي پيروز شويم، نياز به حضور و موافقت مردم و هدايت و حمايت رهبري و فداکاري کارگزاران دولت داريم.

رئيس جمهور ادامه داد: اگر قرار بود وزير امور خارجه در برابر فحاشي و شعارها از ميدان خارج شود، برجام تحقق نمي يافت. بعضي ها در رسانه هايشان و در مناسبت هاي عمومي مثل راهپيمايي 22 بهمن به وزير امور خارجه توهين کردند، اما يک کارگزار نبايد با فحاشي، تخريب و شعارهاي عده اي از ميدان خارج شود.

دکتر روحاني با اشاره به بخشي از بيانات حضرت امام (ره) گفت: فحش دادن ها و اهانت کردن هاي يک عده محدود و معدود، به خاطر تلاش و کوشش مثمر ثمر و تاثيرگذار براي کشور است. شما فکر مي کنيد اگر کسي بخواهد در کشور تحول ايجاد کند، آيا آمريکا و رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي معاند منطقه او را آزار نمي دهند و آزاد مي گذارند؟

رئيس جمهور با بيان اينکه براي ما هدف، منافع ملي، نظام جمهوري اسلامي و مردم ايران هستند، گفت: ما در منطقه و خارج از منطقه دشمن داريم و بايد با هم حرکت کرده و دست به دست هم بدهيم. نبايد در برابر عده قليلي که متاسفانه به ناحق بلندگوهاي بزرگ در اختيار دارند، بترسيم. ما يک ملت بزرگ و ايثارگر هستيم که روي پاي خودمان ايستاده ايم و در سخت ترين شرايط اقتصادي حتي به ملت هاي منطقه نيز کمک کرده ايم؛ ما در سخت ترين شرايط اقتصادي به ملت عراق و سوريه کمک کرديم.

رئيس جمهور اضافه کرد: وقتي مي گوييم کمک به ملت عراق، برخي فکر مي کنند فقط کساني که با جانشان فداکاري مي کنند، کمک کرده اند. البته بايد قدردان اين فداکاري ها باشيم، اما توجه داشته باشيد که حقوق و سلاح همين افراد را چه کسي تامين مي کند؟ تمام سلاحي که عراق براي مبارزه با داعش نياز داشت و پول آن را چه کسي در شرايط تحريم تامين کرد؟ در مورد سوريه نيز همين طور.
موشکي از خاک کشور شليک شده و مرکز تروريست ها را هدف قرار داده است، اين درست است. آنهايي که اين موشک را پرتاپ کردند، تلاش و فداکاري نمودند؛ اما چه کسي اين موشک را طراحي و ساخته است؟ سازنده موشک دولت است، وزارت دفاع اين موشک را ساخته‌، پولش را چه کسي تأمين کرده؟ بخش اقتصادي کشور آن را تأمين مي کند، همه اين‌ها بايد مورد توجه باشد.

دکتر روحاني اظهار داشت: کار عظيم و بزرگي در دولت يازدهم انجام شد. وزير دفاع هم اعلام کرد که حجم سلاح هاي راهبردي که در دولت يازدهم ساخته شد، به اندازه 80 درصد کل سلاح هاي راهبردي ساخته شده در دولت هاي ديگر بوده است.

رييس جمهور تصريح کرد: يکي ديگر از قدم هايي که دولت از همان روزهاي اول آغاز فعاليت در دستور کار قرار داد، بحث سامان‌دهي نظام سلامت و درمان کشور بود. در اين عرصه البته از نظر دولت، موضوع پيشگيري بر درمان اولويت دارد و لذا قدم اول ما برنامه ريزي براي اين بود که چطور مردم بيمار نشوند و تعداد بيماران کاهش يابد.

دکتر روحاني خاطرنشان کرد: در برابر موضوع سلامت مردم، اين تنها وزارت بهداشت نيست که مسئوليت دارد و در زمينه هاي مختلف موسسه استاندارد، وزارت صنعت، وزارت جهادکشاورزي و بخش هاي ديگر همه مسئول هستند.

رئيس جمهور گفت: اگر دولت يازدهم براي درياچه اروميه قدمي برنمي‌داشت، درياچه اروميه از بيش از يکسال پيش به‌طور کامل خشک شده بود. اگر روند دولت قبل ادامه مي يافت و در اين دولت 2 هزار ميليارد توماني که تاکنون هزينه شده است، هزينه نمي شد و دولت يازدهم مثل دولت دهم به اين مسأله بي‌تفاوت بود، امروز درياچه اروميه بيش از يکسال بود که کاملا خشک شده بود.

دکتر روحاني اضافه کرد: اگر درياچه اروميه خشک مي شد، فقط اروميه يا فقط آذربايجان شرقي و غربي يا زنجان نبود که آسيب مي ديد، بلکه با هر باد و طوفاني در آن منطقه طوفان نمک به راه مي افتاد و تمام محصولات کشاورزي آن منطقه را از بين مي برد. زندگي 14 ميليون نفر از مردم به طور مستقيم تحت تاثير قرار مي گرفت و شاهد مهاجرت گسترده مردم بوديم.

رييس‌ جمهور افزود: دولت در کنار توجه ويژه به احياي درياچه اروميه، نسبت به رفع مشکلات ساير تالاب‌ها و درياچه‌هاي کشور از جمله درياچه هامون و هورالعظيم نيز توجه داشته و رفع مشکلات اين تالاب‌ها را با جديت دنبال مي‌کند، اما در عين حال از آنجايي که مشکل درياچه اروميه در حال تبديل شدن به يک فاجعه ملي بود، نسبت به احياي اين درياچه لازم بود که توجه ويژه‌اي صورت بگيرد.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنان خود طرح تحول سلامت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: يکي از تصميمات مهم دولت در زمستان سال 92 طرح تحول سلامت بود که از اوايل سال 93 عمليات اجرايي آن آغاز گرديد. اين طرح در شرايط تحريم و سختي شروع شد، به گونه‌اي که در سال 93 به يکباره با کاهش بي‌سابقه قيمت نفت مواجه شديم و هنوز هم اين مشکل ادامه دارد و نفت 120 دلاري به حدود يک‌سوم کاهش يافت و کشورهاي نفت خيز مانند عربستان هم دچار مشکل شدند.

رئيس‌ جمهور خاطرنشان کرد: دولت در عين حال و با وجود تمامي اين مشکلات و بدون استفاده از صندوق توسعه ملي، توانست امور کشور از جمله اجراي طرح تحول سلامت را دنبال کند. دولت يازدهم با وجود کاهش قيمت نفت حدود 40 ميليارد دلار به صندوق توسعه ملي نيز واريز کرد که اين موضوع را مي‌توان از عجايب تاريخي کشور دانست چرا که اين صندوق ايجاد شده که در روزهاي سختي بتوان از منابع آن استفاده کرد، اما دولت در چنين روزهايي هم ناچار شد به آن صندوق پول واريز کند و اين پول بيش از پولي بود که دولت‌هاي قبلي به اين صندوق واريز کرده بودند. ضمن اينکه دولت در کنار اين اقدام توانست تورم را مهار کند و به رشد اقتصادي نيز دست يابد به گونه‌اي که رشد اقتصادي سال 95 رشد فوق‌العاده‌اي بود که بر اساس گزارش مرکز آمار 8.3 و مطابق آمار بانک مرکزي 12.5 درصد بوده است.

دکتر روحاني خاطرنشان کرد: بخش مهمي از بودجه جاري کشور به رفاه مردم، پرداخت حقوق و بازنشستگي و کمک به اقشار محروم جامعه هزينه مي‌شود و بخش آموزش، بهداشت و دفاع از بخش‌هاي پرهزينه دولت به حساب مي‌آيد.

رييس‌ جمهور با بيان اينکه در طرح تحول سلامت تنها وجود پول و اراده دولت اهميت ندارد، خاطرنشان کرد: پول و اراده دولت گام‌هاي اوليه اجراي اين طرح محسوب مي شوند اما موضوع اساسي و ضروري در اجراي اين طرح وجود نيروي متخصص و ماهر، پزشکان، پرستاران، مسئولين بيمارستان و روساي دانشگاه‌هاي پزشکي است. بدون ترديد تلاش نيروي انساني متخصص در اجراي اين طرح بسيار تعيين‌کننده مي‌باشد و اصولاً در اجراي طرح‌هاي مختلف وقتي موفقيت حاصل مي‌شود که نيروي انساني متخصص و حاذق در صحنه وجود داشته باشد.

دکتر روحاني گفت: وزير بهداشت جزو پرکارترين وزراي دولت يازدهم و جزو پرسفرترين وزرا به مناطق مختلف محروم کشور به منظور پيگيري طرح‌ها و رفع مشکلات آنها محسوب مي‌شود و اساساً مي‌توان گفت که سفر و حضور مسئولين بر سر پروژه‌هاي مختلف در مناطق مختلف کشور در تسهيل روند اجراي امور بسيار تأثيرگذار است.

رييس‌ جمهور با بيان اينکه از لحاظ زيرساختي و تجهيزات نيز تحول خوبي در بخش پزشکي کشور در دولت يازدهم انجام شده است، اظهار داشت: امروز به واسطه اقدامات زيربنايي انجام شده در حوزه پزشکي بيماري‌هاي سخت نيز در داخل کشور قابل درمان است و بيماران نيازي نمي‌بينند که براي درمان خود به کشورهاي غربي مراجعه کنند، ضمن اينکه ايران مرجعي براي درمان بيماري‌هاي مختلف تبديل شده که بيماران ساير کشورها نيز به ايران سفر مي‌کنند، لذا وجود تهجيزات و اقدامات زيرساختي نيز در کنار کادر متخصص، حاذق و ماهر درماني مورد توجه دولت بوده است و در اين بخش تحول بسيار خوبي نيز بوجود آمده است.

دکتر روحاني افزود: زماني که وزير بهداشت رقم 21 هزار تخت بيمارستاني را مطرح کردند، بعضي ها در امکان پذير بودن آن تشکيک کرده و افزايش چنين رقمي را در يک دوره 4 ساله باور نداشتند، اما به فضل الهي اين امکان انجام شده و به گفته وزير بهداشت تا روزهاي آخر دولت يازدهم اين رقم به 25 هزار تخت نيز خواهد رسيد.

رئيس‌ جمهور با تأکيد بر اينکه مسير طرح تحول سلامت با قوت ادامه خواهد يافت، افزود: امروز با تلاش دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازي و نيز خيرين، علما و استانداران پرتلاش در حوزه درماني به آمار بسيار قابل افتخاري در حوزه پزشکي نايل آمده‌ايم.

دکتر روحاني اظهار داشت: حوزه سلامت به عنوان يک اصل مهم براي دولت يازدهم مطرح بوده و به عنوان يک اصل مهم براي دولت دوازدهم نيز مطرح خواهد بود و از همه آنهايي که به دولت يازدهم در اين خصوص کمک کرده‌اند، مي‌خواهم که با آمادگي، اخلاص و انرژي بيشتر خودشان را براي خدمت در دولت دوازدهم آماده کنند.

وي خدمت در حوزه سلامت و پزشکي را بسيار ارزشمند توصيف کرد و گفت: به نظرم اين تعبير بسيار مهمي است که امام علي(ع) پيامبر اسلام(ص) را به طبيب تشبيه کرده و مي‌فرمايد که پيغمبر طبيبي بود که نمي‌نشست که بيمار به او مراجعه کند بلکه پيامبر به سراغ بيمار مي‌رفت، لذا اينکه پيامبر(ص) به يک پزشک حاذق و دلسوزي تشبيه مي‌شود نشان مي‌دهد که طبابت شغل بسيار بزرگ و مقدسي است.

رئيس‌ جمهور در ادامه سخنان خود با تأکيد بر محدود بودن منابع دولت و کشور، اظهار داشت: بايد تلاش کرد در مديريت بخش درمان، کوتاه‌ترين و ارزان‌ترين راه براي درمان و پيشگيري از بيماري بکار گرفته شود به گونه‌اي که در حد ضرورت کمترين ارجاع به بخش‌هاي تشخيص بيماري، مصرف دارو و بستري شدن در بيمارستان‌ها صورت گيرد و بدون ترديد در اين زمينه متخصصين بايد راه‌حل‌هاي کارشناسي براي آن بيابند.

دکتر روحاني خاطرنشان کرد: بايد در حوزه طرح تحول سلامت از کمک خيرين و سازمان هاي مردم نهاد به خوبي استفاده شود.

رييس‌ جمهور با بيان اينکه بخش مهمي از سلامت به فرهنگ و سبک زندگي مردم مربوط مي‌شود، گفت: بايد اقدامات زيادي انجام شود تا شاهد جامعه‌اي سالم و پرنشاطي باشيم و اگر بعضي‌ها بگذارند، ان‌شاء الله مردم بتوانند در جامعه نشاط داشته باشند. البته به نظرم بايد يک کار فرهنگي هم براي اين دوستان انجام شود که نشاط چيز بدي نيست و بايد کاري کنيم تا مردم با نشاط و فعال بوده و به آينده خود و کشور اميدوار باشند.

دکتر روحاني افزود: ظاهراً بعضي‌ها جزو وظايف خود مي‌دانند که در روزنامه، رسانه و سايت‌هاي خود بذر يأس بپاشند در صورتي که چرا نبايد در کنار هم براي ساختن کشور، متحد و منسجم تلاش کنيم و چرا نبايد مردم نشاط داشته باشند و از لبخند مردم خوشحال نشويم. هميشه احتمال بروز مشکلات در آينده وجود دارد، اما ما بايد به آينده اميدوار باشيم و نبايد مردم را مأيوس کنيم.

رييس‌ جمهور گفت: اميد و نشاط مردم و سلامت جسم آنان مي‌تواند جامعه سالمي را تشکيل دهد که به واسطه آن بتوانيم به اهداف بلند خود برسيم.

دکتر روحاني تصريح کرد: شرايط امروز از ديروز بسيار بهتر است و گوش مردم بدهکار حرف‌هاي غيردقيق نيست. بي‌ترديد شرايط ايران امروز از ديروز بهتر است و فردا از امروز نيز بهتر خواهد بود.

رييس‌ جمهور گفت: طرح تحول سلامت زنده است و راه خود را ادامه مي‌دهد و دولت دوازدهم با کمک مردم اين راه را ادامه خواهد داد و جامعه پرنشاط و سالمي در ايران عزيز خواهيم داشت.

پيش از سخنان دکتر روحاني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در سخناني گفت: در 4 سال گذشته تيمي از متخصصان برجسته عرصه درمان و سلامت، وزارت بهداشت و امور مربوط به عرصه درمان و سلامت مردم را اداره مي کردند و هيچگاه سابقه نداشته که اين تعداد از عالمان برجسته و دلسوز عرصه پزشکي در بخشهاي ستادي و مديريتهاي استاني وزارت بهداشت حضور داشته باشند و وقت و آبروي خود را صرف خدمت به مردم کنند.

دکتر حسن قاضي زاده هاشمي اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت، با هدف کاهش هزينه هاي درماني و سلامت مردم و توسعه زيرساختهاي بهداشتي و درماني طراحي و اجرا شد که موفقيتهاي چشمگيري داشت. کاهش سهم هزينه پرداختي مردم براي درمان، تحت پوشش قرار گرفتن تقريبا همه افرادي که فاقد خدمات بيمه درماني بودند، مرمت و بازسازي 19 هزار خانه بهداشت، بازسازي و مرمت بيش از 2.5 ميليون متر مربع بيمارستان، ساخت و تجهيز 61 هزار تخت بيمارستاني، تامين تجهيزات و داروي لازم براي بيماران کشور، کاهش مرگ و مير مادران باردار و نوزادان که رتبه کشور را از جايگاه 11 در منطقه به 3 رسانده است، بخشي از دستاوردهاي طرح تحول نظام سلامت است که باعث شده اقدامات دولت يازدهم در عرصه سلامت را در بين ديگر دولتها بي مثال شود.

وزير بهداشت در عين حال گفت که اين آغاز راه است و بايد اجراي اين طرح را فارغ از اينکه چه کسي مجري و مدير آن باشد، با قوت و قدرت به پيش برد . مهمتر از اينکه اين طرح را چه کسي به پيش ببرد اين است که شرکاي اين طرح که در صدر آنها شخص خود رييس جمهور است، براي تداوم و بهبود اجراي آن پاي کار باشند.

دکتر قاضي زاده هاشمي تاکيد کرد که مديريت در عرصه درمان بايد يکپارچه باشد تا از موازي کاري پرهيز شده و همه ظرفيتهاي اين عرصه در يک راستا به کار گرفته شوند.

وي ضمن تشکر از زحمات همه دستگاهها در اجراي طرح تحول نظام سلامت تا کنون، اظهار اميدواري کرد که در 4 سال آينده بخشهاي مختلف اعم از دولت، مجلس و قوه قضائيه و بخشهاي ديگري که زير نظر رهبري معظم انقلاب هستند، در تداوم و بهبود اجراي اين طرح تمام تلاش خود را به کار بگيرند.

در اين مراسم از تعدادي از معاونان وزارت بهداشت از جمله معاون مديريت و منابع، معاون درمان و تعدادي از مسئولان و افراد دخيل در اجراي طرح تحول نظام سلامت، روساي دانشگاههاي علوم پزشکي تعدادي از استانها و نيز تعدادي از خيرين عرصه سلامت از جمله خانواده مرحوم سيدرضا نيري با حضور رييس جمهور و وزراي علوم و بهداشت تجليل به عمل آمد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۱۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟

یکی از عجیب‌ترین مناقشه‌های کریمی قدوسی با حسن روحانی ادعای او درباره جاسوسی و بعد عقب‌نشینی از این ادعا بود. در یک فایل ویدئویی مدعی شده بود حسن روحانی، رییس‎ جمهور ایران، از سرویس امنیتی و اطلاعاتی انگلستان دستور می‌گیرد! سخنگوی سپاه ادعای این نماینده مجلس مبنی بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان‌دادن شنود تلفنی یکی از مقامات کشور با مامور MI۶ به وی را تکذیب کرد.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:

اصرار محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس یازدهم که از راهیابی به مجلس دوازدهم هم باز مانده است بر ارایه بازه زمانی در ارتباط با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشته است. این البته نه نخستین‌بار است که نام کریمی قدوسی با خبرهای هسته‌ای گره می‌خورد و نه احتمالا آخرین بار.

او در چهار دوره حضور خود در مجلس- از دوره هشتم تا یازدهم- بارها درباره موضوعات هسته‌ای اظهارات عجیبی را مطرح کرده است. درست مثل همین چند روز پیش که در توییتی نوشت که «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.»بلافاصله پس از انتشار این توییت، فعالان سیاسی و رسانه‌ای از این نماینده مجلس انتقاد کردند اما، او بازهم در توییت با هشتگ اقتدار ایران نوشت: «در صورت اذن تا انجام اولین آزمایش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر یک هفته فاصله می‌باشد.»

این اظهارات به صورت غیرمستقیم باعث واکنش رافائل گروسی شده و هشدار داد که «ایران چند هفته با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه « غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند»، تاکید کرده است که ایران «چند هفته، نه چند ماه» با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد. او همچنین گفته است که «این اتفاق به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد. اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد».

علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا در پاسخ به این نماینده مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «موشک قاره‌پیما با برد ۱۲‌هزار کیلومتر، فقط برای حمل کلاهک هسته‌ای است، اینکه دانش ساخت آن را داریم یا نه به کنار، ولی تمامی مواضع اخیر شما پیوست گزارش آژانس انرژی اتمی علیه کشور می‌شود! چه اذنی بیاید چه اذنی نیاید».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخیر کریمی قدوسی نیز گفت که اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ایران هسته‌ای و اتمی نیست با اینکه در این رابطه کشور توانمند است.او در گفت‌وگو با منیبان، افزود: اگر ایران و اسراییل وارد فضای جنگ تمام‌عیار شوند ایران مجبور است به سمت بمب اتم حرکت کند تا توازن ایجاد شود اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخیر ایران و اسراییل، این رژیم به تنهایی نمی‌تواند علیه ایران اعلام جنگ کند.

اظهارات کریمی قدوسی حتی صدای ارگان رسمی مطبوعاتی دولت رییسی را نیز درآورد. روزنامه ایران در این باره با بیان اینکه «کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی دوپهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد» نوشت: «این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشورهای غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است.چه عاملی باعث می‌شود تا نماینده‌ای که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و باید به دنبال تأمین منافع ملی باشد، با اظهارات نسنجیده و خارج از مسوولیت برای کشور هزینه تراشی می‌کند؟».

هیچ یک از این واکنش‌ها اما باعث عقب‌نشینی کریمی قدوسی نشد و او در ویدئویی دوباره بر مواضع قبلی خود تاکید کرد و گفت: «بعد از انجام عملیات وعده صادق و صحبت‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌شد این بود که رژیم صهیونیستی به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند و سایت‌های فردو و نطنز را منهدم کند. اینجا فرمانده حفاظت از مراکز هسته‌ای موضعی گرفت که حمله به مراکز هسته‌ای یعنی عبور از خط قرمزهای جمهوری اسلامی در تولید سلاح هسته‌ای و احتمال داد که اگر دشمن دست به چنین اقدامی بخواهد بزند، فتوا تغییر کند.»

کریمی قدوسی ادامه داد: «اما از نظر فنی آیا ایران قدرت تولید سلاح هسته‌ای را دارد؟ بنابر نقد کارشناسان حتی اطلاع فنی که آژانس دارد و قانون مجلس به نام لغو راهبردی تحریم‌ها که غنای اورانیوم تولیدی را به ۶۰ درصد رساند، کارشناسان به ما گفتند که ما نصف روز زمان لازم داریم که چند آبشار غنی‌سازی را سری کنیم و غنای اورانیوم تولیدی را از ۶۰ به ۹۰ درصد برسانیم. این چیز خاص و سری نیست و آژانس هم مطلع است. از نظر فنی هم یک امر شدنی و خیلی راحت است؛ بنابراین به لحاظ تولید اورانیوم ۹۰‌درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، جمهوری اسلامی یک نصف روز زمان لازم دارد، حالا بگوییم یک هفته.

او در بخشی دیگر از اظهارات می‌گوید؛ «همچنان در فتواهای مقام معظم رهبری، تولید و به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای امری غیرقابل قبول است، اما اگر زمانی ایشان تشخیص بدهند، فرمودند که در هر سطحی ما را تهدید کنند، در همان سطح تهدیدشان می‌کنیم. یعنی اگر دست به تهدید هسته‌ای بزنند، با تهدید هسته‌ای جواب‌شان را می‌دهیم. اینجا که دیگر با موشک کاتیوشا نمی‌توان جواب‌شان را داد.»

این اظهارات کریمی قدوسی با واکنش جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد که با کنایه به او نوشته است؛ « ول کن تو را به علی. ‏الان اومدی ابروش رادرست کنی زدی چشمشم کور کردی که! ‏از یک هفته رسیدی به نصف روز؟ ‏بازم برای توجیه رفتار غلطت از رهبری هزینه کردی!! ‏شنیدم جایی گفته بودی رشیدی نفوذی اسراییله! ‏آورنده خبر آدم موثق و خداترسی بود، اما همینجا میگم، من حلالت کردم، ‏ولی ‏خدا جای حق نشسته.»

متولد مشهد، وفادار به مشی پایداری

همان اندازه که از دوران نمایندگی کریمی قدوسی اطلاعات مختلفی وجود دارد چرا که او هر روز با یک ادعای جدید در صدر اخبار قرار می‌گرفت، از دوران زندگی او پیش از نمایندگی، اطلاعات کمی در دست است. بر اساس بیوگرافی کوتاهی که از کریمی قدوسی در سایت جماران منتشر شده او در دی‌ماه سال ۱۳۳۴ در مشهد و در خانواده‌ای مذهبی متولد شده است، او ۶ خواهر و برادر دارد، و دوران جوانی و نوجوانی‌اش را همراه با پدر در حرفه خیاطی سپری کرده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بوده و به زبان عربی مسلط است. در ۲۳ سالگی از اعضای فعال سپاه پاسداران خراسان بوده و در طول سال‌های دفاع مقدس فرماندهی سپاه استان سمنان را با تشکیل تیپ ۱۲ قائم برعهده داشت، همچنین مسوول اعزام نیرو بود.

بعد از پایان جنگ، از مدیران عالی بسیج در استان‌های خراسان بزرگ، اصفهان، فارس، خراسان رضوی بود و در تشکیل نیروهای مقاومت بسیج در این استان‌ها نقش موثری ایفا کرد. وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده مردم مشهد و کلات راهی مجلس هشتم شد، حضوری که تا پایان دوره یازدهم هم تمدید شد. از کریمی قدوسی عموما به عنوان عضو جبهه پایداری نیز یاد می‌شود.

‌ام.پی.تی یا ان.پی.تی؛ مساله این است!

آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ وقتی یک طرح دو فوریتی توسط جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس وقت تهیه و به هیات رییسه مجلس ارایه شد، دو بار به معاهده «ان پی تی» که مهم‌ترین مبحث حقوق بین‌الملل در بحث انرژی اتمی است، اشاره و عجیب آنکه هر دوبار هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی نام این معاهده «ام پی تی، mpt» درج شد. یک بار در عنوان طرح ۵ صفحه‌ای و یک بار در متن آن به زبان انگلیسی.

این طرح ۵ صفحه‌ای که با خط خود کریمی قدوسی توسط اداره قوانین مجلس تکثیر و در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و بعد هم در فضای مجازی منتشر شد در کادر مربوط به عنوان طرح این عبارت را با خود دارد: «الزام دولت به حفظ حقوق مسلم هسته‌ای و مصادیق آن در چهارچوب معاهده «ام پی تی» « در مذاکرات هسته ای».

در بند نهم این طرح نیز چنین نوشته شده بود: «هرگونه موافقت با خواسته‌های طرف مقابل نباید خارج از معاهده «mpt» باشد».

«ان.پی.تی» مخفف نام انگلیسی «معاهده منع گسترش هسته‌ای» (Nuclear Non- Proliferation Treaty) است.

عجیب‌تر از اشتباه کریمی قدوسی امضای ۱۱۰ نماینده مجلس وقت پای این طرح بود که به این معنی بود که یا این ۱۱۰ نفر هم نام درست مهم‌ترین معاهده هسته‌ای جهان را نمی‌دانستند یا اینکه این طرح را چشم بسته امضا کردند.

نام جاویدان در قائله دوتابعیتی‌ها؛ از اتهام زننده تا متهم

جواد کریمی قدوسی در شهریور سال ۱۳۹۷ در مجلس دهم در جلسه سوال از محمدجواد ظریف، وزیر وقت امور خارجه، در مجلس مستندی را پخش کرد که عنوان می‌کرد برخی از اعضای هیات ایرانی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دوتابعیتی بوده و «جاسوس» بودند. طرح چنین ادعایی باعث شد علیرضا رحیمی، عضو وقت هیات رییسه مجلس در سوالی از وزیر دفاع این مساله را مطرح کند که چنین اطلاعاتی بر فرض صحت چگونه به دست کریمی قدوسی رسیده است.امیر حاتمی، وزیر دفاع دولت روحانی، روز دوشنبه، ۳۱ تیر همان سال، در جلسه علنی مجلس دهم در پاسخ به این سوال گفت: «طبق اعلام سپاه پاسداران فیلم دوتابعیتی‌ها که در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس پخش شده به لحاظ موضوعی مشابهت دارد، اما به لحاظ اصالت فیلمی که در صحن مجلس پخش شده فاقد سندیت و اعتبار رسمی است.»

رحیمی در جلسه سوال خود از وزیر دفاع همچنین گفت: «به رییس‌جمهور اتهام زدند که دوتابعیتی است و این اتهام در سراسر کشور پخش شد، اما تکذیب آن پخش نشد. اگر چنین اتهامی به رییس قوه قضاییه می‌زدند دادستان سکوت می‌کرد؟»

بعد از طرح این سوال ۲۹ نماینده مجلس دهم که اکثرا عضو جبهه پایداری و از دوستان و حامیان کریمی قدوسی بودند اما طرح این سوال توسط علیرضا رحیمی را حمله به سپاه پاسداران خوانده و خواستار برکناری او از هیات رییسه مجلس شدند.کریمی قدوسی در جلسه علنی بعد گفت که موضوع «دوتابعیتی» بودن حسن روحانی را او مطرح نکرده اما تهدید کرد که فهرست مدیران «دوتابعیتی» جمهوری اسلامی را منتشر خواهد کرد.

ابوالفضل ترابی، عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از مدیران دوتابعیتی، یکماه بعد در مرداد ۹۷ دوباره بر آتشی که کریمی قدوسی به راه انداخته بود دمید و گفت که یکی از مقامات «بسیار مهم و تراز بالا» در دوران تحصیل در اسکاتلند تابعیت بریتانیا را کسب کرده و هنوز این تابعیت را دارد. اظهاراتی که به نظر می‌رسید با توجه به تحصیل حسن روحانی در اسکاتلند خطاب به او بیان شده بود.محمود واعظی، رییس دفتر وقت رییس دولت دوازدهم اما این ادعا را تکذیب کرد.داستان دوتابعیتی‌هایی که کریمی قدوسی و نزدیکانش علیه حسن روحانی به راه انداخته بودند اما به یک‌باره وارد فصل جدیدی شد و چنین اتهامی علیه خود او نیز مطرح شد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس دهم در جلسه علنی مدعی شد که کریمی قدوسی به مردم حوزه انتخابیه‌اش گفته برای ردصلاحیتش امضا جمع کنند، ادامه داد: طالبان یک قیف داشت که بر ریش مردان می‌گرفت ببیند اندازه ریش آنها استاندارد است یا نه! مردم را کتک می‌زد اگر ریش با آن قیف طالبان استاندارد نبود. شما چکاره مملکت هستید که به وزیر، به رییس‌جمهور و حالا به نماینده مردم در مجلس می‌تازید و ما را غیرانقلابی می‌نامید و خطاب می‌کنید؟! چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، چندتا عملیات شرکت کرده‌اید که به درجه سرداری رسیدید؟ از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم. زمانی که اجداد شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند، ما از ایران دفاع می‌کردیم. چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است؟»

این اظهارات با واکنش کریمی قدوسی در جلسه علنی بعدی مجلس همراه شد اما رحیمی جهان‌آبادی فراتر رفت و حتی گفت که کریمی قدوسی به سوال او درباره اصلیت خانواده‌اش و دوتابعیتی بودن پاسخی نداده است.

جواد کریمی قدوسی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس همچنین سخنان نماینده تربت جام درباره «تابعیت افغان» خود را رد کرد و گفت: «یک سند مبنی بر اینکه یکی از اجداد من ولو هفت نسل قبل از افغانستان آمده است هم دارند، ایشان باید در صداوسیما این سند را پخش کند، و الا صداوسیما باید همین مذاکرات من را پخش کند؛ در غیر این صورت اگر این کار را نکردند من از دولت افغانستان می‌خواهم که آنها بررسی کنند که اگر ما رگ و ریشه‌ای در طول تاریخ در اقوام آنجا داشتیم به ما بگویند که به خدمت آنها برویم.»

دلواپس همیشگی علیه روحانی

کریمی قدوسی پس از تأیید صلاحیت کاندیداها و آغاز رقابت انتخاباتی در خرداد ۹۲، چند روز پیش از روز انتخابات خواستار رد صلاحیت حسن روحانی شد. این درخواست همزمان با بالا رفتن آراء روحانی در نظرسنجی‌ها صورت گرفت.با آغاز به کار دولت یازدهم، جواد کریمی قدوسی، همواره در صف اول مخالفان عملکرد این دولت محسوب می‌شد.

در نخستین سالگرد آغاز به کار دولت یازدهم، کریمی قدوسی در اظهارنظری روحانی را متهم به «دادن اطلاعات مهم فقهی به انگلستان» کرد. همچنین او بودجه رسانه‌های حامی روحانی را بالغ بر «صدها هزار میلیارد تومان» عنوان کرد. او یکی از چهره‌های شاخص همایش «دلواپسیم» بود که در نقد سیاست‌های هسته‌ای دولت یازدهم برگزار شد.

کریمی قدوسی در سال‌های اولیه دولت نخست روحانی در مهدیه مشهد، دولت را به براندازی متهم کرد و گفت «رمزگشایی از شعار اعتدال امر مهمی است چرا که اعتدال پوششی برای براندازی نظام است.» و «اسرار پشت صحنه جریان اعتدال چیزی است که هم‌اکنون ما به چشم می‌بینیم و اگر جریان اسفناک فتنه اتفاق افتاده است، هم‌اکنون شعار اعتدال با هدف براندازی نظام، عناصر فتنه‌گر را به مناصب حکومتی گمارده‌اند.»

یکی از عجیب‌ترین مناقشه‌های کریمی قدوسی با حسن روحانی ادعای او درباره جاسوسی و بعد عقب‌نشینی از این ادعا بود. در یک فایل ویدئویی مدعی شده بود حسن روحانی، رییس‎ جمهور ایران، از سرویس امنیتی و اطلاعاتی انگلستان دستور می‌گیرد! سخنگوی سپاه ادعای این نماینده مجلس مبنی بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان‌دادن شنود تلفنی یکی از مقامات کشور با مامور MI۶ به وی را تکذیب کرد.کریمی‌قدوسی چندی بعد از این ادعا در توییتر خود نوشت: «هیچ نماینده‌ای مدعی ارتباط مستقیم MI۶ (سرویس امنیتی انگلستان) با رییس‌جمهور آقای روحانی نبوده است. ما نیز با پاسخ‌ سپاه در این باره هم‌نظر بوده و ارتباط مستقیم سرویس‌های جاسوسی با رییس‌جمهوری را قویا تکذیب می‌کنیم. تحریف حق و جعل باطل همیشه در اولویت رسانه‌های زرد و نارنجی‌ بوده است».

کریمی قدوسی هنوز هم روحانی را رها نکرده است. در جریان رد صلاحیت روحانی برای انتخابات خبرگان سال گذشته کریمی قدوسی نوشت: «کسی که استعداد و اراده سقیفه سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.»

میدان‌دار اخبار عجیب در اعتراضات سال ۱۴۰۱

در بحبوحه اعتراضات سال ۱۴۰۱ کریمی قدوسی با چند اظهارنظر عجیب واکنش‌های زیادی را بر انگیخت. مدعی شده بود: «در طی شصت روز آمار حضور اغتشاشگران در خیابان، ۵۰۰ هزار نفر بوده است. البته اگر یک نفر ۱۰‌بار هم آمده ۱۰‌بار در آمار وارد شده. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود. (طبق آمار غیر رسمی ۳۱۰ هزارنفر کل جمعیت اغتشاشگران بودند که می‌شود) گفتند نمادهای حاکمیتی باید سقوط کند. یکی از نمادها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه هفت‌تیر ۶۰ تکرار شود. آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال ۸۸ هم نقشه همین بود. مرحوم فیروزآبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸ با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید. اکثر دستگیرشدگان یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما از میان بازداشتی‌های هدفمند که ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش دیده‌اند. تمام این ارتباطات به دست آمده که به عنوان مستندات بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی در آینده منتشر می‌شود. ۷۰درصد دستگیرشدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده‌اند. ۶۷ درصد اهل شرب خمر بوده‌اند. از این شاربان خمر ۴۷ درصد دایم‌الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همان‌کس که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. ۸۰ درصد اینها خارج از کشور را بهشت می‌دانند».

عجیب‌ترین ادعای کریمی قدوسی اما در بخش دیگری از این گفت‌وگو مطرح شد: « خانم مولاوردی معاون روحانی طرحی داشت و می‌خواست فاحشه‌ها را بیمه کند.»

کریمی قدوسی البته هیچ رخدادی را از قلم نمی‌انداخت و پس از آتش گرفتن بخشی از زندان اوین در سال ۱۴۰۱ مدعی شد: «فردی با چاقو خود را به بند مهدی هاشمی رفسنجانی می‌رساند و درصددکشتن او برمی‌آید، اما مهدی هاشمی از دو روز قبل به درخواست خودم از آن بند جابه‌جا شده بود!»

پایان دوره نمایندگی

در انتخابات مجلس دوازدهم نصرالله پژمان‌فر، میثم ظهوریان، علی‌اصغر نخعی‌راد و احسان عظیمی‌راد در مرحله اول در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد مستقیم وارد مجلس شورای اسلامی شدند. برای کرسی پنجم شهر مشهد نیز، کاظم معتمدی‌فرد و حسنعلی اخلاقی که حائز بیشترین آرا پس از ۴ نفر اصلی راه‌یافته به مجلس شده بودند، راهی مرحله دوم می‌شوند.جواد کریمی قدوسی در رتبه بعدی بیشترین آراء ماخوذه قرار گرفت و از راهیابی به مرحله دوم بازماند. با توجه به بافت سیاسی رای‌دهندگان در شهر مشهد و اینکه بعد از ۴دوره نمایندگی، کریمی قدوسی نتوانست حتی از این بدنه اجتماعی و سیاسی رای لازم برای حضور در پارلمان را کسب کند، به نظر می‌رسد پیام رای‌دهندگان مدافع سیاست‌های اصولگرایی نیز به کریمی قدوسی روشن است. پیامی که با توجه به رفتارهای اخیر کریمی قدوسی از موضوع اعلام زمان حمله نظامی ایران به اسراییل تا داستان سلاح هسته‌ای گویی به گوش او نرسیده است.

دیگر خبرها

  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است