Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@12:50:10 GMT

کدام محله‌ها بیشترین افزایش قیمت را دارند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۰۱۷۳۴

کدام محله‌ها بیشترین افزایش قیمت را دارند؟

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، بررسی های میدانی از سطح شهر نشان می دهد قیمت مسکن در روزهای اخیر پس از یک دوره افزایش کمتر از ۱۰ درصدی، متوقف مانده و آنچه به عنوان نشانه های رونق بازار مسکن ذکر می شد، به نوعی به ضد خود تبدیل شده و عملا رکود را بر این بازار حاکم کرده است.

بر اساس این گزارش در حالی که بسیاری از کارشناسان مسکن معتقد بودند که پس از یک دوره رکود طولانی، حباب بازار مسکن از بین رفته و قیمت های فعلی به قدرت خرید مردم نزدیک شده است، اما با آغاز پرداخت تسهیلات بدون سپرده ۱۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن در تهران و ۱۰۰ میلیون تومانی در کلانشهرها، برخی دلالان به افزایش قیمت ها روی آورده‌اند که سبب خنثی شدن اثر این وام ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌های میدانی نشان می دهد با افزایش قیمت ها در مناطق پرطرفدار پایتخت، از تعداد معاملات در این مناطق کاسته شده و تسهیلات بانکی خرید مسکن به هیچ عنوان با اعداد وارقام فروش ملک در این محله ها همخوانی ندارد.

همچنین الگوی علاقه مندی مردم به محله ها و مناطق میانی شهر مانند شهرک قدس، سعادت آباد، گیشا و ... بیشتر بوده و در برخی موارد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در گیشا یا شهرک غرب تهران از محله های منطقه یک نیز بیشتر است.

گیشا هم ردیف منطقه یک: واحد نوساز متری ۱۰ میلیون تومان!

به عنوان نمونه در یکی از خیابان های فرعی گیشای تهران واحد نوساز ۱۷۵ متری به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از سوی مشاور املاک فایل شده است به عبارت دیگر این واحد ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان در هر مترمربع قیمت گذاری شده که بیش از ۳ میلیون تومان در هر متر با سایر املاک این منطقه متفاوت است.

گذشته از قیمت گذاری برخی واحدهای مسکونی خاص در گیشا، بیشتر قیمت ها در این منطقه از ۷ میلیون و ۵۰۰ تا ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نوسان است که در مقایسه با متری ۵ و نیم تا ۶ میلیون تومان در ماه های منتهی به سال ۹۵، رشدی حدودا ۴۰ درصدی را نشان می دهد.

این در حالی است که قیمت مسکن در این منطقه در ۶ ماه پیش کمتر از ۶ میلیون تومان در هر متر مربع بود. به عنوان نمونه یکی از واحدهای مسکونی زیر ۱۰ سال ساخت در گیشا در تاریخ دی ماه سال ۹۵ به مساحت ۱۱۰ متر مربع، ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که تقریبا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع تخمین زده می شود. همچنین یک واحد مسکونی دوخوابه نوساز ۶۰ متر مربعی در این منطقه در تاریخ خرداد ماه امسال ۴۲۰ میلیون تومان نرخ گذاری شده بود که حدودا ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع برای فروش فایل شده بود.

گفتنی است مشاوران املاک این محله، علت افزایش ناگهانی قیمت مسکن در گیشا طی دو ماه گذشته را افزایش تقاضای خرید علی رغم کمبود عرضه عنوان کردند. این موضوع بیشتر برای واحدهای مسکونی ۱۰ تا ۱۵ سال ساخت صدق می کند که به علت ارزان تر بودن، متقاضی خرید بیشتری دارند ولی مالکان که با کثرت تقاضای ناگهانی مواجه شدند، قیمت ها را تا ۴۰ درصد افزایش داده اند که این وضعیت قبلا در این منطقه بی سابقه بوده است.

شهرآرا: واحد نوساز متری ۷ و نیم میلیون تومان

از دیگر مناطق پر استقبال برای خریداران در تهران، محله ستارخان و منطقه ۵ است. در این منطقه که دامنه وسعت آن بسیار زیاد است، تفاوت قیمت ها نیز پرنوسان به نظر می رسد. به گونه ای که در برخی محله های ستارخان واحدهای قدیمی تر تا متری ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیز دیده می شود. به عنوان نمونه یک واحد ۵۵ متر مربعی ۲۰ سال ساخت در نزدیکی میدان توحید ۲۰۰ میلیون تومان برای فروش فایل شده است؛ اما در محله های شهرآرا و پاتریس لومومبا و همچنین در محله برق آلستوم در خیابان ستارخان، واحدهای نوساز تا متری ۷ و نیم میلیون تومان نیز قیمت گذاری شده اند.

