Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان با اشاره به اوضاع این کشور گفت که اگر حکومت وحدت ملی جناح‌های مختلف قومی را متحد نکند، با خطر فلج شدن یا سقوط روبرو خواهد شد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «رحمت الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در یاددداشتی در «رویترز» نوشت:در حالی که دولت آمریکا بررسی استراتژی نظامی جدید افغانستان را در دست دارد اما حضور 16 ساله نظامی این کشور نشان می‌دهد که واشنگتن نمی‌تواند برای حمایت از حکومت افغانستان و یا توقف گروه‌هایی چون طالبان تنها بر نظامیان خود تکیه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد که واشنگتن باید در پی ایجاد راه‌حل‌های سیاسی باشد. آمریکا باید به دنبال چیزی فراتر از تلاش برای ایجاد همکاری‌های بیشتر حکومت کابل با قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای از جمله پاکستان، چین و هند باشد.

رویکرد جدید در مقابل پاکستان نیز بطور ویژه اهمیت بالایی دارد. ترامپ باید فشاری که واشنگتن در حال اعمال بر پاکستان است را افزایش دهد تا اسلام‌آباد گسترش پناهگاه‌های گروه‌های افراط‌گرایی چون «شبکه حقانی»را متوقف کند.

نبیل نوشته که شبکه حقانی به قدرت رسیدن خود را تا حد زیادی مدیون حمایت پاکستان است و دولت اسلام‌آباد از دیرباز از شبه‌نظامیان در افغانستان حمایت می‌کند تا خلا قدرت را در این کشور بوجود آورده و با استفاده از نیروهای نیابتی خود این خلا را پر کند.

افزایش عملیات سیاسی و نظامی شبکه حقانی در شهرهای جنوب شرقی، شمالی و غربی افغانستان و بویژه در کابل، طالبان را قادر می‌سازد تا مناطقی را تحت کنترل و یا درگیری داشته باشند که 30 درصد از جمعیت افغانستان در آن زندگی می‌کنند.

به گفته «پیتر برگن» یکی از کارشناسان امنیت ملی آمریکا این آمار، که نزدیک بر 10 میلیون نفر می‌شود، بیش از جمعیتی است که داعش در زمان اوج نفوذ و قدرت خود در سال 2014 در عراق و سوریه تحت کنترل خود داشت.

برای القاعده و گروه‌های انشعابی آن در افغانستان، این کشور پایگاهی است که شبه‌نظامیان می‌توانند نیروهای جدید جذب کرده، آنها را آموزش داده و حملات خود علیه غرب و بطور ویژه آمریکا را برنامه‌ریزی کنند.

این در حالی است که مداخله پاکستان در افغانستان نیز اصلا تازگی ندارد. این کشور در طول چند دهه تلاش کرده تا هر حکومتی که در افغانستان به قدرت می‌رسد با منافع اسلام‌آباد همسو باشد.

بر اساس نوشته رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، از زمان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان پس از حملات یازده سپتامبر، پاکستان به صورت چراغ خاموش گروه‌های شبه‌نظامی را بار دیگر تاسیس کرد تا هم خروج نیروهای غربی را تسریع کند و هم افغانستان در زمان پسا ناتو را تحت تاثیر و نفوذ خود قرار دهد.

این در حالی است که تصمیم جدید دولت ترامپ برای گسترش حضور نظامی آمریکادر منطقه، محاسبات پاکستان در افغانستان را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد که «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان این روزها همچنان با تنش‌های قومی حل‌نشده روبرو است و در کشوری متشکل از قومیت‌ها موجب تشویش اقوامی شده که شاهد به حاشیه رانده خود هستند.

بحران سیاسی موجود نیروی پلیس و ارتش افغانستان را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد، زیرا بسیاری معتقدند حکومت غنی به منافع قومی نسبت به منافع ملی اولویت می‌دهد.

در چنین شرایطی فرماندهان امنیتی ناراضی به طور روز افزونبه طالبان ملحق شده و با آنان همکاری می‌کنند. اگر این مشکل حل نشود ممکن است خطر حملات خودی برای نیروهای امنیتی آمریکایی و افغان افزایش یابد.

به نوشته رحمت‌الله نبیل، از نگاه استراتژیک نیز همکاری ارتش و پلیس افغانستان با حقانی و طالبان، توانایی نیروهای افغان برای به عهده گرفتن تامین امنیت از ناتو را تضعیف می‌کند و مخالفت افغان‌ها با القاعده و متحدان این گروه را نیز کاهش می‌دهد.

در همین رابطه، «جان سپکو» بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارشی خبر داد که در 10 ماه نخست سال 2016 میلادی 7000 نیروی پلیس و نظامی افغان در درگیری‌ها کشته شدند.

یکی دیگر از عوامل پیچیده‌تر شدن بحران سیاسی در افغانستان گسترش جنگ‌های نیابتی در این کشور است.

در چند سال اخیر روسیه و کشورهای منطقه برای مقابله با داعش در حالی حضور خود در این کشور را گسترش دادند که در عین حال نیز چالش‌هایی را برای آمریکا و حکومت تحت حمایت این کشور ایجاد کردند.

رحمت‌الله نبیل در ادامه تصریح کرد که یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد سقوط حکومت مرکزی افغانستان است.

وی در این نوشته می‌افزاید: برای ایجاد سیاست تاثیرگذارتر واشنگتن باید بحران سیاسی حکومت غنی را حل کند.

در صورتی که حکومت افغانستان اقدامی برای اتحاد جناح‌های قومی انجام ندهد، حکومت وحدت ملی طوری فلج خواهد شد که بسیاری از کارشناسان معتقدند بدون حمایت آمریکا سقوط خواهد کرد.

بنابراین دولت ترامپ باید در افغانستان نماینده‌ای را منصوب کندتا قوانین تقسیم مشروع قدرت بین حکومت کابل و قومیت‌ها را اعمال کند. این اقدام آمریکا به امنیت و ثبات در کشور و منطقه کمک خواهد کرد.

در همین حال نیز آمریکا باید با نسل جدید فرماندهان در ارتش و پلیس افغانستان همکاری کند تا از نفوذ اعضای طالبان و حقانی جلوگیری شود. نظامیان جدید خارجیکه به افغانستان اعزام می‌شوند نیز نیروهای افغان را تقویت می‌کنند تا مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان در افغانستان را باز پس گیرند.

مقابله با نفوذمستلزم تجدید ساختار استراتژی منطقه‌ای است. آمریکا نیز باید از نزدیک با حکومت غنی همکاری کند تا اصلاحات امنیتی و سیاسی را ایجاد کرده و با حمایت طالبان از افراط‌گرایان نیز مقابله کند.

برای رسیدن به این هدف واشنگتن باید با رفتارهای دوگانه پاکستان در حمایت از گروه‌هایی مانند شبکه حقانی نیز مقابله کند.

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در ادامه این مطلب نوشته است که تقویت روابط با قدرت‌های جهانی، بویژه عربستان که روابط خوبی با پاکستان دارد نیز می‌تواند از گسترش پناهگاه افراط‌گرایان جلوگیری کند و راه حل سیاسی کارآمدتری بین کابل، اسلام‌آباد، حقانی و طالبان ایجاد کند.

این راه‌حل سیاسی نیز می‌تواند به کاهش بحران افغانستان و به ثبات در منطقه جنوب آسیا کمک کند.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P36461/S8,87,91/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۲۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توماج صالحی اعدام می‌شود؟

سید عبدالجواد موسوی در خبرآنلاین نوشت:  این که توماج اعدام نمی‌شود را هر آدم نیمه عاقلی حتی می‌داند. توماج اعدام نمی‌شود چنان که هاشم آغاجری اعدام نشد. در ماجرای آغاجری هم، همه می‌دانستند خبری از اعدام در کار نیست. حتی آن کسی که حکم را صادر کرده بود. با این حال خبر آن حکم فقط و فقط حیثیت ایران را در جهان خدشه دار ساخت و اعصاب و روان جمع کثیری از جامعه را تا مدت‌ها بهم ریخت. حالا چرا آن حکم صادر شده بود؟

برای این که یک جناح سیاسی قصد کرده بود حال یک جناح سیاسی دیگر را بگیرد. چرا که آن یکی جناح سیاسی فکر می‌کرد این یکی جناح سیاسی زیادی یابو برش داشته و یکی باید حالی اش کند که حد و مرزش کجاست. احتمالا الان هم یک کسی فکر کرده حالا که قرار است طرح نور به صورت جدی اجرا شود باید از مخالفان زهر چشم گرفت. شاید هم عمدی است و ماجرا خیلی جدی‌تر از این حرف ها. یعنی یک نفر یا یک جریان تصمیم گرفته در هیئت یک انقلابی تمام عیار و به نام دفاع از اسلام و انقلاب بار دیگر مقدمات آشوب و بلوا را در این سرزمین به راه بیندازد. هرچه هست نتیجه اش همان چیزی می‌شود که قبلا شد. در ماجرای آغاجری تندرو‌ها پایکوبی‌ها کردند که آفرین به اقتدار نیرو‌های انقلابی. از آن طرف هم اصلاح طلب‌ها این فرصت را مغتنم شمرده و تا توانستند به بهانه نقد خشونت و ریشه یابی تکفیر و ارتداد، دخل طرف مقابل را آوردند. آغاجری به زندگی طبیعی اش برگشت، اما در قامت یک قهرمان. کسی هم به روی خودش نیاورد که جدی جدی اگر طرف حکمش اعدام بوده پس چرا به این راحتی از خیر جرمش گذشتید؟ اصلا آغاجری جرمی هم مرتکب شده بود؟ این وسط تنها چیزی که مهم نبود آبرو و حیثیت کشور بود. کشوری که قرار بود با انقلابش راهی جدید در دنیای متجدد و متحجر بگشاید و طرحی نو درافکند با یک رای ناصواب تبدیل شده بود به یک کشوری که سخن گفتن و پرسش از عقاید رسمی و حکومتی در آن ممنوع بود و تفتیش عقاید در آن امری رایج. کشوری که به جای پاسخگویی به پرسش و یا شبهه افکنی یک استاد دانشگاه بلافاصله حکم به اعدام او می‌دهد. این داستان غمبار یک بار دیگر دارد تکرار می‌شود. چه می‌توان گفت جز: بیچاره ایران. بیچاره مردم. بیچاره مردم ایران.

tags # توماج صالحی ، اعدام سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • توماج صالحی اعدام می‌شود؟
  • تمجید کرزی از حمایت ایران از مردم افغانستان