Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو که برای شرکت در 44 امین اجلاس وزرای امور خارجه سازمان همکاری های اقتصادی اسلامی به شهر آبیجان ساحل عاج رفته است، در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره مذاکرات صلح قبرس بیان کرد: در مذاکرات قبرس سعی کردیم مواضعی معتدل و سازنده داشته باشیم اما اظهارات مقامات طرف یونانی نشین قبرس بسیار سطحی و خواسته های آنها بیهوده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ترکیه همه راهکارهای لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح را به کار بست و با آمدن دبیر کل سازمان ملل به کنفرانس صلح، امیدوار به حل این موضوع بودیم اما انتظارات مقامات یونانی نشین فاقد آینده نگری بود و به همین دلیل مذاکره صلح قبرس بی نتیجه ماند.
به گزارش ایرنا، کنفرانس صلح قبرس که به مدت 10 روز در شهر کرانس مونتانای سوئیس در جریان بود، پنجشنبه گذشته بدون کسب نتیجه به پایان رسید.
طرفین ترک و یونانی مذاکره همدیگر را به کارشکنی و علت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات صلح متهم کردند.
چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و نخست وزیر و چند مقام دیگر ترکیه پیش از این چند بار این دور از مذاکرات صلح قبرس را آخرین دور مذاکرات اعلام و عنوان کرده بودند که اگر قرار است توافقی صورت گرفته یا راه حلی ارائه شود، باید در همین مرحله ارائه شود.
دور نخست کنفرانس صلح و اتحاد قبرس با هدف دستیابی به راه حل فراگیر برای مساله قبرس به میزبانی اسپن بارت ایده مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در 12 ژانویه امسال در ژنو برگزار شده بود و دور دوم آن نیز در تاریخ 28 تا هفتم جولای در شهر کرانس مونتانای سوئیس برگزار شد.
در این کنفرانس علاوه بر موضوع تضمین امنیت، چگونگی شکل گیری نظام قانونی قبرس در خلال دیدارهای دو طرف نیز مورد بررسی قرار گرفت.
در مذاکراتی که در ژانویه امسال در شهر ژنو سوئیس انجام شد، طرفین با ارائه نقشه ها و همچنین شرکت کشورهای دیگر به عنوان ضامن مذاکرات که برای اولین بار به وقوع پیوست، قدم های مهمی را برای حل مساله تقسیم قبرس برداشتند که در دستور کار قرار گرفتن کنفرانس هایی با موضوع امنیت و کشورهای ضامن صلح، از اقدامات مهم در مذاکرات ژنو بود.
جزیره قبرس که در داخل دریای مدیترانه واقع شده، در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال 1974 و پس از درگیری های نظامی بین دو کشور به دو بخش ترک نشین (شمالی) و رومی ـ یونانی ـ نشین (جنوبی) تجزیه شد.
بخش جنوبی و یونانی نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود و عضو اتحادیه اروپاست، ولی بخش شمالی(ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده است.
از سال 1974 تاکنون تمام تلاش های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می شود، به بن بست خورده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۵۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس نمایندگان آمریکا کمک به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا کمک چند ده میلیارد دلاری به اوکراین که برای مدتی در این مجلس سرگردان مانده بود، در نهایت به تصویب رساند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مجلس نمایندگان امروز شنبه با 311 رای موافق و 112 رای مخالف در نهایت کمک 60.84 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد.

این لایحه اکنون به مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات‌ها است فرستاده خواهد شد و به احتمال زیاد در آنجا مورد تایید متحدان دولت جو بایدن قرار خواهد گرفت.

این طرح ماه‌هاست به دلیل مخالفت شدید برخی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در کنگره بلاتکلیف مانده بود.

بایدن اولین بار دقیقا شش ماه قبلا خواستار تصویب این طرح در کنگره شد تا اوکراین را در زمین جنگ برابر روسیه کمک کند.

این کمک‌ها به معنی تامین مهمات توپخانه و موشک‌های دفاع هوایی خواهد بود. دولت کی‌یف، که به شدت به این کمک‌ها نیاز دارد، بارها از کنگره آمریکا خواسته  آن را تصویب کند چرا که این کمک‌ها را مساله مرگ و زندگی برای اوکراین در میان است.

ارائه بسته کمک به اوکراین و اسرائیل در کنگره آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند
  • چگونگی همکاری مربی پُرمشغله یونانی با تیم ملی بسکتبال بانوان
  • کمبود اسپانسر در نهایت به‌ضرر لیگ‌برتر تمام می‌شود
  • کلافگی اهالی روستای تلوری سفلی از عدم دفع آب‌های سطحی + تصاویر
  • برای انتقال آب‌های سطحی باید علمی و اساسی وارد عمل شویم
  • نگرانی شهروندان درباره ریزش آب از طبقه فوقانی بزرگراه امام خمینی (ره) رفع شد
  • نیاز ۱۲۰ همتی برای تکمیل کل شبکه آب‌های سطحی/هزینه هر متر کانال ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان است+فیلم
  • عدم دفع آب‌های سطحی و کلافگی ساکنان کوی جانبازان بناب + فیلم
  • مجلس نمایندگان آمریکا کمک به اوکراین را تصویب کرد
  • مقر حماس از قطر خارج می‌شود؟