Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرکنسول ترکیه در ارومیه گفت: ۱۵جولای برای دموکراسی ترک و حکومت آن یک امتحان قدرت و ثبات بود که کودتاگران فتودر آن شب ۲۵۰ شهروند ترک را کشتند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه, عثمان پشمن در نشست خبری خود که در محل کنسولگری ترکیه در ارومیه برگزار شد اظهار کرد: بعد از کودتای خائنانه، در حال حاضر نیز سعی بر آن داریم که از پس عواقب آن تهدیدی که موجودیت کشورمان را هدف قرار داده بود برآییم و قیام نظامی 15 جولای از نوع قیامی نبود از قبل عادت شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرکنسول ترکیه در ارومیه بیان کرد: در دقایق اولیه وقتی که هواپیماها در آسمان آنکارا و استانبول دیده شدند متوجه شدیم که اتفاقات غیرعادی در حال وقوع است و در ساعت‌های بعد مشاهده شد که این اقدام بیش از یک اقدام به کودتای نظامی است و با مشخص شدن اینکه که فاعلان این اقدام مریدان فتح الله گولنی هستند که خود را امام کائنات لقب داده است، حس وحشت بیش‌ازپیش تقویت شد.

وی افزود: وحشت و خیانتی که کودتاگران در آن شب به میان گذاشتند قابل وصف نیست، اقدام مذکور خونین‌ترین اقدام تروریستی در طول تاریخ جمهوریت ترکیه بوده است و کودتاگران در آن شب، برای مقابله با مردم بی‌گناهی که برای دفاع از نهادهای دمکراتیک خود به خیابان‌ها آمده بودند از سلاح‌های مرگبار استفاده کردند و آن‌ها پرسنل بی‌گناه نظامی یعنی سربازان و فرماندهان هم خدمت خود را که به درخواست آنها برای مشارکت در این اقدام جواب نه داده بودند را کشتند.

بمباران مجلس ترکیه توسط سازمان تروریستی فتو در شب کودتا

پشمن گفت: کودتاگران برای اینکه بتوانند با مقاومت مردم مقابله کنند مجلس ملی کبیر ترکیه، نهاده ریاست جمهوری، سازمان اطلاعات ملی و مرکز گارد ویژه را بمباران کردند که در آن شب 250 شهروند ترک را کشته و بیش از 2 هزار نفر را مجروح کردند.

وی تصریح کرد: 15 جولای برای دموکراسی ترک و حکومت آن یک امتحان قدرت و ثبات بود. از اینکه از این امتحان سربلند بیرون آمدیم افتخار می‌کنیم. حزب حاکم، حزب‌های مخالف، اعضا نیروهای مسلّح و نیروهای امنیتی که جزو آن سازمان نبودند و همچنین مطبوعات همه در مقابل کودتاگران ایستادند و با ارزش‌تر از همه این بود که، مردم تورک از هر قشر و دارنده هر نظر سیاسی با ازخودگذشتگی در مقابل تانک‌ها ایستادند و خواستار حقوق دمکراتیک خود شده و مقاومت کردند و یک نمونه همدلی تاریخی را از خود نشان دادند.

باورهای انحرافی فتح الله گولن

سرکنسول ترکیه در ارومیه اظهار کرد: حتی در عصر 15 جولای روشن بود که فتح لله گولن و مریدانش پشت این اقدام خونین هستند، آرزوی در دست گرفتن کنترل حکومت ترک، تأسیس رژیمی بر پایهٔ باورهای منحرفشان در ترکیه یک راز نبود، گولن ده‌ها سال است مریدان خود را برای نفوذ در ارگان‌های حساس مانند نیروهای امنیتی، قضایی و مسلّح مدیریت کرد و این اشخاص به ظاهر طرفداران گولن کسانی هستند که دین را اساس گرفته ولی نمونه‌ای از یک گروه افراطی را تشکیل دادند.

وی افزود: این افراد باور دارند که گولن مسیح هست و خودشان نسل طلایی. صادق بودن مریدانش به گولن در راستای منافع سازمان، راه را به آنها برای سرپیچی از هر نوع قوانین حقوقی، دینی و اخلاقی گشوده است و اشخاص مذکور برای اینکه بتوانند بدون اینکه حالت مشکوکی از خود بجا بگذارند به اطراف نفوذ کنند در مخفی کردن رابطهٔ خود با گولن استادانه عمل می‌کنند.

اقدامات سازمان تروریستی فتو در ترکیه

پشمن گفت: به عبارت دیگر فتو (سازمان تروریستی طرفدار فتح الله) سازمان تروریستی است متشکل از نسل جدید، که بر پایهٔ ریاکاری مخفی‌کاری و کتمانکاری تأسیس شده و در اصل، دولت ترک قبل از 15 جولای در مقابله با این سازمان تروریستی مافیایی و منابع مالی آن اقداماتی انجام داده بود و تعطیل شدن آموزشگاه های درسی متعلق به فتو که منبع اصلی درامدهای مالی و اجتماع حامیان آن بود به سازمان مذکور ضربهٔ بزرگی وارد کرده بود.

وی تأکید کرد: متعاقباً انجام یک سری تحقیقات قضایی،‌ اداری بر علیه جرائمی از قبیل تقلب در امتحانات گزینش پرسنل اداری، شنود غیرقانونی و عملیات پولشویی که توسط سازمان انجام‌گرفته بود، شروع‌شده بود و مقامات قضایی و امنیتی نیز در راستی عزل اعضای فتو از مسئولیتشان تدابیری اتخاذ کرده بودند.

سرکنسول ترکیه در ارومیه بیان کرد: خلاصه اینکه فتو داشت قدرت خود را در ترکیه از دست می‌داد، آخرین شانس آن سازمان برای زنده ماندن در ترکیه تلاش برای به‌دست آوردن حکومت توسط مریدانی بود که خود را به ظاهر افسر و درجه‌دار جلوه داده بودند و از این جهت توانستیم تشخیص دهیم که حتی فتو فاعل اقدام به کودتا در 15 جولای بوده است.

نفوذ سازمان تروریستی فتو در نیروهای مسلح ترکیه

وی افزود: درواقع چیزی که ما را متعجب کرده بود نفوذ تا به این اندازه فتو در نیروهای مسلّح بود. نشان دادن جرات برای حمله به ادارات دولتی و وحشیگری منسوبین این سازمان فراتر از یک واقعیت بود که به‌عبارت‌دیگر 15جولای روزی بود که هدف قرار گرفتن پایه‌های حکومت ترک و تهدید بر موجودیت آن به شکل خیلی روشن بروز یافت.

پشمن تصریح کرد: به واقع منسوبین فتو به شکلی که فتح لله گولن رهبر آن‌ها توصیه کرده بود بدون اینکه کسی وجود آنها را حس کند از داخل رگ‌های سیستم حرکت کردند و مانند یک عفونت ویروسی مرحله‌به‌مرحله ارگان‌های حساس بدن را تحت سلطهٔ خود قرار داده و می‌توان گفت به تمام مراکز قدرت دست یافته بودند.

سرکنسول ترکیه در ارومیه گفت: حال بعد از یک سال اجرای تحقیقات جامع اداری, جزائی و حقوقی فکر می‌کنیم که فهم درستی از 15 جولای و فاعلان پشت پردهٔ آن داریم. در رابطه با این فاعلان در 23 شهر جداگانه 78 شکایت در دست بررسی است.

پشت پرده کودتا در ترکیه

وی افزود: دادستان‌ها مجموعی از دلایل مهمی که بدون بحث اشارت به دخیل بودن فتو در پشت پرده کودتا دارد را گرد هم آورده‌اند که به عنوان مثال مشخص شده که منسوبین لباس شخصیِ فتو در شب 15جولای در محل مرکز عملیات تلاش برای کودتا واقع در پایگاه هوایی اکینجیلر حضورداشته و به افسران رتبه‌های بالا دستور می‌داده اند.

پشمن تصریح کرد: علاوه بر این ویدیوهای ضبط شده از هزاران افسر و درجه‌دار که در آن ویدئوها اعتراف کردند که با فتو در ارتباط بودند و همچنین مخابره‌های انجام‌شده بین کودتاگران موجوداست.

مبارزه با فتو کار آسانی نیست

وی گفت: مقامات ترک همچنین موفق شده سیستم‌های رمزی ارتباطی مانند بایلوک را که توسط اعضاء فتو مورداستفاده قرار می‌گرفته را رمزگشایی کند. در اصل این امر در تشخیص بهتر اعضا فتو نفوذ کرده به داخل ادارات دولتی توسط پلیس نقطه عطفی را تشکیل داده است و روشن شدن فعالیت‌های غیرقانونی آنها را ممکن کرده است.

پشمن افزود: همچنین در سال گذشته جرم‌های انجام‌شده توسط فتو در بیش از هزار شکایت متفاوت بررسی‌شده و پروژه‌های تاریک آن سازمان پدیدار شده ‌که مبارزه با چنین ساختار تاریک و مخفی‌کار ساده‌ا‌ی نیست و دولت ترکیه برای سرکوب این تهدید و در نهایت برطرف کردن آن به‌حق تدابیری در نظر گرفته است.

سرکنسول ترکیه در ارومیه بیان کرد: اعلام وضعیت فوق‌العاده بلافاصله بعد از تلاش برای کودتا و تمدید آن هم در چارچوب قوانین خود و هم تعهدات بین‌المللی آن تا اواسط 2017 میلادی در راستای زمینه‌سازی برای فعالیت سریع و تأثیرگذار ارگان‌های حکومتی لازم بود و هدف از وضعیت فوق‌العاده دخالت در زندگی روزمره شهروندان نبوده است.

ایجاد تعادل درست بین آزادی‌ها و نیازهای امنیتی

وی تصریح کرد: با توجه به این که انجمن‌های حقوق بشری هم این را قبول کردند که در زمانی که کودتا درحال انجام بود فاعلان این رویداد جرائم سختی رو مرتکب شدند و اینکه اقدامات خارج از قوانین حقوق بشر توسط آنها انجام شده است آن‌ها باید به جزای خود برساند و کمیسیون ونیز شورای اروپا، تأیید کرده که حق ترکیه در اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از تهدیداتی که متوجه حکومت و مردم ترکیه است محفوظ است.

پشمن افزود: برای به وجود آوردن تعادل درست بین آزادی‌ها و نیازهای امنیتی حساسیت حداکثری نشان داده شده و مانند هر زمان دیگر تعهدات بین‌المللی پیگیری شده، یک قسمت از این تعهدات اطلاع‌رسانی به‌موقع به سازمان‌های بین‌المللی بوده که از اقدامات انجام شده در چارچوب وضعیت فوق‌العاده است.

بازگشایی 300 موسسه‌ تعطیل شده ترکیه

سرکنسول ترکیه اظهار کرد: راه‌های قانونی و اداری برای برسی مجدد تدابیری که علیه اشخاصی که مدعی هستند اتهاماتی به‌ناحق بر آن‌ها واردشده بازاست و 300 موسسه‌ای که تا به امروز تعطیل شده بودند مجدداً شروع به کار کرده‌اند و بیش از 30 هزار نفر از کارکنان اداری از طرف کمسیون بررسی اداری به مسئولیت‌های خود بازگردانده شده‌اند و همکاری‌های خود را در قالب روحی سازنده با سازمان‌های بین‌المللی از قبیل کمسیون اروپا، سازمان ملل و سازمان همکاری و امنیت اروپا ادامه می‌دهیم.

وی افزود: با در نظر گرفتن توصیه‌های کمسیون اروپا، کمیسیونی برای بررسی اقدامات پیشگیرانه انجام شده در راستای قوانین وضعیت فوق‌العاده تأسیس شده است. همراه با شکل‌گیری این کمیسیون درواقع مهم‌ترین توصیه کمسیون اروپا عملی شده است. این تصمیم از طرف دبیر کل شورای اروپا همراه با راهکارهای حقوقی دیگر، یک حرکت روبه‌جلو باارزش تلقی شده است. این کمیسیون بررسی، از طرف دادگاه حقوق بشر اروپا نیز به عنوان یک راهکار حقوقی داخلی تعریف شده است.

مبارزه با فتو در چارچوب برتری قانون

پشمن تأکید کرد: ما مصمم هستیم مبارزه خود را با فتو در چارچوب برتری قانون، اخلاق و دموکراسی سه ارزشی که از دیده آن‌ها بی‌اهمیت هستند ادامه دهیم و به تعهداتی که در راستای تقویت دموکراسی خود داریم پایبند هستیم چون می دانیم این تنها راه مبارزه با تروریسم آغشته به هر ظاهری است. مصمم هستیم از طریق دموکراسی با دشمنان این چنینی مبارزه کنیم و مبارزه خود را برای رسیدن به دموکراسی قوی با داعش و پ.ک.ک, که از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی هستند ادامه می‌دهیم و در چنین زمان حساسی به حمایت و درک دوستانمان احتیاج داریم.

وی گفت: فتو در بیش از 150 کشور جهان مالک مدارس، نهادهای مردمی، مؤسسات رسانه‌ای و شرکت‌ها است، آن‌چنان که بعضی از اطرافیان آنها سعی در نشان دادنشان به عنوان یک دارند، جنبش آموزش مدنی خوش‌نیتی نیستند. تصور فتح‌الله گولن به عنوان یک انسان دینی صلح‌طلب مسلمان تعریف بسیار غلطی خواهد بود. مریدان نفوذی گولن در 15 جولای موجی از یک کودتا به راه انداخته‌اند و نقش نامبرده در این حرکت مستحق جلب‌توجه همگان شده است.

انتهای پیام/

R41361/P1377/S6,48/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۷۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • ۱۵ شهید در حمله های رژیم صهیونیستی/لحظه بمباران منزلی در غزه+فیلم
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • خبر جدید مجلس برای دارندگان دسته‌چک/ شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند