Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با پايان يافتن سومين مرحله از تعيين تکليف سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان، تاکنون حدود 168 ميليارد و 677 ميليون تومان با استفاده از خط اعتباري بانک مرکزي به آنان پرداخت شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، تاکنون بانک مرکزي 2 هزار ميليارد ريال( 200 ميليارد تومان) اعتبار در چهار مرحله براي تعيين تکليف سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان به موسسه اعتباري کاسپين اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فرآيند تعيين تکليف حساب هاي اين تعاوني از اواخر ارديبهشت ماه 1396 آغاز شد و در مرحله نخست دارندگان حساب هايي با موجودي کمتر از 100 ميليون ريال( 10 ميليون تومان) به موسسه اعتباري کاسپين مراجعه و 90 درصد موجودي حساب هاي خود را به صورت علي الحساب دريافت کردند.

در مرحله دوم اين طرح در خرداد ماه امسال ، نوبت به حساب هاي 200 ميليون ريالي (20 ميليون تومان) رسيد و در مرحله سوم که از چهارم تيرماه جاري آغاز و تا هفدهم ماه جاري ادامه يافت به حساب هاي زير 500 ميليون ريال ( 50 ميليون تومان) رسيدگي شد.

قرار است به زودي با اعلام بانک مرکزي و تخصيص خط اعتباري جديد، نوبت به حساب هاي زير يک ميليارد ريالي( 100 ميليون تومان) تعاوني منحله فرشتگان برسد؛ اختصاص خطوط اعتباري که در قبال دارايي هاي شناسايي شده تعاوني منحله فرشتگان صورت مي گيرد با توجه به ميزان مراجعات سپرده گذاران است.

بر اساس آمارهايي که خبرنگار ايرنا از موسسه کاسپين دريافت کرده است، تاکنون حدود 18هزار و 133 نفر از سپرده گذاران با مراجعه به شعب مجاز موسسه موفق به دريافت مبالغ خود تا حدود 168 ميليارد و 677 ميليون تومان تا پايان روز 19 تيرماه شده اند.

تعاوني منحله فرشتگان حدود 500 هزار حساب سپرده داشته که از اين تعداد 50 هزار حساب موجودي آنها صفر بوده و 10 هزار حساب نيز تنها 100 هزار ريال( 10 هزار تومان) موجودي داشتند.

در مجموع بانک مرکزي و موسسه کاسپين بايد به 448 هزار حساب سپرده اين تعاوني رسيدگي کنند، ضمن آنکه وصول تسهيلات دريافتي مشتريان، از طريق هيات تسويه و با نظارت نهاد قضايي و بانک مرکزي انجام مي شود تا منابع دريافتي صرف تعيين تکليف حساب سپرده ها شود.

بررسي ها نشان مي دهد از 448 هزار حساب سپرده تعاوني منحله فرشتگان 400 هزار حساب کمتر از 200 ميليون ريال(20 ميليون تومان) موجودي داشته اند و محاسبات بر اين است که با پايان يافتن دور سوم تعيين تکليف حساب ها در صورت مراجعه سپرده گذاران و دريافت 90 درصد موجودي حساب ها به صورت علي الحساب، 93 درصد حساب هاي اين تعاوني تعيين تکليف شود.

هرچند مهلت اعلام شده از سوي بانک مرکزي براي تعيين تکليف حساب هاي زير 500 ميليون ريال (50 ميليون تومان) تعاوني منحله فرشتگان تمام شده اما به گفته عباس کمرئي مدير کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباري بانک مرکزي، سپرده گذاران اين تعاوني تا سقف ياد شده، همچنان مي توانند با مراجعه به 80 شعبه داراي مجوز موسسه کاسپين که اسامي آنها در تارنماي اين موسسه ثبت شده، نسبت به تعيين تکليف حساب هاي خود اقدام کنند.

پيگيري خبرنگار ايرنا نشان مي دهد در حدود 50 روز گذشته که کار تعيين تکليف حساب هاي تعاوني فرشتگان در شعب منتخب کاسپين کليد خورده، برخي سپرده گذاران که مبالغ کلاني در اين تعاوني سپرده گذاري کرده اند، با تجمع در مقابل شعب و دادن وعده به مشتريان خرد، از آنها مي خواهند تا از تعيين تکليف حساب هاي خود منصرف شوند تا بتوانند با اعمال فشار بر بانک مرکزي، تغييراتي در تعيين تکليف سپرده ها ايجاد کنند.

به طور کلي تعيين تکليف سپرده گذاران تعاوني فرشتگان بر اساس تصميم هاي مرجع قضايي انجام مي شود؛ در واقع، از مجموع حدود 86 هزار ميليارد ريال( 8600 ميليارد تومان) سپرده‌اي که فرشتگان جذب کرده بود، رقمي نزديک به 30 هزار ميليارد ريال( سه هزار ميليارد تومان) را سودهايي دربرمي‌گيرد که وجود خارجي ندارد.

در واقع اين رقم سود پس از انحلال رسمي اين تعاوني در 1 شهريور 1394 تا قبل از بحران به وجود آمده، شناسايي شده و وعده پرداخت آن به مشتريان داده شده است که ماهيتي ندارد.

همين امر نارضايتي سپرده گذاران با مبالغ کلان را که برخي از آنها سودهاي 30 درصدي از حساب هاي خود دريافت مي کردند، به دنبال داشته است.

اين در حالي است که بر اساس قانون، وقتي موسسه اي منحل شده، ديگر امکان فعاليت قانوني براي آن ميسر نيست که بابت آن سودي دريافت کند و اگر سودي هم پرداخت مي شده، از محل جذب سپرده هاي جديد بوده و شبهه ربوي بودن را دارد.

صبح امروز (سه شنبه) قرار است ولي اله سيف رئيس کل بانک مرکزي در جلسه اي غيرعلني آخرين وضعيت ساماندهي موسسات غيرمجاز را براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تشريح کند.
ايرنا
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۵۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز توزیع دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، بهرنگ قربانی، افزود: این دفترچه‌ها به استناد طرح جذب و مدیریت سرمایه‌های اتباع خارجی در زنجیره تولید، چاپ شده و در اختیار دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان فارس قرار گرفته است.
او ادامه داد: دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی دارای مهلت و اعتبار ۶ ماهه  است که پس از بررسی وضعیت فرد سپرده گذار، قابل تمدید است.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس، در خصوص ضریب امنیتی دفترچه‌ها هم گفت: ضریب امنیتی این دفترچه‌ها با توجه به استفاده از کاغذ چاپ پول و وجود بارکد امنیتی، شماره سریال، مُهر برجسته، امضا و مشخصات فردی تبعه ،بسیار بالا و غیر قابل جعل است.

قربانی افزود: از جمله مزایای افتتاح حساب از سوی اتباع ،امکان دریافت دفترچه اقامت قابل تمدید از سوی اتباع، سپرده‌گذاری، استفاده از بیمه تکمیلی درمان، بیمه حوادث، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، بیمه آتش‌سوزی و استفاده از صندوق ذخیره تسهیلات فرزندان اتباع خارجی است.

دیگر خبرها

  • لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • آغاز توزیع دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه اتاق، تعیین تکلیف می شود
  • تعیین تکلیف تعطیلات پایان هفته
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه‌ اتاق، تعیین‌تکلیف می‌شود
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه‌ اتاق تعیین‌تکلیف می‌شود
  • ۷۵ درصد اراضی آذربایجان غربی در سه سال اخیر تعیین تکلیف شد
  • تعیین تکلیف ۷۵درصد اراضی آذربایجان غربی در کمیسیون رفع تداخلات
  • آخرین نطق نادران در مجلس یازدهم /جز شرمندگی چیزی برای این حقیر باقی نماند /استعفای من چه شرایط اضطراری داشت که جلسه غیرعلنی شد؟