Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول قرارگاه جهادی علمدار گفت: در حال حاضر با توجه به بیکاری جوانان و مشکلات اقتصادی موجود، مهم ترین دغدغه در روستاها بحث معیشت و اشتغال است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، سعید سالخورده، مسئول قرارگاه جهادی علمدار به خبرنگار بسیج سازندگی گفت: قرارگاه جهادی علمدار از سال 89 به همت شهید مدافع حرم آقای بلباسی و با همراهی تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه استان مازندارن شکل گرفت و از همان سال فعالیت های خودش را در نوروز و تابستان؛ با قوت ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بین 300 تا 400 نفر ثبت نام کننده در اردوهای جهادی 70 نفر آقا و 30 نفر خانم انتخاب و برای خدمت رسانی به مناطق محروم اعزام می شود. قرارگاه جهادی علمدار ستاد هماهنگی اردوهای جهادی استان مازندران شد که بر این اساس این ستاد وظیفه پشتیبانی و حمایت از گروه های جهادی استان مازندران را بر عهده دارد.

سالخورده با اشاره به فعالیت های قرارگاه جهادی علمدار خاطر نشان کرد: قرارگاه جهادی علمدار 5 سال به طور متوالی در استان خوزستان در دهستان شادگان و 1 سال هم در دهستان منصوره سادات این استان فعالیت داشته است و در سال 96 هم در بخش اندیکای مسجد سلیمان در بخش چلو فعالیت دارد و به رفع مشکلات این مناطق می پردازند.

سعید سالخورده مسئول گروه جهادی علمدار، از سال90 با ورود به دانشگاه ساری با فعالیت های گروه های جهادی آشنا شد.

شهید بلباسی در روستای محروم

فعالیت های گروه جهادی علمدار

وی با اشاره به فعالیت های مهم انجام شده توسط این گروه جهادی افزود: یکی از قرارگاه هایی که در ایام اربعین در خارج از کشور و در بحث اردوهای جهادی فعالیت داشت قرارگاه جهادی علمدار بود که در زمینه عمرانی به ساخت یک یتیم خانه و یک خانه محروم پرداخت که در ایام اربعین به عنوان اسکان زوار مورد استفاده قرار گرفت. از دیگر فعالیت های این گروه جهادی اسکلت بندی 6 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی در سال 91 ، احداث مسجد امام مهدی روستای گرمه شادگان، مسجد صدیقه طاهره روستای حده شهرستان شادگان، ساخت خانه محروم در روستای منصوره سادات بود و امسال نیز احداث یک مدرسه را در روستای ورکو اندیکا کلید زدیم. همچنین در بخش بهداشت و سلامت به آموزش بهداشت فردی و محیطی زنان و زایمان ، بهداشت دهان و دندان، پایش سلامت و تست قند خون و فشار خون تک تک اهالی روستا اشاره کرد.در بخش فرهنگی آموزشهایی در زمینه های مختلفی همچون احکام، مشاوره زنان و خانواده فعالیت داشتیم.

مهم ترین دغدغه در روستاها بحث معیشت و اشتغال

در حال حاضر مهم ترین دغدغه در روستاها بحث معیشت و اشتغال است. باید با آموزش عرصه های اقتصاد مقاومتی به روستاییان برای آن ها اشتغالزایی کرد تا از این عرصه های اقتصاد مقاومتی درآمدزایی داشته باشند. وقتی که این آموزش ها از طرف کسانی باشد که بدونه هیچ منتی به روستا آمده اند و به آنها آموزش می دهند تاثیر بیشتری دارد تا اینکه یک سازمان یا یک ارگان یک آموزشی را به صورت ناقص به آن ها ارائه دهد.

در بخش فعالیت های اقتصاد مقاومتی و خود اشتغالی به بحث آموزش و پرورش طیور و ماکیان، آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی، بحث غنی سازی خوراک دام و طیور، آموزش و پرورش گیاهان دارویی، احداث پارک گیاهان دارویی، آموزش ساخت دستگاه خشک کن گیاهان دارویی پرداخته شد.

مهم ترین مشکل منطقه مسائل فرهنگی است

مهم ترین مشکل عمده منطقه مسائل فرهنگی است خداروشکر بعد از دستور مقام معظم رهبری درباره آباد سازی بخش اندیکا و ورود جهادگران و بنیاد برکت به منطقه، بخش زیر ساختش تا حدود زیادی حل شده است ولی هنوز در روستای ورکوک کلاس های درس در چادر برگزار می شود. مشکل عمده فرهنگی این منطقه توریستی بودن آن است. ماهواره به شدت در این منطقه رواج پیدا کرده و ساکنین روستا تحت تاثیر ماهواره و هم تحت تاثیر افرادی هستند که بنام توریست وارد منطقه می شوند بخاطر همین موضوع برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ غرب در آن منطقه، امسال از یک تیم 3 نفره روحانی که متخصص در زمینه های آموزشی و فرهنگی بودند استفاده کردیم.

علمدار اولین گروه جهادی حاضر در روستا

گروه جهادی ما اولین گروه جهادی بود که برای خدمت رسانی وارد این روستا شده بود. در ابتدا حضور ما برای اهالی روستا غیر عادی بود و این سوال در ذهنشان ایجاد شده بود که این افراد مشغول چه کاری هستند! روستاییان فکر می کردند که ما از دولت پول می گیریم بعدها که متوجه فلسفه حضور گروه جهادی ما شدند پای کار آمدند و در پشتیبانی از گروه جهادی به ما یاری رساندند.

شهید مدافع حرم محمد بلباسی موسس گروه جهادی علمدار

ویژگی‌های جهادگران

جهادگران در درجه اول باید توکل، اخلاص و توانایی تقسیم کار داشته باشند، اصل اردوی جهادی بر پایه تقویت ایمان و خودسازی است به نظر من کسی که مسئول گروه جهادی می شود باید روی خودسازی خود کار کند و اگر کار و مسئولیتش طوری باشد که او را از خودسازی دور کند باخته است یعنی نه خودش در اردوی جهادی موفق شده است و نه اردویی که برگزار می کند مثمر ثمر خواهد بود. همچنین مسئول گروه جهادی باید نیروهای متخصص را در کارگروه های تخصصی استفاده و با اعضای گروه، روستاییان و مسئولین بتواند بخوبی ارتباط برقرار کند، اقتدار لازم و توانایی
تصمیم گیری را داشته و همیشه انتقاد پذیر باشد و از تجربیات دیگران استفاده کند، رفتارش طوری باشد که الگوی همه جهاد گران بوده و همچنین از تجربیات رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس می توان بخوبی استفاده کند.

آسیب‌های گروه‌های جهادی

آسیب ها زمانی آغاز می شود که افراد به دنبال بزرگ نشان دادن کارها باشند، نه مفید بودن کارها و فقط به دنبال رسانه ای کردن خدمت رسانی ها باشند. برای خدمت رسانی بهتر در روستاها باید ابتدا باید کم و کاستی های آن منطقه محروم شناسایی شود. از دیگر موارد آسیب می توان به عدم وجود برنامه های خود سازی برای اعضای گروه، عدم وجود طلبه و روحانی اشاره کرد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۱۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان به محرومیت‌زدایی گفت: بودجه حمایتی در نظر گرفته شده برای سیستان و بلوچستان در سال 1403 به 6.8 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری با بیان اینکه اقدامات محرومیت زدایی در ۱۵ سال گذشته به‌ویژه در مناطق جنوب شرقی کشور افزایش‌یافته، اظهار کرد: بررسی وضعیت محرومیت مناطق مختلف کشور نشان از آن دارد که محرومیت در مناطق مختلف کاهش یافته و این امر از سوی مردم هم محسوس بوده است. 

وی بیان کرد: بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد روند محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان شدت پیدا کرده و در بازه زمانی ۱۵ ساله، محرومیت زدایی در این استان از ۲۱ استان دیگر بیشتر بوده است. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با این اقدامات ۲۱ درصد از خانوارهای سیستان و بلوچستان، یعنی بیش از ۵۸۰ هزار نفر، از محرومیت خارج‌ شده‌اند. 

وی توضیح داد: بررسی‌ها نشان‌می‌دهد این اقدامات تنها در مناطق شهری استان متمرکز نبوده و روستاها نیز در کانون توجه برنامه‌های محرومیت‌زدایی قرار داشته است.

نگاهداری اظهار کرد: بر همین اساس در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۳ درصد از ساکنان مناطق روستایی و ۱۷ درصد از ساکنان مناطق شهری این استان، از محرومیت خارج شدند. 

وی با بیان اینکه محرومیت مناطق کشور یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و برنامه ریزان کشور محسوب‌می‌شود، گفت: این مهم هر ساله در قوانین بودجه سنواتی نیز مورد توجه قرار گیرد. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس استان سیستان و بلوچستان را می‌توان کانون توجه اعتبارات محرومیت‌زدایی در قوانین بودجه دانست، گفت: هرساله اعتبارات قابل توجهی به‌منظور رفع محرومیت مناطق کشور در نظر گرفته‌می‌شود که بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد سیستان و بلوچستان رتبه نخست این اعتبارات را در میان استان‌های کشور در دهه اخیر داشته است.

وی توضیح می‌دهد: به‌طور متوسط سهم اعتبارات این استان از بودجه محرومیت‌زدایی نسبت به سهم استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی از این اعتبارات به‌ترتیب حدود ۴، ۳ و ۲.۵ برابر است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که می‌توان گفت با رشد ۷۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه بوده است. 

وی تصریح‌کرد: این میزان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۶.۸ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است.

انتهای پیام

پایان پیام

دیگر خبرها

  • سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • آبرسانی به ۷۶۶ روستای خوزستان در جهاد آبرسانی
  • اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مشخص شد
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی