Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانیال صابر سمیعی در نشست «دارک نت؛ مفاهیم، فناوری و آسیب‌ها» تاکید کرد:مقابله با آسیب‌های فضای مجازی احتیاج به برنامه ای عملیاتی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر،دفتر مطالعات و رصد کالاهای فرهنگی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان نشست «دارک نت؛ مفاهیم، فناوری و آسیب‌ها» را از سلسله نشست های مطالعاتی «آینده فرهنگ ایران» با حضور دکتر دانیال صابر سمیعی پژوهشگر و محقق حوزه فضای مجازی سه شنبه ۲۰ تیر در سالن اجتماعات این معاونت برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانیال صابر سمیعی در ابتدای این نشست با بیان این که وقتی در سال ۹۳ اولین نشست های آینده پژوهی در شبکه‌های اجتماعی مجازی در معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد؛ هنوز این مساله در کشور جا نیفتاده بود اما بعد از برگزاری آن نشست ها، آینده پژوهی در شبکه‌های اجتماعی مجازی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و نشست های زیادی در این زمینه برگزار می‌شود. اما هنوز هم بهترین مدل برگزاری این کارگاه ها متعلق به دفتر مطالعات و رصد کالاهای فرهنگی است که بعد از برگزاری کارگاه یک برنامه عملیاتی تنظیم می‌شود نه این که صرفا با این مسائل به صورت هیجانی برخورد شود.

وی بحران هویت را یکی از مشکلات بزرگ آینده فضای مجازی عنوان کرد و گفت: اصطلاحی است به نام اتاق شیشه ای که عده ای معتقدند فضای مجازی حریم خصوصی را از بین برده و همه آدمها در حال رصد هستند. اما ما در این نشست در مورد آن بخش از فضای مجازی می خواهیم صحبت کنیم که دیده نمی شود و هیچ ارگان و نهادی در کل دنیا به آن دسترسی ندارد.همین امر باعث شده که آسیب های این نوع فضای مجازی به خوبی رصد نشود.

سمیعی در ادامه سخنانش به ارائه آماری از جرایم انجام شده در شبکه دارک نت پرداخت و یادآور شد: اولین واژه ای که باید در مورد آن صحبت کنیم «دیپ وب» است. دیپ وب به معنای وب عمیق است و بخشی از فضای مجازی است که از طریق موتورهای جستجو قابل دسترسی نیست. دیپ وی در واقع فضای مناسبی برای فعالیت های مجرمانه است. در مقابل آن سرفیس وب است که قابل شناسایی از طریق موتورهای جستجو است. جالب است که طبق آمار نشریه نیچر دیپ وب ۵۰۰ برابر بزرگتر از سرفیس وب است.

سمیعی با بیان این که دارک نت با دیپ وب و دارک وب فرق می‌کند، گفتت: دارک نت یک شبکه است که در بستر اینترنت فعالیت می‌کند ولی به هیچ عنوان قابل ردیابی نیست. فردی که به سرویسهای دارک نت مراجعه می‌کند توسط هیچ سازمانی در دنیا قابل شناسایی نیست.
این پژوهشگر حوزه فضای مجازی در ادامه سخنانش به مباحثی همچون «ارائه تاریخچه شبکه تور و قالبیت های آن»، «ویژگی های هیدن ویکی» و « پول الکترونیکی یا بیت کوین» اشاره کرد و مواردی همچون خرید و فروش مواد مخدر، ارز تقلبی، مدارک جعلی، اسلحه و مهمات، قاتل و اعضای بدن انسان را از جمله آسیب های دارک نت برشمرد.

سمیعی در پایان مباحثش تاکید کرد: تشکیل تیم های پیشگیری و برخورد با جرایم سازمان یافته، کادرسازی و آموزش فعالان اجتماعی و فرهنگی، ارائه آموزش های عمومی و تصویب قوانین پیشگیرانه می توان از آسیب های احتمالی شبکه دارک نت بکاهد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ فرزادپور پیش از ظهر پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارکرد: بیش از ۵۰۰ صفحه از کسب و کارهای خانگی، اصناف و افراد معروف در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی در راستای طرح نور مورد بررسی قرار گرفته‌اند که به ۱۵۰ نفر از آنان تذکر داده شده است.

رییس پلیس فتای استان قم بیان کرد: عناوین عدم رعایت عفت عمومی در بستر فضای مجازی مشتمل بر نداشتن پوشش مناسب، استفاده از کلام و موسیقی‌های مبتذل، بهره‌گیری از نمادهای فِرق و گروه‌های نامناسب و ترویج سبک زندگی غربی می‌باشد.

سرهنگ فرازپور خاطرنشان کرد: متخلفان فضای مجازی در صورت استمرار بر انتشار محتواهای مجرمانه‌شان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

کد خبر 6088423

دیگر خبرها

  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • سازماندهی بیش از ۴۰۰ تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با سیل در یزد
  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود
  • «به افق فلسطین» وایرال می‌شود اما نه به هر قیمتی!/ مخاطب افت نکرد
  • گنجی: خیلی از بچه‌های درجه یک بخاطر خستگی از برنامه جدا شدند/ افت مخاطب نداشتیم
  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • شوخی گلزار با مردم