Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@21:59:08 GMT

پایانه نفتی شمال کشور ، چشم انتظار سوآپ نفتی

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۹۸۸۷۶

پایانه نفتی شمال کشور ، چشم انتظار سوآپ نفتی

به گزارش خبرنگار ایرنا ، عملیات سوآپ نفت خام در این پایانه از سوی شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) از سال 82 اجرایی و در سال 91 به دلیل نامعلومی به دستور وزیر نفت وقت متوقف شد.
رئیس پایانه نفتی شمال روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که این پایانه هم اکنون با مرمت و بازسازی 9 اسکله ، ظرفیت مخزنی روزانه اش را به حدود یک میلیون و 250 بشکه رسانده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمیدرضا شاهدوشت افزود : با وجود این که 13 اسفند ماه سال گذشته قراردادی را امور بین الملل وزارت نفت با شرکت نیکو برای سوآپ منعقد کرده ، اما تاکنون این قرارداد به مرحله اجرا نرسیده است.
شرکت بازرگانی نفت ایران یا نیکو وابسته به وزارت نفت وارد کننده اصلی گازوئیل و بنزین به کشور است و سوآپ نفتی کشور را بر عهده دارد.
ورئیس پایانه نفت شمال کشور گفت که این پایانه نفتی با تمام تاسیسات و تجهیزات آمادگی کامل را برای اجرای سوآپ نفتی دارد و در شرایط فعلی در حال آماده باش برای این کار است .
** خاک خوردن هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری
رئیس پایانه نفتی شمال گفت که در این پایانه افزون بر یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تکمیل زیرساخت ها از جمله مخرن ذخیره ، اسکله و سایر تجهیزات انجام شد که از تیر ماه سال 91 تاکنون بدون استفاده است.
وی افزود : در حالی این سرمایه گذاری ها در حال خاک خوردن است که با ادامه روند سوآپ از سال 91 تاکنون همین میزان نیز درآمد عاید کشور می شد .
شاهدوست از علت توقف سوآپ نفتی را در دولت گذشته ابراز بی اطلاعی ولی ابراز امیدواری کرد که این طرح بزودی عملیاتی شود.
** پرداخت حق و حقوق کارگران با وجود توقف سوآپ
رئیس پایانه نفتی شمال تعداد کارگران فعال در این واحد نفتی را افزون بر 200 نفر اعلام کرد و گفت که تمام حق و حقوق این کارگران رسمی؛ قراردادی و پیمانی بدون وقفه با وجود توقف سوآپ پرداخت شده است.
شاهدوست در مورد بهره گیری تاسیسات پایانه نفتی شمال برای ذخیره نفت سفید ، افزود : تاسیسات انبار با قابلیت ذخیره سازی نفت خام احداث شده و از لحاظ مهندسی غیرقابل استفاده برای ذخیره نفت سفید است.
وی ادامه داد : تمام تاسیسات این پایانه برای نفت خام پیش بینی شده است و بهره گیری از این امکانات و تجهیزات برای سایر بخش ها امکان پذیر نیست.
سوآپ نفتی در پایانه نفتی شمال کشور یعنی تحویل نفت کشورهای حاشیه دریای خزر در شمال کشور برای مصرف داخلی و تحویل نفت با همان کیفیت در جنوب کشور برای صادرات . این روش یکی از منابع سودآور شرکت نفت ‌ایران در دهه 80 بود و توقف آن علاوه بر زیان سنگین ، سبب بلااستفاده شدن میلیون ها دلار سرمایه گذاری شده است.
سه کشور تولیدکننده نفت خام آسیای مرکزی شامل جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان در دهه 80 به صورت روزانه نفت تولید شده را از طریق نفتکش‌های خود در دریای خزر به نماینده تجاری جمهوری اسلامی ایران یعنی شرکت نیکو تحویل داده، سپس این شرکت مقدار معادل آن را به خریداران نفت این سه کشور در خلیج فارس تحویل می‌داد.
بر اساس آمارهای موجود ، از سال 82 تا 91 به مدت 9 سال به طور میانگین روزانه 125 هزار بشکه نفت خام از کشورهای آسیای میانه به پایانه نفتی شمال حمل و از طریق لوله به پالایشگاه های کشور انتقال می یافت که حداقل درآمد از این محل به ازاء هر بشکه نفت حدود یک دلار بود.
طبق برآورد اولیه ، سالانه حداقل 40 تا 50 میلیون دلار از این محل درآمد عاید پایانه نفتی شمال کشور می شد که در درازمدت با افزایش ظرفیت انبار ذخیره این درآمد به چندین برابر می رسید.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۹۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارانِ بهاری در راه ۱۸ استان

صادق ضیائیان در گفتگو با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت‌: روز آینده ۱۷ اردیبهشت با ورود سامانه بارشی به کشور در غرب سواحل خزر، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی، مناطقی از مرکز کشور و نیمه غربی کشور، رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید داریم.

به گزارش فارس، مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز آینده بیشینه بارش‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، گیلان و ارتفاعات و دامنه‌های مازندران تهران و البرز خواهد بود.

به گفته وی روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در شمال غرب و غرب کشور، ارتفاعات زاگرس، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، سواحل خزر، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید داریم.

ضیائیان افزود: روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در استان‌های ساحلی خزر، شمال غرب، شمال شرق، ارتفاعات البرز، ارتفاعات زاگرس جنوبی و بخش‌هایی از مرکز کشور و روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در نیمه شرقی سواحل خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی و شمال شرق کشور بارش داریم.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده در مناطقی از مرکز و جنوب غرب کشور وزش باد شدید داریم و سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در غرب، جنوب و مرکز کشور و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

بارش سال جاری ۱۶.۶ بیشتر از سال زراعی گذشته‌

وی درباره وضعیت بارش‌ها در سال زراعی جاری گفت: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۴ اردیبهشت امسال ۱۹۷.۷ میلیمتر ثبت شد، میزان بارش پارسال در این بازه زمانی ۱۶۹.۵ میلیمتر بود بنابراین بارش سال جاری ۱۶.۶ بیشتر از سال گذشته است.

آسمان تهران فردا ابری و بارانی است

ضیائیان درباره وضعیت جوی پایتخت اظهار داشت: آسمان تهران روز آینده گاهی ابری همراه با بارش باران، رگبار و رعد و برق و در برخی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و فردا شب بارش پراکنده در تهران داریم، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۲۳ و ۱۶ درجه خواهد بود.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۳۵ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و اردبیل با کمینه دمای ۵ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

اجتناب از تردد شناورها در آب‌های استان‌های خوزستان و بوشهر

‌وی ضمن اشاره به صدور هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی گفت: از روز دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ تا ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای بیش از ۳۰ نات (باد جنوب شرقی) و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲ متر در مناطق ساحلی و فراساحلی (با تاکید بر رگبار باران و رعد و برق) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان تصریح کرد: در این راستا خطر غرق‌شدن شناگران، پاره‌شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و نیمه سنگین و سنگین و اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی محتمل است.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی تأکید کرد: توصیه می‌شود منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناور‌های سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی، در دستور کار باشد.

دیگر خبرها

  • ۳۰۷ کالای راهبردی نفتی شناسایی‌ شد/ ۷ پروژه در محله نهایی سازی
  • رگبار و رعد و برق در شمال، غرب و مرکز کشور
  • تعمیرات پلاژ بانوان و احداث پلاژ آقایان در جزیره خارگ اجرا می‌شود
  • بارانِ بهاری در راه ۱۸ استان
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • اجرای نوبت‌دهی الکترونیکی در پایانه‌های بار سراسر کشور در راستای توزیع عادلانه
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • تحقق هدف گذاری ترانزیتی برنامه هفتم در گرو چیست؟
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر حیفا