Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@11:55:13 GMT

ارتباط عجیب وای فای با کج خلقی

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۹۷۷۱۸

ارتباط عجیب وای فای با کج خلقی

به گزارشگروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ جام جم نوشت:دکتر حسین فودازی متخصص آنکولوژی (سرطان شناسی) بیان کرد: با توجه به تغییرات عمده در دنیای تکنولوژی و گسترش سیستم‌های مخابراتی، ارتباطی، مجازی، اینترنت پُر سرعت و وای فای‌ها مطالعه‌های متعددی در خصوص عوارض این دسته از سیستم‌ها مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیستم اینترنت بی‌سیم(wifi) در سال 2007 وارد دنیای تکنولوژی شد و با گذشت 10 سال از آن زمان، تبدیل به یکی از واجبات زندگی روزمره در جهان شده است.

وی در افزود: در سال 2011 آژانس بین المللی ارتباطات و کنترل امواج موضوعی را مبنی بر احتمال سرطان زا بودن امواج موبایل و اینترنت بی‌سیم مطرح کرد و تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری را برای 100درصد اعلام کردن سرطان زا بودن امواج‌ دانست. البته در حال حاضر، مطالعات زیادی در این خصوص در دست انجام است.

این سرطان شناس اظهار داشت: از آنجا‌ که وای فای حامل سیگنال‌های رادیویی و امواج هستند، نمی‌تواند چندان بی ضرر دانست. اما سخن بر سر آن است که این امواج در قیاس با امواج موبایل که هم قوی‌‌تر و هم متمرکز تر‌‌ روی مغز‌ هستند‌ خطرات کمتری دارد.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران متذکر شد: تفاوتی که امواج موبایل با وای فای دارد در این است که امواج موبایل در یک نقطه متمرکز شده و بیشتر روی سیستم شنوایی و مغزی افراد تاثیر منفی می‌گذارد همچنین شدت و قدرت این امواح در مقایسه با وای فای بسیار بیشتر است. اما وای فای‌ها در تمامی فضا منتشر می‌شوند. مودم‌های وای فای تا گیرنده‌ای که فرد در دستانش دارد (تبلت، موبایل و...) این ارتباط برقرار است و در طول این میسر افراد می‌توانند در معرض عوارض و خطرات این امواج قرار گیرند.

به گفته فودازی، خستگی زودرس، اختلالات خلقی، افسردگی و بی‌خوابی شایع‌ترین عوارض این دسته از امواج‌ها شناخته شده است. علاوه بر آن زایمان‌های زودرس، ناباروری، سقط‌های مکرر و ابتلا به انواع سرطان‌ها بویژه سرطان‌های مغزی و عصبی بسیار زیاد است. این دسته از تحقیقات علمی نیازمند مطالعه و پژوهش بیشتری است. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش خطرات این امواج این است که لپ‌تاپ، موبایل و تبلت‌ها را در نزدیکی بدن‌ نگه نداریم و بعد از اینکه کارمان با این وسایل تمام شد، از آنها فاصله بگیریم. اگر از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنیم لزومی ندارد که از صبح تا شب در اطراف‌مان روشن باشند.

وی توصیه کرد: تاکید می‌شود هنگامی که از مودم وای فای استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید و علاوه بر آن تنظیمات وای فای گوشی خود را نیز حالت پرواز قرار دهید. کودکان در معرض خطر بیشتری از بزرگسالان در محیط های محاصره شده با امواج وای قرار دارند و احتمال دچار شدن آنها به اختلالات ذهنی در دوران رشد از این جهت بیشتر است.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران گفت: در فضای مجازی، تبلیغات گوناگونی منتشر شده است مبنی بر آن که برخی از دستگاه‌ها می‌توانند عوارض مودم‌های وای فای را خنثی کنند، لازم به ذکر است گفته شود این دستگاه‌ها تنها نقش تبلیغاتی و تجاری دارد. واقعیت این است که نمی‌توان در برابر ‌‌امواج و سیگنال‌های وای فای کار چندانی انجام داد. نه رفتن در آب، نه قرار دادن گیاهان در مقابل مودم و نه پوشیدن لباس‌هایی با پوشش سرب(مانند زره)، هیچ یک نمی‌تواند جلو‌ی ‌نفوذ ۱۰۰ درصدی امواج وای را بگیرند.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: تنها اقداماتی که در کاهش عوارض امواج وای فای می‌توان انجام داد این است که تا حد ممکن از قرار گیری در معرض سیگنال‌های وای فای خودداری کنیم و برای مدت زمان طولانی در نزدیکی مودم وای فای حضور نداشته باشیم، همچنین در مواقع غیر ضروری، هم مودم و هم دستگاه‌هایی را که به وای فای متصل هستند را حتما ‌خاموش کنید.

خبرگزاری برنا:انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۷۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟

100 شرکت در ایران برای تولید موبایل تسهیلات گرفته‌اند؛ عددی شگفت‌آور که درعین‌حال نگران‌کننده است.

«۱۰۰ شرکت در سال ۱۴۰۲ برای تولید گوشی تلفن همراه درخواست مجوز کرده و با دریافت برخی «حمایت‌ها و تسهیلات»‌ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.»

به گزارش دیجیاتو، این‌ها صحبت‌های «سیدحسین سادات حسینی»، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف است؛ همان شخصی که اندکی قبل گفته بود: «واردکننده‌های مونتاژکار خود را به عنوان تولیدکننده معرفی کرده‌اند و به‌دنبال ایجاد انحصار در بازار هستند.»

هر چند ممکن است همه این شرکت‌ها، محصول‌شان را به بازار عرضه نکرده باشند اما ۱۰۰ واحد تولیدکننده موبایل عدد بسیار بالایی است، نه فقط برای کشوری مانند ایران، بلکه برای پیشروترین کشورهای این حوزه.

برای درک بیشتر شگفتی این میزان تولیدکننده داخلی، بد نیست بدانید طبق اعلام مؤسسه تحقیقاتی  Counterpoint، درحال‌حاضر ۲۵۰ برند تولیدکننده موبایل در سراسر جهان فعال هستند، درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۰۰ برند بوده است. می‌بینیم که نه تنها با گذشت زمان، تولیدکنندگان موبایل رشد نکرده‌اند، بلکه اکثر آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است درهای کارخانه‌شان را ببندند، حتی شرکت‌های بزرگی مانند ال‌جی، مایکروسافت و زیمنس.

در لیست ۲۵۰ تولیدکننده موبایل، تنها نام‌های GLX، صاایران، ایکس‌ویژن و جی‌پلاس از ایران دیده می‌شود. اگر ۹۶ تولیدکننده دیگر ایرانی را در میان ۲۵۰ برند در سراسر جهان در نظر بگیریم، به این معنی است که ۲۹ درصد تولیدکنندگان موبایل دنیا در ایران هستند.

کره جنوبی تنها یک برند تولیدکننده گوشی دارد

اوضاع از این هم عجیب‌تر است. کره جنوبی درحال‌حاضر تنها یک برند تولیدکننده تلفن همراه دارد: سامسونگ. در ژاپن ۱۲ برند فعالیت می‌کنند و این رقم در آمریکا یازده است. تنها ۴۰ کشور از حدود ۲۰۰ کشور در جهان موبایل تولید می‌کنند.

۱۰۰ تولیدکننده موبایل در ایران بیش از آنکه شگفت‌انگیز باشد، نگران‌کننده است. نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی چندین سال است بر طبل تولید موبایل داخلی می‌کوبند اما این‌بار انگار شرایط متفاوت است و عزمی جزم برای تسلط موبایل ایرانی بر بازار وجود دارد. علاوه بر این‌ها، براساس تکلیف قانونی «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ درصد بازار تلفن همراه در دست گوشی‌های ایرانی با سیستم‌عامل داخلی باشد.

در این شرایط طبیعی است مردم نگران باشند بلای بازار لوازم خانگی و خودرو، این بار موبایل‌هایشان را نشانه بگیرد.

البته گله مردم از خودرو و لوازم خانگی در مورد کیفیت و قیمت است اما زمانی که صحبت از دستگاهی مانند موبایل می‌شود، دغدغه‌های امنیتی، محدودیت و قطعی اینترنت، حریم خصوصی و مانند این‌ها هم مطرح می‌شود.

درست مانند شبکه ملی اطلاعات که بسیاری به آن طرح ملی کردن و بستن اینترنت می‌گویند، مسئولان، از هر طیف و جناح سیاسی تنها تکذیب می‌کنند ولی نمی‌شود مردم را برای این نگرانی‌هایشان سرزنش کرد، چرا که اگر روزی واردات موبایل خارجی محدود شود یا تعرفه‌های سنگین برای واردات وضع کنند، شاید بسیاری از مردم ناراضی باشند اما هیچکس تعجب نخواهد کرد زیرا اولین‌بار نخواهد بود که با چنین ممنوعیت‌هایی مواجه می‌شوند.

در آخر این را هم بگویم که برای نوشتن همین یادداشت کوتاه و ساده، زمان نسبتاً زیادی صرف کردم چون بیشتر وقتم صرف این شد که بفهمم حتی اگر فرض کنیم انتهای این مسیر، ممنوعیت کامل موبایل خارجی در انتظارمان است، باز هم ۱۰۰ تولیدکننده به چه کارمان می‌آید؟

یک فروشنده موبایل در یکی از پاساژهای معروف پایتخت می‌گفت موبایل ایرانی با حاشیه سود چند برابری به فروش می‌رسد. اینکه این حاشیه سود ریشه در رانتی بزرگ دارد یا نه برای من هم سؤال است. هنوز هم به جوابی نرسیده‌ام اما پیگیر خواهم بود تا بفهمم چه شده که همه دلشان هوای تولید موبایل داخلی کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • آسمان گلستان تا فردا تحت تاثیر امواج سامانه کم فشار قرار دارد
  • سارق حرفه‌ای موبایل در بجنورد دستگیر شد
  • تبلیغ گوشی موبایل در امریکا توسط دختران با حجاب | تصویر
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای در کرج
  • کشف ۲۰۶ موبایل مظنون به سرقت در البرز
  • فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