این در حالی است که برخی واحدهای مسکونی حدودا ۱۰ سال ساخت واقع در محله شهرآرا در زمستان سال گذشته با متری ۴ تا ۴ میلیون ۳۰۰ هزار تومان معامله می شده است. اما همین واحد مسکونی در تیرماه به متری ۵ و نیم میلیون تومان رسیده که رشد عجیب ۲۵ درصدی قیمت مسکن در یکی از محلات غرب تهران را نشان می دهد.

سلسلبیل شمالی: قیمت خوب فروش بالا

محله سلسبیل شمالی که از دیرباز مورد توجه قشر متوسط پایتخت نشین قرار دارد، از معدود محله های تهران است که حتی در در دوره اوج رکود بازار مسکن، با استقبال خریداران مواجه بود.

از آنجایی که تراکم جمعیتی در این منطقه بالاست، واحدهای نوساز عمدتا ساختمان هایی هستند که در اثر تجمیع مالکان چند بلوک ساختمانی مجاور و تخریب و نوسازی ساختمان جدید ایجاد شده اند. به دلیل همین کمبود واحد نوساز، قیمت ملک در این منطقه چندان بالا نیست اما واحدهای نوسازی هم هستند که سازندگان توانسته اند تا متری ۵ میلیون تومان آن را به فروش برسانند.

با این حال بسیاری از واحدهای مسکونی محله سلسبیل شمالی در بازه قیمتی ۳ و نیم تا ۴ میلیون تومان بوده و افزایش قیمت اخیر مسکن در محلات مختلف منطقه سلسبیل شمالی حتی در دو ماه اخیر که میزان خرید و فروش ملک به گفته مشاوران املاک این محله افزایش تصاعدی داشته، به صورت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع متفاوت است که رشد کمتر از ۵ درصد را نشان می دهد.

خیام و مولوی مظلوم حتی در قیمت ملک

علی رغم وجود نشانه هایی مبنی بر خروج بازار مسکن از رکود، اما برخی ساکنان محلات مناطق جنوبی تهران همچنان از فروش نرفتن املاک خود ناراضی هستند.

سامانه جامع املاک تهران نشان می دهد قیمت ملک در مناطق ۱۱ و ۱۲ به خصوص در محلات خیام و مولوی که بازار اصلی پایتخت محسوب می شوند، رشدی نداشته است.

به گفته یکی از مشاوران املاک قدیمی خیابان مولوی، به دلیل تفاوت سلیقه مردم در انتخاب محل سکونتشان، بسیاری از ساکنان این منطاق متقاضی فروش و جابه جایی به دیگر مناطق تهران هستند اما بعضا ماه هاست که ملک خود را برای فروش فایل کرده اند ولی خریداری وجود ندارد.

در حال حاضر واحد مسکونی نوساز در مولوی تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رود اما واحدهای مسکونی قدیمی تر حتی کمتر از این قیمت نیز خرید و فروش می شوند. به عنوان نمونه بر اساس اعلام سامانه جامع املاک تهران، واحد مسکونی ۵۰ متری نوساز در منطقه ۱۲ پایتخت، ۱۱۵ میلیون تومان (۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع) در ابتدای تیرماه به فروش رفته است. با این حال بر اساس اطلاعات همین سامانه، فروش واحد مسکونی ۷۰ متری ۱۲ سال ساخت به قیمت ۱۳۳ میلیون تومان (متری یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان) نیز در سه ماه قبل گزارش شده است.

نارمک: همسایگی ارزان با رئیس جمهور سابق

اگرچه محله نارمک و میدان های متعدد این منطقه همگی جزء مناطق پراقبال و جذاب برای ساکنان شرق تهران به شمار می رود، با این حال به نظر می رسد افزایش قیمت بیشتر دامان غرب تهران را گرفته است و شرق نشینان ارزان تر می توانند همسایه رئیس جمهور سابق شوند.

واحدهای مسکونی منطقه نارمک در دو سال گذشته افزایش قیمت خاصی نداشته و عمدتا در محلات محتلف از ۴ تا ۵ میلیون تومان در نوسان است. به عنوان مثال هر متر مربع واحد مسکونی در میدان ۷۲ (محله رئیس جمهور سابق) ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. بر اساس اعلام سامانه املاک پایتخت، واحد مسکونی ۸ سال ساخت در نارمک در تیرماه ۲۵۸ میلیون تومان (۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان در هر متر مربع) به فروش رفته است. این در حالی است که بر اساس اطلاعات همین سامانه، واحد مسکونی با شرایط مشابه در زمستان سال گذشته نیز با قیمت مشابه معامله شد.

منطقه ۲۲: متری ۷ میلیون تومان با ویوی دریاچه

منطقه ۲۲ تهران که به نظر می رسد بیشترین فضای سبز و بهترین آب و هوای پایتخت را به ساکنانش هدیه می دهد، از مناطقی است که طی سال های اخیر از تاخت و تاز انبوه سازان بی نصیب نمانده است. وجود تعداد زیادی برج های بالای ۱۲ طبقه در این منطقه، جمعیت زیادی را به خود فراخوانده است. با این حال در سال های اخیر به دلیل عرضه فراوان مسکن در این منطقه قیمت مسکن افزایش نیافته است.

این در حالی است که به خاطر وجود دریاچه شهدای خلیج فارس، برخی آپارتمان های طبقات بالای برج های رو به دریاچه با قیمت گزافی به فروش می روند که بعضا تا متری ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز برای فروش فایل شده اند. اما این قیمت ها بیشتر به واحدهای رو به دریاچه تعلق دارد؛ هرچه آپارتمان ها از دریاچه چیتگر دورتر ساخته شده باشند، قیمت ها نیز کاهش می یابد.

در این منطقه تنوع قیمت املاک به حدی زیاد است که مشتری می تواند با هر مقدار بودجه، ملک مورد نظر خود را خریداری کند؛ چه آنهایی که علاقه مند به سکونت در واحدهای لوکس هستند و چه آنهایی که می خواهند در آپارتمان های معمولی و ارزان قیمت زندگی کنند. به طوری که برخی فایل های فروش، آپارتمان های با قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع را معرفی می کنند همچنین برخی فایل ها واحدهای متری ۴ و نیم میلیون تومان، ۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان تا ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز برای فروش به خریدار ارائه می دهند که تنوع قیمتی در این منطقه را نشان می دهد.

یکی از مشاوران املاکِ منطقه ۲۲، بیشترین افزایش قیمت قیمت مسکن دو ماه اخیر در این منطقه را ۴۵ درصد می داند که عمدتا به واحدهای نوساز اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس مربوط می شود اما به گفته این مشاور املاک، برخی واحدهای مسکونی این منطقه با عدم افزایش قیمت نیز مواجه بوده اند که بیشتر واحدهای مسکونی قدیمی تر در محله المپیک را شامل می شود که همچنان با قیمت های ماه های منتهی به سال ۹۶ (متری ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان) منتظر خریدار هستند.

مهر

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۱۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟

 زهرا علی‌اکبری- بازارهای سنتی و چهارگانه در ایران در ماه پایانی سال گذشته بازدهی محسوسی را داشتند. بر اساس این گزارش سوددهی این بازارها در کنار به حرکت درآمدن قیمت ارز رخ داد. هر چند سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان رسید که بهای هر دلار در محدوده ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان باقی ماند اما بازار به رسیدن نرخ دلار به شصت هزار تومان روی خوش نشان داد و رفت و برگشت قیمت ارز در این کانال نیز سبب شد بهای دلار در ابتدایی‌ترین روزهای سال و در میانه تعطیلات در کانال جدید یعنی شصت هزار تومان بازگشایی شود.

 بر اساس این گزارش اما سئوال مهم اینجاست که کدام بازارهای ایران در سال ۱۴۰۳ به سود روی خوش نشان خواهند داد.

تحولات صورت گرفته و تصمیمات تازه البته سبب شد بازار جدیدی به بازارهای سنتی و بازار مسکن و خودرو برای سرمایه‌گذاری اضافه شود. به عبارت دیگر افزایش نرخ سود بانکی به حدود ۲۳ درصد این محل را به محل مهمی برای کسب سود برای سرمایه‌گذاران بدل کرد خصوصا آنکه میزان سوددهی بازار پول از بازار مالی یا بازار سرمایه بسیار بالاتر است. در شرایطی نرخ سود بانکی در محدوده ۲۳ درصد است که بازار سرمایه ر سال گذشته بازدهی در محدوده ۱۱ درصد را داشته است.

 به این ترتیب این گزینه بار دیگر به گزینه مهم سرمایه‌گذاران خرد برای کسب سود بدل شده است.

در این میان باید توجه داشت سرمایه‌گذاری در هیچ بازاری نتوانسته است در سال گذشته نرخ تورم را پوشش دهد. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران در همه بازارها با تورم چهل درصدی ریالی روبرو بودند اما میزان بازدهی حاصل از بازارها در بالاترین حالت در میانه کانال بیست درصد قرار دارد.

 این بدان معناست که تداوم این تورم، همه فعالان اقتصادی را متضرر خواهد کرد.

 بورس پیش خواهد رفت؟

بازار سرمایه با عقب‌ماندگی جدی از تورم روبروست. این بازار یکی از کمترین بازدهی‌ها را در سال گذشته به ثبت رساند. دلیل این اتفاق نیز به تصمیمات تنش‌زا و پافشاری بر مولفه‌های اقتصاد دستوری باز می‌گردد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این بازار مستعد سوددهی بسیار بالایی است اما با ریسکی سیستماتیک، آن هم ناشی از تصمیمات دولتی روبروست و اگر شکل تصمیمات اصلاح شود، این بازار می‌تواند یکی از بالاترین بازدهی‌ها را در سال جاری نصیب سرمایه‌گذاران کند. بورس ایران از سال ۱۳۹۹ با بحران جدی روبرو شد و از آن تاریخ تا کنون همچنان نتوانسته است دست و پای خود را از زنجیر رکود رها کند.

دلار پیش خواهد رفت؟

حساسیت بالای سیاستگذار بر نرخ دلار سبب شده است که این بازار مستعد افزایش چندانی نباشد. هر چند در ماه‌های پایانی سال قیمت دلار از محدود ۵۰ هزار تومان حرکت کرد اما با این حال نمی‌توان انتظار رشد بالای قیمت ارز را داشت.بسیاری از کارشناسان با استناد به اینکه سال پایانی دولت در پیش است و دولت در سال ۱۴۰۴ باید انتخابات برگزار کند، بر این عقیده‌اند که نرخ دلار در این شرایط امکان جهش بالا را نخواهد داشت. اگر نرخ دلار در روندی بطئی دستخوش افزایش شود، تاثیر رشد آن بر سایر بازارها نیز به همین صورت خواهد بود .

 طلا می‌تازد

 پیش‌بینی‌های جهانی بر رشد قیمت طلا در بازارهای جانی استوار است. شرایط حاکم بر سیاست جهان و تداوم جنگ اسراییل علیه فلسطین در کنار ادامه جنگ روسیه و اوکراین سبب شده است بازار طلا همچنان به یک بازار بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران جهانی بدل شود. در عین حال احتمال افزایش قیمت دلار سبب شده است بازار طلا به یکی از مهمترین بازارهاب رای سرمایه‌گذاران در ایران بدل شود .پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی بر این عقیده است طلای جهانی پتانسیل رشد ۱۰ درصدی را دارد، چون از تیرماه نرخ بهره در آمریکا احتمالا پایین می‌آید و این تاثیر مثبت روی طلای جهانی دارد.

در کنار این احتمالات  عدم توازن عرضه و تقاضا، بازار سکه را نیز به بازاری سودآور برای سرمایه‌گذاران بدل می‌کند. بزرگ شدن حباب سکه در روزهای اخیر نشان از اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار دارد.

مسکن درگیر بحران رشد و رکود

هر چند هیچ عقل سلیمی بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌کند، اما ریزش ارزش پول ملی در کنار عدم تطابق عرضه و تقاضا سبب شده است بازار مسکن برای گروهی که سرمایه بالاتری دارند به بازاری برای سرمایه‌گذاری بدل شود. در این میان آخرین آمارها نشان از رسیدن متوسط قیمت مسکن به ۸۳ میلیون تومان در تهران دارد. رقمی که این کالای سرمایه‌ای را از دسترس بسیاری دور کرده است اما تحلیلگران بر این عقیده‌اند این بازار مستعد رشد بیش از حد قیمت نیست و راه افتادن پروژه‌های مسکن ملی می‌تواند در مهار قیمت موثر باشد.

خودرو همچنان منتظر

 بازار خودرو همچنان در انتظار عملی شدن واردات خودرو در اندازه و ابعاد پیش‌بینی شده است. روند واردات خورو در سال گذشته نیز مانند سال پیش از آن کند بود. در این میان اخباری که مرتبط با توقف شماره‌گذاری برخی خودروها بود سبب شد بازار این خودروی خاص به بازاری بسیار پرسود برای سرمایه‌گذاران بدل شود. در صورت واردات خودرو طبق برنامه و تحقق اهداف تولید، این بازار با رشدی ملایم روبرو خواهد بود .

 به این ترتیب بازاری که همچنان مستعد رشد است، بازار سرمایه است که فعلا درگیر دستورات پرریسک و عقب برنده است. باید دید سیاست دولت بر رشد کدام بازار استوار خواهد شد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888368

دیگر خبرها

  • توسعه محله اجتماعی هوشمند در شنژن
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • چرا در سال گذشته بیشترین حجم خرید ملک در سرخرود انجام شده است؟
  • سود بانکی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟/ بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود
  • غول خودروهای برقی چین لرزید
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • وضعیت بارش باران در۴ روز آینده تعطیلات | بیشترین بارش ها در کدام استان خواهد بود؟
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود /سود 100 میلیون سپرده چقدر است؟
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد