Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@20:52:24 GMT

روز نفتی مجلس با شعله‌ امضای روحانیت

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۰۶۳۳۱

روز نفتی مجلس با شعله‌ امضای روحانیت

نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت برگزار شد و نمایندگان نظرات و انتقادات خود را بیان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز ، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت امروز برای تعیین تکلیف قرارداد توتال مهمان صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنگنه که برای پاسخ به ابهامات نمایندگان مجلس به بهارستان آمده بود اظهار داشت: می‌گویند جریمه‌ای در قرارداد دیده نشده اما اتفاقاً در داخل ساختار این قراداد جریمه لحاظ شده است. یعنی اگر پیمانکار یک سال کارش عقب بیفتد و یا تولیدش را طبق وعده انجام ندهد، دستمزدش پایین می‌آید، درآمدش کم می‌شود و در نتیجه ضرر می‌کند.

وی هم‌چنین امضای قرارداد با توتال را اقدامی قانونی دانست و تصریح کرد: سئوال می‌شود که چرا قراردادها را به صورت طبقه‌بندی شده تصویب می‌کنید؟ باید گفت خودتان تصویب کردید. یا قانون را قبول ندارید یا وزیر را . شما هم می‌توانید قانون را تغییر دهید و هم وزیر را. خودتان قانونی را برای یک وزیر تصیوب کرده‌اید و آن را قبول ندارید؟ مجلس به وزیر اجازه ترک تشریفات مناقصه را داده است.

مشروح این خبر را در اینجا بخوانید

* اظهارات نمایندگان پس از توضیحات وزیر نفت

– اسدالله قره‌خانی ، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس که نخستین سخنران بود، به سهم ۳۰ درصدی قطر و ۱ درصدی ایران از صادرات گاز جهان بیان داشت: آیا می‌دانید که از لایه نفتی که در همین میدان نفتی هست قطر روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خارج می‌کند در حالی که ما فقط ۲۵ هزار بشکه استخراج می‌کنیم.

وی عنوان کرد: عراق چند روز گذشته در نزدیکی مرز هویزه چاه نفتی کشف کرده است ولی ما چرا این استفاده را نمی‌کنیم؟ اگر بخواهیم به اشتغال ۹۰۰ هزار نفری در سال برسیم باید سرمایه‌گذاری‌های کلان داشته باشیم.

مشروح این خبر را در اینجا بخوانید

نادر قاضی‌پور که از مخالفان سرسخت قرارداد توتال است، در بیاناتی اظهار داشت: هیچ‌وقت به قراردادهای نفتی خوش‌بین نبوده‌‌ام. شرکت فرانسوی توتال ما را ۱۱ سال معطل کرد تا شریک قطری‌اش بیشترین برداشت از میدان مشترک را داشته باشد. عدم وفاداری این شرکت بر همه واضح است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، گفت: رشوه دادن توتال بر همگان واضح است. ما به خارجی‌ها اعتماد نداریم چراکه حیله و نیرنگ آن‌ها رو شده است.

مشروح این خبر را در اینجا بخوانید

– اما حشمت‌الله فلاحت‌پیشه که از موافقان قرارداد توتال است طی سخنانی بیان داشت: همه موارد قانونی کشورمان در قرارداد توتال رعایت شده است. ما باید ۲۰۰ میلیارد دلار در میدان های نفتی سرمایه گذاری کنیم، شما بگویید این هزینه را از کجا بیاوریم؟ قراردادی را براساس منافع ملی بسته‌ایم و هم‌اکنون دوستان به برابر شدن با قطر اعتراض می‌کنند.

نماینده اسلام‌آباد غرب هم‌چنین افزود: این قرارداد در قالب قوانین ایران بسته شده است. در دوران پسابرجام ۹۱۵ نوع تحریم برداشته شد و ۲۴۵ تحریم باقی مانده است.

مشروح این خبر را در اینجا بخوانید

گفتنی است، در ادامه نوبت به یکی دیگر از حامیان عقد قرارداد با شرکت خارجی توتال رسید. غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه قرارداد توتال مهم ترین اقدام بازدارنده در برابر مجلس سنای آمریکاست ابراز داشت: ما چرا دنبال این کار رفتیم؟ ما باید بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی ۸ درصدی در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: ما نمایندگان مجلس حق و اجازه اعمال اختیارات خود از طریق هیأت عالی نظارت بر منابع هیدروکربنیک را داریم. شرایط بین‌المللی و سیاسی کشور الزام می‌کند که ما وارد این نوع قراردادها شویم.

مشروح این خبر را در اینجا بخوانید

– حسینعلی شهریاری که آخرین سخنران بود، تاکید کرد: شرکت توتال با اجازه آمریکایی‌ها وارد این قرارداد شده است. ما باید از لحاظ حقوقی این قرارداد را طوری تنظیم کنیم که در صورت پیدایش دست‌اندازهای سیاسی ضرر نکنیم و منزوی نشویم.

نماینده مردم زاهدان به توانمندی نیروهای داخلی در فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: شرکت توتال با توجه به منافعی که در طرف مقابل دارد، منافع خودش را به خاطر ما به خطر نمی‌اندازد.

مشروح این خبر را در اینجا بخوانید

– زنگنه وزیر نفت پس از شنیدن اظهارات نمایندگان، در ارتباط با برخی دیگر از ابهامات موجود عنوان کرد: برخی می‌گویند که اگر دوباره تحریم شویم یا به مشکلی بخوریم، این‌ها می‌روند و کار را رها می‌کنند. آیا توقع دارید که بمانند؟ کدام یک از طرف‌های قرارداد ما در گذشته پس از تحریم در کشور مانده‌اند که توتال بماند؟ اما ما با این قرارداد به دنبال این هستیم که با استمرار حضور سرمایه گذاران خارجی سایه تحریم‌ها از سر کشور برداشته شود.

وی نمایندگان اطمینان داد: برخی دیگر نیز می‌گویند که توتال قصد ضربه زدن به ما را دارد. هر یک متری که توسط توتال حفاری می‌شود باید با اجازه و هماهنگی با ما باشد. تمام اموالی هم که می‌آورد برای شرکت نفت است. این موارد در قرارداد آمده است و جای هیچ بحثی نیست.

مشروح این خبر را در اینجا بخوانید

* خارج شدن طرح سه فوریتی «توقف قرارداد با توتال»از دستور کار مجلس

پس از اعلام طرح سه فوریتی «توقف قرارداد با توتال»، آقایان حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و حجت‌الاسلام نوروزی نماینده رباط کریم به عنوان موافقان و آقایان حجت‌الاسلام مازنی و کواکبیان به عنوان مخالفان این طرح به بیان نقطه نظراتشان پرداختند که مهم‌ترین اتفاق این قسمت را می‌توان اظهارات جنجالی کواکبیان که باعث متشنج شدن جو مجلس شد، دانست.

گفتنی است، کواکبیان به طعنه خطاب به روحانیون مجلس گفت: حتما تمام آقایان تخصص نفتی دارند که خواستار بررسی سه فوریتی این طرح شده‌اند.

* توهین کواکبیان به روحانیت مجلس و درگیری لفظی با ذوالنور

در ادامه فضای مجلس متشنج شد و بین ذوالنور و کواکبیان درگیری لفظی صورت گرفت که منجر به قطع شدن میکروفون کواکبیان شد.

این گزارش حاکی است، حجت‌الاسلام پژمانفر نماینده مشهد به نمایندگی از سایر روحانیون در اعتراض به اظهارت کواکبیان تصریح کرد: آقای کواکبیان! شما اگر نگاهی به گذشنه مجلس می‌کردید، آن چیزی که سبب شد ما توانستیم بسیاری از مسائل را پیش ببریم همین روحانیت بود.

وی ادامه داد: آقای کواکبیان! روحانیون از جمله حجت‌الاسلام آزادی خواه کارشناس ویژه در پارس جنوبی در سال ۸۱ بودند. محض اطلاعتان عرض کردم. شما چه‌قدر تخصص دارید؟

لازم به ذکر است، کواکبیان در پایان عنوان کرد که از سخنانش اشتباه برداشت شده است و قصد اهانت به جامعه روحانیت نداشته است.

همچنین در پایان به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن امضاکنندگان طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال، این طرح به رای‌گیری گذاشته نشد.

مشروح این خبر را در اینجا بخوانید

شایان ذکر است، در نشست امروز نمایندگان مجلس هم چنین به موضوعاتی هم‌چون قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره قطعی آب و برق خوزستان و درخواست ۱۷۱ تن از نمایندگان مبنی بر ایجاد فرصت برای جوانان متخصص در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم اشاره کرد.

*نشست بعدی؛ یک‌شنبه ۲۵ تیر ماه

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم خانه ملت پایان یافت. جلسه علنی بعدی پارلمان رأس ساعت ۸ صبح یکشنبه هفته آینده ۲۵ تیرماه تشکیل می‌شود.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۶۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از برنامه‌های جمهوری‌خواهان مسلط بر این مجلس برای وضع مجازات‌هایی علیه دانشجویان حامی فلسطین همچون لغو روادید آنها خبر داد.

به گزارش ایسنا، «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای به جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی که در دانشگاه‌های این کشور فراگیرتر می‌شود برچسب «خشونت، تخریب و یهودستیزی» زده و از تدارک جمهوریخواهان این مجلس برای تحت فشار گذاشتن دانشگاه‌ها برای مقابله با اعتراضات آنها خبر داد.

جانسون در مصاحبه با پایگاه «آکسیوس» گفت به چند کمیته مجلس نمایندگان آمریکا دستور به تحقیقات درباره این اعتراضات را داده است.

جانسون بیان کرد: «من فکر می‌کنم این وظیفه بر عهده ما است و ما از اختیاراتمان استفاده می‌کنیم. ما قدرت نظارت و قدرت قانونگذاری داریم.»

او مقام‌های دانشگاه‌های آمریکا را به استفاده از راه های قانونگذاری برای افزایش فشار بر آنها تهدید کرده و خواستار آن شد که روادید دانشجویی برای دانشجویان معترض حامی فلسطین لغو شده و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای آنها از بین برود. به گفته جانسون ۶ کمیته حقوقی رهبری این روند را انجام خواهند داد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تهدید کرد: «دانشجویان خارجی که با گروه‌هایی مثل حماس اظهار همبستگی کنند حق ندارند در این کشور باشند.»

او ادامه داد: «شما قرار است شاهد یک اقدام بسیار حساب شده و یک جبهه متحد باشید. این قرار است توجه مقام‌های این دانشگاه‌ها را به خود جلب کرده و فورا آنها را پاسخگو کند.»

به نوشته آکسیوس بحث برخورد با جنبش دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا در کنگره با اعتراض نمایندگان ترقی‌خواه حامی فلسطین از جمله «ایلهان عمر»، نماینده فلسطینی تبار دموکرات مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • رئال مادرید برای امضای قرارداد با کیلیان ام باپه آماده می‌شود
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • هدایای ویژه الساندرو دل پیرو برای همکارانش؛ میکا ریچاردز: به امضای قرارداد مدلینگ خودم نزدیک شدم / زیرنویس فارسی
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد