Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پایان یافتن امتحانات دانش آموزان و آغاز تعطیلات تابستانی، اکثر خانواده ها در صدد یافتن یک آموزشگاه زبان خوب و مطمئن برای پر کردن اوقات فراغت و تقویت دانش انگلیسی فرزندان خود می باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازطوبی گلستان؛در حقیقت بعد از شروع فصل تابستان اکثر خانواده های ایرانی سعی می کنند با ثبت نام فرزندان شان در کلاس های مختلف به نوعی خلاً تعطیلات طولانی مدارس را پر کنند و از سوی دیگر بر این باورند آموزش در مدارس به ویژه در برخی دروس مثل زبان انگلیسی چندان شایسته و کامل صورت نمی گیرد و آنها به ناچار باید فرزندان خود را در کلاس های تکمیلی ثبت نام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزشگاه های زبان و نقش آنها در تکمیل دانش زبانی

دریافت مجوز آموزشگاه زبان یک فرآیند پیچیده نیست و هر کسی با مدرک لیسانس ( در هر رشته ای !) که سابقه سه سال تدریس ( هرنوع تدریس ، در هر موسسه ای ) داشته باشد می تواند با درخواست از مدیریت آموزش و پرورش منطقه خود و پرداخت مبلغی ناچیز، اقدام به تاسیس آموزشگاه زبان کند و هیچ آزمون علمی یا تخصصی در کار نیست!

در اکثر شهرهای ایران موسسات زبان فراوانی وجود دارد که البته هر کدام از آنها سعی می کنند برای زبان اموز بیشتر، خود را وابسته به یکی از موسسات داخل یا خارج کشور نشان دهند و با قید عبارت « اعطای مدرک بین المللی » اعتبار موسسه خود را بالا ببرند!

آنچه که واضح است این است که مدرک هیچ یک از موسسات زبان در ایران رسمی نیست و اساسا به آن مدرک اطلاق نمی شود بلکه « گواهی شرکت در کلاس های آموزش زبان انگلیسی » محسوب می شود و برخی از آنها در استخدام های غیر دولتی ( منشی گری یا خدمات تایپ) آن هم به شرط داشتن سواد اطلاعاتی شاید کاربرد داشته باشند ! مدارک رسمی عمدتاً از طریق آزمون های سازمان سنجش و برخی موسسات بین المللی معتبر دنیا صادر می شوند که تافل ، آیلتس و تولیمو نمونه های مدارک معتبر بین المللی محسوب می شوند.

صرف نظر از عدم تخصص برخی موسسین در امر آموزش زبان ، به کار گیری اساتید و منابع نا کار آمد ، شلوغی برخی کلاس ها ، کمبود وسایل صوتی و تصویری و برخی موارد از این دست ، باز هم می بینیم در بسیاری از موسسات که اکثر « مواد و ابزار های لازم برای آموزش زبان » را نیز دارا هستند ، در آموزش زبان به بچه ها چندان موفق نیستند و به اصطلاح یک جای کار می لنگد .

آموزشگاه های زبان استاندارد

با وجود گسترش بی رویه و قارچ گونه آموزشگاه های زبان، هنوز هم آموزشگاه هایی پیدا می شوند که کیفیت را فدای کمیت نکرده اند و سعی دارند با آموزش استاندارد و به کار گیری شیوه های نوین در آموزش زبان انگلیسی تحول ایجاد کنند. آنچه مسلم است دست آموزشگاه های زبان در انتخاب منابع درسی ، شیوه های آموزش ، تغییر برنامه و شیوه برنامه ریزی بازتر از آموزش و پرورش و مدارس است.

در مدارس به دلیل تفاوت های فردی، اجتماعی و علمی فاحش معلم نمی تواند از شیوه های به روز و منابعی غیر از منابع معرفی شده استفاده کند و سطح تدریس و نوع امتحان باید متوسط به پائین باشد. ولی در آموزشگاه می توان با غربال علمی و اصولی زبان آموزان ، روند و سرعت یاد گیری را تنظیم و کم و زیاد کرد.

استفاده از وسایل و تجهیزات سمعی و بصری ، انتخاب سرفصل با توجه به استعداد و سطح علمی زبان آموز، استفاده از اساتید مجرب و با سابقه، تعیین دقیق سطح علمی زبان آموز، امکان تغییر کلاس به واسطه پیشرفت در یادگیری، توجه به ضرورت های آموزشی و فردی از ویژگی های یک آموزشگاه زبان استاندارد است که در کنار سعی و تلاش زبان آموزان نقش مهمی در یادگیری زبان ایفا می کند.

کودکان را از چه سنی به آموزشگاه زبان بفرستیم؟

یکی از چالش هایی که اکثر خانواده ها با آن روبرو هستند، تصمیم گیری در انتخاب سن مناسب برای فرستادن کودک به آموزشگاه زبان است. ذکر این نکته ضروری است که برای فرستادن یک کودک به آموزشگاه زبان در وهله اول باید به سلیقه و ذائقه کودک توجه کرد و اگر تمایلی برای شرکت در کلاس زبان ندارد، او را وادار به شرکت نکرد. در واقع سن فرستادن کودکان به کلاس های مختلف از جمله انگلیسی با یکدیگر متفاوت است و باید به عواملی نظیر مهارت های کلامی، انگیزه، میزان حوصله و حتی سطح علمی کودک توجه کرد. اما در مجموع سنین ابتدایی برای فرستادن بچه ها به آموزشگاه زبان سن مناسبی محسوب می شود.

سخن پایانی

به لحاظ آموزشی سه عنصر «زبان آموز , معلم و منابع آموزشی» باید در کنش و واکنش مناسب باشند تا یک امر آموزشی به درستی تثبیت شود.

با مشاهده محتوی دروس موسسات و مدارس و مقایسه آنها با هم، در می یابیم که علاوه بر شوق و اشتیاق دانش آموزان برای یادگیری در موسسات آموزشی، عواملی چون وجود منابع آموزشی مناسب زبان در آموزشگاه و همچنین تفاوت چشمگیر بین مهارتهای آموزشی و ارائه زبان توسط مدرسان جوان تر و با حوصله تر در آموزشگاههای زبان، باعث می شوند تا تثبیت یادگیری در آموزشگاه ها سریع تر و عمیق تر صورت پذیرد.

در مجموع آموزشگاه های زبان می توانند با قدرت عمل و اختیار بیشتری که دارند که نقشی تاثیر گذار در گسترش دانش زبان انگلیسی و سایر زبان های روز دنیا ایفا کنند و این مهم ضرورت توجه بیشتر مسئولین و متولیان آموزش کشور را به همکاری و حمایت از این موسسات می طلبد.

به قلم:مهدی شریعتی کارشناس ارشد زبان انگلیسی.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۸۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طراحی سوالات امتحانات نهایی ارزشیابی از یادگیری مورد توجه است به طوری که دانش‌آموزان از حفظیات دور باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی اظهار داشت: این موضوع را نباید به صورت مقطعی و برشی بررسی کرد، شاید برداشت جامعه و آنچه که اتفاق افتاد، پس از اعلام میانگین نمرات آزمون نهایی پایه دوازدهم به این بود که این میانگین نشانگر افت تحصیلی است.

وی افزود: آموزش و پرورش بر این موضوع اصرار دارد که مبتنی بر شفافیت، وضعیت کنونی و نمای واقعی آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد تا برای جبران کاستی‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: شرایط مبتنی بر کیفیت آموزشی این‌گونه است که وضعیت فعلی را به خوبی بشناسیم و با اعلام به جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی لازم و جبران صورت گیرد.

زارعی ادامه داد: آموزش و پرورش در این موضوع نمرات را شفاف اعلام کرد تا برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و معلمان دست به دست هم دهند و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان باید عوامل سهیم را در نظر بگیریم که بخشی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود، زیرا این موضوع در یک دوره اتفاق نیفتاده است.

وی یادآور شد: اشکالی هم که وجود دارد این است که در دوره‌های مختلف تحصیلی، بازخوردی از وضعیت آموزش نداریم و یکباره این بازخورد را در پایان دوران تحصیل انجام می‌دهیم. این موضوع باید در دوره‌های مختلف بررسی شود که در زمان خود مداخلات لازم صورت گیرد.

زارعی درباره تاثیر دشواری سوالات در امتحانات نهایی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: سوالات سخت شاخص دارد و شاخص هم ضریب دشواری است که در تحلیل آزمون‌ها، شاهد دشواری سوالات نبودیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه در طراحی سوالات مبنا قرار دادیم این است که توجه و ارزشیابی از یادگیری صورت گیرد و توجه به مفاهیم باشد و دانش آموزان و کل فرایند آموزش جهت‌دهی به سمت یادگیری داشته و از حفظیات و محفوظات دور باشند.

زارعی یادآور شد: در نوبت‌های قبل هم درصدی از سوالات مربوط به همین ارزشیابی از یادگیری متناسب با سطوح شناختی مختلف در سوالات امتحانات نهایی بوده است؛ بنابراین جمع‌بندی این نیست که سوالات سخت بوده است.

دیگر خبرها

  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا