Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس کنفدراسيون صادرات ايران نوشت: استفاده از ظرفيت‌هاي ترابري نهادهاي نظامي براي افزايش صادرات در دنيا يک روش مرسوم است. اين روش مرسوم تا جايي که من خبر دارم هنوز در ايران به‌ويژه در مورد خاص قطر به کار گرفته نشده است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، محمد لاهوتي رئيس کنفدراسيون صادرات ايران در يادداشتي نوشت: 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گمرک آمار مربوط به ميزان صادرات انواع محصولات ايراني به قطر را تا امروز اعلام نکرده است اما براساس گواهي مبدأهاي صادره مي‌توان گفت که صادرات ايران به قطر به ميزان قابل‌توجهي درزمينهٔ ميوه، تره‌بار و محصولات غذايي افزايش پيداکرده است. ترکيه، که قطر بازار سنتي آن بوده و پيش از ما در اين بازار فعاليت مي‌کرده، به خواست قطري‌ها تصميم دارد براي تسهيل صادرات محصولات لبني، دامداري و بنگاه‌هاي توليدي را ايجاد کند که علاوه حل مسئله فاصله، به نگراني درباره فسادپذيري اين محصولات پايان دهد.

2.شرايط ايران در صادرات به قطر نسبت به گذشته بهتر است اما به اين دليل که حجم تجارت خارجي ما پيش از بحران سياسي قطر به اين کشور ناچيز بوده، نمي‌توان رقم حاصل‌شده را چشم‌گير ارزيابي کرد. ضمن اينکه بايد موانع بانکي هم در نظر گرفت و اينکه بايد در آينده زمينه افزايش صادرات در صنايع بزرگ مثل سيمان، فولاد و ... را فراهم کرد.

3.مسئله حمل‌ونقل در بسته حمايتي سال 95 ديده شد و براي ادامه در سال 96 در دست بررسي است. سازمان توسعه تجارت براي افزايش صادرات به قطر به فعالان اقتصادي کمک مي‌کند اما نبايد ازنظر دور داشت که امروز تقاضاي صادرکنندگان بيش از گذشته است. حجم تجارت با قطر رو به افزايش است و کمک‌هاي دولتي هم بايد با در نظر گرفتن اين واقعيت امروز تجارت ايران انجام شود.

4.استفاده از ظرفيت‌هاي ترابري نهادهاي نظامي براي افزايش صادرات در دنيا يک روش مرسوم است. در چين و پاکستان از امکانات نظامي براي اهداف اقتصادي استفاده مي‌شود. اين امکانات به‌طور رايگان در اختيار صادرکنندگان قرار مي‌گيرد به اين شکل که کالا از مراکز توليدي به مرزهاي صادراتي آورده مي‌شود. اين روش مرسوم تا جايي که من خبر دارم هنوز در ايران به‌ويژه در مورد خاص قطر به کار گرفته نشده است.

5.فرصت قطر مشابه فرصت روسيه است. امروز اين سؤال مطرح است که در مورد بازار روسيه چه کرديم؟ روسيه بازار بزرگي است. تلاش ايران اين بود که دست‌کم بخشي از اين بازار را به خود اختصاص دهد اما به دليل ضعف‌هاي ساختاري در لجستيک، حمل‌ونقل، بسته‌بندي و قيمت تمام شده در عمل نتوانستيم در بازار اين کشور با ديگران رقابت کنيم. البته اين گفته به اين معني نيست که صادرات ما به روسيه افزايش پيدا نکرده است. صادرات ايران به روسيه نسبت به گذشته بيشتر شده اما اين ميزان رشد، متناسب با حجم روابط سياسي دو کشور و بزرگي تجارت خارجي روسيه نيست. مطالبات زيادي در اين بازار وجود دارد. محصول روي بسته‌بندي بايد به زبان روسي معرفي شود درحالي‌که در اين زمينه ضعف داريم. حمل‌ونقل به شکلي است که به افزايش قيمت تمام شده مي‌انجامد درنتيجه در بسياري از کالاها امکان رقابت نداريم. هرچند تمهيداتي مل کريدور سبز، معرفي شرکت‌هاي خوش‌نام ايراني، تعديل تعرفه‌ها و قيمت‌هاي صادراتي انجام‌شده اما آورده و برداشتي که مورد انتظار بود، حاصل نشده است. اين ناکامي به مشکلات ساختاري توليد ايران، پايين بودن بهره‌وري، نبود استراتژي مشخص و فقدان زيرساخت‌هاي لازم در حمل‌ونقل و فرسودگي ناوگان‌ها بازمي‌گردد.
تسنيم
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین جزئیاتی که از ریز مبادلات ایران و عراق منتشر شده مربوط به ۹ ماهه ۱۴۰۲ است که نشان می‌دهد در این بازه زمانی، حدود ۲۰ درصد از تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و عراق به صادرات گاز اختصاص داشته و مابقی کالاهای غیرنفتی و مصرفی بوده است.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، در ۹ ماهه پارسال، علاوه بر گاز، محصولات فولادی، پلاستیکی، لبنی، معدنی فلزی، صنایع تبدیلی، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به عراق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

کد خبر 847420 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی