Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@22:02:51 GMT

گفت‌وگوی ملی به‌جای دولت آشتی ملی

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۰۳۱۶۶

گفت‌وگوی ملی به‌جای دولت آشتی ملی

محمدرضا خاتمی، نائب رئیس مجلس ششم و از چهره‌های مشهور سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی از دولت روحانی خواسته که دولت آشتی ملی تشکیل دهد و در کابینه خود از چهره‌های اصولگرا نیز بهره ببرد.

او تاکید کرد:«ما توقع داریم دولت بتواند بدون تنش کار کند. این یعنی باید آن حساسیت‌های لازم را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توقع از دولت این است که با دولت آشتی ملی زمینه را برای تغییر فضای سیاسی فراهم کند.»

این در حالی است که کشورها در زمان‌هایی به دنبال تشکیل دولت آشتی ملی هستند که در داخل یا با یک نیروی خارجی به‌طورجدی مشکل داشته باشند. به‌طور نمونه پس از استعفا جمشید آموزگار، نخست‌وزیر محمدرضا شاه پهلوی از سمت خود جعفر شریف امامی به‌جای او این سمت را بر عهده گرفت و به دلیل تظاهرات در اکثر شهرهای ایران گرچه پایبند باقی نماند او دولت خود را دولت آشتی ملی خواند.

در کشور سودان نیز به دلیل اختلافات داخلی سودان که پیش‌تر به تقسیم این کشور به انجامیده بود رئیس‌جمهور آن را وادار کرد تا تشکیل آشتی ملی را وعده دهد. در لیبی نیز پس از کشته شدن معمرالقذافی، دولت آشتی ملی تشکیل شد. بر این اساس چه ضرورتی دارد که در داخل کشور دولت آشتی ملی تشکیل شود.

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در این رابطه با طرح تشکیل آشتی ملی گفت: دولت آشتی ملی در زمان‌هایی تشکیل خواهد شد که بحران‌های واقعی کشور را در برگرفته باشد و شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که نیاز به تشکیل یک دولت آشتی ملی از سوی تمام جناح‌های سیاسی احساس می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: زمانی بحران‌ها در کشور ظاهری و خودساخته است. اتفاقاتی که بعد از انتخابات دوازدهمین دور ریاست جمهوری روی داد و همچنان هم ادامه دارد، یک نوع برهم زدن فضای عمومی برای گرفتن امتیازات از آقای روحانی است. بخشی هم به دنبال بر هم زدن شرایط و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند زیرا برنامه‌ریزی‌های این گروه برای رئیس‌جمهور نشدن آقای روحانی بود و طرحشان شکست خورد و آقای روحانی باقدرت بیشتری علیرغم مواضع اصولی و جدی که داشت توسط مردم انتخاب شد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یادآور شد: دولت آشتی ملی بدین معنا است که تمام قدرت‌ها را در جامعه تحت تأثیر قرار دهد نه اینکه فقط قوه مجریه که در ساختار قدرت ایران اختیارات محدودی دارد را در نظر داشته باشد؛ بنابراین طرح این مسئله در شرایط کنونی جز نحیف‌تر کردن دولت نتیجه دیگری ندارد.

تاجرنیا در قالب پیشنهادی به‌جای دولت آشتی ملی طرح گفتمان آشتی ملی را مطرح کرد و اظهار داشت: بهتر است به‌جای اینکه دولت آشتی ملی مطرح شود، گفتمان آشتی ملی برسرزبان ها افتد و درواقع هریک از نهادهای مشروع دیگر نظام اعم از انتصابی و انتخابی به رسمیت شناخته شود و به معنی واقعی کلمه بر خواست و رای مردم تمکین صورت گیرد. این مسئله بدون شک کمک می‌کند به تفاهم هر چه بیشتر بین جناح‌های سیاسی و نهایتاً فضای آرامی را شکل می‌دهد.

وی درباره وجود زمینه گفتمان آشتی ملی تأکید کرد: متأسفانه در یک‌طرف زیاده‌خواهی‌هایی وجود دارد و در طرف دیگر دائماً تعامل صورت می‌گیرد. بدین معنا به‌جای اینکه طرفین به سراغ یکدیگر آیند یک‌طرف محکم بر مواضع خود ایستادگی می‌کند و جناح اصلاح‌طلب معمولاً همراهی کردن را پیشه خودساخته و این مسئله آن جناح را بر تصمیمات خود مصمم تراز قبل کرده است.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت توضیح داد: در انتخابات سال 92 شاهد بودیم که اصلاح‌طلبان به خاطر فضای کشور و تشکیل یک دولت نجات از کاندیدا اختصاصی خود در آن مقطع کوتاه آمدند و از آقای روحانی حمایت کردند. در انتخابات مجلس تقریباً تا چندین رده کاندیداهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدند؛ اما بازهمین جناح با مجموعه انتخابات و نظام قهر نکرد و در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بازهم از آقای روحانی حمایت به عمل آورد.

تاجر نیا در ادامه تصریح کرد: متأسفانه دوستان در جناح مقابل تصور می‌کنند اصلاح‌طلبان با هر شکلی، فشاری و یا محدودیت‌هایی بازهم رفتارها و سیاست ورزی‌های خود را به همین شکل ادامه خواهند داد. این را باید بدانند که تجربه حاکمیت یکدست در دوران آقای احمدی‌نژاد وجود داشت و رئیس‌جمهور، مجلس، قوه قضائیه و نهادهای اقتصادی اصولگرا کشور را با بحران کارآمدی مواجه کردند، باید از این تجربیات درس عبرت گرفت و برای تکرار آن تلاش نشود.

وی افزود: متأسفانه رفتار جناح سیاسی مقابل اصلاح‌طلبان درواقع از منظر گفتمان آشتی ملی تلقی نمی‌کنم و امیدوار هستم که درواقع یک نگاه به عقب و آنچه در دوران دولت نهم و دهم اتفاق افتاد، بیندازند تا شاید آن‌ها را متنبه کند زیرا در غیر این صورت عملی شدن گفتمان آشتی ملی کاری بسیار دشوار خواهد بود.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب احتمالی تراکتور مقابل فولاد

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، دیدار تیم‌های تراکتور تبریز و فولادخوزستان در چارچوب هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال امروز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه در ورزشگاه شهدای فولاد برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اولین خرید استقلال برای فصل جدید مشخص شد

دو تیم در هفته‌های گذشته عملکرد مناسبی نداشتند، تی‌تی‌ها با ۴۱ امتیاز در رتبه چهارم قرار دارند و در ۵ دیدار اخیر خود رنگ برتری را ندیده‌اند و تنها موفق به کسب ۳ امتیاز شدند. فولاد هم با ۲۲ امتیاز تیم چهاردهم جدول است و شرایط بحرانی‌ دارد. آن‌ها برای بقا در لیگ می‌جنگند، شاگردان عبدالله ویسی در ۸ دیدار اخیر نتوانسته‌اند به برتری دست پیدا کنند.

این دو تیم تاکنون ۴۰ بار مقابل یکدیگر قرار گرفتند که سهم فولاد ۱۵ برد و سهم تراکتور ۱۲ برد و ۱۳ دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده است. فولاد موفق شده ۴۹ گل را مقابل تراکتور به ثمر برساند و در مقابل تراکتور ۴۵ بار دروازه فولاد را باز کرده است. در ۱۰ تقابل اخیر دو تیم نیز سهم هر کدام از تیم‌ها ۳ برده بوده و چهار دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده است.

تی‌تی‌ها آخرین بار در سال ۱۳۹۷ موفق شدند فولاد را در اهواز مغلوب کنند. دیدار رفت دو تیم با برتری ۲ بر صفر تراکتور به پایان رسید، سیدمهدی حسینی هر ۲ گل تی‌تی‌ها را در آن دیدار به ثمر رساند.

اما جالب است بدانید در لیست تراکتور و فولاد هفت بازیکن حضور دارند که سابقه پوشیدن پیراهن تیم رقیب را دارند که امروز برابر یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد. ساسان انصاری، حمید بوحمدان، علی شجاعی، احسان مرادیان، مهدی شیری، عارف آقاسی و احسان پهلوان بازیکنانی هستند که سابقه بازی برای هر ۲ تیم را در کارنامه دارند.

به نظر می‌رسد حمید مطهری تراکتور را با آرایش ۳-۳-۴ روانه میدان می‌کند. حسین پورحمیدی در چهارچوب دروازه این تیم قرار می‌گیرد و به دنبال ثبت پانزدهمین کلین‌شیت فصل خود است. عارف آقاسی و شجاع خلیل‌زاده زوج خط دفاعی تراکتور را تشکیل می‌دهند.

مهدی شیری در جناح راست و محمد نادری در جناح چپ خط دفاعی تراکتور را تکمیل می‌کند. سیدمهدی حسینی، گوستاوو واگنین و ریکاردو آلوز مثلت خط میانی را تشکیل می‌دهند؛ جایی که به نظر می‌رسد مهدی حسینی عقب‌تر از ریکاردو و واگنین به عنوان تک هافبک‌ دفاعی این تیم در میانه میدان بازی کند. امیرحسین حسین‌زاده در جناح راست و مهدی هاشم‌نژاد در جناح چپ پشت سر رحمان جعفری ۱۱ بازیکن منتخب مطهری را برای این دیدار تشکیل می‌دهند.

ترکیب احتمالی تراکتور:

حسین پورحمیدی، مهدی شیری، عارف آقاسی، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، ریکاردو آلوز، سیدمهدی حسینی، گوستاوو واگنین، مهدی هاشم‌نژاد، امیرحسین حسین‌زاده و رحمان جعفری.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229596 برچسب‌ها تراکتور تبریز

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/حمله به سفارت ایران نشان دهنده استیصال رژیم صهیونیستی بود
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد
  • رازهای آشتی ایران و عربستان به روایت الجزیره قطر
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • ترکیب احتمالی تراکتور مقابل فولاد
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • آشتی صلاح و کلوپ با گلی دراماتیک؛ ستاره مصری درخشید و لیورپول را نجات داد
  • ورامین از سیاسی کاری و جناح بازی خسته است/عقب ماندگی راجبران کنیم
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد