Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دكتر محمد مهدی فاتح رئیس دانشگاه در نشست خبری با محوریت حركت به سوی دانشگاه كارآفرین كه در تالار كوثر برگزار شد، بیان كرد: یك دانشگاه كار آفرین از ایده های جدید استقبال می كند تا با ترویج كارآفرینی مهارتهای شغلی را آموزش دهد و با ارتباط صنعت و جامعه و ایجاد مراكز رشد شركتهای فناور در مرحله رشد قرار گیرند، لذا با این رویكرد تا كنون 18 كارگروه اشتغال زایی در این دانشگاه تشكیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ابتدای این نشست به معرفی مختصری از دانشگاه پرداخت و گفت: با ظرفیت های مطلوبی كه در دانشگاه ها وجود دارد كافی است از مرحله پژوهش محور وارد فضای كار آفرینی شویم، و با كارآفرین شدن دانشگاه ارتباط بین صنعت و جامعه تقویت و درآمد دانشگاه ها افزایش خواهد یافت و در همین راستا با تولید شغل جدید می توانیم اشتغال فراگیر را در دانشگاه شاهد باشیم.

دكتر فاتح با اشاره به عدم استخدام نیروی جدید توسط دولت، پذیرش بیش از حد دانشجو بدون توجه به نیاز بازار كار، فقدان مهارت و آموزش متناسب با كار، وجود شغل‌های خالی به خاطر میل به پشت میزنشینی، فرهنگ مدرك‌ گرایی به جای فرهنگ كار و مهارت‌ آموزی و نیاز به میانگین ۳۵۰ میلیون تومان برای ایجاد هر شغل به دلایل بیكاری دانش آموختگان در كشور پرداخت و اذعان نمود: از سویی دانشگاه ها نقشی در ایجاد اشتغال ندارند و با توجه به ارتباط محدود آنها با بازار و همچنین توسعه بی رویه دانشگاه ها در دولت نهم و دهم و عدم سرمایه گذاری لازم از سوی دولت و بخش خصوصی، بیكاری دانش آموختگان در سطح كشور افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینكه زیرساخت تشكیلاتی ویژه اشتغالزایی در دانشگاه ایجاد شده است، اذعان داشت: با بررسی و مطالعه نگاه افراد در اتاق های فكر می توان كمیته كار آفرینی را ایجاد و برای استفاده از همه ظرفیت های آموزشی برنامه ریزی كرد.

دكتر فاتح در ادامه با بیان اینكه دو همایش كار آفرینی به منظور آشنایی دانشجویان با فضای كسب و كار و ایجاد شغل تاكنون در این دانشگاه برگزار شده است، ابراز داشت: یكی از راه كارهای موجود راه اندازی «استارت آپ» یا شتاب دهنده است كه دانشجویان ایده های خود را مطرح و آن را تبدیل به شركت می كنند كه در نهایت با خرید سهام ایده ها تجاری سازی می شوند و در حال حاضر ۱۲شركت فناوری در دانشگاه مستقر شده است.

اهمیت ایجاد دانشگاه كارآفرین با توجه به نرخ بیكاری در كشور

وی با بیان اینكه نرخ بیكاری ۱۲ درصد است و بیش از ۲۵ درصد دانش آموخته بیكار وجود دارد، تصریح كرد: ۳.۵ میلیون بیكار و ۴.۵ میلیون دانشجوی در كشور وجود دارد و بنا بر آمار رسمی سالی ۹۰۰ هزار دانش آموخته بیكار وارد جامعه می شود، لذا این مهم می طلبد تا دانشگاه كارآفرینی همگانی شود.

دكتر فاتح در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینكه چقدر آموزش و فرهنگ كارآفرینی در خانواده ها نهادینه شده است، تصریح كرد: كودك از بدو تولد در حال یادگیری است كه باید گفت آموزش كارآفرینی در دامن مادر به فرزند انتقال پیدا می كند، لذا در فضای خانواده فرزند كارآفرین خلاق تربیت می شود اما این روند در آموزش و پرورش سال ها است به حال خود رها شده است.

وی افزود: چاره كار در حوزه آموزش و پرورش است در حالی كه بودجه های كارورزی تنها به بخش پرسنل تعلق می گیرد و باید به نحوی حركت كنیم تا فردی كه وارد دانشگاه می شود بتواند به آموزش علمی و مهارتی بیشتر بها دهد.

كارآفرینی تحولی بزرگ در اشتغال

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینكه نیازمند آن هستیم تا مراكز رشد كارآفرین تربیت كنند، گفت: یك ظرفیت ارزشمند به نام دانشگاه وجود دارد كه اگر چرخ كارآفرینی به گردش درآید و در این زمینه سرمایه گذاری كنیم یعنی توانستیم تحول بزرگی در اشتغال ایجاد كنیم.

دكتر فاتح با بیان اینكه دانشگاه ها درگذر رشد قرار دارند و باید با تكیه بر داشته های خود مسئولان شرایطی را فراهم كنند تا دانشگاه به سوی كار آفرینی سوق داده شود، تصریح كرد: فقدان مهارت و آموزش متناسب با كار و فرهنگ مدرك گرایی این نیاز را ایجاد می كند تا از دانشگاه های آموزش محور و پژوهش محور به سمت دانشگاه كار آفرین حركت كنیم.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در دانشگاه، افزود: ۷۰۴ تخت خوابگاهی در سال ۹۵ به مجموعه اضافه و همچنین ساختمان خوابگاه با زیر بنای چهار هزار و هفتصد مترمربع تكمیل شد، به گونه ای كه در دفترچه راهنمای كنكور اعلام شد به همه متقاضیان ورود به این دانشگاه خوابگاه داده می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینكه پردیس معدن آموزشی و سایت تخصصی ژئوفیزیك مكان ارزشمندی برای كارآفرینی است، ابراز داشت: جاده دسترسی به پردیس معدن آسفالت شد و با این اقدام دسترسی به آن آسان تر است.

وی همچنین در ادامه گفت: احداث باغ ایرانی با زیربنای ۱۵ هزار متر مربع، تكمیل مسجد با وسعت دو هزار و ۲۵۰مترمربع، ساختمان مهندسی مواد با زیربنای چهار هزار مترمربع و همچنین ایجاد دو هزار و ۲۵۰متر مربع كارگاه آموزشی از جمله اقدامات موثر عمرانی در سال گذشته به شمار می رود.

دكتر فاتح اضافه كرد: دانشگاه صنعتی شاهرود به همراه ۴۳ دانشگاه دیگر كشور در جمع موثرترین دانشگاه های جهان قرار گرفت و همچنین بر اساس تعداد مقاله های ارائه شده این دانشگاه توانست در جایگاه پنجم دانشگاه های صنعتی قرار گیرد.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاران به بحث و تبادل نظر با رئیس دانشگاه در خصوص حركت به سوی دانشگاه كارآفرین پرداختند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۲۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست سراسری مدیران، گروه‌ها و اعضای هیات علمی«گردشگری، میراث و شهرسازی»دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - 2

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • انتقال ۱۰۰ واحد ضایعاتی مجوزدار به شهرک صنعتی خیرآباد
  • نشست سراسری مدیران، گروه‌ها و اعضای هیات علمی«گردشگری، میراث و شهرسازی»دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - 2
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود
  • سبد گردشگری دانشگاه آزاد شاهرود تدوین شد
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • اجلاسیه معماری و شهرسازی در شاهرود برگزار می‌شود
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک