Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای بررسی حوزه فرهنگ و هنر در استان همدان گفت و گویی صریح و صمیمی با مدیرکل این اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان در دفتر وی انجام دادیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را برای آن فدا کنم،فرهنگ مانند نفس کشیدن است،

این ها فقط بخشی از نگاه اصولی و اساسی رهبری انقلاب اسلامی به مقوله فرهنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نگاه هرگز نتوانسته است در تمام ارکان حاکمیت جمهوری اسلامی تبدیل به منش و روش اساسی شود.

مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی همواره مورد نقد جریان اصیل انقلاب اسلامی به پرچمداری امام ره و رهبری به عنوان رهبران انقلاب اسلامی قرار داشته است.

همواره در طی نزدیک به 40 سال گذشته فرهنگ،هنر و رسانه در جمهوری اسلامی به یکی از چالش برانگیزترین مسائل کلان در مدیریت کشور تبدیل گشته است.

آرمانهای انقلاب اسلامی در این زمینه کاملا روشن و آشکار است اما نیل به این اهداف توسط کارگزاران فرهنگی در ارگانها و نهادهای مختلف مورد مطلوب انقلاب اسلامی نبوده است.

استان همدان به عنوان یکی از تاثیر گذارترین استانها به لحاظ فرهنگی و با داشتن عقبه و همینطور اصحاب بزرگ فرهنگ یکی از شاخص ترین ها در این زمینه می باشد.

برای بررسی حوزه فرهنگ و هنر در استان همدان گفت و گویی صریح و صمیمی با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان در دفتر وی انجام دادیم.

ایشان با تحمل در دو جلسه به سوالات ما پاسخ گفتند.

فاضل عبادی منش تاکید و تصریح داشت که نگاه جناحی و سیاسی در مدیریت این اداره کل در مدت حضورش جایی نداشته است هر چند منتقدین او و مدیریت کلان استان در 4 سال گذشته نظرات دیگری دارند.

نافع: شناسنامه ای از حضور و فعالیتهایتان در عرصه مدیریتی و فرهنگی بفرمایید.

عبادی منش: سال 63 به عنوان کارمند وارد اداره ی فرهنگ و ارشاد شدم. از شهرستانها کار را شروع کردم. کارشناس حوزه فرهنگی بودم .

2 سال مسئول نمایندگی فرهنگ و ارشاد در اسد آباد بودم که آن زمان نمایندگی بود و بعد از آنجا در نهاوند مشغول فعالیت شدیم.

5 سال به عنوان مسئول اداره ی امور فرهنگی استان فعالیت داشتم و بعد از آن همزمان معاونت امور کتابخانه ها را برعهده گرفتیم.

مدتی معاون فرهنگی اداره ارشاد اسلامی و بعد از مدتی مدیرکل نهاد کتابخانه های استان بودیم هم اکنون نیز 3 و سال و دو ماه است که مدیرکل و خادم فرهنگ استان هستیم

در این میان مدتی نیز در دفاع مقدس به فراخور فرصتی که به دست آوردیم به عنوان رزمنده حضور داشته ام...

مقدمه ای را لازم است قبل از سوالات خدمت شما عرض کنم ؛هدف ما رشد فضایل اخلاقی و ارتقا فرهنگی و هنری است .

با استفاده از ابزار فرهنگ ، هنر و رسانه ، سینما و مهمترین رسالت ما رشد این ها است.

اعتقاد دارم که ما باید فعالیتهای فرهنگی را به مردم و به تشکلها واگذار کنیم.

از دو طریق ؛یکی بخش خصوصی که به موسسات فرهنگی و هنری اختصاص دارند و به طور کلی از طریق صنوف فرهنگی و هنری مانند رسانه ها، چاپخانه ها، آموزشگاه های دینی و فرهنگی و قرآنی و دیگری از طریق انجمنهای خوشنویسی، تجسمی، تئاتر و این تشکلهای صنفی که در حوزه ی فرهنگ و هنر کار داوطلبانه انجام میدهند.

برای نجات فرهنگ نیاز به بسیج عمومی است؛ این کار در واقع تنها از دولت بر نمی آید.

دولت و اداره کل فرهنگ و ارشاد هم باید به عنوان حامی و سیاستگذاری نقش داشته باشد و مجری باید مردم باشند .

تقویت تشکلهای فرهنگی و هنری و صنوفی که عرض کردم در سالهای اخیر هدف گذاری ما این بوده است.

تلاش کردیم در حوزه واگذاری فعالیتهای فرهنگی به اهالی فرهنگ ، هنر و تشکلها تلاش کنیم.تقویت ،ساماندهی و ثبت این تشکلها جزء اولویتهای ما بوده است .

در حوزه همین رسانه ها که شما هم جز آن هستید محدودیت هم نداشته ایم هر کسی وارد فعالیتهای فرهنگی و هنری شده تقویت کرده ایم

.

نافع: بحثهای مطرح است که از برخی صنوف و رسانه ها که حامی دولت هستند بیشتر حمایت کرده اید.

عبادی منش: اینها شایعه است.حاکمیت نظام و دولت برای ما مهم است و احساس میکنیم همه حامی دولت هستند .

این خط کشی ها در شان حوزه فرهنگ و هنر نیست و در ذهن شما هم نباید باشد ،برای ما حاکمیت مهم است .

این اعمال حاکمیت از طریق دولت است و دولت هم مرتبط به همه است. اصلا من اعتقاد به این جدایی و تفکیک و سیاسی اداره کردن فرهنگ و هنر ندارم .

شما شاید در این چند سال متوجه شده باشید که فرهنگ استان سیاسی اداره نشده است.

واقعا ما مشکل داریم ، منابع و امکانات کم داریم اما روش و سیاست ما عدالت فرهنگی بوده است .

تصمیم قطعی ما توزریع عدلانه امکانات در همه ی شهرستانها بوده است در جشنواره ها نیز که دقیق شوید مشاهده میکنید که ما بصورت استانی برگزار کرده ایم در جشنواره تئاتر،فیلم و کتاب در همه ی نقاط استان برگزار کرده ایم.

شاید منابع و امکانات کم است اما برای ما فرقی ندارد و تلاش کرده ایم یک قطب فرهنگی برای استان تعریف کنیم تلاش ما این بوده است که استان همدان به قطب دینی و فرهنگی و هنری کودک تبدیل شود .

نمونه اش نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان و تئاتر ، جشنواره تصویر سازی آیات برای کودکان بوده است حتی تلاش کرده ایم بخش شعر کودک و نوجوان را بیاوریم در استان برگزار کنیم.

دومین بحث معرفی مفاخر بوده است ما باید بزرگان و علمان و بزرگان را به نسل جدید معرفی کنیم به همین منظور برنامه ای تحت عنوان اردیبهشت مفاخر تعریف کردیم.

در تمام شهرستانها این اتفاق افتاد مثل بزرگداشتهایی که برای بوعلی سینا و سید جمال الدین ،میر سید علی همدانی و شخصیتهای زنده مانند دکتر احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه است.

نافع: در همین بزرگداشت مفاخر آیا گرایشهای سیاسی دخیل نبوده است؟

عبادی منش: نه اصلا اینگونه نبوده است.برای اقای محقق،میری ،اذکایی،ذکاوتی که اذکایی و ذکاوتی جزء ده نفر اول کشور هستن این گرامی داشت برگزار کردیم.

ایت الله احمدی از بزرگان کشور هستند ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که منصوب رهبری هستند نیز می باشند .

خواهش میکنیم از شما به عنوان رسانه که وظیفه اصلاح وضعیت فرهنگ عمومی را دارید اصلا در ذهنتان هم خطور نکند و به این سمت نروید که سیاسی نگاه کنید.

نافع: در بحث صنفی رسانه ها بخش قابل توجهی از آنها به دلیل مشکلات مالی و حمایتهایی که صورت نمیپذیرد فقط یک شماره منتشر میکنند تا لغو مجوز نشوند به نظر میرسد این ظرفیت در استان وجود دارد و مجموعه مدیریتی استان میتواند که به این رسانه ها کمک کنند.

عبادی منش: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد یکی از معاونتهای است که در بحث شفاف سازی تلاش کرده است؛ هر گونه مجوز از طریق سیستم الکترونیکی است ؛این دیگر نمی شود فرق بگذارد و یا نوبت جابجا کنند.

بر اساس این مجوز اگر رسانه های مکتوب چاپ شود ،حمایت می شود نحوه ی حمایتها از همه برابر است و در سایت اطلاع رسانی میشود.

البته حداقل خود رسانه ها باید 50 درصد تلاش کنند تا لغو مجوز نشوند.

ما در هیچ دوره ای به این اندازه لغو مجوز نداشته ایم.تلاش شده ماده 16 فعال شود ،انجام این کار بر عهده ی هیأت نظارت مطبوعات است که برای دولت هم نیست و فقط کار دبیرخانه ای را دولت انجام میدهد ،از هر سه قوه در آن نماینده است در واقع این هیات برای نظام است.

نافع :در مورد حمایتهای استانی چطور؟

عبادی منش: رسانه های محلی هم بر اساس تیتراژ فرق دارد و کاملا الکترونیک هستند شاید میزان حمایتها کم باشد اما اصلا برای برخی تفاوتی گذاشته نمی شود.

نافع: یعنی ادارات کل نمی توانند به غیر از اعتبار معاونت مطبوعاتی کمکی انجام دهند؟

عبادی منش: در ادارات کل باید اعتبار برای ما تخصیص دهند و اعتبار را برای معاونت تخصیص داده می شود در واقع این برای ایجاد عدالت فرهنگی است که ارزشمند است. به نظر من در سه سال گذشته بوده است که تلاش ویژه شده است که ساماندهی جدی صورت گیرد.

در همین حوزه مربوط به خبرنگاران نیز ما از طریق برگزاری خانه مطبوعات سعی در ساماندهی داریم.

نافع: چند دوره انتخابات خانه مطبوعات به تعویق افتاده است ،چرا؟چه دلیل باعث می شود که این انتخابات مکررا عقب بیافتد؟

عبادی منش: به نکته ی خوبی اشاره کردید که این روزها بسیار سوال می شود به منظور اینکه اعضای بیشتری جذب کند به تعویق افتاده است ما به اسم 500 خبرنگار داریم اما 140 یا 150 نفر تایید شدند و خبرنگار واقعی هستند ، هدف ما از این بحث ساماندهی خبرنگاران واقعی است تا از این طریق تسهیلاتی نظیر بیمه برای این خبرنگاران صورت گیرد و ارائه شود ،باید به این نکته اشاره کنیم که بیمه خطر خبرنگاران قرمز معاون مطبوعاتی است.

می تواند این اتفاق از طریق بیمه رسانه باشد که حتی گفته شده است هرچند نفر حتی تا 100 نفر هم باشد می تواند بیمه کند و برای هر کدام از رسانه ها و نوعشان تعریف کرده است.

وزارت ارشاد می گوید تا 5 نفر هر کس بیمه شود من یارانه اش را میدهیم باز برخی رسانه ها زیر بار نمیروند هدف ما حمایت از خبرنگاران است و این قانون مطبوعات است که باید رسانه ها خبرنگاران را بیمه کنند.

نافع: خوب اگر اینطور است که شما میفرمایید چرا خبرنگاران استقبال از این ساماندهی نمی کنند؟ آیا این مسئله را ریشه یابی کرده اید؟

عبادی منش: تغییر همیشه با مقاومت همراه است دارد.

بالاخره وضعیت دارد اصلاح می شود مشکل خاصی نیست؛ یک ماه یا ده روز به تاخییر بیفتند ارزشمند است چون شفاف سازی میشود.

نافع:یارانه که مطبوعات ما در حال حاضر دریافت میکنند بر چه اساسی است؟

تمام این موارد طبق قانون تعریف دارد و نشریات دولتی در هیچ جای کشور یارانه نمیگیرند .

مثلا هگمتانه یارانه ندارد اما همدان پیام و سپهر بستگی به محتوا و تیراژ دارد .حتی نوع و جنس کاغذ مورد استفاده هم در یارانه تفاوت دارد.

نافع: آیا بررسی و نظارتی بر روی تیراژ نشریات در استان وجود دارد؟ تیراژ های اعلامی توسط رسانه ها واقعی هستند؟

عبادی منش: بله تیمهای کارشناسی ما میروند و نظارت میکنند ،شاید اندکی تفاوت در این میان باشد ،اما آماری که داده اند در کلیات درست است .در واقع بر اساس همین نظارت بر تیراژ یارانه داده میشود.

نافع: ملاک سنجش محتوا روزنامه ها برای دادن یارانه چیست؟

عبادی منش: اینجا موارد متعددی کارشناسی میشود و اولویت بندی دارند، ملاک دارند به طور نمونه اگر بخواهم عرض کنم ؛ برای مفاهیم و مناسبتهایی نظیر دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی و موارد این چنینی معیارهای ویژه ای وجود دارد.

البته لازم است این نکته را عرض بکنم حمایتهای ما از خانه مطبوعات در رویدادهای نظیر هفته خبرنگار نیز به خوبی روشن است.

در هفته خبرنگار ما از خانه مطبوعات حمایت میکنیم تا برنامه های این هفته بر عهده خود خانه مطبوعات برگزار شود.

نافع: قبول دارید برگزاری مراسم ویژه خبرنگار قوام چند سال گذشته را نداشته است؟ اگر اشتباه نکم این مورد حتی مورد اعتراض مدیریت ارشد استان نیز واقع شد.

خوب ما اداره و مدیریت این برنامه را به مردم واگذار کرده ایم .

ما در اجرا دخیل نیستیم و این قطعا اثر بخشی بیشتری داشته است، هم هزینه ها پایین می آید و هم اینکه اراده برای اجرا در اختیار خود مطبوعات است.

سه سال است که نمایشگاه مطبوعات را خود خانه برگزار میکنند در حالی که هیچ استانی اینگونه نیست که هفته خبرنگار برگزار شود و از این نظر استان همدان برجسته است.

نافع: آیا کارگاه با حضور اساتید برجسته رسانه ای کشوری در همدان داشته ایم؟

عبادی منش: داشته اند اما متاسفانه با استقبال خوبی مواجه نشده است.

نافع: چرا اینگونه است؟چرا استقبال رسانه ها و اصحاب رسانه کم بوده است؟ بالاخره دلیلی دارد.

عبادی منش: بالاخره تغییر در ابتدا با مشکل مواجه است ، ما مشکل داریم اما وقتی کار واگذار شد در دفعات اول شاید ایراداتی باشد اما باید به سمت دادن اختیار به مردم باشیم.

خوشحال هستم که خانه مطبوعات همیشه به دنبال کارها و پیگیر امور می باشد.

نافع: در بحث آگهی ها و تبلیغات، تصویری منتشر شد که از طرف استانداری سفارش شده بود ادارات آگهی را به یک رسانه خاص بدهند.

عبادی منش: آگهی ها آن چه در اختیار ارشاد است از طریق اتوماسیون توزیع میشود .

آگهی ها موردی دستگاه ها را کار نداریم و با ما نیست ،اما ما یک وظیفه توزیع آگهی داریم که با ارشاد است و شرایطش تغییر کرده خوب هم شده است و نشریات هم راضی هستند الکترونیک هم است و دست اداره ی ارشاد یا فرد خاصی نیست ،هر چه کار الکترونیک کنیم بهتر است.

راجع به آگهی ها شاید ایراد و نقصی باشد اما بسیار بهتر شده است البته یک وقتی است که یک دستگاهی با ارتباطاتی که دارد سفارش ارزان میگیرد اما برای کار توزیع آگهی ها ما کارشناس گذاشته ایم.

چرا این کار ارزشمند را تیتر نمیکنید، حالا یک مورد کوچک را بزرگ نکنیم و وارد کارهای جزئی نشویم.

نافع: هدف از مطرح کردن این شائبه ها شفاف سازی است.

عبادی منش: تلاش ما این است که شفاف سازی کنیم و تمرکز زدایی کنیم مثلا در حوزه کتاب سی سال بود که کسی اگر میخواست کتاب چاپ کند باید گرفتار تهران میشد اما امروز اختیار گرفتیم هیآت نظارت تشکیل داده ایم.

دکتر زلفی گل و خانم ضرابی زاده، دکتر نصرتی و دیگرانی را آورده ایم و اینجا مجوز کتاب را میگیریم این امر موجب سرعت در انتشار می شود و این ارزشمند است.

نافع: دو چاپخانه در همدان داریم یکی همدان پیام و جام جم آیا نمی شد با هدایت و مدیریت اداره کل با حضور همه رسانه ها ی محلی تعاونی تشکیل میشد که رسانه ها شراکت داشته باشند . هم کار در عرصه اقتصاد مقاومتی انجام دهیم و هم کار در حوزه چاپخانه ها اصلاحی انجام دهیم؟

عبادی منش: اقتصاد ما خصوصی و تعاونی است بحث تعاونی امر جداست اگر رسانه ای بخواهد تسهیلات بگیرد ما کمکش میکنیم چون زیر ساختهای توسعه استان است و زیر ساخت توسعه فرهنگی است.

ما دیگر نمی آییم محدودیت ایجاد کنیم ،بلکه این یک رقابت است و هر کسی بتواند کیفیت بهتری داشته باشد اثر بخش تر است.

نافع: یعنی ایجاد تعاونی خارج از بحث وظایف ارشاد است؟

عبادی منش: برای این کار باید بیایند تعاونی ایجاد کنند با اداره کار باید هماهنگی شود ، که ما هم کمک میکنیم البته استان دربخش چاپخانه جزء استانهای برتر است.

نافع: در رسانه های محلی نسبت به استانهای همردیف چه جایگاهی داریم؟

عبادی منش: کار شروع شده است و در حال رشد هستیم. نسبت به 5 سال گذشته وضعیت بهتری داریم.اصلاح وضعیت فرهنگی از طریف رسانه های است .

اعتقاد هم داریم که همه باید کار فرهنگی بکنند، تلاش کنند وهمه باید بسیج شوند تقویت معرفت دینی جز اولویتهای ما بوده است.

موسسات قرآنی که راه اندازی شده است که وظیفه حمایت را ما داریم، مثلا بنیاد قرآن داریم امروز از آقای صدیق سوال کنید که در 20 سال گذشته کدام روش به شما این میزان حمایت کرده است؟

نافع: البته برخی موسسات قرآنی هیچ کمکی در یافت نمی کنند یا کمک بسیار ناچیزی به آنها می شود.

عبادی منش: شاید کمکها کم بوده است اما قطعا کمک شده است. شما میتوانید از آقای صدیق بپرسید و ما بیشترین کمک را به حوزه قرآنی در این دوره داشته ایم.

ما برای برگزاری مسابقات قرآنی به صدا و سیما کمک میکنیم این ها ارزشمند است.یا شما کانونهای فرهنگی و هنری مساجد را ببینید چه اقدامات مهمی صورت گرفته است.

نافع: در بحث کانونهای فرهنگی و هنری می توانیم بگوییم بیشتر آمار و ارقام است و این کانون ها فعال نیستند.

عبادی منش: همین که جوانان آمده اند در درون مسجد کار فرهنگی میکنند در حالی که ما بودجه بسیار کمی داده ایم ،شاید بهتر باشد بگوییم نمکی داده ایم ؛این بسیار ارزش دارد که جوانان شروع کرده اند.

نافع: این جوانان که همیشه برای مسجد کمک میکرده اند ما بحثمان نظارت است.

عبادی منش: بالاخره ما هم در تلاش هستیم.

پایان بخش اول

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۳۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: رویکرد و نگاه شورای ششم، توسعه متوازن و عدالت‌محور شهر است و با تعریف پروژه‌های مختلف و تخصیص ۵۰ درصد از بودجه عمرانی شهر به این مناطق، به دنبال این هستیم که مناطق کم‌برخوردار در مشهد نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، ظهر امروز_ هشتم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به مناسبت‌های پیش رو اشاره داشت و پیشاپیش هفته شوراهای اسلامی شهر و روستا، روز معلم و روز کار و کارگر را تبریک و تهنیت گفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در ادامه این نشست، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

حاجی‌بگلو برهمین اساس، در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص مسدود شدن حساب‌های بانکی شهرداری مشهد، گفت: مسدود شدن حساب‌های بانکی در ادوار گذشته هم سابقه داشته و سال قبل هم شاهد بودیم که ریشه در حساب‌های فیمابین شهرداری مشهد با بانک مربوطه داشت.

وی افزود: این مسدود شدن در شرایطی اتفاق افتاد که شهرداری از این بانک، ۳ هزار میلیارد تومان مطالبات دارد؛ در عین حال، به لحاظ حقوقی این موضوع را پیگیری نکردیم و درحال حاضر هم مشکلی وجود ندارد.

حاجی‌بگلو درخصوص جایگاه و اهمیت شهر مشهد هم تصریح کرد: مشهد شهر زیارتی است و برهمین اساس، تمهیدات مختلفی را اندیشیده‌ایم؛ یکی از مهمترین موضوعات، بودجه زیارت و حاشیه شهر بوده که محقق نشده است و برای تصویب و اجرایی شدن آن، باید مطالعات لازم انجام و روال قانونی آن طی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در پاسخ به خبرنگار دیگری پیرامون رسانه، گفت: نگاه شورای ششم به حوزه رسانه، نگاه ویژه‌ای است و اصحاب رسانه را از خود می‌دانیم و همیشه خود را پاسخگوی آن‌ها می‌دانیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: این رویکرد حمایتی درخصوص رسانه‌هاست و نه «فیک‌نیوزها» که مدعی رسانه هستند؛ به چنین افرادی اهمیت نمی‌دهیم و اجازه توهین به دیگران را هم ندارند.

وی درخصوص روزنامه شهرآرا هم گفت: نسبت به این روزنامه، انتقاداتی داشتیم و در تذکرات مختلف این موضوع را مطرح کردیم؛ مؤسسه شهرآرا هم این نقطه نظرات و دغدغه‌ها را مدنظر قرار داد و امروز این مجموعه به عنوان یک رسانه بسیار قوی شناخته می‌شود.

رایگان شدن خدمات اتوبوسرانی، محور دیگر صحبت‌های خبرنگاران در این جلسه بود که حاجی‌‎بگلو افزود: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر، در سال ۱۴۰۱، ۱۰ خط اتوبوسرانی در حاشیه شهر مشمول ۹۰ درصد تخفیف شد.

حاجی‌بگلو اظهارکرد: علاوه بر این، در سال ۱۴۰۲ هم طرح رایگان کردن اتوبوس به تصویب رسید، اما کمیته انطباق فرمانداری آن را رد کرد ولی در عین حال، تابع قانون هستیم.

خبرنگار دیگری از تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد سوال کرد و حاجی‌بگلو در این خصوص گفت: تفریغ بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید اما نسبت به این مصوبه مخالف بودم و نیازمند بررسی بیشتر داشت.

حاجی‌بگلو افزود: در گزارشات دریافتی پیرامون تفریغ بودجه ۱۴۰۱، برخی مبالغ پرداختی به یک فهرست ۱۰۰ نفره نامشخص بود؛ گزارش حسابرسی هم ایراداتی را نشان می‌دهد، اما هرآنچه قانون تصمیم بگیرد، تابع خواهیم بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به سوالی پیرامون تعرفه بهای خدمات شرکت «تات»، تصریح کرد: این بهای خدمات، سال گذشته کاهش یافت؛ در سال ۱۴۰۳ مجاز بودیم که این تعرفه‌ها را براساس نرخ تورم افزایش دهیم ولی این تعرفه‌ها حدود ۲۵ درصد افزایش یافت که کمتر از میزان تورم است.

خبرنگار دیگری هم در این جلسه به نام‌گذاری خیابان طبرسی جنوبی به نام مبارک امام‌جواد (ع)، اشاره داشت و پیگیر این مصوبه شد که حاجی‌بگلو در این خصوص گفت: این مصوبه در کمیته انطباق فرمانداری تأیید نشده و نام‌گذاری انجام نمی‌شود.

رویکردهای شورای ششم پیرامون حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محور دیگر سوالات خبرنگاران در این نشست خبری بود و حاجی‌‎بگلو افزود: شورای شهر و مدیریت شهری، حامی سرمایه‌گذاری است ولی برخی قوانین در این حوزه داریم که دست‌وپا گیر شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: آنچه مسلم بوده این است که جذب سرمایه‌گذار تنها به شهرداری و مدیریت شهری محدود نمی‌شود.

یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون طرح سوال از شهردار نکاتی را مطرح کرد و حاجی‌بگلو در پاسخ گفت: این موضوع در دستورکار جلسه علنی آتی شوراست ولی به لحاظ آئین‌نامه‌ای این موضوع وجاهت قانونی ندارد چراکه شهرداری باید ظرف ۱۰ روز از طرح سوال، پاسخگویی کند؛ در عین حال، مشکل خاصی برای طرح سوال و پاسخگویی نداریم و هر عضوی می‌تواند مجدد طرح سوال داشته باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به سوالی پیرامون بهره‌برداری از فاز یک خط ۳ مترو هم اظهار کرد: این پروژه تا هفته دولت درصدد هستیم که بهره‌برداری شود و همه اهتمام مدیریت شهری نیز بر این بوده است که تا پایان سال ۱۴۰۴ حفاری تونل‌های خطوط قطارشهری مشهد به اتمام برسد و وارد فاز تجهیز و آماده‌سازی شویم.

یکی دیگر از خبرنگاران از اقدامات مدیریت شهری در حاشیه شهر سوال پرسید و حاجی‌بگلو گفت: عملکرد و اقدامات شورای ششم و شهرداری در این دوره، در حاشیه شهر، به اذعان مردم و مدیران، عملکرد مطلوبی بوده است.

وی افزود: سعی ما بر این بوده است که شیب خدمت را به سمت حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار ببریم و با جدیت پیگیر افزایش سرانه‌های خدماتی، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی بوده‌ایم تا در این شهر، مناطق کم‌برخوردار نداشته باشیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: براساس همین نگاه بوده که نیمی از بودجه عمرانی شهرداری در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر قرار گرفته است و پروژه‌های زودبازده یک و دو را هم اجرایی کردیم؛ امیدواریم دولت و دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز در این خصوص سهم و نقش خود را ایفا کنند.

وی گفت: حتی مطالبات شهرداری از دولت نیز پرداخت نمی‌شود؛ مطالباتی که امروز این عدد به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و حداکثر اگر ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شود.

مطالبات پیمانکاران شهرداری دیگر محور سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود و حاجی‌بگلو در این خصوص افزود: شهرداری مشهد حدود ۴ هزار پیمانکار دارد و آن‌ها را قلب تپنده اجرایی شهرداری می‌دانیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: این پیمانکاران، سال‌های سال است که با شهرداری در تعامل بوده و نسبت به مدل پیمانکاری شهرداری نیز اشراف دارند.

وی گفت: تأخیر در واریزی مطالبات پیمانکاران همیشه بوده ولی هیچ‌گاه شاهد به این شکل نبوده که پیمانکاری نتواند طلب خود را وصول کند؛ همه سعی ما بر این بوده که تا نیمه اول امسال، تمامی بدهی‌های به پیمانکاران را تسویه کنیم.

حاجی‌بگلو بخش دیگری از صحبت‌های خود را به پروژه‌های زودبازده اختصاص داد و افزود: طی سه سال اخیر حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها تعریف کردیم که با خواست و مطالبه شهروندان هزینه و پروژه‌ها اجرا می‌شوند؛ این سیاست‌گذاری نیز در راستای تحقق توسعه متوازن و عدالت‌محور شهر مشهد بوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه عملکرد و اقدامات شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، با وجود محدودیت منابع، عملکرد بسیار مطلوبی بوده، گفت: شهردار مشهد هم براساس ارزیابی‌های مختلف صورت گرفته، عملکرد رضایت‌بخش و به مراتب قوی‌تر از قبل داشته است.

یکی دیگر از محورهای سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران، تشریح سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری درخصوص توسعه به شرق بود که حاجی‌بگلو در این خصوص اظهارکرد: به مرور زمان این موضوع را پیگیر هستیم و برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.

حاجی‌بگلو در پایان با تقدیر از خبرنگاران، گفت: بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر مشهد و استان به واسطه همین مطالبه‌گری واقعی و درست و به‌جای اصحاب رسانه به ثمر رسیده است؛ امیدواریم بتوانیم شهری زنده و با نشاط برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی داشته باشیم.

کد خبر 748410

دیگر خبرها

  • جشن قهرمانی پاریسی‌ها به تعویق افتاد
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • لیبرال دموکراسی پایبند هیچ قانونی نیست/تاریخ پراز جنایت استکبار
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه